Wat moet je in huis hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Wat moet je in huis hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 14:06

Hallo,

Wat ik me afvroeg, wat vinden jullie dat je in huis moet hebben voor je hond en kat?
Zoals tekentang, ontwormingstabletten...
een soort apotheek voor wat je in huis moet hebben dus.

We hebben er net weer een nieuwe kitten bij,
vandaar dat ik me afvroeg wat jullie standaard in huis hebben..

Gitana

Re: Wat moet je in huis hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:07

wij hebben niks :P

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:10

Ik heb standaard een tekentang in huis. Nouja, geen tang, maar een soort minibreekijzertje met een spleetje erin die je onder de teek schuift. Daarmee kun je ook kleine teekjes verwijderen, zonder dat je ze leegknijpt. Zo'n dingetje: http://www.otom.com/otom-tick-twister-haak.
Daarnaast worden ze inderdaad ontwormd en ontvlooid wanneer nodig. Verder heb ik niks in huis qua medicijnen, alleen het nummer van de dierenarts in m'n telefoon. Als er iets is ga ik liever naar de dierenarts dan dat ik zelf ga dokteren.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:10

eten....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:11

Ik heb enkel een tekentang, meer niet.
Als er iets is bel ik de DA wel. Ga geen hele apotheek aanleggen voor mijn beesten.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:12

Ik denk dat dat groot en deels ook afhankelijk is of je binnen- of buitenkatten hebt. Wij hebben wel een tekentang.. en dingen als haarbalpasta hebben wij altijd standaard in huis. Andere dingen kopen we alleen wanneer nodig. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:15

Ik heb standaard in huis:
thermometer & klein potje vaseline
easypill
ontvlooispul
ontwormingspillen
En natuurlijk dingen als betadine, leukoplast, zwachtels, verbandschaar enzo maar die liggen in mijn eigen verbanddoos.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:17

HOND:
nagelknippers
tekentang
ontworm+ontvlooi
inentingen
naalden
poepzakjes
vrijwel alle soorten medicijnen
thermometer
oogdruppels

KAT:
tekentang
ontworm+ontvlooi
inentingen
naalden
vrijwel alle medicijnen

(moet eerlijk toegeven dat ik vals speel, pa is paarden DA en heeft alles in huis liggen :') (zelfs halve paarden benen...))

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:18

Veel dingen die wij hebben staan zijn al genoemd. Wij hebben ook nog bach rescue remedy staan voor oud en nieuw.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:20

lor1_1984 schreef:
Ik heb standaard in huis:
thermometer & klein potje vaseline
easypill
ontvlooispul
ontwormingspillen
En natuurlijk dingen als betadine, leukoplast, zwachtels, verbandschaar enzo maar die liggen in mijn eigen verbanddoos.

vergat de nagelknipper en de babyshampoo (voor noodwasjes) nog. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:21

Eigenlijk niks :+ Teken haal ik altijd met mijn nagels eruit.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:58

Ik heb eigenlijk ook weinig liggen... Ik heb wel pijnstillers, voor het geval dat mijn hond last krijgt van haar knieën. En wat supplementen, ook voor haar knieën. Maar dat had ik voorheen eigenlijk niet toen ze nog geen last kreeg van haar knieën. Tekentang heb ik ook niet.

Oh, ik heb toevallig wel ontvlooispul, omdat ik toen zes van die pipetjes kreeg. Anders heb ik dat ook niet standaard in huis liggen. Evenals ontwormingstabletten, dat haal ik alleen als ik het weer tijd vindt om te ontwormen. En dat is haast nooit ;)

Ik heb wel speciale shampoo liggen voor m'n hond... Ze kan niet tegen gewone hondenshampoo en soms wordt ze zo vreselijk vies dat ik d'r echt moet wassen. Althans, ik heb nergens last van, maar de rest schijnbaar wel, die kunnen de stank niet uitstaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:04

Teveel om op te noemen maar komt ook dat ik als DA assistente gewerkt heb en veel zelf kan en ook doe. En dat is bij 5 honden wel erg fijn en scheelt enorm in de kosten dat ik gelijk gericht wat kan doen als er wat is.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:24

Niks eigenlijk... Heb binnenkatten dus geen teken.
Als ze ziek worden ga ik wel naar de DA, ik ben sowieso niet zo van het zelf aanmodderen met zieke dieren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:30

Wij hebben een tekentang, maar die is niet speciaal voor de hond.
We hebben geloof ik meestal wel ontwormingsmiddel en reispilletjes in huis meestal.

En verder speciaal voor de hond een pincet en een speciale schaar voor als hij erge klitten heeft, maar dat is niet persé nodig.
En gewoon borstels/kam (Sheltie, langharig én dubbele vacht, dus regelmatig borstelen).
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 11-05-14 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:37

Wij hebben echt geen complete EHBO-kit voor onze hond, Renzo.
Koekjes, da's toch wel het belangrijkste ;)
Voor de rest een tekentangetje, degene die aan het begin van dit topic ook werd genoemd: een soort van breekijzertje met een spleetje ertussen. Ideaal ding en tot nu toe altijd de teek succesvol, in z'n geheel eruit gekregen.
Daarnaast een flesje betadine en een zalfje genaamd Hydrocortiderm. Dit laatste hebben we bij de dierenarts gekregen toen hondlief zijn staart had stukgeknabbeld. Ideaal spul en zolang de houdbaarheidsdatum nog niet bereikt is bewaren we het voor het geval hij weer zijn huid stuk heeft. Verder hebben we een borstel/kam aangezien het een bouvier is en dus regelmatig even geborsteld moet worden.
Wormkuur kopen we gewoon ieder kwartaal los bij de dierenarts, dan kan het ook niet over de datum gaan. (wat we dus een keer hebben meegemaakt)
Als de hond echt iets heeft wat behandeld moet worden gaan we naar de dierenarts, we gaan liever niet zelf dokteren. De dierenarts legt ons dan wel uit wat we nodig hebben en moeten doen om de hond te behandelen.
Ohja en we zorgen dat we altijd een oude, grote badhanddoek hebben om de hond mee af te drogen als hij buiten in de regen heeft gelopen.
Renzo heeft verder nooit problemen met autoritjes/-ritten dus reispilletjes hebben we gelukkig nooit nodig gehad.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:29

standaart heb ik idd naast de normale zaken altijd wel en tekentang of pincet in huis en qua medicatie heb ik altijd ontworm en ontvlo middel op voorraad en maagbeschermers en pijnstilling (hond met zwakke maag en 2 honden die door afwijkingen regelmatig pijnstilling nodig hebben). Daarnaast voor mijn ene hond ook altijd hooikoorts oogdruppels en puur pollen in huis voor het seizoen hier voor anders kan hij bijna niet meer kijken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:51

Een 'tekenbreekijzertje' (die pincetversies kan ik helemaal niet mee overweg).
Ontvlooiingsmiddel (als ik er een zie krijgt het desbetreffende dier er een).
Ontwormingspillen (als ik zie dat een dier vlooien heeft krijgt hij een ontwormingskuur).
Kap voor de hond (als hij een wond heeft waar hij niet aan mag komen, maar waarvoor ik ook niet naar de DA hoef).
Badedas, als een dier een diepe wond heeft en ik hem schoon wil houden. (Oppervlakkige wonden laat ik de hond zelf verzorgen, heeft altijd de voorkeur als het kan)

Verband gebruik ik heel soms als de hond een diepe wond heeft, die zelf weer kan hechten als je het goed op de plek houdt. Al heb ik die nu dus ook niet in huis.

Daarnaast is honingzalf een goede om te hebben: daar geneest een wond sneller van.

Ook heb ik nog supplementen in huis: kruidenmix en omega 3-6-9 olie. Als ik zie dat de kat/hond niet helemaal lekker is, krijgt deze 5 dagen wat extra hulp dmv de supplementen.

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:28

Ik heb voor onze hond:

- Teken'breekzijer'
-ontvlooiingsmiddel
- ontwormingspillen
- shampoo voor die ene keer in de zoveel tijd dat hij eens gewassen word.
- snoepjes niet te vergeten :=

en verder heel veel liefde en knuffels _O-

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:04

Ook handig om in huis te hebben is probiotica, voor als je hond een antibioticakuur gehad heeft oid.
Tarwekiemolie en levertraan zijn ook goede supplementen (vitamine A,D en E) maar zul je wel op moeten letten met de dosering icm met het voer.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:09

Wond zalf / spray , voor een schaafwond, niet op een wond en dan naar de DA want dan kan hij het niet hechten

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:26

@Sassol, waarom alleen ontwormen als ie vlooien heeft? Alleen lintworm wordt door vlooien overgebracht, dus dan zouden de spoelwormen etc lekker hun gang kunnen gaan ondertussen? Zeker voor honden wordt toch wel 4 x pj aangeraden, bij bijv. jachthonden tegenwoordig zelfs maandelijks.

Voor onze katten hebben we meestal alleen advantage en milbemax op voorraad.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:31

WillemYntJee schreef:
@Sassol, waarom alleen ontwormen als ie vlooien heeft? Alleen lintworm wordt door vlooien overgebracht, dus dan zouden de spoelwormen etc lekker hun gang kunnen gaan ondertussen? Zeker voor honden wordt toch wel 4 x pj aangeraden, bij bijv. jachthonden tegenwoordig zelfs maandelijks.

De reden dat dieren tegenwoordig 4x per jaar ontwormd worden is vanwege menselijke gezondheid (wat na later onderzoek dus geen verschil lijkt te brengen) en niet voor de hond. 4x per jaar is echt onnodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:47

Sassol schreef:
De reden dat dieren tegenwoordig 4x per jaar ontwormd worden is vanwege menselijke gezondheid (wat na later onderzoek dus geen verschil lijkt te brengen) en niet voor de hond. 4x per jaar is echt onnodig.

Honden jagen meestal niet. Maar ik weet wel van katten die echt elke 3 en liever 2 maanden ontworming nodig hadden. Goede muizer krijgt nogal wat wormen binnen via het eigen gevangen eten.

Goede EHBO doos hoort in elk huishouden en daar in rekening houden met zowel de mensen als de dieren is wel zo praktisch.
Kat wil graag een fijne mand (holletje = lekker verstoppen) en voor vervoer naar bv DA is een reismand nodig. Die 2 combineren kan erg handig zijn. Paar lappen erbij die makkelijk te wassen zijn, voorraadje voer, wat snoepjes, speeltjes, halsbandje met veiligheidssluiting (breekt als ze vast komen te zitten), tuigje + lijn en je bent een heel eind.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:52

Ik heb een EBHO-kit voor mensen, inclusief tekentang. Nou komen mijn katten niet buiten, dus nooit nodig gehad :P
Voor de katten specifiek heb ik ontwormingspillen, neusspray, antibiotica, pijnstiller en wat alternatieve geneesmiddelen. Een van m'n katten is chronisch ziek, dus het meeste is voor hem.

En daarnaast een berg speeltjes, dekentjes, krabpalen, borstel, reismandjes, hun eigen eet- en drinkbakjes en 2 soorten voer. Oja, en nog wat snacks, tuigje met lijntje en sprays om ze weg te houden van dingen.