Lastige situatie met jonge kater

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Lastige situatie met jonge kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 09:24

We hebben sinds een juli vorig jaar een rood katertje erbij. We hadden al een 6 jaar oude (gesteriliseerde) poes en 2 (gecastreerde) honden. In het begin was alles hardstikke leuk maar op een gegeven moment begon hij onze poes te terorriseren. We hebben besloten hem te laten castreren en het leek iets beter te gaan maar dat was van korte duur. Het is een ontzettend lieve kater naar mensen en de honden. Een enorme knuffel en voor de duvel niet bang. Ik heb nog nooit een kat meegemaakt die zo relaxed en cool is en zo makkelijk met alles. Hij is enorm ondernemend en nieuwsgierig. Omdat het pesten van de poes steeds erger werd hebben we toen besloten om uitdagingen te bouwen dmv grotere krabpaal en mogelijkheden om omhoog te klimmen. Helaas werd het pesten toch steeds erger en hielpen die uitdagingen niet. Daarbij begon hij in de hondenmand te plassen. Er staan 2 kattenbakken die schoon zijn, en hij is gecheckt, maar geen lichamelijke redenen voor het plassen buiten de katenbak. Hij doet het overigens alleen in de hondenmand. Omdat we er nogal klaar mee waren en omdat de poes steeds zieliger werd hebben we besloten om hem, ondanks dat we dat liever niet hebben, om hem toch naar buiten te laten. En wat veranderde de situatie!
Hij werd liever naar de poes, peste haar minder, plaste niet meer in de hondenmand en de poes kreeg veel minder stress. De kater kon buiten zijn energie kwijt en voor ons leek de ideale oplossing geboren. Totdat de kater thuiskwam met een schotwond. Hij is dus bewust neergeschoten en daar zijn wij enorm van geschrokken. Hij mag dus niet meer naar buiten. We hebben diverse oplossingen geprobeerd: aan een lijntje/tuigje geprobeerd, maar hij blijft net zo lang trekken tot hij los is en de tuin afzetten met dingen helpt niet want daar klimt hij gewoon overheen, hij is nogal creatief.
Je kunt het al raden, sinds hij niet meer naar buiten mag begint het hele verhaal opnieuw. Hij pest de poes nog erger dan daarvoor, zo erg dat zij elke dag flink overgeeft van de stress en inmiddels flink afvalt. Daarbij is hij weer begonnen met in de mand plassen. En wij zijn nu ten einde raad. Vooral de poes die zoveel stress heeft gaat mij aan m'n hart. Zij was er het eerste en kan nu nergens rustig slapen zonder dat hij er bovenop springt. Ze rent meerdere keren per dag gillend door het huis. Je merkt dat ze heel schrikachtig is geworden, continu op haar hoede.
Ik hoop eigenlijk dat iemand hier de ideale oplossing heeft voor ons, zodat alle partijen gelukkig zijn....

Caira

Re: Lastige situatie met jonge kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:26

Heel eerlijk, ik denk dat het tijd wordt om 1 van de 2 te herplaatsen... Lees je eigen verhaal eens terug.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:28

De enigste oplossing hier is hem terug naar buiten laten.
Als een kat dat eenmaal kent dan is er voor het dier geen weg meer terug.
Het is een risico inderdaad....zeker gezien wat er al gebeurt is.
Maar ik vrees dat je binnenshuis geen oplossing gaat vinden hiervoor.
Katten zijn buitenbeesten als ze dat een beetje in zich hebben.
Ik kan de mijne ook niet meer binnen houden.....als ze zichzelf moeten verwondden om buiten te geraken dan zullen ze het er niet voor laten.

Vervelend hoor.....en best beangstigend ook voor jou nu :(:)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 09:28

Caira schreef:
Heel eerlijk, ik denk dat het tijd wordt om 1 van de 2 te herplaatsen... Lees je eigen verhaal eens terug.

Ik wil zeker alles geprobeerd hebben omdat ik vind dat je een dier voor het leven kiest. Maar het is wel een optie die we overwogen hebben, als alles niet lukt. :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:31

Het is dus duidelijk frustratie van de rode kater dat hij niet naar buiten kan en daar zijn energie kwijt kan.
Je kan je tuin helemaal gaan afzetten zodat hij iig beetje naar buiten kan maar dat kan het nog niet helemaal oplossen... of de kater herplaatsen waar hij wel gewoon naar buiten kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:34

Laat maar naar buiten gaan, erg dat er op hem geschoten is maar dit is ook een onhoudbare situatie. Of eventueel zelf een plek voor hem zoeken op een boerderij/manege??

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:36

Dit is dus duidelijk zo'n kat die je niet binnen kunt houden, "want hij is tenslotte niet anders gewend dan binnen leven". Is die mythe ook weer van de tafel.

Ik denk dat je echt keuzes moet gaan maken... herplaatsen kan een optie zijn. Hoe oud is de kat?

EDIT: zie het al, van juli. Dus zal nu een jaar ofzo zijn?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 09:37

Kater is net een jaar oud. :j

Ik ben me er ook absoluut van bewust dat wij hem op deze manier geen plezier doen. Ik vind het alleen ontzettend moeilijk want als ik aan zijn "eis" voldoe, is de kans dat hij straks ergens dood ligt heel groot. Want ik weet zeker dat het schieten niet bij 1x blijft.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:39

Weet je wie er geschoten heeft?
Zou je dan geen aangifte kunnen doen??
Ik vraag me echt af wie er zo ziek in zijn hoofd is hoor.
Die persoon moet aangepakt worden....niet jouw kat

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 09:41

Aangifte is al gedaan, politie doet niks. We hebben wel een vermoeden maar geen bewijzen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:44

Als de kat de tuin uit gaat heb je hem niet goed genoeg afgezet.
Een stroomdraadje is misschien een mogelijkheid. Ze leren het gauw genoeg! katten zijn niet dom.
Tis even zielig dat hij een jetser krijgt, maar zo leert hij wel om binnen de omheining te blijven.
En kan hij in de tuin toch even zijn ei mischien wat beter kwijt.

Maar dat ze zo maar een kat neerschieten verbaasd mij wel het meest aan je verhaal....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:47

Vraag is of het voldoende is voor zo'n aktief katertje: een achtertuin. (ik ken je tuin natuurlijk niet)

Voor mijn kat is het niet voldoende in ieder geval. Zij gaat niet ver, maar zit toch graag op het platte dak en loopt graag een rondje.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:48

Ik denk dat het afzetten van de tuin (wat volgens mij echt niet haalbaar is met een ondernemende kat) niet je probleem op gaat lossen. Wat dit dier nodig heeft is op vogeltjes jagen en ruzie maken met de buurkatten, in bomen klimmen en stoer doen naar honden.
Dat gaat hij in de tuin alleen ook niet vinden dus is er niks mee opgelost.

Herplaatsen is ook niet morgen al gedaan en wie weet waar hij dan terecht gaat komen.
Het is lastig en heel erg eng maar naar buiten is gewoon de enigste optie zoals ik het zie
Laatst bijgewerkt door quartel op 14-05-14 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:48

Amaris schreef:
Vraag is of het voldoende is voor zo'n aktief katertje: een achtertuin. (ik ken je tuin natuurlijk niet)

Voor mijn kat is het niet voldoende in ieder geval. Zij gaat niet ver, maar zit toch graag op het platte dak en loopt graag een rondje.

Ja daar heb je ook wel gelijk in. Misschien toch een ander huisje in een wat kat vriendelijke omgeving?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:49

De tuin goed afzetten. Zodat hij lekker naar buiten kan en hij de rest niet zo terroriseerd.

Edit: een tuin kan je wel degelijk zo goed afzetten. Heb zelf 3 katten waarvan 1 erg ondernemend.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:50

Niet iedere tuin en situatie is het zelfde he?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 09:52

Tuin afzetten hebben jullie al kunnen lezen, is geen optie. Wij hebben geen kat-leuke tuin en ik ben bang dat juist het avontuur hem zo goed deed. De tuin heeft hij al snel gezien. Meestal als hij naar buiten mocht was hij binnen 10min de tuin uit op zoek naar leukere dingen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:53

Waarom is je tuin afzetten geen optie Ymke?

En anders zou ik overwegen om een huisje voor hem te zoeken waar hij wel veilig naar buiten kan (hoewel het in het grote buiten nooit echt veilig is).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:54

Ik zou hem gewoon lekker los laten. Laat hem genieten.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 09:56

Quellian schreef:
Waarom is je tuin afzetten geen optie Ymke?

En anders zou ik overwegen om een huisje voor hem te zoeken waar hij wel veilig naar buiten kan (hoewel het in het grote buiten nooit echt veilig is).

Omdat we dat al geprobeerd hebben (zie openingspost) en hij daar overheen klimt.

Als we geen schietgrage buurtgenoot hadden zou ik hem zonder problemen de grote buitenwereld insturen. Ik weet dat er meer gevaren zijn, maar een schutter ontwijken is toch een stuk lastiger..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:57

Hoe heb je t afgezet dan?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 10:00

Rondom met gaas, ik zou niet weten hoe we dit nog meer kunnen afzetten. De enige mogelijkheid is een kooi creeren, door er een soort dak op te maken. Maar of dit mijn probleem gaat oplossen?? Ja, de kat kan naar buiten, maar hij kan niet op avontuur en het enige dat ik dan doe is zijn huis vergroten, terwijl wij al een groot huis hebben. Hij heeft juist het klimmen en klouteren nodig, en dat kan niet in de tuin.

edit: als ik het zo bekijk kan hij in huis zelfs meer klimmen en ondernemen dan buitenshuis
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 14-05-14 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:00

Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta TS......moeilijk hoor
Het is kiezen tussen twee kwaden vrees ik.
Je kan hem binnen houden tot je een ander adres voor hem hebt of je neemt de gok en laat hem buiten.
Geen van beide lijkt voor nu een oplossing maar meer is er denk ik nu ook niet.

echt heel vervelend dit

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:01

#Ymke# schreef:
Rondom met gaas, ik zou niet weten hoe we dit nog meer kunnen afzetten. De enige mogelijkheid is een kooi creeren, door er een soort dak op te maken. Maar of dit mijn probleem gaat oplossen?? Ja, de kat kan naar buiten, maar hij kan niet op avontuur en het enige dat ik dan doe is zijn huis vergroten, terwijl wij al een groot huis hebben. Hij heeft juist het klimmen en klouteren nodig, en dat kan niet in de tuin.

Gaas klimmen ze iid ook makkelijk overheen :j
Je hebt speciaal kattenstroomdraad. Misschien helpt dat.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:03

ik zou hem gewoon weer naar buiten doen, met het risico dat er weer op hem wordt geschoten.
Mijn kat had laatst ook een wondje van een schot wond maar binnen houden is hier ook geen optie. denk je dat er met de persoon valt te praten die je verdenkt van het schieten. anders valt dat ook nog te proberen