Help, cavia heeft 'ontplofte' bult/abces?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Help, cavia heeft 'ontplofte' bult/abces?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:09

Hoi,

Ik heb sinds een aantal maanden nog een cavia erbij, dit ging allemaal prima tot ze twee weken geleden bijna van de tafel af sprong (heel dom, ze zat in een plantenbak en ineens springt ze eruit en rent richting de rand) ik heb haar hierbij net op kunnen vangen maar doordat ze nog vrij klein is heb ik waarschijnlijk een beetje hard moeten 'knijpen'.. binnen 2 dagen begon op een plek onder haar buik een bult te komen en een paar dagen later ook op de plek waar mijn andere vinger zat.. Hoe dan ook, het zal er wel iets mee te maken hebben..

Maar to the point, zojuist is dus bult nummer 1 open geklapt.. ik haalde haar net uit de kooi en zag dat heel haar buik nat was met wat geel spul en een beetje bloed.. (met echt een pus kratertje zegmaar..)
Ik heb vroeger een paar konijnen gehad met abcessen en hier lijkt het precies op maar ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.. Moet ik het schoon maken, moet ze in quarantaine? (ze zit met nog 2 andere dames)
Mijn moeder is niet thuis dus ik kan nu niet naar de dierenarts maar dat ga ik morgen wel sowieso doen, dat wilde ik toch al doen.. Vorige week heb ik ook al gebeld maar toen zeiden ze dat het waarschijnlijk gewoon een kneuzing/blauwe plek was van dat vangen en dat ik niet hoefde te komen (dus já ik heb wel contact gehad met een Da en wilde er ook naartoe gaan, voordat we hier over beginnen := )

Ze zit nu op bij en is vrij onrustig steeds die plek schoon aan het (proberen) te maken..

Sorry voor het warrige bericht, ik zit een beetje heel erg in de stress :=

Sababber

Re: Help, cavia heeft 'ontplofte' bult/abces?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:12

Ik zou ze als je de kans hebt idd even apart van de rest houden. als ze dat onder rustige omstandigheden kan hebben dan tenminste.. als ze zelf onrustig wordt als de rest weg is gaat ze misschien meer aan de bult zitten..

Proberen er niet te veel vuiligheid in te laten komen denk ik maar.. misschien kan je via een website van de dierenarts advies vinden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:13

Zo te lezen lijken het wel abcessen. Heb je haar verwond met het vangen misschien?

Goed schoonmaken inderdaad. :j En morgen naar de dierenarts want het andere abces moet ook open en ze moet pijnstilling en eventueel antibiotica.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:14

Ik zal haar ook even apart zetten. Als je een aparte kooi hebt, daar even handdoeken op de bodem want het lijkt me niet bevorderlijk voor de plek als er allemaal bodembedekking etc in komt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:16

Ik ga even het koppelstukje van de kooi dicht maken en dat deel schoon maken (en dan dus handoeken erin leggen als dat beter is :) ) , en er staat water te koken om de open plek schoon te maken (ik laat het uiteraard eerst afkoelen := )

Geryon, ze was niet gewond nee dat heb ik toen meteen nagekeken omdat ik al wel door had dat het redelijk hard ging.. Ik ga morgen meteen naar de dierenarts ja :j

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:16

beetje proberen rondom voorzichtig schoon te maken met gekookt (en natuurlijk afgekoeld) water, hoe dan ook niet de wond afdekken. Zorgen dat de caaf op een zo schoon mogelijke plek zit tot morgen, misschien even op een kale bodem zetten zodat er niks in de wond kan komen. Morgenochtend direct naar de DA, die kan de wond uit spoelen.
Niet proberen de pus er uit te duwen, je loopt dat het risico dat het abces naar binnen toe klapt en dan heb je een groot probleem!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:22

Ze heeft nu een afgesloten gedeelte met handoeken en ik ga het nu schoon maken iig bedankt allemaal! Ben heel goed in stressen als het niet handig is :=

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:30

Morgen meteen naar de da en verder gewoon rustig blijven. Het is heel vervelend maar soms gebeuren er dingen waar je niets mee kan op dat moment.
Je hebt al gedaan wat je op dit moment kunt dus rustig gaan slapen vannacht :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:33

Rustig slapen zal er niet van komen denk ik zo := Morgen ochtend bel ik meteen de dierenarts, het spreekuur is eigenlijk om half 1 maar ik probeer of we eerder kunnen komen :j

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:43

Abces, eiwit; eiwit goed opkloppen en smeren op de plek van de ontsteking. Door het eiwit wordt de pus naar 1 plek getrokken en ontstaat er een opening waardoor het vuil naar buiten komt. Indien nodig herhalen.

Ik kwam dit net tegen bij natuurlijke geneesmiddelen voor paarden.. misschien ook zinvol voor je cavia?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:45

Een paard is geen cavia... ik denk dat ik verder even afwacht tot wat de Da morgen zegt, dat lijkt me het beste.. (maar toch bedankt voor het meedenken hoor! :) ) Het is nu schoon voor zover dat ging (ze vond het absoluut niet leuk en eindigde uiteindelijk in mijn nek := ) Ze zit nu in een afgesloten gedeelte op handdoeken en daar begon ze meteen hysterisch te proberen om het deel naar de andere te slopen dus daar hangt nu nog een doek voor en nu is ze rustig.. maar ik blijf hier nog even zitten om het in de gaten te houden :j

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:12

Sterkte ermee voor je caafje :(:) Laat even weten hoe het bij de DA is geweest.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:37

Nou ik ben net terug van de dierenarts, het zijn inderdaad 2 abcessen maar de tweede is nog niet rijp dus ze moet volgende week terug en dan gaat hij ze allebei met een lepeltje leeg maken aangezien het pus bij cavia's niet echt vloeibaar word.. (en volgende week pas zodat ze maar één keer stress heeft en niet nu de ene en volgende week de andere) En hij zij dat het best een probleem was en een lelijk/groot abces.. Ik ben best bang dat er nu abcessen terug gaan blijven komen, dan is het einde verhaal :(

En ze lag in de houdgreep dus ik zag alleen nog haar neus+bekkie en mevrouw zet het toch op een krijsen := Arm ding :(:)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:40

maar kwam dat echt van he vangen dan?? vreemd zeg, succes!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:41

Nee, dat ben ik vergeten erbij te zeggen, het is vrijwel zeker door het bijten van mijn andere cavia's gekomen..
Dankje!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:43

Arme caaf! Heeft ze medicijnen mee gekregen?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:46

Nee helemaal niks, maar ze heeft ook geen pijn zolang je er niet aan zit dus ik neem aan dat het niet nodig was.. mocht ze nou voordat ze terug moet wel pijn krijgen bel ik daar wel even voor :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:07

Wat sneu! Sterkte ermee. Hoop inderdaad voor je dat ze niet terug blijven komen, dat hoor je nog wel eens met abcessen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 22:41

Nou nog even een update, haar open geklapte abces is nog een tweede keer open gegaan maar daarna was hij in 2 dagen eigenlijk 'genezen' als in dat het gewoon plat was met een korstje, maar de andere zat er nog dus de afspraak bij de Da ging gewoon door die heeft hem toen open gesneden en binnen een paar uur mocht ze al weer naar huis :D Ze heeft een heel goed helend vermogen zei hij dus ze gaat er hoogstwaarschijnlijk helemaal overheen komen, hij ziet er nu ook al goed uit :) Het is nog wel echt een bult dus ik denk dat hij net als de andere nog een keer open zal gaan maar dat komt wel goed :j

Gelukkig heeft ze zich geen moment ziek gevoeld, ze stuitert nogsteeds vrolijk rond :+

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:15

Fijn dat het nu beter gaat met de Caaf! Ik wil even reageren op het gene toen je zei dat je bang bent dat het terug komt en het dan einde verhaal is. Een van mijn caafs vroeger heeft ook zo'n abses gehad in haar zij, die kwam regelmatig terug, maar ze is gewoon door ouderdom gestorven uiteindelijk, dus daar zou ik me niet te druk om maken als ik jou was! Hopelijk blijft het bij jou gewoon weg :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:14

Ik heb ook wel eens abcessen bij cavia's gehad, maar deze moest ik twee of drie dagen regelmatig schoonspuiten en inzalven en pas na die drie dagen dicht laten groeien.

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor het inslapen, als ze steeds terug komen behandel je deze gewoon elke keer.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:07

Ik hoop gewoon dat ze niet terug komen := Maar anders is het dus niet meteen dat het inslapen betekend, dat is wel fijn om te horen! :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:51

Gaat het goed met je caafje? :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:53

Ja! Ze voelt zich prima abces 2 begint nu ook al kleiner te worden dus die zal met een week ook wel weg zijn :)
Alleen nu werd mijn andere ziek := dat hing er echt om of ze het ging redden maar ze heeft het gered :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:44

Gelukkig dat het ook met de andere cavia goed gaat! Ik heb ook eens een tijd zo veel pech gehad, was de één eindelijk beter, begon de ander...