boer met jachtvergunning wil hond doodschieten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

boer met jachtvergunning wil hond doodschieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:04

Gisteren liep ik met een kennisje die een nieuwe pup heeft (labrador van 4.5 maand) een stukje door de polder en ineens huppelde de pup de wei in en begon te blaffen tegen een paar koeien, die wat gingen rennen, maar meer gebeurde er niet, komt die boer er op hoge poten aan, wij al sorry, puppy enthousiasme, maar die man begon me toch te gillen dat ie een jachtvergunning had en hem de volgende keer door zn kop zou schieten, we waren verbijsterd en ook nogal geschokt, mn kennisje gaat daar nu nooit meer lopen, ze is zich kapot geschrokken van die man, maar nu vraag ik me af, mag dat zomaar wat ie roept, mag hij die pup afschieten als ie op zn land loopt, was overigens wel blij dat mn eigen honden niet mee waren, is toch je nachtmerrie, de koeien hadden overigens helemaal niets voordat we weer boktreacties krijgen, we weten dat die pup het land niet op had gemogen, t was puur enthousiasme.

IvankBacardi

Re: boer met jachtvergunning wil hond doodschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:09

tuurlijk mag hij de hond niet afschieten, maar snap de frustratie van de boer wel hoor!
er worden tevaak door burgers honden uitgelaten in het boeren land wat hier ook tot dode schapen heeft geleid. veel mensen hebben daar gewoon scheit aan!
het is wel een overdreven reactie omdat het niet bewust gebeurd is, maar dat wist de boer natuurlijk ook niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:10

Ik kan die boer ergens wel begrijpen. Koeien worden vaak op gejaagd en daar kunnen ook ongelukken bij gebeuren en het is wel de boer zijn brood. Heb hier ook wel eens vreemde honden in de wei gehad bij de paarden dan ben ik ook niet meer vriendelijk. Onze honden lopen om die reden aangelijnd. Ook hier in de omgeving mogen boeren/jagers dieren in hun land afschieten daar komen ze mee weg.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:11

Ik vind, dat je weet dat het een jong dier is en dus niet altijd even goed luistert en dat je hem op voorhand had moeten aanlijnen.

In die zin snap ik dat de boer not amused is want de koeien zijn zijn inkomen, hij kent de hond niet dus wat als hij aanvalt? En van stress produceren de koeien ook minder (dacht ik)

Zijn reactie vind ik belachelijk! Erg onvriendelijk naar jullie toe, lijkt mij zeker geen fijne ervaring!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:11

Nee het mag niet maar ik kan het me wel voorstellen. Koeien, schapen en geiten zijn vaak de pineut van honden (of puppy's) die niet onder controle staan. Vaak hebben zo'n boeren ook de nodige ellende al meegemaakt voordat er zo'n reactie uit voort komt.

Een pup hoort aan de riem te zitten als je langs zo'n dieren loopt, wat als er wél iets gebeurt was? Wat als de puppy onverhoopt was doorgerend en door een koe was doodgetrapt of de pup de koeien dusdanig had opgejaagd dat die zichzelf verwond had?

Ik ben het niet eens hoe de boer heeft aangepakt, maar ik kan het wel begrijpen van de boer. Boeren moeten heel veel pikken van mensen met honden, en dan vooral van de mensen die de hond niet onder controle hebben.

Hij zal het vast niet zo letterlijk bedoelen, want als hij een schot lost schrikken de koeien ook namelijk. ;)

Edit: Bij koeien ligt de grens tussen nieuwsgierig en bang zijn héél kort op elkaar. Nieuwsgierigheid kan ze fataal worden.

StalNollie

Re: boer met jachtvergunning wil hond doodschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:13

hond bijhouden, geloof dat koeien ook hun vrucht kunnen verwerpen door hondenpoep?
dus ik snap die boer wel

Shirley

Denk dat hij het niet echt wilde, maar wel jullie flink aan het schrikken wilde maken :j

Honden kunnen alleen door op het land te poepen al flink wat ellende veroorzaken, hoeft er nog niet eens een koe te schrikken ...

Zorg dat je je beestje bij je houdt en uitlaat op plekken waar het mag: iedereen blij :D

vencedor

Jij moet op je hond letten lijkt mij? Als een hond de paardenwei in komt en dieren opjaagt ga je toch ook niet akkoord met : Sorry enthousiasme?
Laatst bijgewerkt door vencedor op 29-04-14 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:14

Nee dat mag niet. De hond liep bij iemand ' eigen terrein' op. Mits er een bord staat dat het verboden terrein is dan is het toegestaan. Ik mag ook niet iedere vogel afschieten die in mijn tuin landt ( al denken mijn katten daar anders over ) Daarnaast geldt een jachtvergunning voor wild en gevogelte en niet voor honden. Officieel mag je aangifte doen voor bedreiging van dierenmishandeling, al kan de boer er het op gooien dat het zelfverdediging was. Als zowel hond en koeien geen aantoonbaar letsel hebben is dat het enige wat je legaal kunt doen. Rare kerel trouwens... zo ging mijn buurman tegen mijn hond staan schreeuwen toen deze naar hem blafte, maar dat is ook een alcoholist... de buurman, niet mijn hondje ;)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:15

StalNollie schreef:
hond bijhouden, geloof dat koeien ook hun vrucht kunnen verwerpen door hondenpoep?
dus ik snap die boer wel

niet alleen door de hondenpoep maar ook omdat ze dan helemaal uit hun plaat gaan en opgejaagd worden.
een koe heeft trouwens vrij weinig van een schot dus dat zal de boer niet tegenhouden er word hier ook regelmatig gejaagd naast het koeien land!

yarrah

Tuurlijk mag een boer de hond niet schieten, maar jij moet er voor zorgen dat de hond niet in een wei mag komt. Je hond komt ongevraagd op een erf. Een wei die afgesloten is mag je niet ongevraagd op.
Laatst bijgewerkt door yarrah op 29-04-14 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Hondenstront kan ertoe leiden dat de dracht geaborteerd wordt.
De boer is begaan met zijn koeien, heeft het wellicht vaker aan de hand dat honden over hun land gaan. Daarnaast door zowel de dierenartskosten alsook een koe die maanden uit de running is en daardoor geen melk kan leveren.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 29-04-14 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ItsMe2

Honden horen aangelijnd.. ;)
Ik snap dat het puppy enthousiasme is.. maar ik snap de boer ook!
Hij moet wel zijn geld verdienen met de koeien.. en zo'n blije pup kan wel voor stress zorgen bij de
koeien.. dus minder melkproductie!
En hondenpoep kan de koeien ook ziek maken....!

Nu is de reactie van de boer ook wat overdreven.. maar ik snap het wel!
Laatst bijgewerkt door ItsMe2 op 29-04-14 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:16

Koeien kunnen erg ziek worden van hondenpoep...
Het is al kommer en kwel voor boeren om nog iets van brood op de plank te krijgen, dus ik begrijp die man wel.
Aanlijnen in dit soort gebieden dus!

KimD

har166 schreef:
Nee dat mag niet. De hond liep bij iemand ' eigen terrein' op. Mits er een bord staat dat het verboden terrein is dan is het toegestaan. Ik mag ook niet iedere vogel afschieten die in mijn tuin landt ( al denken mijn katten daar anders over ) Daarnaast geldt een jachtvergunning voor wild en gevogelte en niet voor honden. Officieel mag je aangifte doen voor bedreiging van dierenmishandeling, al kan de boer er het op gooien dat het zelfverdediging was. Als zowel hond en koeien geen aantoonbaar letsel hebben is dat het enige wat je legaal kunt doen. Rare kerel trouwens... zo ging mijn buurman tegen mijn hond staan schreeuwen toen deze naar hem blafte, maar dat is ook een alcoholist... de buurman, niet mijn hondje ;)

Serieus aangifte doen? De politie lacht haar uit. := Zij was fout met het hondje, die had aangelijnd moeten zijn. Eigen terrein is eigen terrein en verboden gebied, dat hoeft echt niet overal aangegeven te staan. Want dan kan ik ook bij de buren naar binnen, die hebben namelijk niet achter het raam hangen 'verboden om binnen te treden.' Ze hebben een mooie TV staan. :j

Daantjuh88

Beetje een rare reactie van de boer, maar kan mij wel goed voorstellen dat hij de hond niet tussen de koeien wil hebben lopen. Honden kunnen namelijk de ziekte Neospora doorgeven aan runderen, voor koeien blijkbaar behoorlijk gevaarlijk. (moest even googlen hoe het ook alweer heet)

Op concours zie je wel eens de mededeling dat honden niet gewenst zijn vanwege deze ziekte.

Dani

Volgens mij snapt TS (en de eigenaar van de hond) prima dat ze dit hadden moeten voorkomen, mag iemand ook gewoon eens een verkeerde inschatting maken? Ze hebben ervan geleerd, prima toch? Mijn hond is ook een keer achter de schapen aangegaan door mijn fout en dat gaat 'm de rest van zijn leven nooit meer lukken, want daar zorg ik wel voor. Ze zijn nu gewoon bezorgd of de boer zomaar diertjes dood mag schieten. En nee, dat mag gelukkig niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:17

Nee dat mag hij niet maar daar ben je weinig mee als ie het toch doet.

Verder had jij de hond moeten aanlijnen. "puppie enthousiasme" hebben de geschrokken koeien niks aan. Bovendien heb je ze gewoon van zijn erf te houden.

Shirley

F_Orumster schreef:
Koeienstront kan ertoe leiden dat de dracht geaborteerd wordt.
De boer is begaan met zijn koeien, heeft het wellicht vaker aan de hand dat honden over hun land gaan. Daarnaast door zowel de dierenartskosten alsook een koe die maanden uit de running is en daardoor geen melk kan leveren.

Hondenstront ;)

Omaro

Het is wel een ietwat overtrokken reactie van die boer, maar ik snap hem ook wel. En wie weet was zijn reactie zo overtrokken omdat je de zoveelste was waarvan de hond in de wei ging en misschien heeft hij in het verleden er wel schade aan gehad.. (ok, even een heleboel aannames, maar het zou zijn reactie verklaren. Plus dat die koeien zijn inkomen zijn en als daar wat mee gebeurd zit hij mooi mee dan..)

Lijkt me trouwens dat je vriendin daar gewoon met haar pup weer kan gaan wandelen, maar pup gewoon aan de lijn houden? (Wat waarschijnlijk sowieso verplicht is, niet om vervelend te doen hoor ;) )

KimD

IvankBacardi schreef:
StalNollie schreef:
dus ik snap die boer wel

niet alleen door de hondenpoep maar ook omdat ze dan helemaal uit hun plaat gaan en opgejaagd worden.
een koe heeft trouwens vrij weinig van een schot dus dat zal de boer niet tegenhouden er word hier ook regelmatig gejaagd naast het koeien land!

Hier weer niet, en toen er een schot gelost werd gingen de dames in een galopje richting stal. Dat is dus per kudde weer anders.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:18

har166 schreef:

oke da's duidelijk, denk niet dat ze hem zou aangeven, maar wel goed om te horen dat dit echt niet kan

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:18

Shirley schreef:
F_Orumster schreef:
Koeienstront kan ertoe leiden dat de dracht geaborteerd wordt.

Hondenstront ;)

Ja die ja :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:19

aangifte gaat ze niet ver mee komen, is haar woord tegen het zijne. :) Bovendien staan er op dierenmishandeling al amper straffen laat staan op "dreiging van". :)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:21

KimD schreef:
har166 schreef:

Serieus aangifte doen? De politie lacht haar uit. := Zij was fout met het hondje, die had aangelijnd moeten zijn. Eigen terrein is eigen terrein en verboden gebied, dat hoeft echt niet overal aangegeven te staan. Want dan kan ik ook bij de buren naar binnen, die hebben namelijk niet achter het raam hangen 'verboden om binnen te treden.' Ze hebben een mooie TV staan. :j

Ts vraagt wat ze kan doen, dus ik geef een tip.

wat jij zegt over bij de buren naar binnen wandelen is heel wat anders, dan is inbraak/huisvredebreuk.