Hondje angst aanvallen na aanval grote Pitbull

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Hondje angst aanvallen na aanval grote Pitbull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 11:45

Mijn Jack Russel is vanaf ik haar uit het asiel heb al erg angstig maar dat ging in de loop der jaren steeds beter.
Maar nu na dit voorval krijgt ze soms opeens een paniek aanval :(
Wat is er gebeurd: Met koningsdag zat ik samen met een vriend op een terrasje met mijn 2 hondjes Lotte en Brandy.
Iets verderop zat een man met een Amerikaanse Pitbull XL, ik had nog met de man gesproken en de hond geaaid en de man verteld wat een prachtig beest ik het vond.
Ik ga dus iets verderop zitten met een vriend met in mijn rug een winkel met een portiek en dan een deur.
Opeens zie ik die hond op mijn Jack Russel afvliegen en jaagt haar het portiek in.
Hoe ik het voor elkaar heb gekregen weet ik niet maar ik was eerder bij die Pitbull dan de Pitbull bij mijn Jack Russel en ik grijp hem bij zijn halsband en trek hem met mijn volle gewicht weg van mijn hond waardoor ik achterover val met dat beest en mijn billen en elleboog behoorlijk pijn heb gedaan.
Mijn Jackie was dus ongedeerd (beide honden waren trouwens aan de lijn maar beide lijnen waren te lang) en we dronken nog een drankje tot dat Brandy opeens begint te gillen, niet blaffen maar echt gillen.
Ik pakte haar snel op mijn schoot en kalmeerde haar en we zijn vlug naar huis gegaan.
Maar thuis kreeg ze weer een paniek aanval en s'avonds wilde ze niet op bed slapen maar ging onder bed liggen.
Gisteren gebeurde het weer, weer gillen en dan moet ik haar echt in mijn armen nemen om haar te kalmeren.
Ik heb haar nagekeken en ze mankeert echt niets, het is volgens mij psychisch want het volgende moment is ze weer vrolijk.
Hoe moet ik hier mee omgaan?

Even voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen Pitbulls, ik vind het prachtige en lieve honden maar ik "ken" de man van de hond een beetje en ik weet dat hij zijn honden alleen voor de show heeft en verder totaal geen verstand van honden heeft. Het ligt dus niet aan de Pitbull maar aan die man.

Geryon

Re: Hondje angst aanvallen na aanval grote Pitbull

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:49

Ach wat ontzettend zielig voor je hondje zeg :(:) Ik heb verder niet echt een idee wat je eraan kunt doen, buiten haar steeds kalmeren..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:59

Ik zou toch even naar de dierenarts gaan, je weet nooit of er net iets even verkeerd is geschoten en ik denk ook dat de da je advies kan geven. Zo maar een paniek aanval lijkt me erg vreemd voor een hond.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:03

Helaas herken ik precies wat jij bedoelt! Mijn hond is in de lift aangevallen door 2 Sharpeis, hij is ook een Jack Russel. Nu soms als we in die lift staan begint hij uit het niks te krijsen en stopt dan als de deur weer open gaat. Hij is nagekeken door de DA en die kon niks vinden. Hij doet het alleen soms in de lift, nooit zomaar. Het wordt gelukkig steeds minder :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:37

Klinkt heel hard: maar niet troosten. Daarmee bevestig jij voor de hond dat er inderdaad iets is om bang voor te zijn.
Naar de DA voor een check up kan nooit kwaad, maar lijkt me nirt dat het lichamelijk is als de pitbull niet bij je jack is geweest.
Zoek een brave, stabiele pitbull en laat je jack hier weer aan wennen.

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:45

Onze Yorkshire terrier heeft een keer zijn pootje zeer gedaan, iedere keer wanneer wij "ach doet het zeer" zeiden ging hij accuut mank lopen _/-\o_ .
Ook wij hebben hem laten nakijken en er was geen lichamelijke schade. Hoe reageert je hond buiten op grote honden sinds dit incident?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:48

Sowieso niet gaan troosten, dan denkt je hond dat er ook daadwerkelijk iets is om bang voor te zijn. Verder zou ik inderdaad even de dierenarts je hondje laten checken voor de zekerheid. Het kan natuurlijk zijn dat er iets van binnen niet goed is of zo.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:52

Het feit dat jij het hondje troost betekend voor hem dat hij inderdaad bang moet zijn. Jij zegt dus eigenlijk tegen je hond dat op dat moment bang zijn goed is. Je moet hem juist niet op schoot nemen en troosten.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:54

Daar is het dus misgegaan.
Je had der niet op schoot moeten nemen troosten.
Daarmee heb je haar angst versterkt.
Eerst heb je laten zien dat je een goede roedelleider bent,
je beschermt je roedel maar daarna is het misgegaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:56

Kalmeren doe je met een kind, niet met een hond. Op het moment dat je je hond op schoot pakt en knuffelt nadat hij een bepaalde gedrag vertoont (in dit geval gillen) wordt het gedrag sterker en zal hij het vaker gaan vertonen. Hoe vaker je je hond dus oppakt/aait/knuffelt als hij bang is of gaat gillen; des te banger hij zal worden en des te vaker hij dit gedrag zal gaan vertonen.

Gewoon doen alsof er niets aan de hand is is hoe je een hond kalmeert. Als de baas kalm is wordt de hond ook kalm.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:03

Ik heb juist weer op Bokt begrepen dat dit weer helemaal achterhaalt is.
Je mag een hond wel aanhalen en gerust stellen zolang je dit maar met een kalme energie doet.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:10

Geruststellen mag wel, troosten niet.
Een goede roedelleider helpt een roedel lid als ie bijv steun nodig heeft,
maar ga je troosten vergroot je de angst, dan geef je aan je moet terecht angstig zijn.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 14:11

Dat is wel erg moeilijk als je hond schreeuwend voor je staat en troost bij je zoekt, als ik haar niet troost dan ga ik zelf denk ik ook janken.. |(
Maar ik zal het proberen.

Edit: toen ze op het terras aan het gillen was moest ik haar wel oppakken, ze kwam boven de band uit! En ik wist niet wat er aan de hand was...
Maar thuis zou ik het wel kunnen negeren, al is dat wel moeilijk.
En als ze dan bijvoorbeeld onder de bed kruipt, mag ik dan wel vragen aan haar of ze lekker op bedje komt of negeren?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:33

Iris82 schreef:
Ik heb juist weer op Bokt begrepen dat dit weer helemaal achterhaalt is.
Je mag een hond wel aanhalen en gerust stellen zolang je dit maar met een kalme energie doet.

Dat klinkt ook heel logisch. Zolang je zelf kalm bent, geef je nergens mee aan dat er inderdaad iets is om bang voor te zijn. Als hij steun bij je zoekt, kan je hem gewoon vastpakken maar je moet wel "zakelijk" doen als het ware. Niet mee gaan lopen doen met een hoog stemmetje al is dat zo verleidelijk :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:41

Arrabel schreef:
Dat is wel erg moeilijk als je hond schreeuwend voor je staat en troost bij je zoekt, als ik haar niet troost dan ga ik zelf denk ik ook janken.. |(

Edit: toen ze op het terras aan het gillen was moest ik haar wel oppakken, ze kwam boven de band uit! En ik wist niet wat er aan de hand was...
En als ze dan bijvoorbeeld onder de bed kruipt, mag ik dan wel vragen aan haar of ze lekker op bedje komt of negeren?

Nouja, het principe is simpel... de uitvoering moeilijk!

Maar je hebt nu al ervaren hoe snel een gedrag versterkt kan worden, je hond weet nu dat hij maar hoeft te gaan gillen of je doet wat hij wilt (aandacht krijgen, knuffels en op schoot).

De ene hond weet dat hij aandacht krijgt door druk gedrag, de ander door agressief gedrag en jouw hond heeft geleerd dat hij aandacht krijgt door bang gedrag. Schijnbaar ben jij daarvatbaar voor en gedraag je je voor de hond prettiger als hij zich bang gedraagt (misschien wat liever, of negeer je hem dan minder)?

Wat denk je dat er gebeurt als hij onder de bank kruipt? Gaat hij daar dood van angst? Ik denk dat hij vanzelf wel weer onder de bank vandaan komt als hij merkt dat daar niets te halen valt. Aan de andere kant; wat gebeurt er als jij weer aandacht geeft? Juist; dan leert hij dat hij altijd onder de bank moet kruipen zodra hij aandacht wil.

Honden leren door associatie, vergeet dat niet. Een baasje die op ze gericht is en 'ocherme, zielige fifi, ect' roept is interessanter dan een baasje dat tv ligt te kijken en de hond geen aandacht schenkt. Je wéét dus wat je hond graag wil dat jij doet.

Aan jou dus de kunst om te kiezen wélk gedrag je met jouw aandacht gaat bekrachtigen. Ga je aandacht schenken aan angst (en de angst zo versterken) of ga je je hondje juist aandacht geven en knuffels en op schoot nemen als hij doet wat je wél wilt (dus bijvoorbeeld als hij braaf op schoot ligt?
Laatst bijgewerkt door sallandval op 29-04-14 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:48

Ben het met mijn voorgangers eens. Op schoot nemen is bevestigen dat het eng/erg is.

Helaas maak ik deze situatie erg veel mee. En dan ben ik diegene met de grote bullebak.

Het probleem is vaak dat de grotere hond wil gaan kijken bij de andere hond (En grote honden zijn nou eenmaal niet altijd zo subtiel en elegant) waarna de kleine hond weg loopt/rent.
De grote hond vind dit prachtig en gaat erachteraan.
Helemaal niet gemeen. Maar het is toch keigaaf om achter elkaar aan te rennen?
Sommige kleine honden krijgen het voor elkaar om als een idioot te gaan lopen krijsen, terwijl de grote hond dan nog niet eens in de buurt is.

Oppakken, aaien, troosten. Hiermee bevestig je dat het allemaal eng is en zal het hondje steeds erger dit gedrag gaan vertonen.

Een vriendin van me heeft een chihuahua. Dit hondje is ook echt gewoon een hondje. Wordt niet opgetild en luistert ook netjes.
Erg leuk om te zien hoe dit hondje met de grote bullebakken speelt.
En ja, soms gaat het er hard aan toe. Dan roep je de honden bij je en is het klaar.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 14:53

Ik begrijp het, heel er bedankt voor jullie antwoorden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:56

succes met je hondje!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 14:57

Dankjewel!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:12

Inderdaad wat Iris zegt, dat is alweer achterhaald.

Mijn hond heb ik niet op schoot genomen, geen blik waardig gekeurd zelfs want ik was druk bezig met 2 Sharpeis de lift uit gooien. Hond doet het ook als hij gewoon netjes in een hoekje zit te wachten. Lijkt mij gewoon een gevalletje soms nog stress? Als je Jack niks heeft dan zal het met de tijd net zoals bij die van mij vast minder worden :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:09

Arrabel schreef:

Zeker wel steun geven!
Maar niet troosten.
Dat is een heel verschil.
Een goede roedel leider herkend juist wanneer een roedel lid steun nodig heeft en zal dit nooit negeren.
Wanneer de hond onder het bed kruipt, wil ie het liefst verdwijnen.
Zeg niets tegen haar maar pak wat lekkers en lok via de geur de hond onder het bed vandaan.
Wanneer de hond weer ontspannen is geef je het lekkers.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:16

R.X. schreef:
Zeker wel steun geven!
Maar niet troosten.
Dat is een heel verschil.
Een goede roedel leider herkend juist wanneer een roedel lid steun nodig heeft en zal dit nooit negeren.
Wanneer de hond onder het bed kruipt, wil ie het liefst verdwijnen.
Zeg niets tegen haar maar pak wat lekkers en lok via de geur de hond onder het bed vandaan.
Wanneer de hond weer ontspannen is geef je het lekkers.

Dit vind ik slecht advies. Je kunt ook steun geven door met een relaxte houding uit te stralen dat er niets aan het handje is. Straks heb je een hond die telkens onder de bank kruipt als hij zin heeft in iets lekkers.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:21

Dan heb jij het duidelijk niet begrepen.
De hond moet juist niet willen verdwijnen en daarmee ontwijken maar ervaren dat het meevalt.
Dit doe je op een hond herkenbare manier, je houd je mond, anders voed je mogelijk de angst en je laat de hond zijn neus gebruiken en wanneer ie ontspannen is geef je het lekkers.

Je beloond dus niet voor het wegkruipen maar voor het ontspannen zijn.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:35

Ik ben op dit moment met een hond bezig die heel erg bang is. (Is niet de eerste waar ik mee aan het trainen ben) Deze hond uit het niet door weg te kruipen of te gaan gillen. Maar deze hond uit het door stoer te gaan doen. Dus zich groot maken en blaffen.

In deze situatie hoor je een hond nooit iets lekkers te geven of aandacht te geven. Wil je dit op kunnen lossen zal je er gericht aan moeten gaan werken. Dus hond aan de lijn en trainen maar.
Toont de hond ongewenst gedrag, de hond uit de situatie halen door bijvoorbeeld de andere kant op te lopen.
Is de hond braaf en toont hij het gewenste gedrag, kan je gaan belonen. Met iets lekkers of met de stem.

Ik vind de titel ook wel erg overdreven hoor. "aanval grote Pitbull".
Grote honden krijgen altijd de schuld door het rare aangeleerde gedrag van kleine honden. Deze "Pitbull" heeft helemaal niet aangevallen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:42

HorseTopShop schreef:
Ik ben op dit moment met een hond bezig die heel erg bang is. (Is niet de eerste waar ik mee aan het trainen ben) Deze hond uit het niet door weg te kruipen of te gaan gillen. Maar deze hond uit het door stoer te gaan doen. Dus zich groot maken en blaffen.

In deze situatie hoor je een hond nooit iets lekkers te geven of aandacht te geven. Wil je dit op kunnen lossen zal je er gericht aan moeten gaan werken. Dus hond aan de lijn en trainen maar.
Toont de hond ongewenst gedrag, de hond uit de situatie halen door bijvoorbeeld de andere kant op te lopen.
Is de hond braaf en toont hij het gewenste gedrag, kan je gaan belonen. Met iets lekkers of met de stem.

Ik vind de titel ook wel erg overdreven hoor. "aanval grote Pitbull".
Grote honden krijgen altijd de schuld door het rare aangeleerde gedrag van kleine honden. deze "Pitbull" heeft helemaal niet aangevallen.

Bij de hond van de t's zou ik zeker zo te werk gaan hoe ik het zei.
De hond moet eerst zijn neus gaan gebruiken dan uit eigen bewegen omdat ie er voor kiest onder het bed vandaan komen.
Zeker niet met dwang (de lijn) werken.
Leerd ie niets van, is tevens slecht voor het vertrouwen in jou plus je versterkt de angst nog meer.
Geen enkel positief iets dus.