Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:05

In hoeverre ben jij bereid hier rekening mee te houden?

Afbeelding

Setteli

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:08

hmm, afgelopen zaterdag nog door het bos gewandeld en m'n hond los laten lopen. Hij luistert heel goed en blijft ook op het pad. Als ik andere mensen of honden tegen kom doe ik hem altijd wel aan de lijn. En als ik reeën zou zien gaat ie uiteraard ook aan de lijn. Hij is er de hond niet naar dat ie zomaar ergens achteraan gaat. Daar is ie een beetje een schijterd voor...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:10

Yup aanlijnen die handel. Tenminste als je een beetje nadenkt lijkt mij dat logisch?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:12

in de burl (of hoe dat dan ook heet) en in de tijd dat ze jonkies krijgen houden wij de honden altijd vast of gaan we naar het hondenbos in austerlitz. hier mogen ze gewoon los.

daartussen door lopen ze altijd los, de honden lopen áltijd in een straal van 10 meter en ze komen niet van het pad af.

helaas hadden we eerst een hond met jachtinstinct, die wel degelijk achter wild aanging. als ik met de honden naar het bos ging bleef deze ook vast. mijn moeder liet hem wel los en soms ging hij inderdaad achter de herten aan :n

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:12

Lijkt me logisch dat je hier gewoon rekening mee houdt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:23

Ik weet dat mijn hond er wel achterna jaagt (is me 1x gebeurd), dus die zou ik zeker aanlijnen. Zou ik een hond hebben waarvan ik weet dat ie dat niet doet, zou ik mijn hond gewoon los laten lopen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:26

Ik vraag me af waarom dan alsnog je hond los laten lopen, de hond moet maar even de bosjes in te duiken om een plasje te doen en de ree kan al zich dood schrikken. Er staat niet voor niets bij; ' uw hond doet waarschijnlijk niks maar dat weten wij niet'
Maar als je dat op je geweten wilt hebben :n

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:29

Dat heet de bronst en ja ik zou dan ook aanlijnen als dat soort dieren er zitten. Hier hebben we dat niet alleen in de duinen, met vossen en konijnen en achter scheveningen herten maar heeeel ver weg. En vossen en hondn moeten elkaar ook niet tegenkomen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:29

Nou ik zelf dacht ook altijd dat als je maar de hond goed onder appèl hebt dat je hem dan rustig los kan laten als er niemand last ervan heeft. Deze poster heeft me nu wel aan het denken gezet. Dus voorlopig aangelijnd .... ook hier op ons eigen terrein waar ook regelmatig reeën langswandelen.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:45

Setteli schreef:
hmm, afgelopen zaterdag nog door het bos gewandeld en m'n hond los laten lopen. Hij luistert heel goed en blijft ook op het pad. Als ik andere mensen of honden tegen kom doe ik hem altijd wel aan de lijn. En als ik reeën zou zien gaat ie uiteraard ook aan de lijn. Hij is er de hond niet naar dat ie zomaar ergens achteraan gaat. Daar is ie een beetje een schijterd voor...

Reekalfjes liggen verstopt waardoor je deze niet ziet, maar een hond ruikt ze wel en kan ze dan laten schrikken/opjagen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:49

Brainless schreef:
Setteli schreef:

Reekalfjes liggen verstopt waardoor je deze niet ziet, maar een hond ruikt ze wel en kan ze dan laten schrikken/opjagen.

Juist! Aanlijnen dus! Best asociaal om het niet te doen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:51

Ik vind het niet tellen of een hond wel of niet iets doet, het gaat natuurlijk om de reeën. Zij weten niet dat een hond niks doet, als ie enthousiast komt aangerend bv. In zo'n gebied zou ik er zeker rekening mee houden en mijn hond aanlijnen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:57

Mona81 schreef:
Brainless schreef:

Juist! Aanlijnen dus! Best asociaal om het niet te doen.

nouzeg, komkom, zo asociaal is het nou ook weer niet hoor.
en dan nog, je kan veel honden aanlijnen. maar heel veel ook 'niet' .
ik kan mijn rottie nog zo leuk aanlijnen maar als ik niet oplet en ik kan haar niet corrigeren voordat ze naar een blaadje- takje- schaduw- plastic zakje of wat dan ook springt, lig ik op mijn rug :') (het is haar afgeleerd om naar levende beesten te springen)
beestje loopt nooit verder dan 10 meter, en als ze iets ziet is het de grootste schijterd ooit en staat ze achter mijn voeten te snuffen naar het ding. naar mijn mening dus onzinnig om aan te lijnen en daarna op mijn rug te gaan liggen omdat madam wilt spelen met een takje.

en verder, de kalfjes ruiken de honden ook dus ze zullen meestal al wegzijn.
en het probleem dat ze schikken van honden, dat kan wel zijn, maar ze zijn ook bang voor vossen en die houd je niet tegen.

(tevens vind ik dat honden met jachtinstinct of honden die al eens achter reeën zijn aangegaan wél aan de lijn moeten)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:03

kitlover schreef:
en het probleem dat ze schikken van honden, dat kan wel zijn, maar ze zijn ook bang voor vossen en die houd je niet tegen.

(tevens vind ik dat honden met jachtinstinct of honden die al eens achter reeën zijn aangegaan wél aan de lijn moeten)

Reekalfjes blijven juist liggen (vossen zijn geen vijanden voor ze) en als ze wel wegrennen worden ze dan juist vaker door hun moeder verlaten omdat zij ze niet meer kan vinden.

Daarnaast (stel een vos is wel een risico) is een vos een natuurlijk risico en loslopende honden (die daar normaal niet thuis horen) en veel groter risico voor jongen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:05

Hier een groot natuurgebied, in het hondenlosloopgebied zelf nog nooit reeën gezien. Verder in het bos va het fiets of ruiterpad wel heel vaak. En ook mama's met een jong aan de voet. Lijkt mij toch niet dat die dieren in een stuk bos gaan zitten waar erg veel honden komen??

Daarnaast hebben we in de straat nog een soort speelbos, groot zat om ff te rennen en ravotten of voor een korte wandeling maar veel te klein voor (groter) wild, alleen eekhoorns, konijnen, vogels, muisjes ed.

Zowel in het losloop gebied als in dat kleine bosje gaat die van ons wel los. Daarbuiten wel aangelijnd uiteraard.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:12

[/quote]

nouzeg, komkom, zo asociaal is het nou ook weer niet hoor.
en dan nog, je kan veel honden aanlijnen. maar heel veel ook 'niet' .
ik kan mijn rottie nog zo leuk aanlijnen maar als ik niet oplet en ik kan haar niet corrigeren voordat ze naar een blaadje- takje- schaduw- plastic zakje of wat dan ook springt, lig ik op mijn rug :') (het is haar afgeleerd om naar levende beesten te springen)
beestje loopt nooit verder dan 10 meter, en als ze iets ziet is het de grootste schijterd ooit en staat ze achter mijn voeten te snuffen naar het ding. naar mijn mening dus onzinnig om aan te lijnen en daarna op mijn rug te gaan liggen omdat madam wilt spelen met een takje.

(tevens vind ik dat honden met jachtinstinct of honden die al eens achter reeën zijn aangegaan wél aan de lijn moeten)[/quote]

Dan zou je dus niet in zo'n gebied moeten gaan wandelen, als jij je hond niet onder controle kunt houden. Nogmaals, de reeën denken echt niet: ach, die grote hond wil vast alleen met een takje spelen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:21

Brainless schreef:

Het zou je verbazen hoeveel honden op een kalf stuiten en het doodbijten en weer meewandelen zonder dat de eigenaar er achter komt.
Er zijn er maar weinig die de verleiding kunnen weerstaan als ze er zo plots op stuiten. En verwonden ze het niet gevaarlijk, dan gaat het wel dood aan stress of omdat zijn moeder hem niet meer wil.

Er kan zoveel gebeuren in de 5 minuten dat hij even achterblijft of even vooruit rent.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:25

kitlover schreef:

Maar niet afgeleerd te trekken aan de riem...
Lijkt me niet echt een goede basis om los te mogen lopen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 01-05-14 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:37

anneliesdj schreef:
kitlover schreef:

Maar niet afgeleerd niet te trekken aan de riem...
Lijkt me niet echt een goede basis om los te mogen lopen.

ze is net een jaar oud en ik wil haar speelsheid in het bos niet afstraffen omdat ze in het bos juist even haar energie kwijt kan.
uiteraard is haar wel geleerd om niet te trekken anders zou ik haar nieteens los laten lopen.

en zoals ik al eerder zij, ze lopen niet altijd los. tijdens paartijd en de tijd dat ze hun kalfjes krijgen zitten de honden aan de riem om de herten niet te storen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:51

Als jij je hond aan de riem al niet onder appel houd hoe dan zonder?
Het is gewoon asociaal en niet diervriendelijk om je hond na een vriendelijke waarschuwing niet alsnog aan te lijnen en/of ergens te gaan wandelen waar geen herten Ed zijn..

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:05

heb je dan perse een riem nodig om een hond onder appel te houden?
en zoals ik al zij, beestje is speels omdat ze nog zo jong is en wilt met takjes en dergelijke spelen maar gaat nooit achter levende dingen aan (zelfs geen vliegen)

en in het bos waar ik loop hoeven ze niet aan de riem, ik ga niks voor niks naar bossen waar ze los mogen lopen het hele jaar (daar lopen ook zoveel mensen dat daar echt geen wild meer zit) soms gaan we naar andere bossen maar daar gaan ze wel gewoon vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:20

Hier kennen ze elkaar al... de reetjes en onze honden. Het is ons eigen bos dus daar bepaal ikzelf, das wel heel fijn natuurlijk.
Ik ga niet wandelen waar honden niet los mogen lopen, het gezeur dat je daar kunt krijgen heb ik helemaal geen zin in.

Ze kunnen tegenwoordig beter borden voor jagers neerzetten want daar hebben de reetjes en kalfjes meer last van dan van de honden. Ze worden in extreem grote getalen afgeschoten onder het motto... het is het seizoen van de bok/ geit/ het kalf was miezerig en geen aanwinst voor de kudde, enz enz. Zo lopen er hier 5... zo loopt er nog maar 1.
Pang knal, en weer vind je ergens een uitgerukte slokdarm en afgesneden poten.
:r ;(

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:56

Repelsteeltje, jammer dat je het verschil niet ziet tussen beheersjacht en het afslachten en onnodig laten lijden door honden en stropers.

En ik laat mijn hond deze tijd ook op eigen terrein ivm reeën aangelijnd. Rare opmerking dat de reeën jouw honden "kennen"....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:59

Ik ga jullie waarschijnlijk allemaal op mijn dak krijgen maar nee ik lijn mijn hond hiervoor niet aan of we moeten een kudde tegen komen. Waarom? We komen ze zo ook nooit tegen omdat ze zo beschut staan en mijn hond er nog nooit wat mee gedaan heeft, dus ik verwacht nu ook geen problemen.

Mensen houden de hond ook meestal niet aan de riem als ze langs veulens, kalfjes, lammetjes of ander klein grut lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:20

Een kudde reeën in de zomer... dan kun je lang wachten :+

Reeen leven solitair, en soms het eerste jaar in een groepje (2-4), maar zodra ze geslachtsrijp zijn verlaten ze de groep. In de winter kunnen volwassen reeën wel een grote groep vormen, maar deze valt weer uit elkaar in de lente.

Reekalfjes liggen vaak verscholen en moeders is dan "in de buurt".
Ze worden enkele keren per dag gezoogd en voor de rest alleen gelaten.
Zodra een hond/mens zijn geur aan (in de buurt van) het kalf achterlaat, dan wordt deze vaak verlaten door de geit.