De huisbaas van mijn vriend heeft een konijn in hun achtertuin staan. Zij komen eigenlijk nooit in deze tuin, alleen zijn vrouw af en toe om het hok (buitenhok + ren van +/- 1 m²) schoon te maken en te voeren + water geven. Aandacht krijgt hij voor zo ver ik weet nooit, behalve sinds een paar weken van mij als ik in het weekend bij mijn vriend zit. Het is echt een ontzettende schat, ook al kreeg hij al lang geen aandacht meer. Ik denk dat hij niet gecastreerd is, want hij rent veel om me heen en berijdt mijn armen en benen (en laat daarbij de nodige urinedruppels achter). Het konijn zit alleen, wat erg zielig is gezien konijnen groepsdieren zijn en echt een soortgenootje nodig hebben voor een gelukkig leven. Vanuit het raam van mijn vriend kijk ik uit op de tuin en het doet elke keer pijn als ik hem zo verveeld in z'n hok zie zitten.
Het konijn schijnt ongeveer 11 jaar te zijn. Ik heb ze al eens aangesproken hem naar de knaagdierenopvang te brengen om te laten koppelen of er überhaupt heen te brengen omdat zij er verder toch niets mee doen. Ze zei dat hij dan volgens haar dood zou gaan van de stress omdat hij al zo oud is. Ik vraag me af of dat klopt, omdat er wel vaker oude konijnen gekoppeld worden en naar een opvang worden gebracht. En wie weet gaat hij nog wel een paar jaar mee! Elke dag alleen is er naar mijn idee een te veel.
Ik ben sterk aan het overwegen te vragen of ik hem over mag nemen. Hij kan dan gewoon blijven staan waar hij staat (over een paar maanden ga ik bij mijn vriend wonen), maar dan zorg ik voor het eten, drinken en het schoonmaken. Dan kan ik besluiten hem laten koppelen. Mijn vraag is: is dat mogelijk? Is een ram van 11 nog te castreren en/of valt die nog te koppelen? En klopt het dat een konijn van 11 dood kan gaan van de stress als hij een gekoppeld wordt of verhuist?
Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven
Dus dit was duidelijk een mismatch