Gerald de duif gevonden (volgtopic)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Gerald de duif gevonden (volgtopic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 20:27

Beste bokkers,

Ik open hier een topicje omdat ik dit weekend twee duifjes heb gevonden.
Wij wonen namelijk aan een hoogspanningskabel en we vinden wel vaker een gewonde vogel, meestal zijn ze wel te erg gewon om ze nog te kunnen helpen.
Het is ook al meer dan een jaartje geleden dat we echt een vogel mee naar huis hebben genomen en verzorgd hebben (ik heb er dit jaar ook nog geen gezien die gewond was).

Maar dus vrijdag zag ik een duif bij ons rondlopen die niet meer kon vliegen.
Ik kon het beest niet laten rondlopen aangezien onze buurt vol zit met katten en hij niet zo erg gewond leek. Zo gezegd, zo gedaan.
Ik heb een doos klaargemaakt en heb de duif erin gezet.
Grillrooster erover en klaar is kees :+
Na het dier even te laten bekomen, hebben we even gekeken wat er aan de hand was.
Hij had een wond onder zijn vleugel en sleepte met zijn vleugel over de grond, waarschijnlijk gebroken.
Ik heb de nummer opgezocht die op zijn ring stond en gebeld naar de eigenaars.
Deze konden hem niet komen halen omdat ze het te ver vonden.
Ze zeiden dat ik hem even moest laten bekomen en dan weer vrijlaten. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan, anders was hij die dag zelf nog een lekker hapje voor de katten.

Mijn vriend heeft hem ook ineens een naam gegeven, Gerald :')

We vrijdagavond zijn vleugel vastgemaakt met een windel.
Tevergeefs want de volgende dag lag de windel al op de grond -O-

Hebben jullie misschien tips wat ik anders kan doen?
Heb ook al een panty geprobeerd met gaatjes voor zijn pootjes en gezonde vleugel, maar deze was niet strak genoeg om zijn vleugel steun te geven.

Afbeelding

nine1987

Re: Gerald de duif gevonden (volgtopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:29

Dierenarts?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 20:32

Tja daar heb ik spijtiggenoeg het geld niet voor.
Ik heb al een tijd geen weekendwerk meer en draai ook op voor een deel van de kosten voor mijn pony.
Daarbij willen mijn ouders dit ook niet betalen en ga ik uiteraard niet met een ander zijn dier naar de dierenarts, zodat het beestje kan genezen en weer naar huis vliegen.
Uiteraard wil ik wel dat het dier geneest en ik wil er zeker mijn tijd insteken, maar ik ga er geen extra geld in pompen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:19

En de eigenaren zelf willen ook niet betalen? Want een duif met een gebroken vleugel kan gewoon niet vliegen.. Vandaag niet.. En morgen ook niet..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:23

Als het een ''goede'' breuk is zou het kunnen helen, maar pijnloos is het niet. Dan zou ik er eerder voor kiezen het dier af te maken of te laten op halen door de dierenbescherming? (Moet je dan ook betalen? Neem aan de eigenaar). Ik heb jaren geleden ook zo'n duif gehad, al had die geen toonbare verwondingen. Gewoon ernstig vermoeid. Ik werd geadviseerd door de dierenbescherming de duif de nek om te draaien, zij zouden er iig. geen energie in stoppen. Ik heb hem verzorgt tot hij er beter uit zag en toen losgelaten.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:25

Een gebroken vleugel doet heel veel pijn als een gebroken bot niet gezet is! De losse uiteinden schuren dan langs elkaar, elke keer als de vleugel een beetje beweegt. Door de beweging kan het ook niet goed aan elkaar groeien. En de kans is dat de duif nooit meer kan vliegen. Als hij het overleeft, want dieren krijgen stress van pijn, en vogels kunnen heel slecht tegen stress.

TS, ik vind het heel lief dat je voor Gerald wil zorgen, en je meent het heel goed.

Maar zonder medische zorg heeft dit dier heel veel pijn. Het onthouden van medische zorg als een dier een dierenarts nodig heeft is een vorm van verwaarlozing/mishandeling.

Alsjeblieft. Bel de dierenambulance, de vogelopvang of de dierenarts zodat Gerald de zorg krijgt die hij nodig heeft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:26

Bel de dierenambulance, die komen hem gratis halen.

Ik vind het nobel dat je het dier wilt verzorgen, maar hij heeft waarschijnlijk veel pijn en heeft medische zorg nodig. Als jij daarin niet kunt voorzien is het eerlijker om het dier af te geven aan een instantie die dit wel kan.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:28

Heb dit vorig jaar ook gehad , Na 3 dagen in het luxe hotel ( lees konijnenhok ) Met onbeperkt voer en stro is hij uitgevlogen De wijde wereld in , Nu komt hij elk jaar terug met een vrouw , en maakt hier zijn nest , Komt zelfs wel eens voor je zitten , Helaas zal het bij jouw minder gaan , gebroken vleugel is niet niks voor een vogel , kan je niet een sok proberen ? Open knippen bij de pootjes en die om het lijfje ? Misschien geeft dat net wat extra steun ?

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:47

Soms helpen dierenartsen gevonden dieren voor niets, je kunt het altijd even vragen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:11

Ferme tik achter de kop, probleem opgelost.

Altijd weer lachen om de suggestie dat de dierenarts vast wel voor niets wil werken, probeer je dat óók met je advocaat, huisarts, automonteur etc etc?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:27

Gebroken vleugel betekend niet veel goeds.. ik zou het beestje afmaken als je geen geld hebt voor de dierenarts. Heel begrijpelijk dat je niet voor het dier van een ander wil betalen maar wees dan wel eerlijk naar het dier en blijf niet aanmodderen. Beestje heeft zo heel erg veel pijn!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:33

Wij hebben ook een keer een duif gehad die bij ons gestrand was... Geen gebroken vleugel maar gewoon een wond ergens, weet niemeer waar. Beestje aantal weken eten gegeven en kwam steeds terug. Via het nummer op het ringetje konden we de eigenaar terugvinden, had m'n vader hem opgebeld of we zijn duif terug moesten brengen. Kregen we botweg: als je hem terugbrengt draai ik zijn nek om, beest is voor mij niks meer waard want kan toch z'n weg niet naar huis vinden. Salut!

Dus... Denk even 2x na voor je wat doet...

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:52

Oeh gebroken vleugel is niet niks. :(

Ik heb vorig jaar 3 duiven 'gevangen'. Alle 3 dood gegaan binnen 3 dagen. 1 had ook een gebroken vleugel, de ander was oververmoeid en ook dood gegaan en de andere had veerluis en ik ben ermee naar de dierenarts gegaan en spul gekregen en dat behandeld en hij zat in een super groot konijnenhok in de garage. Ook gebeld naar de eigenaar en die wilde hem niet komen halen terwijl hij 10km van ons af was maar in een karretje zat. We wilden hem als hij hersteld was uit gaan zetten weer maar helaas is hij door een wilde rat (we hebben last van de ratten van een boerderij achter ons) dood gebeten. ;(

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 05:11

Kuggur schreef:

Altijd weer lachen om de suggestie dat de dierenarts vast wel voor niets wil werken, probeer je dat óók met je advocaat, huisarts, automonteur etc etc?

Ondanks deze zwartgallige "realistische" kijk op de wereld zijn er mensen die wel iets voor een ander doen zonder financiële vergoeding. Het heet pro deo werk. En ja, ook huisartsen, advocaten etc doen daar aan mee. Toegegeven, automonteurs misschien niet.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:17

Een duif met gebroken vleugel verdwijnt helaas mits het een goede duif is. Dan gaat die naar het kweekhok
Beste beestje naar de dierenarts ambulance brengen en hun het uit laten zoeken.

Wel cru van de eigenaar zeg. Wij zijn zelf duivenmelkers en halen zo'n diertje altijd op. Dat ben je toch een soort verplicht naar je dieren toe. Ts mag ik het ringnummer misschien?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:22

Je zou contact kunnen opnemen met de vogelopvang.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:25

Daks schreef:
Een duif met gebroken vleugel verdwijnt helaas mits het een goede duif is. Dan gaat die naar het kweekhok
Beste beestje naar de dierenarts ambulance brengen en hun het uit laten zoeken.

Wel cru van de eigenaar zeg. Wij zijn zelf duivenmelkers en halen zo'n diertje altijd op. Dat ben je toch een soort verplicht naar je dieren toe. Ts mag ik het ringnummer misschien?

Dan zijn jullie één van de weinige!
Ik vind hier ook regelmatig een duif die geringd is en altijd krijg ik te horen hou m maar, hoef m niet meer, stop m maar in de soep, zie maar wat je er mee doet en ga zo maar door.
Onze dierenarts is wel zo dat hij de duif kosteloos in laat slapen als het vooruitzicht niet goed is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:28

Ik heb eens een duif gevonden die door een kat gepakt was denk ik. Kon ook niet meer vliegen. Ben er mee naar een DA gereden (op de fiets, beest in rugzak haha) en die heeft hem voor niets een spuitje gegeven.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:29

Dierenambulance bellen, die brengen hem naar de vogelopvang.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:31

NESCAFE schreef:
Kuggur schreef:

Ondanks deze zwartgallige "realistische" kijk op de wereld zijn er mensen die wel iets voor een ander doen zonder financiële vergoeding. Het heet pro deo werk. En ja, ook huisartsen, advocaten etc doen daar aan mee. Toegegeven, automonteurs misschien niet.

Ik denk toch dat de meeste dierenartsen hun pro deo werk (als ze dat al doen) toch liever doen in samenwerking met bijvoorbeeld een opvang, als een dierenarts je al gratis wil helpen zal het waarschijnlijk een spuitje zijn...
Ik denk dat je hem beter gewoon op kan laten halen door de dierenambulance, wat weet je nu over de verzorging van een duif?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 09:33

Ik weet toevallig dat mijn DA er over het algemeen niet aan meedoet. Die doet al niets op rekening. Gewoon contant betalen of pinnen.

Zoals hij zegt: boodschappen doe je ook niet op rekening, er moet gewoon betaald worden.

Voor zo'n duif zal hij vast uitzondering maken (die de duif afmaakte was een andere DA) maar over het algemeen: gewoon meteen betalen, geen gezeur.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:45

Hoe is het met de duif?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:52

Bovenop de gebroken vleugel zijn vogels ook erg gevoelig voor ontstekingen. Met die wond erbij gaat hij het zowieso niet redden.
En al helemaal niet als hij gegrepen is door de kat.

Ik zou hem naar de vogelopvang brengen of door de dierenambulance laten ophalen zodat die hem weg brengen(mits zij in jou regio voor vogels rijden) zodat hij ingeslapen word.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 15:41

Ik heb dit topic even niet bekeken aangezien de reacties.
Ik weet ook goed dat een dier met een gebroken vleugel heel wat pijn heeft en DA de beste keuze is.
Maar ik kon hem ook niet gewoon laten zitten en hem afmaken, hmm nee... (heb ik al eens gedaan met een duif waar de vleugel er half afhing, ik moet nog steeds even slikken als ik er aan denk)

Na 1,5 week leeft hij nog steeds en lijkt hij niet erg in pijn te leven (voor zover dat zichtbaar is natuurlijk)
Vleugeltje hangt er wel nog steeds zielig bij...
Uiteraard maak ik me zorgen maar ik zou het ook erg vinden om hem gewoon te laten inslapen, hij lijkt niet echt te lijden.
Desnoods mag hij hier als soort kip functioneren, ik wil hem zeker wel blijven verzorgen als hij nooit meer zou kunnen vliegen.
Ik ga toch nog even afwachten en eens kijken of hier ergens in de buurt een of andere vogelopvang is.

Zoals al eventjes vermeld in het topic, is er ook nog een tweede duifje.
Deze vonden we een dag na Gerald en was helemaal nat (stormweer) en kon niet echt vliegen.
Na wat verzorging bleek hij een deel van zijn staart te missen en gewoon nog vrij veel donsveren te hebben. Dit is wel een wilde duif maar hij doet het vrij goed in een groot konijnenhok. Deze hebben we dit weekend proberen vrij te laten, maar het lukte hem niet om hoger dan 1m te vliegen, dus hij zal hier nog een paar weken blijven.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:59

Ik vindt het heel goed van je TS! super dat jij niet zoals de meeste bent ! veel succes met de 2 - wannabe a chicken - duiven :+ :D