Pup heeft erge honger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Pup heeft erge honger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:46

Hallo bokkers!
Ik heb een Duitse herder pup van 9 weken oud, hij krijgt 4x per dag eten en de hoeveel heid die aanbevolen is op de zak!
Dit is echter best weinig maar dat zal dan toch wel goed zijn?
Nou heeft hij gewoon erge honger hij schrokt alles naar binnen en zeurt daarna weer om eten.

Wat kan ik doen?
Meer geven? Of zo laten?

Ik wil niet dat hij te hard groeit!

Alvast bedankt voor het reageren ik zit er erg mee!

MerleSimone

Re: Pup heeft erge honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:48

Hoe zwaar is de pup? Welke brok krijgt hij en hoeveel krijgt hij precies?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:49

Die aanbevelingen zijn gemiddelden, toch ?
Zal best afhangen van het energieverbruik van de pup.
Zou hem gewoon wat meer geven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:49

Ik heb bij onze hond toen ze pup was, en nu trouwens ook, me niet altijd gehouden aan de voorschriften op de zakken. Wel als richtlijn maar blijf altijd kijken of ze afvalt of aan komt en pas daarop aan hoeveel ze nodig heeft.
Dit zou je bij pup ook kunnen doen, te dik voer je teveel te dun dan zal het te min zijn. Eventueel kun je ook nog contact met de fokker opnemen stel je zou toch veel geven en pup blijft honger houden.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:50

Hij was afgelopen dinsdag 9.5 kilo
Hij krijgt brok van smolke en krijgt 160 gram per dag

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:50

Besef je wel dat een gezond dier altijd honger heeft. Het is belangrijk dat je hem leert dat bedelen geen zin heeft, anders krijg je dat er heel lastig weer uit.

En verder vooral kijken naar hoe hij groeit, dat hij niet te dik of te mager wordt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:50

Heeft hij mss wormen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:51

Mijn 11 jarige heeft nog steeds altijd honger :D . Is dol op eten en kan het de hele dag doen :+ .
Maar hoe is je pup? Is hij op gewicht voor z'n leeftijd?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:51

Denk het niet pas ontwormd en helemaal volgens boekje

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:52

Ik zou gewoon als hij echt nog honger heeft meer geven. Als hij dikker wordt(Als je z'n ribben niet meer kan voelen is hij té dik) kan je hem minder geven. Een hond kan niet te snel groeien ;)

En inderdaad, niet ingeven op bedelen. De meeste gezonde honden hebben altijd eetlust.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 09-05-14 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:52

Welk merk brok krijgt hij?
Daar kan het ook aan liggen, dat daar niet veel voedingsstoffen inzitten.

Wij gaven onze hond toen ze nog pup was een tijdje pedigree pup brok. Nou dit poepte ze allemaal weer uit, kort hierna met vers vlees begonnen. Dit neemt haar lichaam bijna helemaal op!

Misschien een donkere snee brood erbij geven! vult ook wel.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:53

Kijk eens op deze site, staat een mooi tabelletje op.
http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=voedinghond

Is de hond mager/dun of ziet hij er goed uit? Als ik de tabel op die site zie zou hij namelijk per dag wel meer voer mogen krijgen. 25 gram voeding per kg lichaamsgewicht zegt dus dat die per dag 237.5 gram mag :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:54

Ik zou inderdaad kijken voor KVV, BARF of een goede brok. Orijen, Acana, Taste of the Wild zijn wat voorbeelden van goede brokken. Dit zijn brokken waar geen schadelijke additieven in zitten, met een hoog vleespercentage en het liefste geen graan.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:54

Ik heb smolke! En hij krijgt 1x per week vers vlees

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:54

Net het DH puppystadium achter me, gelukkig. Ik heb goed naar mijn hond gekeken. Voer gewoon het voer wat op, want te snel groeien doet hij niet omdat de groeicurve genetisch bepaald is en niet door de hoeveelheid voer (tenzij je echt veel te weinig geeft), hij wordt hooguit een beetje dikker. Mijn hond was erg slank en rank, maar heeft nooit echt gezeurd om eten dat ze zo'n honger had. Nog steeds niet.

Pas met brokjes op met veel in 1 keer geven, hij moet daar voldoende water bij krijgen en de brokken kunnen wat uitzetten. Anders doe je nog een maaltijd er tussendoor. Of pens-staafjes of zo.

Ik zou hem niet aanleren dat hij krijgt zodra hij vraagt, maar dat jij bepaalt wanneer en hoeveel hij eet. Anders gaat hij schooien en dat ga je niet willen met een DH.

Succes!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:56

Hai TS,

Wij fokken met Duitse Herders. Heel goed dat je hem 4x daags geeft. Hij is goed gezond doordat hij eten zo lekker vindt! Goed teken dus. Je kunt de hoeveelheden op de zak gebruiken als richtlijn, maar je kunt nog beter naar jouw pup kijken. Zie je zijn ribjes? Iets te dun. Zie je ze nauwelijks maar kun je ze makkelijk voelen? Precies goed. Kun je ze amper voelen met je hand? Te dik, en dat is slecht voor een pup. Te hard groeien kan hij niet, dus pas je voer maar gerust aan. Als je een paar dagen iets meer geeft zie je al heel snel verschil. Als hij schooit onverbiddelijk zijn, wij mogen (helaas!) ook niet onbeperkt eten, haha!
Veel succes en plezier met je pup!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 08:57

Hij heeft lange haren dus hij lijkt enorm dik maar je voelt zijn ribben duidelijk iets te naar mijn idee!
Maar zijn gewicht is wel goed
9.5 kilo nu

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:58

Er zijn bepaalde rassen ( Duitse Herder, Rottweiler, Bouvier ) die wel degelijk te hard kunnen groeien. Onze DH heeft dat ook gehad als jonge hond. Het bot groeit dan harder dan het botvlies waardoor dit veel pijnklachten geeft. Daarnaast hebben de meeste Duitse Herders een grote voorliefde voor eten en schrokken ze het zo snel mogelijk op. Mijn advies zou zijn om idd voer van goede kwaliteit te geven en je zo veel mogelijk aan het voedingsadvies te houden. En als hij probeert te bedelen na het eten afleiden met een speeltje.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:59

Vers vlees ( wij hebben lotgering ) vervangt brokken.
Die van ons krijgt geen brokken meer.
Ze mogen 1 a 2 procent vlees van hun lichaamsgewicht. Onze hond weegt nu zo'n 48 kg en krijgt 1 kg vlees per dag.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:03

http://www.smolke.nl/hondenvoeding/smolke-puppy-2

Dit is wat hij krijgt! Maar nu twijfel ik er staat op de achterkant vanaf 30 kilo volwassen gewicht
Moet ik dan geven voor wat hij word of moet ik hem de nou de helft geven van de grammen die erop staan

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:05

Ik voer nooit volgens richtlijnen, maar altijd op het oog :) Hoe ziet hij er uit? Een DH pup (sowieso grote rassen) kun je het beste wat schraal houden. Te mager is natuurlijk niet goed, dus als je het idee hebt dat ie echt te dun is, dan kun je wat meer gaan voeren. Wordt de hond dikker, dan kun je weer wat minderen. Het is altijd even zoeken en afstemmen :j

Als het echt alleen om het hongergevoel gaat en je pup in principe voldoende krijgt, kun je ook eens kijken of je het voer op een andere manier aan kunt bieden. In de voerbak is het natuurlijk zo op. Probeer eens een voederbal of zo'n anti-schrokbak waar ze de brokjes uit moeten peuteren. Dan doet je pup er langer over en heeft hij misschien een tevredener (is dat een woord!?) gevoel :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:06

Volgens de tabel mag een hondje van 2 maanden, waarvan je verwacht dat hij 40 kilo gaat wegen, 335 gram per dag (voorbeeld)

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:07

Ik kreeg van mijn DA altijd het nadrukkelijke advies herderpups hoogwaardig, maar zeker niet te veel eten te geven. Ze kunnen inderdaad te hard groeien, en daar later veel problemen van ondervinden. Hij omschreef het als "schraal houden", dus op het oog wat aan de dunne kant, maar omdat je hoogwaardig voer geeft (ik mag hier vast geen merken noemen) komen ze niets te kort.

Om hem iets langer van zijn eten te laten genieten strooi je de brokken over de keuken vloer. Je hebt de pup waarschijnlijk net, en niet zo lang geleden zaten er nog hongerige broertje en zusjes bij hem: niet snel eten betekende toen dus geen eten.
Nu hoeft hij zich geen zorgen te maken dat andere zijn eten opeten, maar daar komt hij pas over een jaar of 10 achter....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:07

Als die echt honger heeft meer voeren. Ze groeien en de ene weel eten ze meer dan de andere. Niet met grammen voeren maar met het oog. Een pup op die leeftijd moet wat puppyvet hebben.
Vaak voel je bij te magere pups ook heel erg de ruggegraat.

Waarom zou je een pup schraal houden amy-leftover? Voeren is de basis voor later op deze leeftijd moeten ze goed eten en wat extra hebben voor de groei.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:09

Okee dus ik geef hem veels te kort?