Agressieve kat tijdens dieet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Agressieve kat tijdens dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 08:42

Ik heb een heel lief poezebeest die helaas veel te dik is. Nu is in overleg met de dierenarts op dieet en heeft ze speciale dieetbrokken: Hills Prescription Diet Metabolic.

Nu krijgt ze best wel weinig in verhouding met wat ze kreeg, maar goed het is niet voor niets een dieet. Alleen ze zeurt de hele dag om eten en als dat nog niet het ergste is, ze begint mij aan te vallen. Als ik bijvoorbeeld op een stoel zit, springt ze hoog tegen me en wel echt met grote ogen en agressieve blik. Ze bijt en krabt, niet hard gelukkig en ze is ook snel weer weg als ik er wat van zeg. Maar ze springt zo ineens tegen me op, pakt mijn arm vast en bijt erin. Het gekke is, dat vrijwel direct daarna ze gewoon weer een kopje geeft tegen mijn hand aan. Maar een seconde later kan ze me ook gewoon weer aanvallen.

Nu mijn vraag: is ze gewoon gepikeerd omdat ze op dieet is? Het is nu zo'n vier weken dat we bezig zijn met het dieet. Kan het ook iets anders zijn? Ze heeft dit nog nooit zo gedaan. In het verleden viel ze me wel eens aan als ik haar ergens kriebelde wat ze niet wilde, maar dat was na een tik ook wel klaar zeg maar. Maar nu ben ik niet meer veilig, ze gaat sneaky achter me zitten en valt me aan via de rugleuning...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:45

mij moet je ook niet op dieet willen zetten :')

maar serieus.......ik denk dat je dat gedrag gewoon af moet straffen.
Neem eens een plantenspuit in handen en dan laat ze het na een paar natte pakken wel.
Ze heeft wel karakter :')

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:48

Allereerst: Haal haar van die rommel Hills af! Dat zit alleen maar vol met vulmiddelen en niet echt iets nuttigs voor je dier. Hier kun je alleen maar meer klachten van gaan krijgen! Dit adviseren DA omdat ze ervoor betaald krijgen, wil dus niet zeggen dat dit goed voer is...

Zorg voor een mooi graanvrij voer, zoals ZiwiPeak, Acana of Orijen. Niet de goedkoopste, maar wel beter voor je dier. Geef daarnaast (of stap helemaal over op) bijv. vers vlees van Barf of Darf voor katten. Dit kunnen dieren veel beter hebben dan brokken. Je zult zien dat ze dan ook gewoon netjes afvalt.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:50

ik denk ook dat je beter gezonde voeding kunt gaan geven, en wellicht iets waar ze lekker lang mee kan doen zoals een kuikentje of een klein karkasje

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 08:51

Oh ik straf het ook wel af en als ik dan op sta rent ze er gauw vandoor, de trut ~~}>

Maar als ik dan even niet op let gaat ze achter mijn stoel zitten, gisteren zat ze bijna in mijn nek! En dan echt in zo'n aanvalsmodus. Mijn moeder heeft haar maar proberen af te leiden met een speeltje en dat hielp gelukkig wel. Maar ze komt wel weer gewoon knuffelen en kopje geven.

En ze moet echt op dieet, dat is het punt...ze weeg 5,5 kilo zo ongeveer terwijl ze 4 kilo zou moeten wegen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 08:53

Kala schreef:
Allereerst: Haal haar van die rommel Hills af! Dat zit alleen maar vol met vulmiddelen en niet echt iets nuttigs voor je dier. Hier kun je alleen maar meer klachten van gaan krijgen! Dit adviseren DA omdat ze ervoor betaald krijgen, wil dus niet zeggen dat dit goed voer is...

Zorg voor een mooi graanvrij voer, zoals ZiwiPeak, Acana of Orijen. Niet de goedkoopste, maar wel beter voor je dier. Geef daarnaast (of stap helemaal over op) bijv. vers vlees van Barf of Darf voor katten. Dit kunnen dieren veel beter hebben dan brokken. Je zult zien dat ze dan ook gewoon netjes afvalt.

Graanvrij voer heb ik ook geprobeerd, echter daar viel ze niet van af, ze is het afgelopen jaar nog een kilo aangekomen...door dit voer is ze nu al wel een paar ons kwijt in die vier weken dat ik het voer.

En dat verse vlees, ik zou het wel willen maar heb geen idee waar te beginnen en wat ik dan allemaal moet geven...

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:55

Rena100 schreef:
En ze moet echt op dieet, dat is het punt...ze weeg 5,5 kilo zo ongeveer terwijl ze 4 kilo zou moeten wegen.

Dieet is ook prima, maar niet met Hills. Je kunt haar prima wat minder geven, maar geef dan GOEDE voeding. Dan heb je veel beter resultaat en een tevreden kat.
Waarschijnlijk als je overstapt op goede voeding zonder vul middelen erin, zal ze vanzelf al wel gaan afvallen. Het zal misschien niet zo snel gaan als met dieetvoer, maar met dieetvoer heb je wel meer kans op lichamelijke klachten. Je moet haar wel gewoon gaan voeren als een kat van 4kg tot 4,5kg.

Vers vlees is een kwestie van inlezen. Zo moeilijk is het niet. Zoals ik al zei, Barf en Darf hebben alles al voor je gemengd in de juiste verhoudingen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:58

Afstraffen :j
Ik heb een kater die het ook doet, hij houdt alleen wel vast en bijt.

Hij doet dit vaak wanneer het bijna etenstijd is en eigenlijk alleen maar als ik op de bank zit (misschien wel een hint van hem dat ik eens van mijn luie kont af moet komen en voor hem moet gaan zorgen). Hij fixeert, grote ogen en dan ineens springt. Meestal zet ik hem terug op de grond en krijgt hij een mep met het kussentje van de bank (lekker zacht, maar maakt tot nu toe voldoende indruk). Helemaal afleren is me in twee jaar nog steeds niet gelukt. Het is heel moeilijk hem uit die fixatie te krijgen. Ik waarschuw hem wel, maar het komt niet aan ofzo.
Gelukkig komt het nog maar zelden voor en werpt mijn vriend zich dagelijks als vrijwillig slachtoffer voor een rondje ruig spelen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:01

Vers kan je in Almelo halen bij De Roo en Pets Place. Ze hebben daar rollen diepvries die alles bevatten wat ze nodig hebben.
Ik heb nog wel een rol in de vriezer liggen voor je zodat je ff kan proberen, mijn kat is zo kieskeurig dat ze het niet lustte :')

Verder zou ik aanvallen en bijten absoluut niet tolereren, hier werkt de vliegenmepper erg goed als straf ~~}>

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:02

Rena, ik denk dat wat je moeder gedaan heeft, heel goed is. Spelen! Ga met haar spelen! Daar wordt ze moe van. Toen ze nog niet op dieet was, had ze daar gewoon de conditie niet voor. Doordat ze nu gaat afvallen, gaat ze steeds meer energie krijgen om weer te spelen. Leukste is een hengeltje met een "prooi" eraan waar ze achteraan kan gaan jagen. Probeer haar voor te zijn.

Ik denk dus niet dat ze chagrijnig is omdat ze honger heeft, maar dat ze gewoon energie heeft om te spelen en niet weet wat ze daarmee moet doen.

Wees het voor en ga lekker spelen! Laat haar maar rennen! :))

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:03

Acana of Orijen is qua prijs nog wel te doen, de Ziwipeak vind ik wel erg duur, dan ben ik 20 euro per week kwijt. Wat is dan zo slecht aan het voer van Hills? Het is duurder dan Orijen of Acana (26 euro voor 1,5 kilo). Heeft ze dan niet nog steeds honger, ook al geef ik haar graanvrije brokken?

SAKKIA: mijn kat deed het alleen nooit zo extreem, en gisteren bijvoorbeeld had ze net eten gehad dus daar kan het niet aan liggen. Het is echt iets van de laatste tijd, en de link die ik dat meteen leg is met het voer dat veranderd is, zowel type voer als hoeveelheid.

Liselot: ze weet ook dondersgoed dat het niet mag, want als ik op sta rent ze snel weg. En dan komt ze me een kopje brengen :P Ik heb ook geen idee of mijn kat het lust, vis vindt ze wel erg lekker, vlees laat ze meestal liggen (kip dan weer niet).

Agossie: ja ze is inderdaad een stuk speelser. Ze vindt alleen de meeste speeltjes niet zo leuk. Ik heb een lampje waar ze dol op is en zo'n baan met een balletje erin. Dat is het enige waar ze zo'n beetje mee speelt:P

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:07

Rena100 schreef:
Acana of Orijen is qua prijs nog wel te doen, de Ziwipeak vind ik wel erg duur, dan ben ik 20 euro per week kwijt. Wat is dan zo slecht aan het voer van Hills? Het is duurder dan Orijen of Acana (26 euro voor 1,5 kilo). Heeft ze dan niet nog steeds honger, ook al geef ik haar graanvrije brokken?

Je kat heeft geen graan nodig en is puur een vulmiddel, een dikmaker, plus legt er veel druk op de nieren en kan voor niergruis/-stenen zorgen. Daarnaast wordt er maïs (dikmaker), vleesmeel (zit werkelijk niks meer in en is een afval product), schroot (vulmiddel) en andere meuk gebruikt. Je dier heeft er gewoon niks aan en wordt alleen maar zo vet als een pad.
Dat wat op de eerste 3 plaatsen staat in de ingrediëntenlijst, zit er voor 75% tot 80% in. Daar wil je toch geen lege, zinloze dikmakende producten in hebben staan?

Wat betreft spelen, zelf lekker creatief en inventief worden! Google eens op wat voor leuke speeltjes je zelf kunt maken! Geef haar ook iets van een voerbal of een toren, bord, whatever, zodat ze wat meer moeite moet doen voor haar voer. Zo doet ze er langer mee en zal ze haar voeding beter gaan spreiden over de dag.
Laatst bijgewerkt door Kala op 24-04-14 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:10

Als je de samenstelling leest van de Hill's kan je je bij een boel van de ingredienten afvragen wat een kat er mee moet. *dankje Kala* Ik zou proberen om inderdaad Orijen/Acana te voeren en dan niet onbeperkt, of evt over op vers. En inderdaad, lekker achter de laser aan!

Agossie

Re: Agressieve kat tijdens dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:12

Zo jammer dat het weer over het type voeding gaat... Die discussie is al zo vaak gevoerd...

TS, Kun je niet bijvoorbeeld een nepmuisje aan een touwtje doen? Daar waren mijn katten helemaal gek op. Of, wat ook werkt... een longeerzweep!! Daar worden ze helemaal gek van! Renneeeeeen!! Is het proberen waard!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:17

Agossie schreef:
Zo jammer dat het weer over het type voeding gaat... Die discussie is al zo vaak gevoerd...

Dat is toch de hele basis? Als je dat met een verkeerd/slecht product doet, doe je schade aan je dier. Net als je dat bij jezelf zou doen...

Ze hebben mij die rommel ook eens geadviseerd, netjes gebruikt. Het is dat ik zelf alert ben op veranderingen bij mijn dieren. Mijn kat werd slechter en slechter en had een serieuze bloedarmoede en regelmatig blaasontsteking door dat waardeloze voer.
Sindsdien overgestapt naar een fatsoenlijk merk en sindskort ook met vers vlees erbij. Heel gestaag, over de jaren, verliest ze de overtollige kilo's en ik heb een zeer gezonde en tevreden kat.
(Mijn kat is inmiddels 14 en met een half jaar gesteriliseerd. Ze zijn mij destijds vergeten te vertellen dat een gesteriliseerde kat bijna 40% minder voer moet krijgen, waardoor zo ook... voluptueus is geweest. Ze is nog steeds geen slanke den, maar niet meer dik.)

Spelen is zeker belangrijk, dat vlak ik ook niet uit. De basis ligt echter bij het voer.
Laatst bijgewerkt door Kala op 24-04-14 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:18

Onbeperkt voeren heb ik nooit gekund met mijn kat, want die heeft geen stop. Die eet gerust een halve kilo op een dag haha. Even gekeken naar de ingrediënten en het klopt wel natuurlijk, veel vulmiddelen en granen..

Van bijvoorbeeld Orijen moet ik een zelfde hoeveelheid voeren als van de Hills (50 gram per dag). Ik ben alleen bang dat ze dan alsnog honger heeft.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:20

Rena100 schreef:
Van bijvoorbeeld Orijen moet ik een zelfde hoeveelheid voeren als van de Hills (50 gram per dag). Ik ben alleen bang dat ze dan alsnog honger heeft.

Nee dus, want er zit daadwerkelijk wat voedzaams in... ;)
Verdeel die 50gr wel over 2 of 3 porties over de dag.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:21

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:23

Frappant dat je van de Hill's wel bereid bent om 50g per dag te voeren, en je bij een alternatief(hoogwaardiger voer qua ingredienten) zorgen maakt of ze daar wel genoeg aan heeft!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:26

50 gram per dag is een hele normale hoeveelheid voor een volwassen kat, dus ik ben bang dat de enige manier om meer te mogen voeren is om van dat dieetvoer te geven waar echt bijna geen voedingsstoffen in zitten, maar dat lijkt me per definitie minder gezond.

Hier voeren we taste of the wild en dat kost echt niet veel in verhouding tot andere merken :n

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:26

Kala, dat bedoel ik dus. Je haalt bij mij het énige zinnetje eruit dat over voeding gaat, terwijl ik met hele goede tips probeer te komen, omdat het dier zijn frustratie en energie niet kwijt kan. Een dierenarts zou echt geen voer voorschrijven dat slecht of verkeerd is. Daar ga ik vanuit. (Overigens ben ik zelf wel een voorstander van vers vlees, maar die katten van mij vreten het niet. Dombo's. ^) )

Dier valt haar niet aan omdat het zo'n honger heeft, maar omdat het actiever wordt. Die activiteit kun je stimuleren door te gaan spelen, bijvoorbeeld achter het puntje van een longeerzweep aan. Afvallen doe je inderdaad met het goed voedsel, maar bewegen is ook een heel essentieel onderdeel van goed diëten!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:31

Ja die Porta 21 heb ik gehad, vond ze trouwens niet zo lekker en haar ontlasting werd er nogal plakkerig van. Dus dat hoef ik niet weer.

Ze krijgt nu ook drie porties per dag, het is echt met 2 tellen weg. Ze vindt de brokjes heel erg lekker namelijk.

Wittepit: ik twijfel nu met Hills ook of ze genoeg krijgt omdat ze de hele dag zeurt, en ik ben best bereid om weer terug te gaan naar iets graanvrij's maar ik wil niet nog steeds een hongerige kat. Dus het is niet zo dat ik zweer bij Hills of iets dergelijks, ik vraag hier juist naar meningen omdat ik twijfel.

Wil nog wel even terugkomen op het spelen, mijn kat is (nog steeds) liever lui dan moe. Want zo gauw ze moe begint te worden, dan verzet ze geen stap meer haha. Dan kijkt ze alleen maar. Ik probeer wel zo veel mogelijk met haar te spelen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:39

Agossie schreef:
Een dierenarts zou echt geen voer voorschrijven dat slecht of verkeerd is. Daar ga ik vanuit.

Dan moet je je eens wat beter gaan verdiepen in de producten en ingrediënt lijsten gaan lezen. Het is namelijk wel degelijk slecht voer wat DA aanbevelen - als ze Hill's aanbevelen. Ik vind dit erg naïef.

Je DA zegt ook dat je de honden en katten ieder jaar moet enten, terwijl er allang (veel) bewijs is dat dit puur geldklopperij is en er zelfs veel lichamelijke schade mee gedaan wordt. Sommige DA durven dit inmiddels ook toe te geven.

Rena100 schreef:
Wil nog wel even terugkomen op het spelen, mijn kat is (nog steeds) liever lui dan moe. Want zo gauw ze moe begint te worden, dan verzet ze geen stap meer haha. Dan kijkt ze alleen maar. Ik probeer wel zo veel mogelijk met haar te spelen.

Prima toch. Dikke mensen moet je ook niet meteen de marathon willen laten lopen.
Je ziet vanzelf wel aan haar ogen wanneer ze wilt spelen met je. Valt ze je aan, begeleid dat dan naar een speeltje en probeer het op een gegeven moment voor te zijn.

Je kunt ook aan de slag met klikkertraining (met gezonde snoepjes/brokjes/stukjes vers vlees) en een obstacle course maken/verzinnen door het huis heen. Dan kun je haar misschien beter motiveren om dingen te doen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:42

Jaarlijks inenten doe ik niet, mijn kat komt niet buiten dus waarvoor? Daarbij zijn de meeste entingen minimaal twee jaar geldig...

Mag ik dan nog een vraag stellen? Stel ik ga Orijen of Acana voeren, ik wil daarbij ook nog wat vers voeren, bijvoorbeeld kippehartjes of iets uit de vriezer. Hoeveel brokken ter verhouding van vers vlees moet ik dan voeren?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:44

Rena100 schreef:
Precies! Een kat is best snel moe, hoor. Met 20 minuutjes kun je al klaar zijn en dat dan verdelen over de dag. Je zult zien dat ze steeds langer kan spelen en steeds meer. :j