Honden halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Honden halsband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 17:05

Hallo,

Voor iemand die momenteel om gezondheidsredenen haar franse bulldog niet kan uit laten ga ik dit iedere dag even overnemen van haar.
Maar nu is de vraag. Welke halsband, leiband is het best geschikt?
Ze heeft zelf een harnasje:
Afbeelding
Wat ik niet goed vind aan dit harnasje is dat de hond erin gaat hangen en serieus tegen trekt.
Oke, het gaat om een kleine hond :+
Maar toch vind ik dit niet kunnen, de eigenaresse heeft mij dit probleem ook gemeld en gevraagd om te helpen zoeken naar een gepaste oplossing.

Aangezien het om een kleine diknekkige hond gaat denk ik dat een simpele leiband zoals deze meteen los komt:
Afbeelding

Ben ook niet echt voor de oprol lijnen :n

Het hangen ga ik afleren maar wil daarvoor beter materiaal waarbij ik duidelijke signalen kan geven aan de hond (nee geen prikkers om hem pijn te doen, gewoon iets eenvoudig maar waarbij ze niet kan weglopen).

Bedankt!!

coldsummers

Re: Honden halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:08

Die laatste die je laat zien, daar ben ik echt geen fan van. Het zijn volgens mij zogeheten Chokers. Als je hond trekt en je geeft niet mee kan de band strak om de hals gaan zitten.

Ik zou zelf niet weten wat voor eentje je dan zou moeten hebben.
Heb niet veel verstand van honden, die van ons liet zichzelf uit. :')

Maar zo'n tuigje is toch best goed? Het enige minpunt is dan dat hij erin gaat hangen. Misschien kan je langsgaan bij een trainer of iets die je advies kan geven?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 17:09

Geeft die Choker geen release?
Is niet de bedoeling om hond haar hoofd af te snijden :')
Moet voor beiden aangenaam zijn x)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:09

Hangen in de riem is af te leren, en niet met een halsband. De hond zal net zo hard in de halsband gaan hangen als in het tuig.
Het laatste wat je moet doen met een bulldog die trekt, is een slipband kopen, dan duurt het niet lang voor de hond én een hernia en een dichtgeknepen luchtpijp heeft (en ze kunnen al zo slecht ademen).

Trainen dus, en het liefst met tuig, want daar kan hij de minste blessures van krijgen met trekken.
Je wilt niet weten hoeveel honden met nekklachten rondlopen omdat ze trekken aan de halsband, zonder dat de eigenaren dat weten. :n

Er zijn verschillende manieren om een hond af te leren om te trekken. Er staan er vast honderden op internet, dus ik zou daar op gaan zoeken in plaats van op halsbanden en lijnen, scheelt ook geld.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 17:12

Maar wat ik me dus afvraag: het tuig bevordert het trekken niet?

Zou het trouwens op deze manier aanpakken:
Methode 1

Met een strakke lijn verzet u geen stap.
ZODRA de lijn strak staat (of dreigt te gaan staan) staat u DIRECT stil.
Voorkom dat de hond toch succesjes behaalt: doe eventueel een paar stappen achteruit. 4.BELOON het meelopen aan een slappe lijn met lekkers, spelen of gek doen, of eventueel door hem extra lang te laten snuffelen of te laten spelen met een andere hond.

Eventueel aanvullen met methode 2
Zodra de hond trekt, huppelt u achteruit naar een (vast) punt ongeveer 5-10 meter terug.
Zodra de lijn slap is, loopt u weer rustig vooruit.
Indien nodig herhalen tot het doel is bereikt.
Het behalen van het doel is de beloning, eventueel aangevuld met beloningen zoals hierboven beschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:15

Je gaat iets afleren ,maar je weet niet waar mee?Met slipbanden moet je niet gaan werken als je niet weet hoe ze werken.Houd hem lekker in zijn tuigje en probeer door middel van beloningen te werken vraag zijn aandacht met een snoepje of een speeltje en beloon die aandacht.
je methode die je beschrijft kan je prima in een tuigje oefenen.Daar moet je zeker niet met een slip aan beginnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:15

Voor mijn gevoel werkt een simpele halsband nog het beste.
Maar inderdaad, eerst de hond leren dat ie op jou moet letten, al voordat je gaat wandelen. Constant de aandacht vragen zodra hij ergens anders op focust en dat hoeft misschien niet eens via de lijn.. Vaak is afleiden met je stem of wat lekkers al genoeg. Ik wil nog wel eens een lange stok of paraplu (zeker met dit weer handig om bij je te hebben :D ) meenemen en die houd ik dan voor de borst zodat ze niet voorbij kunnen lopen. Zo hoef je helemaal geen druk op de lijn te hebben. Maar het is echt per hond verschillend wat goed werkt.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 17:17

Het was de eigenaresse die voorstelde voor een ander tuigje/halsband/leiband.
Ik ben meer van het clickertrainen en positief belonen :)
Maar wou jullie mening horen

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:17

Nee een tuig bevordert het trekken zéker niet, dat is echt de grootste fabel die er is.
De enige die het trekken in de hand heeft, is de eigenaar/begeleider.

Om even een tegenbeeld te schetsen, toen ik mijn hond kreeg was ze 10 maanden en trok ze ontzettend aan de halsband. Om haar nek te sparen heb ik toen een tuig gekocht, met het idee om het met tuig af te leren zodat ze in ieder geval geen hernia oploopt. Alleen met het aandoen van het tuig was het trekken al verholpen, omdat het een heel ander gevoel was voor haar.
Later begon ze natuurlijk weer met trekken, en hebben wij het haar afgeleerd, door inderdaad, gewoon te stoppen met lopen zodra ze trekt, en rechtsomkeert te gaan. Zo was het snel niet meer leuk om te trekken. Zodra ze netjes naast ons liep hebben we haar beloont, en zo hebben ze snel in de gaten dat het veel leuker is om niet in de lijn te hangen, het voorkomt narigheid en je krijgt nog wat lekkers ook.

Een kennis van mij, heeft het aangeleerd door de clicker 'om te keren'. Zodra de hond ging trekken, clickte ze en kwam de hond dus naar de baas om zijn beloning te halen (wel eerst de clicker aanleren natuurlijk). Nu denk je, de hond leert dus aan om te trekken, maar deze hond ging iedere keer uit enthousiasme in de lijn hangen.
Nu, zodra de lijn strak komt te staan, komt hij als een gek terugrennen om zijn beloning te halen. Die krijgt hij natuurlijk niet elke keer.
Deze methode moet je wel mee oppassen, dat je de hond dus niet aanleert dat trekken goed is, bij deze hond heeft het toevallig gewerkt, maar bij hele slimme honden leer je ze dus aan om te trekken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:52

ik zou een franse bull niets om de nek doen. De gemiddelde heeft namelijk een giga doorzettingsvermogen en slecht aangelegde luchtwegen. Ga jij de eigenaar maar vertellen als dat sliplijntje om de nek het strotje beschadigd heeft en de hond het begeven heeft. Ja die kans is er gezien de gemiddelde staat van het ras maar uiteraard schets ik het misschien wel iets overdreven ;)

Toch gewoon een tuigje aan doen en oefenen en oefenen. Ook aan een tuig kan je leren om niet te trekken. Dit wel zonder problemen.

Oh ja, denk niet alleen aan de luchtpijp. Franse bullen zijn ook zeer gevoelig voor hernia's!!!!!!!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:25

zonder ja zonder!!!! uitrol lijn dus dan moet je een normale lijn nemen en die zodanig vast houden dat de hond goed ruimte heeft om zonder trekken te kunnen lopen (bij voorkeur een 1.4 of 1.8 meter lijn) is dit ook een goed tuig om eventueel trekken af te leren.
http://www.allrounddog.com/a-27664992/t ... eflective/

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:32

Ts als je een paard rijd en die hangt in je hand dan doe je er toch ook geen scherper bit in? Dit is geen kritiek hoor gewoon een andere manier van benaderen. Aan de riem trekken kun je gewoon afleren. Zo gauw hij hangt dan sta je stil en zet de hond weer naast je neer. Druk van de lijn en weer verder. Bij een hond die dit al een tijdje doet moet je het misschien wel 100x herhalen voor hij het begint op te pakken. Maar als het eenmaal opgelost is dan is het voor de hond en baas zoveel fijner.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:38

Ahum, mijn eerste gedachte is, vind de eigenaar dit wel een goed plan?
Je gaat de hond niet alleen uitlaten maar ook nog de normale regels veranderen..
Franse Bullen lopen juist vaak aan een tuig, omdat zoals hier boven al genoemd, ze vaak ademhalings problemen hebben. Een wurglijn is wel het domste wat je kunt kiezen. De blijft trekken en trekt daarbij zijn eigen luchtwegen dicht.
Dus gewoon aan het tuigje uitlaten.
En je ideeën met de eigenaar bespreken.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 18:47

Laatste 2 hebben het topic niet goed gelezen, of geraken niet aan mijn uitleg uit.

- Eigenaar stelt zélf voor om een andere (slipband of rollijn) leidband te nemen, maar ik ben hier tegen.
- Ik ben meer het positief belonen van goed gedrag en slecht gedrag gewoon onaangenaam (hier bv door te stoppen of achteruit te stappen) te maken voor de hond.

Ik wou gewoon jullie mening horen.

Maar bedankt dat jullie inzitten met het welzijn van deze hond :)
Ik weet dat Bulls erg koppig zijn en gewoon pijn verbijten, ze zijn ook zo gefokt.
En met hun korte neusjes hebben ze inderdaad zo al ademhalingsproblemen, dan is het niet handig om daar nog een strop rond te hangen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 18:50

dierenfan schreef:
zonder ja zonder!!!! uitrol lijn dus dan moet je een normale lijn nemen en die zodanig vast houden dat de hond goed ruimte heeft om zonder trekken te kunnen lopen (bij voorkeur een 1.4 of 1.8 meter lijn) is dit ook een goed tuig om eventueel trekken af te leren.
http://www.allrounddog.com/a-27664992/t ... eflective/

Ja inderdaad, Ik denk dat ik een lange lijn erbij neem (maar geen oprol ding, want staat onder spanning).

Bij mijn paard gebruik ik een leadrope van 2,5m, hij trekt nooit en vind de vrijheid juist aangenaam.
In het begint trok hij natuurlijk ook, maar nu loopt ie keurig naast me.

Maar een leadrope voor een hond is al snel zwaar :')
Ga eens rondneuzen voor een "fijne" hondjes leadrope :p

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:56

Je zou een aanleglijn kunnen gebruiken. Zo eentje waar je een hond aan vast legt met een pin in de grond. Ik heb er een van 10 meter, is heel licht maar wel heel sterk, met een handvat. :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:03

Ik heb voor mijn FB een K9 tuig en dat bevalt prima.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:21

2a54z6e45r6r schreef:
Laatste 2 hebben het topic niet goed gelezen, of geraken niet aan mijn uitleg uit.

- Eigenaar stelt zélf voor om een andere (slipband of rollijn) leidband te nemen, maar ik ben hier tegen.
- Ik ben meer het positief belonen van goed gedrag en slecht gedrag gewoon onaangenaam (hier bv door te stoppen of achteruit te stappen) te maken voor de hond.

Ik wou gewoon jullie mening horen.

Maar bedankt dat jullie inzitten met het welzijn van deze hond :)
Ik weet dat Bulls erg koppig zijn en gewoon pijn verbijten, ze zijn ook zo gefokt.
En met hun korte neusjes hebben ze inderdaad zo al ademhalingsproblemen, dan is het niet handig om daar nog een strop rond te hangen.

Super dat je het weet, je zou de eerste niet zijn die wil helpen zonder het ras te kennen en zo vele DA kosten gaat veroorzaken. Gelukkig heb jij je wel ingelezen!

Succes ermee

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:25

Ik zweer bij het Julius K9 tuig :j wel best prijzig maar het volledig waard!
Zelf heb ik een rottweiler reu, dus een grote brok spieren die ook trekt bij spannende situaties (evenementen, veel andere honden). Met dit tuig trekt hij een stuk minder, de pasvorm is super en ik heb ze al enorm veel gezien!

Als pup trok onze rottie ook erg hard. Wat bij ons hielp was stoppen en als er weer een boogje kwam in de lijn verder lopen. Blijven belonen als hij niet trekt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:29

ben ik het niet mee eens vele k9 tuigen zitten bij vele honden veel te dicht in de oksels en dat kan erg irritant zijn voor die honden. Dat is het geval bij mijn huidige honden ook namelijk terwijl mijn vorige hond meer ruimte had tussen oksels en band van het tuig.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:48

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:19

Dierenfan,
Ik gebruik het K9 tuig zoals eerder gezegd bij m'n FB zonder problemen maar ook bij mijn boxer zonder problemen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:28

Jennyj01 schreef:
Ts als je een paard rijd en die hangt in je hand dan doe je er toch ook geen scherper bit in? Dit is geen kritiek hoor gewoon een andere manier van benaderen. Aan de riem trekken kun je gewoon afleren. Zo gauw hij hangt dan sta je stil en zet de hond weer naast je neer. Druk van de lijn en weer verder. Bij een hond die dit al een tijdje doet moet je het misschien wel 100x herhalen voor hij het begint op te pakken. Maar als het eenmaal opgelost is dan is het voor de hond en baas zoveel fijner.

Hahaha zo kwam ik eens een oud dametje in het park tegen. Leuke jonge hond. En dametje bleef steeds staan. Na een half uur was ze nog geen meter verder. :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:31

kiki1976 schreef:
Dierenfan,
Ik gebruik het K9 tuig zoals eerder gezegd bij m'n FB zonder problemen maar ook bij mijn boxer zonder problemen.

kan goed mijn vorige boxer had er ook geen problemen mee maar mijn huidige boxer en lab x rottie beiden wel. Kan natuurlijk de ene hond is de andere niet. Je moet de hond mee nemen om te passen bij dat soort tuigen in elk geval.

Overigens allroundshop.nl is een hele nette shop om een tuig te bestellen ook als het tuig niet goed blijkt te zijn maar als je de hond op meet en je stuurt een mail krijg je ook vlot en netjes antwoordt terug ;) Zo kan je ook nog uitproberen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 20:34

Ja is net als singels bij paarden :p Sommige paarden hebben problemen met een fullrigging, zijn dan beter met een 7/8 rigging :p