3 mannetjes cavia's bij elkaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zoef123

3 mannetjes cavia's bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 20:50

Beste bokkers *\o/*

Nadat ik een tijdje geleden een topic had geopend over mijn konijnen kreeg ik veel reacties dat mensen het zielig vonden dat mijn cavia zonder soort genoten zit.

Nu heb ik een cavia waarvan mij is verteld dat het een vrouwtje is. De cavia was erg schuw, maar begint me al wat meer te vertrouwen. Vandaar dat het lastig is om het geslacht te bepalen. Ik vermoed dat het mannetje is, zal binnenkort even een foto maken en posten.

Nou zat ik te denken is het mogelijk om drie mannetjes samen te houden? Dus dat ik er twee bij neem? En hoeveel kans het je dat het klikt stel dat het een vrouwtje is en ik neem er een vrouwtje bij? Klikt het dan bijna altijd?

Bedankt alvast voor je reactie :D

r_lolita

Re: 3 mannetjes cavia's bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:53

ik heb 2 mannetjes cavia's gehad bij elkaar.. maar dat lukte niet

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:56

Cavia's zijn meestal wel tamelijk makkelijk te koppelen.
Allemaal vrouwtjes kunnen in bijna alle gevallen wel met elkaar opschieten, zo heb ik thuis 5 vrouwtjes zitten in 1 hok.
Mannetjes koppelen lukt meestal ook wel, maar dan moet je wel zorgen dat er geen vrouwtjes in de buurt zijn zodat ze niet met elkaar in competitie gaan voor het vrouwtje. Bij mannetjes kan je ook het beste een jong mannetje met een iets ouder mannetje koppelen of enkel jonge mannetjes. Bij oudere mannetjes samen die elkaar niet gewoon zijn kan het soms mislopen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:00

Als je maar wel voldoende ruimte hebt en niet een kooi van een meter. Dan gaat het vaak wel goed zoals hierboven ook staat vermeld :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:18

Drie beren (mannetjes cavia's dus) zou ik niet doen... dat wordt vaak knokken. Als je een beer hebt zal ik er gewoon 1 andere beer bij zetten. Zorg wel voor een ruime kooi, voor 2 beren zou ik voor min. 120 bij 60 cm. gaan.

Zorg wel dat je zeker van het geslacht bent, als het toch een vrouwtje blijkt te zijn zit je straks met een nest cavia's.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:24

3 beren zou ik ook niet doen. 2 beren bij elkaar kan prima. Ik heb een aantal jaar met cavia's gefokt en het is bij mij nog nooit mislukt, mijn fokberen zaten nooit alleen. Maar wel zorgen dat je een groot genoeg hok hebt, een verschuilpekje voor het geval ze elkaar in het begin wat minder lief vinden. Zet geen 2 volwassen beren bij elkaar, dat wordt wel ruzie over het algemeen, maar een volwassen beer met een beertje dat net uit het nest komt is hier dus nog nooit mis gegaan. Dames samen gaat over het algemeen ook goed, op een enkel krengetje na. Dan maakt het aantal niet uit. Een 3e beer, gaan de 2 oudste beertjes vaak vechten om de jongste/nieuwkomer.

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:35

Mijn dochter had bij de cavia-opvang twee leuke beertjes gezien. 1 wat ouder (ongeveer 1 jaar) gecastreerd en 1 jong caviaatje (2 maanden) nog niet gecastreerd. In het begin ging het goed, na een paar weken veel knokken, klapper tanden (dit is een teken van tot op de dood willen vechten) we hebben ze uit elkaar gehaald, naar de opvang en advies gevraagd. Mijn dochter wilde ze graag beide houden. Twee kooien naast elkaar en wanneer de jongste gecastreerd kan worden, dit laten doen en dan na een paar weken voorzichtig bij elkaar plaatsen. We hebben de cavia's naast elkaar gehouden en iedere keer wanneer we ze op schoot hadden gehad terug zetten in de andere kooi. Na de castratie na een aantal weken bij elkaar gezet, binnen 10 minuten flink vechten en klappertanden. Helaas hebben we de jongste terug gegeven, deze cavia leek het minst gelukkig in een kooi. uit eindelijk is deze cavia in een buiten caviaparadijs terecht gekomen met veel vrouwtjes zonder mannen om hem heen. Wij hebben een leuk vrouwtje erbij genomen en het was een leuk setje bij elkaar.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:35

Hier ook 2 beren bij elkaar en dat gaat nu goed. In het verleden hebben ze veel ruzie gemaakt, had het bijna opgegeven en ze uit elkaar gehaald maar toen ging het ineens goed. En nu zitten ze al 2 jaar vredig samen. :) Maar 3 moet je echt niet proberen, kans op misgaan is gewoon erg groot.

@Kafu klappertanden is geen teken dat ze elkaar willen vermoorden? Hoe kom je daarbij? Hier klappertanden mijn beren ook nog wel eens ineens, dan lopen ze elkaar even in de weg o.i.d. 5 minuten later liggen ze weer samen in het huisje te slapen.
Vraag me af wat voor opvang dat is? Want mensen met verstand van cavia's weten dat castreren van beren niks veranderd aan het gedrag... Dat het weer fout ging was dus te verwachten.
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 24-04-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:39

3 beren is een heeeele kleine kans dat dat goed gaat inderdaad, daar ga je de cavia's zelf niet blij mee maken vrees ik. Als 1 van de beren een beetje een rustig karakter heeft dan moet met zn tweeen opzich wel goed gaan :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:00

Je kunt wel een foto plaatsen , maar daaraan kan niemand zien of het een beer of vrouwtje is. Dan moet je toch echt ergens anders kijken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 00:54

3 Beren is niet verstandig :) Tenzij je flink ruimte hebt.

2 Beren gaat prima. Ook als er vrouwtjes in de buurt zijn :) Ik heb op dit moment 2 hokken naast elkaar, in de een zitten 2 vrouwen, in de ander 2 mannen. Beide beren zijn dekberen, weten dus heel goed hoe het werkt. Maar nooit problemen hoor.

Had 80 cavia's (Opvang), 1/3e beren, de rest zeugen. Geen enkele castraat en alles gewoon in dezelfde ruimte.

Hoe ziet je cavia er van onder uit? Heb je een foto? Ik denk namelijk dat je een vrouwtje hebt... Meestal is het toch wel erg duidelijk als het een beer is :))

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 06:29

Kafu, dat is jammer, maar naar mijn ervaring niet de regel, maar de uitzondering. Ik heb zoveel koppels op de manier die ik beschreef gemaakt en nog nooit mis gegaan, dus het kan zeker. Klappertanden betekend overigens niet tot de dood gaan vechten hoor, een cavia uit zijn ontevredenheid op die manier, ik heb het ze om veel dingen zien doen, maar gevochten is er in mijn stal nog nooit.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 12:49

zoef123 schreef:
Beste bokkers *\o/*

Nadat ik een tijdje geleden een topic had geopend over mijn konijnen kreeg ik veel reacties dat mensen het zielig vonden dat mijn cavia zonder soort genoten zit.

Nu heb ik een cavia waarvan mij is verteld dat het een vrouwtje is. De cavia was erg schuw, maar begint me al wat meer te vertrouwen. Vandaar dat het lastig is om het geslacht te bepalen. Ik vermoed dat het mannetje is, zal binnenkort even een foto maken en posten.

Nou zat ik te denken is het mogelijk om drie mannetjes samen te houden? Dus dat ik er twee bij neem? En hoeveel kans het je dat het klikt stel dat het een vrouwtje is en ik neem er een vrouwtje bij? Klikt het dan bijna altijd?

Bedankt alvast voor je reactie :D

Afbeelding

Afbeelding

Man of vrouw? :Y)
Laatst bijgewerkt door zoef123 op 25-04-14 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:54

Hier wel 3 mannetjes bij elkaar gaat prima. Meestal in een groot hok. Als het vriest in een wat kleiner hok wat ook prima gaat. Ik had al een ouder mannetje en heb er 2 jonge mannetjes bij gezet. Heb ze wel op neutraal terrein aan elkaar laten wennen (dus nergens een geur). Het hok goed schoonmaken en daarna bij elkaar. (Hiervoor ook altijd 3 mannen gehad)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:58

Dat is inderdaad een mannetje.
3 Mannen zouden samen kunnen, sommige hebben zelfs een hele groep mannen bij elkaar zitten. Wel hebben ze dan echt genoeg ruimte nodig, en stel dat het op een gegeven moment mis gaat, moet je wel de mogelijkheid hebben om deze gescheiden te houden.

Als je 2 mannetjes neemt is het verstandig om een jong beertje erbij te nemen. Het kan altijd dat als het jonge beertje ouder wordt hij alsnog de baas wilt gaan spelen, en ze gaan vechten. Die kans bestaat altijd. Maar het zal meestal eerder goed gaan dan twee van dezelfde leeftijd :D

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:59

De foto's zijn voor mij in de zon hier moeilijk te zien, ze zijn erg donker, maar het lijkt een beertje zo. Wanneer het een volwassen beer is en je drukt op zijn geslachtsdeel, komt deze vanzelf er uit, kan niet missen dan.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:59

Het geslachtsdeel steekt er zo al een beetje uit haha :P

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 13:03

hahahha, ja ik dacht ook beertje. Maar toen ik hem kocht zeiden ze vrouwtje.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:50

Dat is idd duidelijk een beer :+

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 19:44

Het beertje dat ik heb is 1,5-2 jaar. Kan ik daar twee mannetjes bij doen van 1,5 jaar?

Ik lees hierboven verschillende dingen...:-)

Het mannetje zit in z'n eentje in een groot ferplast hok buiten. Af en toe komt een van m'n konijntjes binnen kijken...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:00

Geen volwassen beren samen plaatsen, echt, ik heb een aantal jaar gefokt met cavia's, dat gaat ruzie geven. Maar een jong beertje net uit het nest er bij zetten, die bemoederen ze eerst een beetje en groeien er dan mee door, normaal gesproken gaat dat goed! Volgens mij is er ook niemand die hier in dit topic adviseert 2 volwassen beren samen te plaatsen?

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:07

Ik zou als ik jou was 1 beertje van 4 weken oud er bij plaatsen. Dan heb je het meeste kans op goeie koppeling! Succes :)

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:11

Wij hebben hier ook papa en 2 zonen samen.. Mama en dochter zijn verkocht! Maar het gaat perfect zo.. Hebben een mooi groot hok en naar de verhuizing krijgen ze een heuze buiten villa! :+

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 20:53

Ik zou idd ook echt een jong beertje erbij plaatsen. :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 17:36

Bijna iedereen zegt dat je niet voor 3 beren moet gaan waarom wil je het dan alsnog? := Ja natuurlijk kan het wel goed gaan, maar wil je dat risico nemen? Dat ze elkaar verwonden en je straks bij de dierenarts zit en de 2 andere beren weer weg kan doen. Ga gewoon lekker voor 1 jong beertje of laat hem castreren en koop een leuke zeug erbij.

Sowieso geen volwassen beren erbij zetten. Een jong beertje staat standaard lager in rang dus zal makkelijker geaccepteerd worden.

Hoe groot is je hok eigenlijk?