Reu wordt gek van loopse teven in de buurt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Reu wordt gek van loopse teven in de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:08

Hallo bokkers,

Mijn hond, een ongecastreerde Golden Retrieverreu van 8,5 jaar, heeft erg last van zijn hormonen. Hij heeft nooit op teven gereageerd, totdat hij 6,5 jaar was. Hij is toen twee keer in één week weggelopen achter een loopse teef aan (helemaal naar een ander dorp, gelukkig vond de eerste keer een medewerker van het asiel hem, de tweede keer vonden kennissen hem). Toen hebben we besloten om een 'proefcastratie' te doen in de vorm van een implantaat.
Het implantaat deed zijn werk, hij reageerde niet meer op loopse teven. Echter, het beviel niet helemaal. Hondlief werd sloom, dik, lusteloos, minder actief en kreeg een lelijke vacht. We gaven hem wel minder voer om het aankomen te voorkomen, maar hij is in die periode alsnog 6 kilogram (van 38 naar 44 kilo!!!) aangekomen. Dit heeft deels ook te maken met dat hij in die periode erg last had van zijn rug en arthrose (hij kon niet veel lopen), maar door het overgewicht werden zijn klachten versterkt.
Het implantaat werkte vrij lang door op het zijn 'loopse-teven-gedrag', qua gedrag en uiterlijk werd hij gelukkig weer normaal maar hij heeft niet meer op loopse teven gereageerd... tot nu.

Nu is hij dus 8,5 jaar oud, het is twee jaar na zijn implantaat en zijn hormonen zijn verschrikkelijk op hol geslagen. Hij wordt er gewoon echt gék van! Hij ruikt de teven de hele dag door, loopt daardoor veel te janken, eet niet meer, is erg gestrest met diarree en hyperventilatie tot gevolg. Door die hyperventilatie raakt hij oververhit, van de week leek het alsof hij in een shocktoestand kwam: enorm kwijlen, trillende tong (niet de normale hijg-trilling), tandvlees werd bleek, hij leek mij niet meer te zien of te horen en zijn oren en poten waren gloeiend heet (toen hij weer opstond rende hij weg, de sloot in om af te koelen). Ook trekt hij nu enorm aan de lijn, terwijl ik hem perfect had getraind om netjes aan de lijn (en los) te lopen. Hij reageert gewoon nergens meer op. Niet op je stem, zelfs niet op voedsel of lichamelijk contact. Trainen wil hij ook niet meer terwijl hij dat altijd geweldig vond! Hij raakt in 'paniek' als ik hem ook maar vraag om te gaan zitten, want hij moét achter dat spoor aan...

Jullie begrijpen denk ik wel dat het voor hem niet meer te doen is zo, en voor ons ook niet. Hij kan nu niet meer los, want als hij een spoor oppikt is hij weg. Ik laat hem nu uit aan een 12 meter lange lijn, hij mag tussendoor veel zwemmen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om dit de rest van zijn leven te blijven doen. Na zijn vorige implantaat hebben we hem weer mooi op gewicht gekregen (37 à 38 kilo, ideaal gewicht voor hem), maar door de stress nu valt hij af. Zijn ribben zijn nu bijna door zijn (nog half winter-)vacht te zien...

Er zijn voor zover ik weet 3 mogelijkheden: een implantaatcastratie, een 'echte' (operatieve) castratie of niets doen. Ik vraag me af wat jullie zouden doen in deze situatie. Van een castratie wordt hij een heel andere hond (lusteloos, lui en dik), maar dit is ook niet te doen, hij wordt er letterlijk ziek van. Weten jullie nog andere oplossingen? Is er iets homeopathisch op de markt dat kan werken?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen :)

sorry als het verhaal een beetje onduidelijk is, het is lastig om het allemaal goed uit te leggen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:12

StableDoor schreef:
Van een castratie wordt hij een heel andere hond (lusteloos, lui en dik), maar dit is ook niet te doen, hij wordt er letterlijk ziek van.

Ik geloof dat ik liever een wat luie en dikkere hond zou hebben dan 1 die verschrikkelijk ongelukkig is en zichzelf in de weg zit.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:12

Ik zou toch voor castreren gaan... Is veel fijner voor je hond.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:14

Ik zou absoluut voor castratie gaan!
(de implantaat juist niet, omdat de hormonen júist nog meer omhoog kunnen schieten de eerste paar weken!)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:15

Heb je al met de dierenarts overlegd wat die adviseert? Ik zou verder vooral gaan googlen, ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er bachbloesems zijn die hierbij kunnen ondersteunen. Ik kan me goed voorstellen dat je op deze leeftijd een castratie ook niet direct meer ziet zitten.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:15

Goof schreef:
StableDoor schreef:
Van een castratie wordt hij een heel andere hond (lusteloos, lui en dik), maar dit is ook niet te doen, hij wordt er letterlijk ziek van.

Ik geloof dat ik liever een wat luie en dikkere hond zou hebben dan 1 die verschrikkelijk ongelukkig is en zichzelf in de weg zit.

We gaan vanmiddag met de DA overleggen, maar het probleem is dus dat hij met dat implantaat óók ongelukkig werd -O- Misschien was dat niet helemaal duidelijk in mijn verhaal.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:16

Weet je zeker dat er geen andere medische oorzaken voor zijn? Het Afvallen, hyperactive, en diarree verhaal kan ook met bijvoorbeeld schildklierproblemen samen hangen(zeker ook gezien zijn leeftijd) Ik denk dat als het mijn hond zou zijn ik eerst voor een volledig bloedonderzoek zou gaan en als dit geen afwijkende waardes geeft toch het risico nemen en hem laten castreren(operatief).. als dit echt probleem is dan..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:16

Misschien chemisch castreren? Dat hoor je bij paarden ook steeds vaker, ik weet niet hoe groot het risico is voor een 8 jarige hond om onder narcose gecastreerd te worden?
Anders even met dierenarts over hebben?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:17

Ik zou ook voor castreren gaan.. En dan met minder voeding en meer beweging op gewicht houden.. Want dit is ook geen leven voor hem.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:19

Ik persoonlijk snap niet wat men bezielt om een beest niet te castereren of het nu een kat-hond-konijn is.

Een kennis van mij gaf de hond altijd een soort prikpil (ook reu)
Maar mijn voorkeur is ballen eraf maar helaas....of het werkt....hij weet hoe het is

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:20

Flevolander schreef:
Weet je zeker dat er geen andere medische oorzaken voor zijn? Het Afvallen, hyperactive, en diarree verhaal kan ook met bijvoorbeeld schildklierproblemen samen hangen(zeker ook gezien zijn leeftijd) Ik denk dat als het mijn hond zou zijn ik eerst voor een volledig bloedonderzoek zou gaan en als dit geen afwijkende waardes geeft toch het risico nemen en hem laten castreren(operatief).. als dit echt probleem is dan..

Vanmiddag laten we een check-up doen bij de DA, maar dit gedrag is precies hetzelfde als twee jaar geleden, alleen toen was het een heel stuk kouder en raakte hij niet zo snel oververhit. We laten hem voor de zekerheid wel checken hoor, zeker omdat zijn ogen ook grijzig lijken te worden. Dat kan losstaan van het loopse-teven-gedrag natuurlijk, maar dat weet ik niet zeker...

Edit: @tita: voordat hij 6,5 was reageerde hij niet op teven, en we vonden het beter om eerst een proefcastratie te doen ipv een operatie. Daarna leek castreren ook niet meer nodig, vandaar dat we het nog niet gedaan hebben. Ook werd hij ongelukkig van dat implantaat...
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 30-04-14 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:21

Je wete nu dat hij dik wordt bij castratie.
Dit kun je dus meteen beginnen te voorkomen als je beslist hem (op welke manier dan ook) te laten castreren.
Dit is, denk ik, de beste oplossing, gezien het geen doen is voor je hond om zo gek te worden, en jij wordt er ook niet blij van.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:21

StableDoor schreef:
Flevolander schreef:

Vanmiddag laten we een check-up doen bij de DA, maar dit gedrag is precies hetzelfde als twee jaar geleden, alleen toen was het een heel stuk kouder en raakte hij niet zo snel oververhit. We laten hem voor de zekerheid wel checken hoor, zeker omdat zijn ogen ook grijzig lijken te worden. Dat kan losstaan van het loopse-teven-gedrag natuurlijk, maar dat weet ik niet zeker...

Grijzige ogen is vaak staar bij oudere honden.. of dat ergens aan relateert durf ik je niet te zeggen

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:22

Ik zou niet castreren, want als hij (en hij is al op leeftijd) prostaat problemen krijgt, is het dan met te castreren geholpen. Is hij dan al gecastreerd, kan er niet veel meer gedaan worden. Ik zou hem vooral veel binnen houden, voor veel afleiding zorgen (kauwspeeltjes, op verplaatsing grote wandelingen maken zodat ie moe is).

Edit; Loopse teven in de buurt heb je niet het hele jaar door, lam zijn door castratie wel..

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:24

fleurtjeuh schreef:
Je wete nu dat hij dik wordt bij castratie.
Dit kun je dus meteen beginnen te voorkomen als je beslist hem (op welke manier dan ook) te laten castreren.
Dit is, denk ik, de beste oplossing, gezien het geen doen is voor je hond om zo gek te worden, en jij wordt er ook niet blij van.

Dat wisten we vorige keer ook, maar hij werd dik van een halve beker lightvoer per dag... Beest had enorm trek, ookal gaven we hem op advies van de DA sperziebonen erbij.

Edit: @noek bronco: daar heb je zeker gelijk in.
Lange wandelingen krijgt hij overigens dagelijks, maar langer dan twee uur redt hij niet door zijn arthrose.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 30-04-14 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:25

Bijna elk dier wordt dik van castratie normaal gegeven een feit

Ja ik weet dat ie niet reageerde de 6.5 jaar maar waarom dan toch de ballen eraan laten.
Compleet nutteloos en kan altijd (in dit gval juist) opspelen. Bijna elk dier krijgt er een keer last van

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:25

Misschien overgaan op vers vlees?
Ik weet niet of het een optie is, maar heb er wel eens goede verhalen over gehoord/

Noek_Bronco

Re: Reu wordt gek van loopse teven in de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:27

Wat jammer dat dat nog zo ingeburgerd zit dat castratie steeds het beste is. Want dat is het NIET. Castratie bij teven wel, maar niet voor reuen!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:28

tita schreef:
Bijna elk dier wordt dik van castratie normaal gegeven een feit

Ja ik weet dat ie niet reageerde de 6.5 jaar maar waarom dan toch de ballen eraan laten.
Compleet nutteloos en kan altijd (in dit gval juist) opspelen. Bijna elk dier krijgt er een keer last van

Aan dat dik worden zitten risico's verbonden, o.a. het verergeren van arthrose. Het dilemma os dus of we een lusteloze, dikke, luie hond zonder ballen willen of een blije (tenzij hij teven ruikt), actieve, slanke hond met ballen. We overleggen vanmiddag nog met de DA.

@noek bronco: dat is gelukkig ook steeds vaker de mening van dierenartsen, maar ik vrees dat er geen andere oplossing is voor mijn hond ;(

@fleurtjuuh: hij reageert heel slecht op vers vlees (braken, buikpijn, diarree), vorige DA zegt dat het een raskwaal is

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:33

Gelukkig wel ja, vooral de jonge dierenartsen, omdat dat nu in de opleiding duizende keren vermeld en bewezen wordt. Hoelang is het nu bezig? Is er helemaal geen optie om hem zoveel mogelijk binnen te houden? Om de prikkels zo mimiem mogelijk te houden?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:37

Noek_Bronco schreef:
Gelukkig wel ja, vooral de jonge dierenartsen, omdat dat nu in de opleiding duizende keren vermeld en bewezen wordt. Hoelang is het nu bezig? Is er helemaal geen optie om hem zoveel mogelijk binnen te houden? Om de prikkels zo mimiem mogelijk te houden?

Het begon eind van de winter, maar het is sinds een week of twee zo erg. Binnen ruikt hij de teven nog steeds, dan loopt hij continue te janken en te hijgen als ik er niet ben. Als ik er ben is hij op de een of andere manier vrij rustig, maar bij de andere gezinsleden vertoont hij steeds onrustig gedrag.

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:39

Dan zou ik het inderdaad eens voorleggen een jouw DA, en misschien overgaan op een chemische castratie. Die blijft een bepaalde duur werken, hangt af van je product. Dan kan je de loopsheid zo overbruggen. Ik zou het zonde vinden om een knappe hond, ineens een tamme, ongelukkige hond te maken, met haar dat niet meer mooi is.. Maar allesinds goed dat je alles in overweging neemt en met je DA in overleg gaat!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:44

Noek_Bronco schreef:
Dan zou ik het inderdaad eens voorleggen een jouw DA, en misschien overgaan op een chemische castratie. Die blijft een bepaalde duur werken, hangt af van je product. Dan kan je de loopsheid zo overbruggen. Ik zou het zonde vinden om een knappe hond, ineens een tamme, ongelukkige hond te maken, met haar dat niet meer mooi is.. Maar allesinds goed dat je alles in overweging neemt en met je DA in overleg gaat!

Ja, want nu is hij wel gelukkig 8)7 . En het is voor de hond wel heel belangrijk om mooi haar te hebben. Beetje rare reactie naar mijn mening.

TS: Goed overleggen met je DA. Niets doen lijkt mij geen optie gezien je verhaal.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:47

M'n ouders hebben net met hem gelopen in duin en op strand en hij deed weer helemaal normaal >;) Misschien dat daar geen loopse teven waren o.i.d. Nu willen mijn ouders het dus 'nog even aankijken' (gisteren zeiden ze nog dat ze zo snel mogelijk naar de DA wilden :+ ), het is officieel hun hond dus als zij niet naar de DA willen dan kan ik daar niets aan doen :(
Ik zal nog even overleggen met mijn ouders.

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:51

Estera schreef:
Noek_Bronco schreef:

Ja, want nu is hij wel gelukkig 8)7 . En het is voor de hond wel heel belangrijk om mooi haar te hebben. Beetje rare reactie naar mijn mening.

TS: Goed overleggen met je DA. Niets doen lijkt mij geen optie gezien je verhaal.

TS zei al eerder dat hij buiten de loopse periode perfect normaal is, en met het implantaat niet..