oudere hond uit het asiel-> medische problemen... wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noa_M

oudere hond uit het asiel-> medische problemen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:12

Hallo,

Wij hebben sinds vorige week een oudere hond uit het asiel gehaald. Het gaat om een 8 jarige Am. Stafford, echt een mega schat van een hond!

Alleen voordat we hem gingen halen liep hij mank, dus met asiel afgesproken dat hij daar zou blijven totdat het beter was en totdat hun dierenarts goedkeuring tot plaatsen gaf. Vorige week kwam het verlossende woord! We mochten hem komen halen, mits we rustig aan met hem doen.

Dat hebben we dus ook gedaan, apart met hem wandelen en met onze jonge hond ook apart een groter rondje. Alleen heeft hij dus nog steeds last van zijn poot en niet een klein beetje. Hij loopt niet constant mank, maar als hij in zijn mand gelegen heeft en opstaat loopt hij echt bijna op 3 benen. Het komt echt van hoger denken wij. Zitten vind hij ook heel moeilijk en echt ontspannen zitten doet hij niet, misschien dat het probleem uit zijn heupen komt? Ik vind namelijk dat hij behoorlijk stijf loopt vanuit zijn achterhand.

Een tweede probleem is naar voren gekomen. Hij verliest constant druppels urine. Onbewust, hij tilt er niet zijn pootje voor op. Hij is gecastereerd ook. Ik heb mijn eigen dierenarts gebeld en die zegt dat ze de oorzaak zo ook niet weet, maar dat als ze het zo hoort in combinatie met uit het asiel, het zo maar zou kunnen dat we met een incontinentie probleem zitten.

We hebben een proeftijd van 2 weken. MAar nu is mijn vraag, wat zouden jullie doen? En wat kan ik doen?

Mijn verstand zegt terug brengen en door hun goed na laten kijken, maar mijn hart zegt iets anders.. :-(

Ir111

Re: oudere hond uit het asiel-> medische problemen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:14

Heb je het asiel al gebeld om te overleggen? Ik neem aan dat je een medisch rapportje van de DA uit het asiel gekregen hebt met daarin de reden van het manken etc?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:15

T mank lopen na rust klinkt als artrose, zeker op die leeftijd. Druppels urine verliezen zijn ook genoeg medische redenen voor t verzinnen. Ik zou proberen af te spreken met t asiel dat je naar je eigen da gaat op hun kosten. Mochten er dan inderdaad dingen uitkomen waarvan je zoiets hebt dat zie ik niet zitten, kan je m altijd nog terug brengen of ervoor kiezen om t voor lief te nemen en te gaan behandelen.
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 07-05-14 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:15

Wat zeiden ze bij het asiel toen je belde om met hen te overleggen?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:16

Voor wat betreft het urinedruppelen kunnen medicijnen een oplossing daarvoor zijn. Vraag is of je op die kosten zit te wachten. Voor wat betreft de stijfheid zou ik hem toch wel eerst op de foto willen hebben om goed uit te zoeken waar het probleem zich bevindt zodat je kan beslissen of je een definitief ja naar het asiel toe geeft.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:16

Volgens het asiel was het mank lopen overbelasting. Een rapport hebben we er niet bij gekregen, wat overigens heel slecht is.

Het liefste zou ik ook naar mijn eigen DA gaan. Ik vertrouw haar, ze is eerlijk en zeer kundig. Helaas krijg ik het asiel niet te pakken, ze zijn al een half uur in gesprek...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:20

Dat is nogal een probleem, zeker gezien het dier al wat ouder is en nu een tweede kans krijgt bij jullie.
Zou het asiel misschien akkoord kunnen gaan met de mening van een andere DA??
Als je bedenkt dat hij achter niet goed loopt en urine verliest zou het zomaar eens een zenuw beklemming kunnen zijn....dan heeft dat dier ook gewoon pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:23

Ik zou naar je eigen DA gaan. Kost je wel wat maar dan weet je waar je aan toe bent en kan je daar misschien een beslissing uit nemen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:28

Tja.. Ik ga alvast duiken voor ik heel bokt over me heen krijg...
Maar asiels zijn echt niet heilig hoor..
Alle dieren bij hun zijn per definitie al koetsjie koetsjie zielughhh en in de steek gelaten, vaak worden ze met een zielig verhaal aangeboden waar meer dan de helft niet eens van klopt, en met een heel l*lverhaal zijn alle vorige eigenaren stom.
Wat ze mankeren word niet voldoende naar gekeken, omdat er het geld niet voor is schat ik. En als je iets van ze wil weten geven ze geen thuis meer.

Maar wat ik niet zo goed begrijp van jou, je wist toch dat je een oudje in huis nam? Wat verwacht je dan? Als je je ingelezen had over het ras weet je ook dat 8 jaar best een hele leeftijd is.
Als je een perfect gezonde hond wil moet je er niet een uit het asiel nemen. En ook niet een amstaff van 8.
Klinkt mij ook als artrose. En lichte incontinentie is ook niet gek op die leeftijd. Als je ervoor wil gaan schakel je DA in en neem die rekening ook op je. Jij wou die hond. :)
Succes!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:33

Ik zou eerst overleggen met de DA van het asiel.. Je drijft jezelf op onnodige kosten door gelijk naar je eigen DA te gaan. Dit gaat het asiel niet voor je vergoeden als hun zelf een eigen DA hebben rondlopen..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:47

Noa_M schreef:
Volgens het asiel was het mank lopen overbelasting. Een rapport hebben we er niet bij gekregen, wat overigens heel slecht is.

Het liefste zou ik ook naar mijn eigen DA gaan. Ik vertrouw haar, ze is eerlijk en zeer kundig. Helaas krijg ik het asiel niet te pakken, ze zijn al een half uur in gesprek...

Ik zou als ik jou was eerst met de DA van het asiel willen spreken om het hele verhaal te horen. Daarmee bedoel ik dus niet het verhaal uit tweede hand van een medewerker van het asiel maar echt van de DA zelfs. Op basis daarvan kun je verder besluiten. Bij twijfel zou ik ook mijn eigen DA inschakelen.

Sterkte, lijkt me een heel vervelende situatie.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:56

Ik heb net het asiel gebeld. Vrijdagochtend is hun eigen dierenarts aanwezig, dan zorgen wij dat we er met de hond zijn. Sowieso om het verhaal te horen wat betreft zijn poot en ik ga vrijdag urine opvangen om mee te nemen. (iemand enig idee hoe ik dat het beste kan doen bij een reu? We hebben ook een teefje, daar heb ik een pollepel onder gehouden haha..)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:59

Noa_M schreef:
Ik heb net het asiel gebeld. Vrijdagochtend is hun eigen dierenarts aanwezig, dan zorgen wij dat we er met de hond zijn. Sowieso om het verhaal te horen wat betreft zijn poot en ik ga vrijdag urine opvangen om mee te nemen. (iemand enig idee hoe ik dat het beste kan doen bij een reu? We hebben ook een teefje, daar heb ik een pollepel onder gehouden haha..)

Verstandig om inderdaad even langs te gaan..

Wat betreft urine opvangen.. de truc met de pollepel werkt ook bij reutjes.. anders een tupperware bakje oid. Mocht je de urine moeten bewaren kan je het het beste even in de koelkast zetten :+

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:00

Misschien is het wel beeld wat ontstaat vanuit 1 oorzaak; iets in zijn rug? Hernia? Zou het iig even in mijn achterhoofd houden voor als je naar de DA gaat.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:03

Yes! Het is me gelukt zonder ondergeplast te worden of met een warme natte hand rond te lopen. Gewapend met een pollepel ging ik vanochtend op pad. Heb hem eerst aan de pollepel laten wennen, hij vond het maar een eng ding.

Dus zo gauw hij zijn been optilde heb ik de lepel eronder geschoven. Was nog even lastig mikken om te zorgen dat het plas ook in de lepel achter bleef. Toen hij zijn poot weer neer wilde zetten, was ik net te laat met de lepel weghalen en ben ik de helft verloren. Maar, ik had iig 2 mL te pakken.

Toen op naar het asiel. Toen we daar stopte spande de hond helemaal aan. Volgens mijn vriend zag hij zelfs angst in zijn ogen. Toen was het voor ons toch heel duidelijk dat we hem daar echt niet achter laten, ongeacht wat hem mankeert. Hij gaat gewoon met ons mee naar huis. (stiekem wist ik dat allang )

Voor de dierenarts moesten we even op en neer lopen en ze zag dat hij slechter liep dan de vorige keer dat ze hem heeft gezien. Ook doordat wij vertelde dat hij als hij uit zijn mand komt, ongeveer 10 passen erg mank loopt en daarna zo gaat lopen als dat ze zag wilde ze toch graag naar zijn pootje kijken. Ze zei al dat het moeilijk zou zijn, omdat hij de vorige keer ook niet aangaf wat pijn deed. Staffords zijn behoorlijk hard voor zichzelf. Wederom gaf hij geen kick. Ze heeft ons aangeraden met hem naar een orthopedisch centrum te gaan. En dat we even moeten filmen hoe hij loopt wanneer hij uit zijn mand komt, om daar te laten zien.

Zijn urine word vandaag onderzocht om te kijken of er sprake is van een urineweginfectie. Dat horen we later vandaag.

Het asiel gaat even opvragen wat de kosten gaan zijn bij de orthopeed. Daarna gaan ze overleggen met het bestuur hierover. Tot een bepaald bedrag vergoeden zij het. Komt het boven dat bedrag uit, moeten we even overleggen. Waarschijnlijk spliten we de kosten dan. Dat vind ik wel een erg nette oplossing!

Wat me ook nog opviel aan de hond, is dat hij veel beter in zijn vacht zit sinds hij bij ons zit. Hij stinkt minder (toen hij net bij ons kwam, stonk hij echt heel erg naar vieze natte hond) maar ook zijn poep stinkt veel minder. Zijn vacht glanst. Hij heeft een voedselallergie en mag alleen voer waar rijst en lam in zit. Toen hij bij ons kwam had hij nog last van veel schilfertjes, die zijn nu ook allemaal weg. Hij knapt echt een stuk op

(ik noem nu bewust zijn naam niet, omdat anders mensen hem mss kunnen opzoeken. Dan weten ze ook om welk asiel het gaat en het is niet mijn bedoeling een asiel zwart te maken ofzo.. )

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:07

Dat is zeker netjes opgelost zo _/-\o_
Fijn dat de hond het zo goed doet bij jullie.
Ik heb er dan ook echt wel respect voor dat jullie dit doen.
Diertje had het slechter kunnen treffen denk ik dan

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:12

Ik vind het echt super dat jullie een oudere hond een kans willen geven op nog een paar gelukkige jaren! Echt top!
Fijn ook dat het asiel zo mee denkt qua kosten etc, hopelijk komt hij er snel helemaal bovenop :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:25

terug naar het asiel. Zeg dat je de hond graag wil maar dat de medische dingen eerst moeten worden opgelost.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:26

bliver schreef:
terug naar het asiel. Zeg dat je de hond graag wil maar dat de medische dingen eerst moeten worden opgelost.

Anders lees je eerst het topic even :=

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:26

Als het allemaal achter de rug is zal ik een foto van hem plaatsen. Als je zijn koppie ziet, snap je waarom we het doen. Het is echt een schat van een hond! Als het nou een rotzak was geweest.... Ik snap ook echt niet hoe mensen het kunnen bezielen om zo'n beestje naar het asiel te brengen omdat..

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:31

Alle lof voor jou, top!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:33

Ja waarom...vind dat jij het netjes opgelost hebt zo.

Lees wel vaker van achterlijke verhalen, bijvoorbeeld iemand die zijn hond weg doet omdat ie graag weer een nieuwe pup wil...ik snap het ook niet

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:34

_/-\o_ respect voor jullie! Beterschap

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:06

Uit het urine onderzoek kwam dus dat hij een ontsteking heeft. Morgen krijgen we antibiotica en ontstekingsremmers.

Ook hebben we een bedrag doorgekregen wat zij kunnen vergoeden voor de orthopeed. Daarvan kunnen we een diagnose stellen. Eventuele behandelingen betalen we dan zelf. Ik ben héél benieuwd wat daar dan uitkomt! En of er iets uitkomt!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:07

Ik ben ook benieuwd.
Zou toch super zijn als het geen beklemde zenuw blijkt te zijn en het op te lossen is :j