Parkietenhouders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Parkietenhouders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 19:07

Hallo allemaal,

Ik heb gezocht maar volgens mij is er geen algemeen topic voor houders van (gras)parkietjes? Omdat ik een beginner ben en gisteren mijn eerste parkietje heb gehad voor mijn verjaardag lijkt het me leuk om ervaringen uit te wisselen.

Ik heb dus sinds gisteren mijn parkietenbaby, heb hem Skippy genoemd en voor nu dacht de fokker dat het een man is. Hij is ongeveer 6/7 weken oud, hij is nu een week uit het nestblok. Hij was gisteren aan het begin nogal verlegen, maar eind van de middag heeft hij gezellig zitten kletsen en ook al iets gegeten. Hij is meegegaan naar mijn oppasadres waar ik de rest van de week ben, en ook hier is hij meteen aan het eten. Als ik muziek aan heb zingt hij mee. Hij heeft al een aantal keer op mijn vinger gezeten en is hier erg relaxed onder.

Als hij volledig tam is en aan mij en zijn omgeving gewend is ga ik hem wennen aan een reisbakje voor knaagdiertjes, zodat hij mee kan als ik bij mijn vader ga logeren eens in de twee weken. :)

Misschien is het leuk als iedereen zich even voorstelt?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:12

Leuk! :)

Wij hebben een groene grasparkiet gekregen van een vriendin van mn moeder, Kees. Hij was al redelijk op leeftijd en helaas 2 maanden geleden overleden. Omdat het toch wel erg gezellig was hebben we nu Funny, een blauwe parkiet van nu 7 weken :D
Hij fluit veel als de tv of radio aan is, anders blijft hij nogal stil. Ook wil hij graag uit zn kooi maar hij komt niet op je vinger zitten. Dus we hebben nog genoeg om te leren :D
Leuk zo'n topic!

amandananana

Re: Parkietenhouders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 19:22

Ik durf Skippy nog niet uit zijn kooi te laten, omdat hij nog niet helemaal tam is. :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:24

Ik lees even mee, wij denken erover om vogels te nemen, waarschijnlijk parkieten. Maar ik ben nog wat info aan het verzamelen.
Maar parkieten zijn toch niet solitair, die moet je toch eigenlijk met minimaal 2 houden?

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:26

Leuk! Ik heb er nu 5.
Ze zitten in een buiten volière. 1 koppeltje heeft een jong, deze is nu 2 weken oud. Erg leuk om zo'n kleintje te zien opgroeien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:27

Oh leuk, ze kunnen dus ip ook buiten? Hoe doe je dat dan in de winter/zomer?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 19:29

Ja dat lijkt me echt super schattig om kleintjes te zien opgroeien! Wat doe je eigenlijk als het 's winters koud wordt?

Verootjoo: ze zijn idd heel sociaal, maar als je genoeg aandacht geeft kunnen ze ook alleen gehouden worden. Misschien komt er op den duur nog een vriendje bij, maar ik wil eerst eens even kijken hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:32

Ik kan nu even niet uitgebreid reageren, maar neem er alsjeblieft een parkietje bij. Een parkiet alleen is ontzetend sneu. Je kunt een soortgenoot NOOIT vervangen. ;) Ik heb zelf op dit moment 7 grasparkieten. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-14 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:42

ik volg even, mn laatste parkiet is een half jaar geleden overleden, en heel misschien wil ik in de toekomst 2 grasparkietjes nemen.

mn parkiet was heel tam, nog maar een half jaartje oud, en ik mis hem best veel, was echt mn maatje !

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:50

Hoi iedereen :wave:

Wat een leuk idee een topic voor parkietenhouders :D , Ik zelf heb een parkiet (paars met wit) en een valkparkiet (geel met wit en oranje wangen) De parkiet genaamd Poetie is denk ongeveer nu een jaar. En de valkparkiet genaamd Pepper is ongeveer 2,5 jaar. Poetie hebben we uit een dierenwinkel en Pepper hebben we gekregen van vrienden. Allebei zijn ze tam en erg gezellig, ze houden van spelen en kletsen veel tegen een elkaar (ze zitten niet bij elkaar in het hok natuurlijk :P) ook komen dame en heer er iedere dag uit om even lekker bij ons te chillen en te knuffelen en vliegen ook dat vinden ze heerlijk en geweldig :j

Leuk een nieuw vriendje erbij amandananana! Ik vind het altijd heerlijk als ze aan het kletsen zijn tegen me. En om die gekke dingen die ze doen, geweldig :') en poetie de wit paarse parkiet is echt een dame, als ze er geen zin in heeft laat ze het meteen weten :P

Gub, mijn vogels zitten binnen, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het in zun werk gaat als ze in een voliere zitten?

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:00

Ik heb ze zomer en winter buiten zitten, samen met nog 2 kanaries en twee zebravinkjes.
Grasparkietjes kunnen prima tegen de kou, mits ze daaraan gewent zijn. Dus niet ineens een parkietje in de winter vanuit huis buiten doen, dan is de overgang wel heel groot.
En je moet buiten natuurlijk wel een tochtvrij binnenhokje hebben.
Die van mij hebben altijd buiten gezeten, dus weten niet beter. Ze hebben lekker de ruimte om te vliegen, en om nestjes te maken dus. Van dit paartje is het het eerste nestje, dat gaat niet altijd even goed. Van de 5 eitjes is er dus 1 uitgekomen.
Hopelijk maken ze in de zomer nog een nestje en gaat het dan beter.

Zal eens kijken of het lukt om een paar foto's van ze te maken.
Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van jullie parkietjes :)

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 07:42

Heee! Leuk topic :D
Ik heb ook twee parkietjes, ze heten bengel(roepnaam is piet) en leo := . Piet is alweer 4 jaar en leo ruim een half jaar. Piet is in het begin heel ziek geweest(bloedluis) en had een hekel aan andere vogels. Na een tijdje merkte ik toch dat ze teveel na me toe trok, zo heeft ze drie keer toe eieren gelegd :\ . Bij de laatste keer dacht ik, nu is het klaar en komt er een soortgenootje. Ik zag er ontzettend tegenop omdat ik niet wist hoe ze zou reageren. Maar het gaat goed samen ! We weten alleen niet of Leo wel echt een mannentje is :roll: .. foto's plaatsen is een leuk idee. Zal thuis ook even een fototje uploaden.

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:11

En is er dan ook nog een stukje afgesloten Gub? of alleen het stukje waar de wind vandaan komt (de achterkant)? En hoe gaat het als het regent, regent het dan niet naar binnen toe? :P

Wat een leuke namen Bengell :) , wat naar bloedluis, waar hebben ze dan precies last van? En kwam het zomaar? Fijn dat ze goed samen met elkaar overweg kunnen :D

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:12

Dit is Stefan, hij komt graag even kijken of je wat lekkers voor hem meegenomen hebt.
Afbeelding

En dit is Kirsten
Afbeelding
Achter Kirsten zie je de opening naar het binnenhokje.

En dit is hun kleine Wief
Afbeelding

De parkietjes zijn van mijn zoontje, hij heeft ze ook de namen gegeven :)

Het andere koppeltje parkieten gaat vanmiddag weg, ze zijn enorme slopers en zorgen voor veel onrust in het hok. Ze slopen alle nestjes e.d. Dus die krijgen nu een nieuw adresje.

Dit is de voliere in z'n geheel.
Afbeelding

Ze zitten samen met Joep en Siep, 2 kanarie mannetjes
Afbeelding
Afbeelding

En Assepoester en De Prins, een koppeltje zebravinken, in de voliere.
Afbeelding
Afbeelding
De zebravinken zijn van mijn dochtertje, vandaar de namen :P Ze hadden net een bad genomen toen ik de foto's maakte.

Omdat het ene koppeltje parkieten weg gaat heb ik wel weer wat ruimte in de voliere, dus ik wil er nog wel graag weer wat bij. Het liefst nog een parkietje voor bij ons jonge parkietje, zodat dat ook weer een koppeltje kan worden. Maar dan hoop ik dat dat wel goed gaat, en dat ze niet ook alles gaan slopen. Want dat kunnen parkieten nogal goed :)
Ik ben er nog niet helemaal over uit, dus voorals nog doen we het met deze vogeltjes. En ik moet zeggen dat het erg gezellig is!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:35

Leuk! Ik heb ook twee grasparkietjes: Pim en Pidgey! PIm is nu ongeveer 3 jaar en Pidgey is ongeveer 5 maanden. Voor Pidgey hadden we Puck, maar die is helaas overleden enige tijd terug. Pim is nog nooit alleen geweest dus hebben we er snel een maatje bij gehaald voor hem. Weer een dametje.
Ze zijn niet 'tam' tam. Pidgey en Pim zijn tam op hun eigen manier :+ ze vinden ons niet eng en pesten ons vaak ,rakelings over je heen vliegen als je op de bank zit bijvoorbeeld, dingen op de grond gooien en dan kijken hoe jij het weer terug legt..om het vervolgens weer op de grond te gooien natuurlijk, en komen soms wel even op je hoofd/schouder zitten of bij ons op de bank. Maar ze doen het uit zichzelf. Ik hoef ze niet te gaan halen want dan vliegen ze met dezelfde vaart weer weg :+
Pidgey vind het wel ergggg leuk om aan je vingers te knabbelen.

Onze huiskamer is vogel-proof en ze zitten het grootste gedeelte van de dag los. Meestal doen ze dan een paar rondjes huiskamer om vervolgens hun speeltuintje verder af te breken. Donderstenen. Soms vind ik het wel jammer dat ze niet zo kroelerig tam zijn, maar als zij maar gelukkig samen zijn kom ik daar wel overheen. ;)

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:41

ik heb altijd 2 grasparkieten gehad. heb nu een volière met zebravinken, kanaries, Japanse meeuwtjes en spitsstaart Amadines. in totaal 19 vogels. ik zit er aan te denken om nog een koppel turquoisine parkieten te kopen.

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:49

Wat een mooie vogels Gub! <3 en geweldige namen, leuk dat je kinderen er ook zo mee bezig zijn.
En wat ziet jullie er voliere mooi uit zeg! ze hebben zeker de ruimte en ook fijn dat ze nog een stukje naar binnen kunnen voor als het regent bijvoorbeeld :) ik weet er inderdaad alles van dat ze goed zijn in slopen :') haha. Ook erg leuk dat jullie nestjes hebben, Als er kleintjes komen hou je ze dan meestal zelf of verkoop je ze?

Dat zijn er een hoop Tobiaspruim! En kunnen ze allemaal goed met elkaar opschieten?

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:24

Zal vanavond of morgen ook even proberen wat foto's erop te zetten :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:00

Leuk dat er zoveel vogelliefhebbers zijn :) ik heb helaas van Skippy nog geen goede foto. Hij wordt wel steeds tammer! Zit op mijn hand te eten en aan mijn ring en vingers te knabbelen.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:15

Leuk zeg! Ik wil proberen om ons jonge parkietje ook een beetje tam te maken.
Haal hem, of haar ;) er nu elke dag even uit om te wennen.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:16

@xingee1 Dit is de eerste keer dat we een nestje hebben, en dit is er maar een. Dus die kunnen we zelf wel houden. Maar als er meer nestjes komen, waarvan wel alle eitjes uitkomen dan moeten ze wel weg. Anders krijgen we een bomvolle volière ;)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:17

Het is bij Skippy ook nog niet helemaal duidelijk of het een man of pop is.. Hij lijkt vanuit zijn kop een blauw dopje te krijgen, maar het is nog niet zo goed te zien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:20

amandananana schreef:
Ja dat lijkt me echt super schattig om kleintjes te zien opgroeien! Wat doe je eigenlijk als het 's winters koud wordt?

Verootjoo: ze zijn idd heel sociaal, maar als je genoeg aandacht geeft kunnen ze ook alleen gehouden worden. Misschien komt er op den duur nog een vriendje bij, maar ik wil eerst eens even kijken hoe het gaat.

Uhm. Nee. Gewoon nee.

Op alle mogelijke parkietenfora en sites zul je lezen dat het alleen houden van zo'n enorm sociaal dier echt een no-go is.

En laten we wel wezen, waar er eentje zaadjes eet kan er best nog eentje zaadjes eten.

Twee parkietjes is écht genieten om naar te kijken. Véél leuker dan een eenzaam parkietje in de kooi.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:24

Hier zitten ze ook altijd samen! Ze kroelen elkaar, vliegen achter elkaar aan. Geven elkaar eten. En pikken vastzittende dingen uit elkaars snavel. Ze horen echt bij elkaar.
Dus ik vind het ook wel zielig om een alleen te houden.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:31

Zoals ik al eerder zei, misschien komt er inderdaad wel een maatje bij voor Skippy. Het heeft me heel veel moeite gekost om mijn ouders over te halen voor 1 parkiet, ik ben namelijk niet degene in huis die hierover beslist. Ik snap echt heel goed dat het beter is om ze samen te houden. :)