Wond bij kat gaat niet dicht, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Wond bij kat gaat niet dicht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 10:59

Ik vraag hier even na, misschien dat iemand een tip heeft voordat ik vanmiddag laat de dierenarts kan bellen tijdens telefonisch spreekuur.
Eén van mijn katten heeft een wond opgelopen op z'n kop, tussen oor en oog. Gat op zich is dicht, maar het laatste stukje krijgt de kans niet om te helen: het is nu een kale plek wat dicht wil groeien, komt dus steeds een korstje op, maar dat gaat jeuken en dan gaat ie (natuurlijk) krabben. En zo ligt het wondje iedere dag weer open. Soms wordt de plek zelfs wat groter, soms heeft ie een dag niet gekrabt en dan is het weer kleiner. Maar dicht gaat het niet.
Nou kan ik naar de dierenarts hier in de stad (mijn "eigen" dierenarts zit in een stad verderop, ik wil niet onnodig rijden met een kat in paniek) maar daar ben ik eigenlijk niet tevreden over.
De dierenarts hier wil namelijk een kraag om doen. Zodat hij domweg niet kan krabben. Theoretisch een leuk idee, maar die kraag wordt m niet, want dat is met deze kat levensgevaarlijk. Deze kat is een enorme wildebras, met een kraag gaan er ongelukken gebeuren. En deze dierenarts geloofd dat niet, ze zegt dat dat "wel mee zal vallen" en dat ik er gewoon een kraag om moet doen. Die kraag gaat het geen 5 minuten overleven, ik krijg weer een angstige kat zoals ie uit het asiel kwam of, zoals ik al schreef, gaan er dan ongelukken gebeuren. Mensen die mij kennen en bijvoorbeeld wel eens op facebook meelezen, weten dat ik niet overdrijf.

Dus zoek ik iets anders. Is er bijvoorbeeld iets wat er op gespoten kan worden, iets wat een beschermende laag geeft, of iets wat het jeuken van korstvorming tegen gaat? Mijn eigenlijke dierenarts heeft pas vanmiddag laat weer telefonisch spreekuur. Misschien doe ik hier alvast een idee op :)

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:04

Kan je er niet gewoon vaseline op smeren zodat er niet echt een korst op komt en het dus ook niet gaat jeuken/trekken?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 11:06

Weet ik niet, werkt dat zo? Ik ben niet zo'n fan van vaseline omdat dat vaak "dicht smeert" en mensen het overal maar op kwakken, wat dan een verkeerd effect geeft. Een kosrst is toch nodig om de huid te laten helen, zonder korst gaat het toch niet dicht?

Annick75

Re: Wond bij kat gaat niet dicht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:08

Misschien eenmalig de nagels van de achterpootjes laten knippen. Krabben op de bol doen ze met hun achterpoten, dus wellicht dat even een tijdje met extra korte, minder scherpe nageltjes genoeg is om de boel netjes te laten helen.

Bij smeren met vasaline oid loop je weer het risico dat ze extra gaan poetsen om de boel weer schoon te krijgen.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:08

Uiteindelijk gaat het echt wel dicht. Als het verder niet ontstoken is en mooi schoon kan vaseline geen kwaad hoor.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:09

sudo hersteld en verzacht ook maar dat is wel erg wit :+ Sluit wel minder af ook

Tully?? :+

Fink

Vaseline zou ik niet doen, dan sluit je de wond helemaal af. Heb verder geen tips voorvje TS.

_Fleurtjuhh_

Ik ken het probleem.
Mijn kat vond zichzelf vooral heel zielig met kap en gaat gewoon te graag naar buiten, wat met kap niet heel verstandig is.
Ik ben met VSM Calendulan gaan smeren, is een litteken creme. Kwam op een dierenwebshop namelijk een creme tegen met calendula er in. Deze was alleen een stuk duurder omdat het voor dieren is.
De creme houdt het soepel, daardoor geen jeuk.

Succes!

Iris82

Heb je er misschien een foto van?
Geeft een beter beeld van de opties.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:10

Soms gaat de huid bij katten juist te snel dicht, en krijg je er een abces onder. Dus het zou zo maar kunnen dat het lijkt dicht te gaan, en dat het lijkt dat de kat het open krabt, maar dat de wond vanzelf weer opengaat doordat er nog troep onder zit.

Er zijn trouwens kragen voor katten (moon collar) die je om kunt doen en hetzelfde effect hebben als van die lampekappen, maar daar kan een kat weinig van in paniek raken. Voordeel van die dingen is nl dat je kat er nergens achter mee kan blijven hangen ed.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:13

Je hebt bij dierenwinkels van die kleine rubber bandjes voor om de nek (als beter alternatief voor zo'n kraag)
Zou dat wat zijn??

(ik heb een ideale zalf en zou je zo wat op willen sturen, maar dat duurt dan wel een aantal dagen voordat je het in huis hebt....
Ook zou je honingzalf kunnen proberen! Als het ook scheelt met jeuk, zal hij ook niet krabben!)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:13

Met honingzalf trekt het meteen ook dicht en geen jeuk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:15

Acederm wondzalf, voor paar euro te koop bij welkoop/boerenbond.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:19

Ik zou ook voor Calendula zalf gaan. Groengelige tube.
Werkt echt enorm goed voor alle soorten wondjes en pijnlijke irriterende jeukende plekjes, zowel bij mens als bij dier. Ik gebruik het voor mezelf, de hond, kat en voor mijn paard. Mijn zus ook voor haar konijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:20

Ik ben daar ook weg van, maar zou het niet gebruiken voor open wonden!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:22

Ze heeft het over een korstje toch? Als je dat goed insmeert heelt het snel.

Als een kat bij krabt, ontsteekt het bij mij altijd. calendula erop, volgende dag zijn het niet jeukende platte korstjes

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 12:41

Honingzalf of calendula dus... welkoop/boerenbond is hier niet en van acederm heb ik hier nog nooit gehoord. Maar ik ben benieuwd, als ik ga smeren, of ie het er niet af gaat poetsen.

Ibbel, dit heeft niets met een abces te maken dat weer open gaat, dit is echt een korst-jeuk-open krabben situatie. Dat rubber bandje ipv een kraag gaat m ook niet worden. Deze kat gaat, als hij al niet in paniek raakt, binnen 10 minuten zichzelf met dat ding ombrengen. "Niet mee kunnen blijven hangen" bestaat bij deze kat niet.

Iris82, ik kan proberen een foto te maken, maar hij is op het moment weer aan het racen dus duurt even... gaat nu niet werken :D

quartel, het gaat om Tuli inderdaad, hoe raad je het zo? :')

Annick75, nagels achterpoot laten knippen heeft denk ik niet veel zin, er zal altijd wat achterblijven (en ik wil ze er niet uittrekken :D ) omdat je maar tot het leven kunt knippen en dan kan een korst alsnog open gekrabt worden. Ik zat al aan slofjes te denken :D Bovendien moet ik dan naar de dierenarts, wat enorme paniek veroorzaakt. Als het even niet hoeft, doe ik hem dat niet aan.

Nachtlampje, zodra er een korstje op komt, gaat het jeuken en krabt hij het weer open. Dus meestal is het wel "open". Korstje krijgt geen kans om kleiner te worden.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:41

Helosan crème.. Is voor dieren en mensen geschikt.. staat ook op de achterkant.
Ik gebruik het voor de wondjes van mijn pony door eczeem ben erg tevreden.

Op de achterkant staat: Crème voor droge en beschadigde huid. Intensieve herstellende verzorging.
In zweden ontwikkeld voor gebruik bij mens en geregeld gebruikt bij alle dieren. Gekloven handen, geïrriteerde zoolkussens, mok, beschadigde uiers, .....

Mijn pony heeft dus ook open plekjes en ik persoonlijk dat het goed werkt :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:43

Weet niet of dat bij jullie ook zo is, maar hier kun je dat ook gewoon bij drogist/apotheek e.d. kopen! (gebruik de calendula voor mezelf ook :) )

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:44

L Mesitran wil ook wel goed helpen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:47

Wij hebben ook zo'n kat. Enorme wildebras en ook altijd buiten. Kwam opeens thuis met een open rug, bleef ook elke keer open likken met dat schuurpapier op de tong.

Uiteindelijk als laatste poging omdat het ging infecteren toch maar een kap om gedaan en in de bench gezet, was een dag een ramp en daarna was het met 4 dagen dicht! En was het netjes geheeld. Er zijn inderdaad ook van die wiplash achtige kragen, en anders pleister spray van handsaplast heeft hier ook erg goed geholpen!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:47

Vetramil wondzalf... werkt erg goed, door de bittere bijsmaak zal je kat het er ook niet graag afpoetsen
Laatst bijgewerkt door Sorro op 24-04-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:55

ik zou honingzalf proberen, Mesitran of vetramill (denk dat de mesitran goedkoper is dan de vetramill, diergeneeskundige producten zijn vaak duurder dan de humane)
beginnen smeren als het korstje eraf is, zo groeit dfe wonde dicht zonder de jeukende korst. Deze is ook niet nodig om te genezen.
Kans is alleen groot dat je continu achter je kat moet lopen om opnieuw zalf aan te brengen. Katten wassen zich nog tig keer liever dan honden

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 13:00

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:01

Jee, wel een vervelende plek!
Zelf zou ik hierbij echt voor de honingzalf gaan!