Ik word hebberig...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDancer

Ik word hebberig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:24

...als ik allemaal leuke cavia's te koop zie staan :o

Ik heb op dit moment acht cavia's, en het doel is om hier een beetje mee te gaan fokken en zo :) Mijn hele omgeving verklaart me voor gek dat ik zoveel cavia's heb xD

En nu durf ik zelfs mijn ouders niet meer te vertellen dat ik drie supermooie cavia's (in de goede kleurslag voor de fok en een hele mooie bouw) te koop heb zien staan, en dat ik er serieus over na zit te denken om ze te kopen :=

Meer cavia's is op zich geen probleem, maar nu vraag ik me dus af: waar stopt het? :P Want bij elke cavia die ik erbij kocht zei ik: Oke dit is echt de laatste voorlopig :P

Ik twijfel nu dus: wordt ik er zelf gelukkiger van? :P Is het wel echt nodig/handig? Maarja, drie mooie cavia's in de goede kleurslag kom je niet zo vaak tegen en en en..........

Hopelijk herkennen jullie dit probleem en kunnen jullie mij helpen :D
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 07-05-14 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel gehaald.

Storm

Re: Ik wordt hebberig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:34

Je kunt ook tevreden zijn met wat je hebt.
Iedere keer hou je jezelf voor dat je nóg gelukkiger bent met nog een cavia, maar dat is niet zo. Gewoon tevreden zijn en niet verder zoeken. Ik vind 8 cavia's al te veel, je moet die diertjes ook aandacht geven.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:43

Ten eerste de vraag of je écht verstand hebt van fokken. In mijn ogen zou je niet mogen fokken als je enkel selecteert op kleur en bouw. Natuurlijk is bouw een meewegende factor in de gezondheid van een dier, maar wat nog belangrijk is is de algehele gezondheid van het beestje. Het is zonde als je door jouw fokkerij meer cavia's in de omloop brengt die niet gezond zijn en misschien zelfs vroegtijdig dood gaan vanwege erfelijke aandoeningen/gebreken...
En heb je al gecontroleerd of er een voldoende grote afzetmarkt is voor wat jij denkt te gaan aanbieden? Asiels en knaagdierencentra zitten tegenwoordig vol met cavia's, op marktplaats worden ze gratis aangeboden etc. etc. Natuurlijk heb je echt een pluspunt als je gezonde cavia's levert (zeker als ze een mooie kleur hebben), maar zorg er wel voor dat je over een tijdje niet met al je baby cavia's blijft zitten.

Als je zeker weet dat bovenstaande in orde is:
Zoals ik het uit je tekst op maak, ben je op dit moment nog niet bezig met de fok. Voor je nog meer cavia's aanschaft zou ik als ik jou was dan eerst eens een rustig begin maken met fokken. Wie weet blijkt het je toch tegen te vallen en ik kan me voorstellen dat je dan opeens zit met 11 cavia's in je huis en er niet mee kan doen wat je wou doen...
Ik ben overigens van mening dat je iedere cavia en ieder nestje de benodigde aandacht moet kunnen geven, dus houdt ook daar rekening mee. In het houden van 11 cavia's (+enkele nestjes) gaat gewoon veel tijd en verzorging zitten. Kosten stijgen overigens ook een stuk (+fokken is altijd extra risico op ongelukken).

Als je het mij vraagt kan je het beter bij 8 cavia's laten, lijkt me op dit moment meer dan voldoende. Mocht je echt de ruimte hebben en het fokken bevalt goed, dan komen er later vast wel meer goede cavia's op je pad ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:45

juist, er zijn dus zoveel leuken te koop. waarom die drang om nog meer cavia's daar aantoe te voegen?

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 23:00

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben nu al een stuk nuchterder :P Soms moet je het ook gewoon eventjes van vreemden horen denk ik :P

De gezondheid van de beestjes komt uiteraard op de eerste plaats! :) Daarom heb ik ook geen random dieren van marktplaats gehaald of iets dergelijks, maar bij fokkers die stambomen van de dieren bijhouden en uiteraard niet fokken met dieren die gebreken hebben. En die mooie kleur komt ook wel goed ;)

Edit: Omg ik zie ineens mij gigantische spelfout in de titel, maar ik kan het niet meer aanpassen :x :x

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:42

LZP -> BB

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:49

Tip, ook niet naar advertenties kijken!
Doe ik ook niet, want daar word je ook hebberig van. ;)

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:54

Ik heb stage gelopen bij een cavia fokkerij (echt voor rasstandaard verbeteren en nieuwe kleurslagen zoals chocobuff) met 150 cavia's ben je wel zoet hoor :=

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 23:57

Je hebt helemaal gelijk! Ik moet me er eventjes overheen zetten dat ik dan 'onwetend' word, want als ik eenmaal onwetend ben dan ben ik onwetend en dan is het hele probleem opgelost :)*

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 00:05

AniiQue schreef:
Ik heb stage gelopen bij een cavia fokkerij (echt voor rasstandaard verbeteren en nieuwe kleurslagen zoals chocobuff) met 150 cavia's ben je wel zoet hoor :=

Wauw dat is wel heel gaaf!
150 is inderdaad wel echt heel veel ja :wow:

Maar even het cavia-probleem specifiek aside, hebben jullie met andere spullen en zo ook soms last van hebberigheid, en hoe zorgen jullie ervoor dat je het niet koopt? :P

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:34

Ik heb vooral hebberigheid bij dingetjes voor me paard en camera. Maar dan denk ik gewoon ' aan het eind van de maand ben je blut niet doen ' :')

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:23

Agghhh, ik ken het. Heb nu 5 konijnen en 2 cavia's. En dat is zo wel is genoeg en Elie x nu koop ik nix meer hoor... Maar ik hoef maar iets te zien in de buurt en woppa welkom in je nieuwe tuin ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:26

Ik heb er 2 zitten, dus kan er gewoon niet meer want daar is mijn hok niet groot genoeg voor.

Maar als ik dan al die langharige en bollewollies tegen kom in mooie kleuren, tja, dan zou ik die wel willen hebben. Maar het gaat niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:15

Ik ken het niet met cavia's maar met grote nijnen, honden en katten.....

Echter ik werk in een dierenopvang en kan de stop er heel goed op houden. Naast dat ik niet weet of ik er gelukkig van zou worden weet ik wel zeker dat mijn eigen dieren en de andere dieren er niet gelukkig van zouden worden. Nu kan ik alles de aandacht geven die ze nodig hebben. Ook financieel geven wat nodig is (ook niet onbelangrijk als het qua gezondheid tegen zit) en ze hebben onderling ook rust. Genoeg is genoeg ;) maar het is wel zo als er 1 overlijd dat er vlot een ander dier bij mij een goed thuis krijgt. Immers dieren in overvloed die me aanspreken en als er plaats is en ik kom een dier tegen dan is dat ook welkom.

maar het is wel moeilijk hoor. Nu in de opvang een sint bernard x duitse herder van 6 maanden jong en ohhhhh wat is hij leuk....... Daarnaast een geweldige x duitse herder/mechelaar van 11 maanden ook een zeer leuke wat terughoudende maar geweldig leergierige hond. Gelukkig zijn er vast ergens wel mensen die hier naar op zoek zijn EN ze kunnen bieden wat ze nodig hebben. Tegen de tijd (wat hopelijk zeer lang duurt!!!!) dat hier plaats is komt er echt ook weer wel wat op mijn pad ;)

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 22:25

Haha ik ben niet de enige :D
Ik was eerst lid van een facebookgroep die cavia's aanbood, maar daar heb ik mezelf uit verwijderd, dat scheelt echt al heel veel :P

In een asiel werken lijkt me aan de ene kant helemaal geweldig, je helpt de beesten en zo, maar ik zou ze allemaal mee naar huis willen nemen :+

Met cavia's is het dan alleen dat ze veel minder kosten en ik heb ook ruimte genoeg, dus er is niet echt een grens of zo :P Met cavia's heb ik altijd het idee dat ze veel gelukkiger zijn met elkaar in een grote groep, dan alleen of met zn tweeen met veel mensen aandacht :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:41

Als je heel graag veel cavia's hebt (wat ik niet helemaal begrijp, want je doet de cavia's er geen plezier mee gezien het feit dat ze dan niet genoeg aandacht krijgen, en jij ontwikkelt niet een hechte band met je huisdieren omdat het er te veel zijn) neem ze dan iig uit de opvang en ga ze niet zelf nieuw/vers zitten fokken. Er zijn al veel te veel baasjesloze huisdieren in Nederland, ga ze dan niet zelf extra bijmaken :( Ik vind sowieso dat er pas weer gefokt moet worden met dieren zodra asiels en opvangen leeg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:44

Sperziemone schreef:
Als je heel graag veel cavia's hebt (wat ik niet helemaal begrijp, want je doet de cavia's er geen plezier mee gezien het feit dat ze dan niet genoeg aandacht krijgen, en jij ontwikkelt niet een hechte band met je huisdieren omdat het er te veel zijn) neem ze dan iig uit de opvang en ga ze niet zelf nieuw/vers zitten fokken. Er zijn al veel te veel baasjesloze huisdieren in Nederland, ga ze dan niet zelf extra bijmaken :( Ik vind sowieso dat er pas weer gefokt moet worden met dieren zodra asiels en opvangen leeg zijn.

Euhh als een cavia eten, drinken en maatjes hebben en een mooi groot hok. Dat het ze weinig interesseren als ze nu wel of geen aandacht krijgen.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 17:09

love_western schreef:
Sperziemone schreef:

Euhh als een cavia eten, drinken en maatjes hebben en een mooi groot hok. Dat het ze weinig interesseren als ze nu wel of geen aandacht krijgen.

Haha dat idee heb ik ook een beetje ja :P Ze gaan altijd lekker bij me liggen als ik ze op schoot neem, maar volgens mij zouden ze net zo lief met hun soortgenootjes aan het knorren zijn in de kooi :)

En wat betreft het dieren uit het asiel halen, daar ben ik het helemaal mee eens als je alleen een grappig huisdier zoekt :) Alleen als er niemand meer ging fokken met cavia's dan is over een paar jaar de rassenstandaard ver te zoeken en lopen er alleen nog maar cavia's rond met een standaard kleurtje en een te spits hoofd en rechtopstaande oren etc. Dat zou toch zonde zijn denk ik :)

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:14

Ik heb momenteel 14 cavia's in huis. Het aantal is iets aan de hoge kant :+ omdat er een aantal cavia's tussen zitten die ik heb opgevangen uit zeer slechte omstandigheden bij andere mensen. Momenteel heb ik dus 5 opgevangen cavia's, 1 cavia die ik heb gekocht voor mijn moeder, 1 gepensioneerde fokzeug, 3 fokberen, 3 fokzeugen en 1 beer die al een tijd te koop staat. En tja eigenlijk vind ik het houden van cavia's helemaal niet zoveel werk. Nu heb ik geen langharig ras, dus misschien scheelt dat. Maar ik ben echt geen uren per dag bezig met het verzorgen van mijn cavia's? Daarbij loopt de verkoop van cavia's aardig goed. Ben mijn kleintjes altijd binnen no time kwijt.

Maaargoed jij hebt er momenteel al 8. Zijn deze fokgeschikt of zijn deze voor de 'knuffel'? Als je nu nog fokgeschikte dieren moet aanschaffen, dan zit je al op 11 dieren. Reken daar de kleintjes die je gaat krijgen bij op. En houd er rekening mee dat je ze misschien niet snel verkoopt... je moet daar wel de ruimte voor hebben! Ik vind het persoonlijk erg gezellig in huis hoor. Maar idd, mijn omgeving verklaard mij ook voor gek. Vaak praat ik er ook maar niet over }:0

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:21

BlackDancer schreef:
Haha dat idee heb ik ook een beetje ja :P Ze gaan altijd lekker bij me liggen als ik ze op schoot neem, maar volgens mij zouden ze net zo lief met hun soortgenootjes aan het knorren zijn in de kooi :)

En wat betreft het dieren uit het asiel halen, daar ben ik het helemaal mee eens als je alleen een grappig huisdier zoekt :) Alleen als er niemand meer ging fokken met cavia's dan is over een paar jaar de rassenstandaard ver te zoeken en lopen er alleen nog maar cavia's rond met een standaard kleurtje en een te spits hoofd en rechtopstaande oren etc. Dat zou toch zonde zijn denk ik :)

Liever dat dan dat al die diertjes in de opvangen blijven zitten toch? ;) Wat vind jij belangrijker: dierenwelzijn of leuke kleurtjes? Het zal cavia's een worst wezen hoe ze eruit zien, als ze maar gezond zijn. Maar je snapt mijn punt toch wel, dat het op dit moment erg zonde is om te fokken omdat nu opvangen overvol zitten? Ik zou pas nadenken over fokken als de behoefte weer komt. En dan niet alleen de behoefte aan bepaalde rassenstandaarden/bouw voor shows, want dat is iets wat wij mensen graag willen, niet de dieren.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook super leuk vinden en ik geloof dat je onzettend goed voor ze zou zorgen en dat je ze ook heus wel kwijt raakt. Maar ik zou echt even nadenken of je het gewoon graag wil omdat jij het graag wil, of dat algemeen gezien fokken misschien eigenlijk niet zo verantwoord is voor het dierenwelzijn, gezien jouw gefokte dieren zorgen voor minder klanten bij de opvang ;)

Edit: misschien idee om zelf een opvang te beginnen? :D Dan ben je wel omringt met cavia's, krijg je genoeg zwangere cavia's binnen en doe je echt iets in het belang voor dieren :)
Laatst bijgewerkt door Sperziemone op 04-05-14 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 17:22

Ik heb 2 knuffelcavia's, 1 fokbeer die op dit moment samen zit met een zeug, en daarnaast nog 4 zeugjes die nog te jong zijn om mee te fokken :)
Wat leuk dat jij ook fokt met cavia's :D
Ik heb zelf ook kortharige in de kleuren slate blue, slate blue zilvervos en zwart zilvervos, van die kleuren zie ik eigenlijk altijd dat ze binnen een paar dagen verkocht zijn :) Welke kleuren en ras hebt jij? :D

Het enige waar ik wel een beetje mee zit is de stank die er bij grotere aantallen toch wel vanaf komt :P Vooral omdat ze bij mij binnen staan en niet in een schuur oid...

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:30

BlackDancer schreef:
Ik heb 2 knuffelcavia's, 1 fokbeer die op dit moment samen zit met een zeug, en daarnaast nog 4 zeugjes die nog te jong zijn om mee te fokken :)
Wat leuk dat jij ook fokt met cavia's :D
Ik heb zelf ook kortharige in de kleuren slate blue, slate blue zilvervos en zwart zilvervos, van die kleuren zie ik eigenlijk altijd dat ze binnen een paar dagen verkocht zijn :) Welke kleuren en ras hebt jij? :D

Het enige waar ik wel een beetje mee zit is de stank die er bij grotere aantallen toch wel vanaf komt :P Vooral omdat ze bij mij binnen staan en niet in een schuur oid...

Yep de stank is wel een - puntje... Heb alle mogelijke bodembedekkers uitgeprobeerd (ook omdat ik niet zo goed tegen zaagsel kan) maar toch kom ik steeds terug op zaagsel. Is gewoon het goedkoopste en makkelijkst schoon te maken. Maarja je moet het wel regelmatig doen wil je de stank tegen gaan....

Ik fok US teddy in de kleurslag zwart-rood-wit

Afbeelding

De hele discussie wel of niet fokken ivm de overvolle opvangen blijf je altijd houden. Toch vind ik dat je mensen hierdoor niet het fokken moet afnemen. Zolang dierenwinkels slechte doorgefokte dieren blijven verkopen en deze in veelste kleine hokjes midden in de winkel zetten zodat je ze niet kán missen (en het kopen dus bevorderd) vind ik niet dat er met vingers gewezen moet worden naar goede fokkers.

Mensen die bij fokkers kopen, zoeken bewust naar een dier. Deze zullen minders snel in en opvang eindigen dan dieren die als impuls worden gekocht in een dierenwinkel. Maargoed dat is mijn mening.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 17:31

Sperziemone schreef:
BlackDancer schreef:

Liever dat dan dat al die diertjes in de opvangen blijven zitten toch? ;) Wat vind jij belangrijker: dierenwelzijn of leuke kleurtjes? Het zal cavia's een worst wezen hoe ze eruit zien, als ze maar gezond zijn. Maar je snapt mijn punt toch wel, dat het op dit moment erg zonde is om te fokken omdat nu opvangen overvol zitten? Ik zou pas nadenken over fokken als de behoefte weer komt. En dan niet alleen de behoefte aan bepaalde rassenstandaarden/bouw voor shows, want dat is iets wat wij mensen graag willen, niet de dieren.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het ook super leuk vinden en ik geloof dat je onzettend goed voor ze zou zorgen en dat je ze ook heus wel kwijt raakt. Maar ik zou echt even nadenken of je het gewoon graag wil omdat jij het graag wil, of dat algemeen gezien fokken misschien eigenlijk niet zo verantwoord is voor het dierenwelzijn, gezien jouw gefokte dieren zorgen voor minder klanten bij de opvang ;)

Edit: misschien idee om zelf een opvang te beginnen? :D Dan ben je wel omringt met cavia's, krijg je genoeg zwangere cavia's binnen en doe je echt iets in het belang voor dieren :)

Ik snap je punt zeker, en ik denk inderdaad niet dat het een cavia veel uit maak hoe hij eruit ziet, maar ik denk ook dat een cavia niet echt doorheeft dat hij in een opvang zit, dus qua dierenwelzijn gaan ze daar echt niet op achteruit. Het is alleen wel vervelend voor de opvang dat ze hun dieren niet kwijt kunnen inderdaad, maar dat komt denk ik omdat mensen graag een baby cavia als huisdier willen, ongeacht hoeveel aanbod er is van fokkers :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:35

Ook in de opvang zitten vaak baby cavia's omdat er veel zwangere cavia's binnen komen ;) Erg jammer dat iedereen baby's wilt :( Ben het niet helemaal eens met dat ze in een opvang het net zo fijn hebben als thuis bij een baasje. Maar dit is een andere discussie en daar gaat jouw topic niet over, dus zal hem er ook verder niet mee vervuilen ;)

Succes iig met je cavia avonturen! :)

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 18:24

In de opvang krijgen ze wel minder individuele aandacht inderdaad en worden ze minder verwend, maar ze krijgen eten en drinken en een schoon hok, waarschijnlijk zijn ze daar al wel blij mee :) Maar het zou beter zijn als ze allemaal een lief baasje krijgen inderdaad, dat sowieso :)

Naast cavia's houden vind ik het ook leuk om mooie cavia's fokken en ze steeds beter krijgen, niet alleen die leuke baby's te zien rondspringen :D Anders was ik zeker wel bij een opvang gaan kijken! :)