vissenkom schoonmaken hoe en wanneer??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MFPlover

vissenkom schoonmaken hoe en wanneer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 20:43

Heey allemaal,

Ik heb een vissenkom (40 cm bij 28 cm bij 24 cm) het is meer een bak dan een kom trouwens. Er zitten geen filters in en 2 goudvissen. Ook staat er een plantje in en steentjes op de bodem met enkele schelpen. Ik lees wel eens wat op internet en probeer me in de goudvis te verdiepen. (Ik ben trouwens 13 dus ik kan geen grotere kom aanschaffen of iets dergelijks). Kaan iemand me helpen? Hoe vaak en hoe moet ik de kom/bal schoonmaken??

Ps:kom niet met dieren leed etc. Alsjeblieft. Ik snap het wel, maar ik heb deze vissen gekregen van een heel dierbaar iemand die nu in een heel ver land zit en ik de komende jaren niet zie. Wegdoen is dus geen optie!

Bij voorbaat dank,

Lisa

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:47

Ik raad je toch echt aan om je ouders om een grotere bak te vragen...dit is echt veel te klein voor 2 goudvissen. :\

Verder weet ik niets van vissen en je topic staat verkeerd. Maar ik denk niet dat je al kan posten op het juiste deel (BB) dus hier gaat een slotje op komen...

Je kan je vraag denk ik beter stellen in een vissenforum...

craiester

Re: vissenkom schoonmaken hoe en wanneer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:54

kun je niet je vissen in de vijver doen, een goudvis is wel een vijver vis en heeft stroming nodig. goudvissen vervuilen nogal sterk, dus je bak moet zeker goed zuiver gehouden worden. je bak heeft goede bacteriën in het water zitten, als je alles eruit doet en dan nieuw water erin doet, zijn alle goede bacteriën eruit en dat is dan weer slecht voor je vissen. vervang dus ieder keer maar een deel van je water. je kan doormiddel van een slang je bodem 'stofzuigen' en dat water dan opvangen in een emmer het water dat je opvangt kun je er terug indoen en het vuil dat dan blijft liggen op de grond of je eruit filtert gooi je gewoon weg, zoek anders 'bodem aquarium hevelen' eens op op google.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:04

Ik weet niet waar je de bak vandaan heb, maar de afmetingen die jij noemt zijn erg klein voor een vissenbak. Ik raad je aan om een grotere aan te schaffen dat ten eerste.
Ten tweede hoeft de bak niet helemaal leeg gegooid te worden, dit zorgt voor erg veel stress doordat ze versleept worden, weer moeten wennen aan andere waterwaardes en tempraturen (hier kunnen je vissen ook ziek van worden). één keer in de week/twee weken 1/3 deel van je water vervangen is voldoende. Met een spons ( NIEUW!, die NIET word gebruikt voor huishoudelijk werk!) kan je de algen wegpoetsen, om de drie dagen even met een spons door de bak heen is voldoende. ik raad het je wel aan, om als je toch besluit water helemaal te verversen een spulletje te kopen (ben de naam even vergeten, is van het merk tetra) om leiding water te veilig te maken voor vissen. ook raad ik je een klein pompje aan om toch wat extra water stroming in je bak te krijgen, dit is goed voor zuurstof en houd in zekere mate (nooit helemaal!) algen iets tegen. Simpele plantjes om de zoveel tijd weggooien, en nieuwe kopen. Door het gebrek aan een pomp is er een zeker gebrek aan zuurstof in je bak. een plantje vult dit iets aan maar een pomp is zeker aan te raden! hou de bak zo veel mogelijk uit de zon, door de zon ontstaat er erg veel alg in je bak, en zorgt voor grote tempratuur schommelingen. voer ook niet te veel, dit voer zakt naar de grond en gaat op plekken zitten waar vissen niet bij kunnen, dit kan gaan rotten en dat stinkt ontzettend! het voer moet zeker binnen dertig seconde helemaal op zijn. je kan beter twee keer een heel klein beetje voeren dan één keer heel veel, de goudvissen knabbelen ook iets op de plantjes namelijk, is ook goed voor de spijsvertering.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:07

craiester schreef:
kun je niet je vissen in de vijver doen, een goudvis is wel een vijver vis en heeft stroming nodig. goudvissen vervuilen nogal sterk, dus je bak moet zeker goed zuiver gehouden worden. je bak heeft goede bacteriën in het water zitten, als je alles eruit doet en dan nieuw water erin doet, zijn alle goede bacteriën eruit en dat is dan weer slecht voor je vissen. vervang dus ieder keer maar een deel van je water. je kan doormiddel van een slang je bodem 'stofzuigen' en dat water dan opvangen in een emmer het water dat je opvangt kun je er terug indoen en het vuil dat dan blijft liggen op de grond of je eruit filtert gooi je gewoon weg, zoek anders 'bodem aquarium hevelen' eens op op google.

Je kan goudvissen op zich al wel in een vijver gooien, maar die moet wel dieper dan 60 cm zijn, anders word het (nu nog) al gauw te koud voor ze, vissen zijn erg gevoelig voor tempratuur schommelingen. 1 graden voor ons voelt voor een vis aan als 5 graden, ga maar eens na als de tempratuur vier of vijf graden daalt en je vijver is niet diep genoeg.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:59

Aangezien viskommen niks te maken heeft met harnachement verplaats ik dit topic van HAR naar Beestenboel.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:01

C_arola schreef:
Aangezien viskommen niks te maken heeft met harnachement verplaats ik dit topic van HAR naar Beestenboel.

het was me niet eens opgevallen := :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:04

MFPlover, ik weet niet of je een grote kunststoffen (opberg)box hebt waar je niets mee doet?
Of er evt 1 kan halen bij bijv Action?
Als dat een stevige bak is, kun je die evt ook gebruiken. :)
Je zult dan alleen niet meer aan de zijkanten kunnen kijken, of niet zo goed als met een glazen bak.
Als je daar dan een pompje in hangt en wat plantjes erin doet, heb je een schonere bak en de vissen hebben wat meer ruimte. :)

troytroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 03:28

Tip: 1 x per 2 week 1 , 3. Van de bak verschoonen, en ik zal tog voor een iets grooteren bak gaan.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:48

Een goudvis heeft 40 liter nodig, en nu heb je er 2.. Eerst maar is een grotere bak vragen en/of gaan sparen voor een grotere bak.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:52

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:39

LicentioFide schreef:
Een goudvis heeft 40 liter nodig, en nu heb je er 2.. Eerst maar is een grotere bak vragen en/of gaan sparen voor een grotere bak.

Uhm nee, een goudvis heeft wat meer nodig nog, nl een bak van minimaal 120 of 150cm lang. ;)
Dan hebben ze de ruimte om vaart te maken en de bak vervuild minder snel al zijn goudvissen verschrikkelijke vervuilers.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:40

lor1_1984 schreef:
LicentioFide schreef:

Uhm nee, een goudvis heeft wat meer nodig nog, nl een bak van minimaal 120 of 150cm lang. ;)
Dan hebben ze de ruimte om vaart te maken en de bak vervuild minder snel al zijn goudvissen verschrikkelijke vervuilers.

de vuistregel voor goudvissen is (uit m'n hoofd) 10 liter water per cm lente goudvis. is je vis 4 cm heb je 40 liter water nodig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:17

Voor zover ik weet raden de hardcore aquarianen nog altijd minimaal 120 en liefst nog 150cm aan voor goudvissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:23

lor1_1984 schreef:
Voor zover ik weet raden de hardcore aquarianen nog altijd minimaal 120 en liefst nog 150cm aan voor goudvissen.

Voor sluierstaarten word 1.20 en het liefst groter aangeraden. En minimaal 50 liter per vis. Voor goudvissen is dit nog veel meer.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:25

Zat ik toch aardig in de richting, vergiste me enkel even in de variëteit. ;)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:27

ik verschoon mijn bak elke week en om de 2 weken koop ik nieuwe planten. Soms is het wel eens eerder, als ik bv in de zomer er watervlooien bij gooi is de kom aardig snel vuil maar heb ik wel een hele blije vis..vind die vlooien geweldig om achteraan te zwemmen en op te eten.

Als je bak bv in de zon staat kan het ook zijn dat je eerder moet verschonen omdat zon sneller alg aanmaakt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:31

Ook al mogen we niet beginnen over dierenleed, een vissenkom is gewoon zielig.
Ook als is die wat groter dan een gemiddelde bak.
Enkele weetjes:
- een vis heeft per cm vis op volwassen leeftijd minstens een liter water nodig in zijn bak. Dat wil zeggen dat je in een bak van 10 liter mag 10 cm vis stoppen ( volwassen grootte!). Een goudvis kan 25 a 30 cm worden, sus heb je per vis minstens 25 liter water nodig.
- een vis kan heel slecht tegen waterverversing en temperatuurschommelongen. Dus je mag maar maximaal een keer per week, maximaal 1/3 vh het water verversen. Gewoon kraantjes water is geen gezond viswater, dus dit moet je behandelen met een product om het tot goed viswater te krijgen.( bv aquasafe van tetra)
- een goudvis zijn behoorlijk vieze dieren, ze maken veel ontlasting in het water, en dit vormt nitraat. Nitraat wordt omgezet naar nitriet, en dit is dodelijk voor vissen. Dat is ook de reden dat een vis zoveel liter water nodig heeft.vanaf een bepaalde hoeveelheid nitriet gaat een vis door. In een klein bokaaltje is het nitriet heel gauw te hoog, met als gevolg dat je water moet verversen. Maar dit mag maar max eens per week. Dus kun je de nitriet niet laag genoeg houden om je vis te laten overleven. Maar bij te veel water verversen gaat je waterflora kapot, en kan je vis ook sterven.

- stilstaand water is erg slecht, dan is er te weinig zuurstof. Je bak moet dus altijd een goede filter bevatten. Liefst een biologische zodat je een goede bacteriecultuur kan kweken. Die bacterieen eten ook je slechte stoffen in het water op => dus beter water en minder verversen nodig = minder risico dat je vis doodgaat.

Bij voorkeur steek je er ook nog een zuurstpompje in.

Dus, conclusie:
Maak de bak voldoende groot ( liefst 50 liter voor twee goudvissen.hoe groter de bak hoe beter.). Steek een goede biologische filter erin. Ververs eens per week 1/3 vh water.behandel je water met product. Voer maximaal eens per dag een kleine hoeveelheid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:34

Lillian__ schreef:
lor1_1984 schreef:
LicentioFide schreef:

de vuistregel voor goudvissen is (uit m'n hoofd) 10 liter water per cm lente goudvis. is je vis 4 cm heb je 40 liter water nodig.

1 liter per 1 cm vis

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:38

Volgens mij is de vraag van TS hoe vaak ze de bak moet verschonen.
De meeste geven antwoord op het formaat van de bak....had ik kunnen verwachten maar gewoon antwoord geven op haar vraag is toch niet lastig??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:44

Met een dergelijk kleine bak zou je haast dagelijks gaan verschonen.

En ts, je zegt dat je deze goudvissen hebt gekregen van iemand die je heel dierbaar is en wegdoen is geen optie. Maar als je niet goed voor ze zorgt dan gaan ze dood, is dat dan wel acceptabel voor je?

Ik zou mijn ouders vragen om een grotere kom. Op Marktplaats kun je ook kijken naar tweedehands aquaria.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-04-14 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:45

Duhelo schreef:
1 liter per 1 cm vis

das de dierenwinkelmethode idd, maar als je goed inleest op bijv een aquaforum lees je toch echt wel wat anders. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:59

lor1_1984 schreef:
Duhelo schreef:
1 liter per 1 cm vis

das de dierenwinkelmethode idd, maar als je goed inleest op bijv een aquaforum lees je toch echt wel wat anders. :)

Minimummaat ;).
Ts heeft identiek het gedrag of de instelling dat ik dagelijks bij de klanten in de winkel zie.ik reageer dan ook volgens die instelling en gezf aan dat de minimummaat 1l per cm is. Dan hebben we mss kans dat de vissen toch al in een bak van 50 l terecht komen wat imo al een stuk beter is dan het bekertje dat ze nu hebben. Ik heb nl ook een sterk vermoeden dat ts niet zomaar geld en toestemming krijgt van haar ouders om een vol geinstalleerde aquarium van 1m50 te plaatsen.

Om antwoord te geven op ts haar vraag:
Eens per week 1/ 3 van je water verversen en nieuw water behandelen met aquasafe.
Echter zullen je giftige stoffen in het water dan nog te hoog zijn en gaan je vissen doodgaan.
Om de gitftige stoffen weg te krijgen zul je om de paar dagen de gehele bak moeten uitkiepen. Echter zullen je vissen dan ofwel doodgaan aan het temperatuurverschil iedere keer ( zelfs een graad kan al teveel zijn!) ofwel zal na een tijd hun afweer zo naar beneden gegaan zijn dat ze doodgaan aan een of andere ziekte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:07

Koop een filter met overkapaciteit. Die zijn vrij goedkoop (helemaal 2e hands van Marktplaats) en dan kun je er iig voor zorgen dat je vissen een relatief goede kwaliteit water hebben om in te zwemmen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:08

_San87_ schreef:
Koop een filter met overkapaciteit. Die zijn vrij goedkoop (helemaal 2e hands van Marktplaats) en dan kun je er iig voor zorgen dat je vissen een relatief goede kwaliteit water hebben om in te zwemmen.

Filtertjes heb je idd al vanaf een 15 euro.
Tweedehandszou ik net niet doen, je weet nooit uit wat ze komen, ziektes,etc. Of ze kunnen de filter lekkker in mr propre laten weken hebben, gooi je een hoop zeepsop in je aquarium... Neeh, beter nieuw.

Edit: let wel, met een gewoon filtertjr filter je enkel de stukjes vuil eruit, schadelijke stoffen worden er niet uit gehaald. Er bestaan wel kleine filtertjes met een blokje met staafjes in ( ben effe de naam kwijt). Die zijn al beter dan de gewone foamfiltertjes.