Alles uit mijn herdershond halen :)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Alles uit mijn herdershond halen :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 10:48

En neen, ik heb het niet over een autopsie ofzo... Even voor de duidelijkheid :+

Dag Bokkers !! :wave:

Hier een topic van mij en Gabos, mijn Mechelse herder teef.
Gabos heeft een gefocuste blik, 99% concentratie, luistert goed, leert graag bij en houdt ervan om dieren achterna te zitten en op te drijven...

Je hoort mij misschien al aankomen... O:)

Ik zit eraan te denken om haar te leren om vee bijeen te drijven *\o/*
Probleem is... Ik heb niet echt een idee hoe ik dit moet aanpakken... Met haar op les gaan zie ik niet meteen zitten, omdat ik weet dat ze niet echt geweldig goed om kan met andere honden. Vooral dan de ongemanierde enthousiastelingen. Hoewel ik denk dat ze op een hondenschool wel gemanierd zullen zijn, ik wil het risico niet meteen nemen.
Ik zou het dus liever zelf aanleren bij mij thuis :)

Websites, boeken, artikels,... Maar ook mensen die ervaring hebben met herdershonden te benutten als een échte herdershond om vee op te drijven ??
Alle tips hieromtrent zijn immers welkom !

Ikzelf ben van Regio Oost-Vlaanderen, meer bepaald van de omgeving van Bassevelde/Assenede.
Indien er mensen zijn die eventueel een goede hondenschool weten bij mij in de buurt die zulke lessen aanbied, dan is dit ook welkom. Ik heb niet meteen als doel lessen te gaan nemen, maar ik kan me wel gaan informeren uiteraard :)

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp ! :D

Groetjes
Lisa

En een pootje van Gabos ;)

Kuggur

Re: Alles uit mijn herdershond halen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:05

Je wilt het dus thuis doen en alleen..
Even afgezien van het feit dat je hond niet de beste keus hiervoor is (als je wil kan ik dat toelichten) is de vraag heb je schapen, en zo ja, wat voor? Zijn ze er aan gewend gedreven worden door honden?
Zo nee dan heb je een perfect recept voor ongelukken; groene handler, groene hond, groene schapen.
Heb je zelf (zonder hond) ervaring met omgang met vee, weet je hoe ze bewegen, reageren?
En wat ik persoonlijk een belangrijke vraag vind; waarom wil je dit? Als je het alleen wil doen om jezelf en je hond te vermaken gaat deze methode, het in je uppie uitvogelen, je schapen onacceptabel veel stress(of erger) aandoen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:07

Contacteer Raf de Winter eens, die zit in Weelde en is in BE een van de weinigen die met andere rassen als border collies werkt aan het vee.
Dit is niks wat je op eigen houtje kan doen, vee is geen trainingsobject voor ongetrainde honden (die i.c.m. een onervaren baasje een ongeleid projectiel kunnen zijn, veiligheid van het vee staat altijd voorop vind ik persoonlijk)

Je kunt bij hem een afspraak maken voor individuele les, daar moet geen enkele andere hond aan te pas komen...

Een andere mogelijkheid is Sweetlake Shepperds, die zitten in Nederland, en zijn ook zowat de enigen die een ander ras als border collies aannemen om te trainen. Daar is het wel een heel stuk drukker.
Die mensen hebben wel als een van de weinigen ervaringen in het drijven met herders.
Wel kans dat er een wachtlijst is.

Je zult niet veel plekken vinden waar je met een ander ras als de border terecht kan, simpelweg omdat mensen de ervaring niet hebben.
Informeer anders eens bij je eigen rasvereniging, die kunnen je misschien ook helpen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:12

Met bovenstaande eens
Het is niet alleen maar een leuk spelletje om hem achter die schapen aan te laten gaan! Je werkt met levende dieren en de schapen verdienen net zo veel zorg en respect als dat je aan je hond geeft.
Mocht je het toch willen zou ik absoluut aanraden naar een goede schaapherder te gaan die ook ervaring heeft met verschillende rassen honden. Je traint niet met andere honden in een groep dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar aller eerst zou ik me goed verdiepen en bedenken dat dit niet een eenmalig spelletje is wat je even kan doen, eenmaal bij de schapen wakker je instincten aan die je naar zeer waarschijnlijkheid niet meer uit krijgt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:13

Mijn ervaring is dat je niet zomaar schapen kan gaan drijven met welke ras hond dan ook. Er zijn allerlei basis trainingen en oefeningen die je vooraf aan zult moeten leren.
Zo kan je ook niet zomaar jachttraining doen met een willekeurige hond. Hiervoor zullen ze eerst andere trainingen gedaan moeten hebben.

Ondanks dat je aangeeft het niet te zien zitten om op cursus te gaan, raad ik dat wel aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:15

een herdershond als schaapshond? :7
Ik heb veel ervaring met herdershonden....maar die aten schapen op ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:17

Als ik lees 'vee drijven' denk ik koeien hoeden, en geen schapen. De grotere herders zijn toch ook van origine koeienhonden?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:18

Zonder gedegen begeleiding is dat niet te verantwoorden, of je nu schapen, runderen of wat dan ook wil drijven. Komen alleen ongelukken van die je ofwel vee of je hond kosten kunnen.
Je hebt het hier niet over behendigheid wat je nog wel uit een boekje zou kunnen leren.

Hier is buiten de hond (waar je ook niet eens van weet of ie het benodigde talent wel mee brengt) en de handler zelf nog rekening te houden met een derde factor, die nogal onvoorspelbaar kan zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:20

Ibbel schreef:
Als ik lees 'vee drijven' denk ik koeien hoeden, en geen schapen. De grotere herders zijn toch ook van origine koeienhonden?

herdershonden zijn ook van origine schaapdrijvers honden...maar daar word eerder de kangal,pyrenese berghond enzo onder verstaan,niet de mechelse herder.

Ik dacht dat schapen ook onder 'vee' viel?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:21

Ibbel schreef:

Dat dacht ik dus ook al...er zijn ook wel borders die aan runderen werken.
Verschillende broers en zussen van mijn borders werken op grote rundveebedrijven.

Maar ook die zijn niet op eigen houtje aan de slag gegaan maar hebben les gevolgd eerst.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:23

geerke schreef:

Ze kunnen het zeer zeker wel :j Al denk ik dat de Duitse Herder hier geschikter voor is dan een mechelse..

TS, ga eerst in training ergens. Ondanks dat je hond zo reageert...honden in de GG lessen zitten gewoon vast (GG2 is deels los, niet alles/altijd) en dus is er weinig/geen mogelijkheid voor de honden om elkaar iets te kunnen doen.
Je moet de basis er correct in hebben voor je aan zoiets gaat beginnen. Behalve de GG basis heb je ook andere dingen nodig, de basis van het veedrijven. Dit leer je niet zomaar aan. Risico van zelf dingen aanleren: Je kunt het ook fout aanleren ;)
Je hond is gefocust op het vee, maar heeft hij hét talent er ook voor? Daar kom je alleen achter door trainingen te volgen :j
Laatst bijgewerkt door Tigress op 26-04-14 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:24

Wat Sassy zegt; ik zou eens bij de rasvereniging gaan vragen of zij misschien iemand kennen die jou hiermee kan helpen. De meeste trainen idd met Border Collies, andere herdershonden hebben ook een andere manier van drijven. Het is daarom belangrijk dat je ook iemand vindt die ervaring heeft met andere rassen.

Ik train nu een half jaar met mijn hond (BC) bij de schapen, en kan je vertellen dat het echt niet te doen zal zijn als beginneling zonder begeleider, ik zou dat zelfs gevaarlijk vinden. In het begin was het bij ons echt chaos bij de schapen en dat terwijl wij echt goed les krijgen, ik was een beginner (nu nog) en mijn hond ook. Het is nog lang niet zo makkelijk als het er soms uitziet!

Ik weet wel dat er een soort trainingsmethode bestaat met een oude voetbal/tennisballen.
Laatst bijgewerkt door Milligan op 26-04-14 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:25

geerke schreef:
Ibbel schreef:

herdershonden zijn ook van origine schaapdrijvers honden...maar daar word eerder de kangal,pyrenese berghond enzo onder verstaan,niet de mechelse herder.

Ik dacht dat schapen ook onder 'vee' viel?

Nee, de Kangal, Pyr etc. zijn eerder de beschermers van kuddes. Tegen wolven e.d. In DE noemen ze dat herdenschutzhunde.
Er zijn schaapsherders die gebruiken de altdeutsche (en die lijkt wel wat op een herder) om grenzen te lopen als ze langs de weg moeten trekken bijv.
Borders hebben weer een iets ander "werkbereik" die halen schapen op, verzamelen, drijven specifiek in een richting, schaap van de groep afsplitsen (shedden)
Herders worden voor ander werk gebruikt, de border meestal meer voor de "finetuning", hoe moet ik het anders noemen, als "koppelgebrauchshund", bij de fijnere werkjes, sorteerhekken e.d. dat doe je meestal niet met een herder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:27

geerke schreef:

Pyreneese berghond is geen drijver. Je bedoelt denk ik de Pyreneese herder, dat is idd een typische schapenhond (maar ook geen grote herder, juist een kleintje).
Bouvier heet bouvier omdat-ie voor koeiendrijven is bedoeld, en zo zijn er meer rassen die alleen voor koeien gebruikt werden. Norske Bohund is er ook zo één.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:30

Sassy@bedankt voor je uitleg!Dat bedoelde ik ook...maar kon het niet goed verwoorden :D
Er is inderdaad een verschil tussen drijven en beschermen.
Toch denk ik nog steeds dat een mechelaar daar niet echt geschikt voor is ;)

De pyrenese berghond beschermt en de pyrenese herder drijft weer. :D

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 11:30

Het gaat hier over rundvee, koeien dus :) Sorry als dat niet geheel duidelijk was uit mijn post... (schapen vallen inderdaad ook onder vee)

Rede waarom ik dit wil is niet omdat het een of ander spelletje is wat ik even leuk kan doen met mijn hond. Rede is dat de hond nu al reeds aangewakkerde instincten heeft. Mijn vriend heeft een boerderij en hier worden regelmatig koeien opgedaan. Mijn hond luistert goed en is dus geen "ongeleid projectiel", ze is eerder een ongeleerd projectiel... Ze loopt mee, krijgt zenuwen van het feit dat wij het vee opdrijven en wil meedoen in de actie. Nu wordt ze dat uiteraard verboden omdat ze anders te gevaarlijk is (onwetend, te dichtbij komen en soms eens happen), maar mijn hond ervaart hierbij enorme stress...
Vandaar dat ik dacht om die herdersinstincten in goede banen te leiden ipv ze nu gewoon haar gang te laten gaan, op van de stress... De manier waarop het nu gaat is niet veilig, niet gezond voor de hond en eigenlijk ook niet voor de koeien. :)

Ik zeg niet dat ik absoluut geen les wil nemen, ik doelde eerder op "lessen op de hondenschool". :) Privélesgevers om mij te assisteren en begeleiden zijn dus wel welkom hoor :)

En ik ging uiteraard ook niet meteen aan de slag in het veld. Wat ik alleen wilde aanpakken is de basis :j Niet het échte vee drijven uiteraard !

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:30

Tigress schreef:
geerke schreef:

[ Video ]
Ze kunnen het zeer zeker wel :j Al denk ik dat de Duitse Herder hier geschikter voor is dan een mechelse..

TS, ga eerst in training ergens. Ondanks dat je hond zo reageert...honden in de GG lessen zitten gewoon vast (GG2 is deels los, niet alles/altijd) en dus is er weinig/geen mogelijkheid voor de honden om elkaar iets te kunnen doen.
Je moet de basis er correct in hebben voor je aan zoiets gaat beginnen. Behalve de GG basis heb je ook andere dingen nodig, de basis van het veedrijven. Dit leer je niet zomaar aan. Risico van zelf dingen aanleren: Je kunt het ook fout aanleren ;)
Je hond is gefocust op het vee, maar heeft hij hét talent er ook voor? Daar kom je alleen achter door trainingen te volgen :j

@Tigres: zoals in dat filmpje bedoel ik dus met begrenzen langs de weg.
Dat soort honden word meestal bij het verplaatsen van kuddes langs wegen gebruikt.
Terwijl je een border op een half metertje met de schapen door een parcours kunt sturen, dat fijnere werk is een herder niet geschikt voor...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:32

xLIESSSx schreef:
Het gaat hier over rundvee, koeien dus :) Sorry als dat niet geheel duidelijk was uit mijn post... (schapen vallen inderdaad ook onder vee)

Rede waarom ik dit wil is niet omdat het een of ander spelletje is wat ik even leuk kan doen met mijn hond. Rede is dat de hond nu al reeds aangewakkerde instincten heeft. Mijn vriend heeft een boerderij en hier worden regelmatig koeien opgedaan. Mijn hond luistert goed en is dus geen "ongeleid projectiel", ze is eerder een ongeleerd projectiel... Ze loopt mee, krijgt zenuwen van het feit dat wij het vee opdrijven en wil meedoen in de actie. Nu wordt ze dat uiteraard verboden omdat ze anders te gevaarlijk is (onwetend, te dichtbij komen en soms eens happen), maar mijn hond ervaart hierbij enorme stress...
Vandaar dat ik dacht om die herdersinstincten in goede banen te leiden ipv ze nu gewoon haar gang te laten gaan, op van de stress... De manier waarop het nu gaat is niet veilig, niet gezond voor de hond en eigenlijk ook niet voor de koeien. :)

Ik zeg niet dat ik absoluut geen les wil nemen, ik doelde eerder op "lessen op de hondenschool". :) Privélesgevers om mij te assisteren en begeleiden zijn dus wel welkom hoor :)

En ik ging uiteraard ook niet meteen aan de slag in het veld. Wat ik alleen wilde aanpakken is de basis :j Niet het échte vee drijven uiteraard !

Dan denk ik eerder dat je eens een dag of weekeinde clinic mee zou moeten doen op de JJ ranch in Nederland, die mensen fokken en werken met aussies ook aan runderen, zodat je in ieder geval een gedegen basis mee kan krijgen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:33

Koeien zijn handiger :j net even wat groter :') Maar daarbij ook gevaarlijker! Een trap achteruit of een kopstoot kan je hond flink beschadigen. Ik zou een rasvereniging contacteren over het veedrijven met koeien :j Wie weet kunnen zij je verder helpen. Of een clinic opzoeken.

Ovigens, bij algemene lessen gaan niet alle honden allemaal tegelijk los. Dat is gewoon een voor een, dus je zit niet met hypere honden om jouw hond heen :)

@Sassy,
juist :j Ik kon ook niet het ''border collie veedrijven'' vinden voor herders. Alle herders liepen er langs om te begeleiden :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:46

Je hond zal dus moeten leren zich te beheersen en kanaliseren in het werk.
Honden die te graag willen zijn niet altijd geschikt voor het werk.
De boeren hier hebben vaak ook border collies die helpen met de koeien. De nerveuze overijverige border collies eindigen echter aan de ketting als het vee verplaatst wordt omdat ze meer kwaad dan goed doen.
Mechelaars zijn vaak nog een tikkie nerveuzer.

Iig, een basiscursus is idd geen slecht idee om je hond de nodige zelfbeheersing te leren. Blijkt ze dat niet te kunnen dan is veedrijven voor haar geen optie. Is ze er wel goed in dan hebben jullie een hulpje op de boerderij en een blije hond.

Hebben jullie melkvee of vleesvee? Jongvee? Geen boer hier die z'n hond meeneemt naar vleesvee, een boze koe is ongenadig voor een hond (en mens).

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 13:36

Belgisch witblauw, vleesvee dus.
Maar wel goede karakters, dat is hier belangrijk omdat het niet zo grootschalig is. Het moet wel steeds veilig blijven als je op de wei komt.

En dit topic was niet bedoeld als mededeling van "ik ga drijven met mijn Mechelaar", maar eerder een "ik zou willen drijven met mijn Mechelaar, maar weet niet of dat mogelijk is" ;) Vandaar dat ik dus ook reacties zoek van mensen die er eventueel ervaring mee hebben.
Mijn hond is niet op en top nerveus, ik zie het als een gezonde spanning. Ze krijgt stress van het niet mee mogen (en bijgevolg het niet bij ons aanwezig zijn, haar baasjes). Want had gedacht dat er advies ging komen om de hond binnen te laten, of in de hondenren te steken wanneer er vee wordt opgedaan. Dit geeft haar dus stress en dat is volgens mij niet gezond ;)

Momenteel gaat ze gewoon mee, luistert keurig als ik zeg dat ze moet blijven. Maar als je haar haar zin laat doen, dan cirkelt ze om de koeien heen. Daarvan wordt ze niet echt nerveus. Maar het vormt natuurlijk geen meerwaarde als de hond gewoon doelloos zijn herdersinstinct volgt ten opzichte van de koeien. Dus ik wou even mijn opties weten :)

Of ze er talent voor heeft, weet ik niet. In mijn ogen wel, maar ik ben uiteraard geen kenner :')

In ieder geval bedankt voor jullie veelvuldige advies !! :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:43

BWB is idd een rustig ras, Franse rassen zijn wat 'energieker' om het zo maar te zeggen.

Als ze op zich onder appèl staat zou het wel mogelijk kunnen zijn. Moet ze alleen nog leren dat koeien van A naar B moeten en niet rondjes draaien :P .

Geen boeren in de buurt die een hond meenemen naar het vee? Die kunnen je mss ook wel helpen als je geen trainer vind.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:50

Ik heb geen verstand van het echte vee drijven maar misschien zou je kunnen beginnen met tri ball voordat je met koeie gaat werken?

Zo kun je hem op een veilige manier leren drijven en daarna eventueel de overstap maken naar levende wezens.met een eigen wil.

In ieder geval leuk dat je eens wat anders wil proberen met je hond :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 13:53

inderdaad, dat moet ze dus nog leren :=
Het is niet meteen mijn bedoeling om mijn hond alleen de wei in te sturen om de koeien op te halen/uiteen te halen ofzo, dus misschien is veedrijven het verkeerde woord.

Wat dus mijn bedoeling is, is dat de hond als 'extra man' dient zeg maar :) Beetje zoals op het filmpje. Dat zij langs de zijlijn meeloopt om te begrenzen en eventueel achter om wat op te jagen. Niet meteen de bedoeling om haar echt in te gaan zetten zoals je een border gebruikt. (weet zelfs niet echt of het mogelijk is om koeien te drijven zoals je schapen drijft)

En voor zover ik weet geen boeren die hun honden inzetten bij de koeien... Misschien eens rondvragen :) Ik ken wel iemand die zijn hond inzet voor de jacht, maar dat is niet te vergelijken zeker :')

(Zou later zelfs mijn paard willen gebruiken om koeien te begeleiden naar de kar/stal/andere wei :) Zou wel een leuke combi zijn, samen werken met mijn hond én paard)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 14:07

Treiball lijkt me overigens wel iets supers leuks om met mijn hond te doen ! :D
Zou ze ook nog goed kunnen denk ik :) Als ze tenminste de ballen niet stuk bijt -O-