Konijn alleen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Op_zoek

Konijn alleen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:18

Hoi,
Wij hadden twee konijnen. Helaas is het mannetje plotseling overleden. Het vrouwtje is nu dus alleen over. Eigenlijk willen wij geen nieuw konijn meer. Maar wat nu?
Het vrouwtje alleen laten zitten is natuurlijk zielig. Ik weet dat er konijnenopvangen bestaan. Maar het is een schuw konijntje. Ze heeft nooit gebeten ofzo, maar is wel altijd op haar hoede. Ik kan me voorstellen dat veel mensen toch eerder op zoek zijn naar een konijn wat wel geaaid wil worden. Dus hoe lang zit ze dan in zo'n opvang voordat er iemand komt die haar wil meenemen naar een nieuw vriendje. Bij een opvang is er misschien ook niet de mogelijkheid om alle konijnen veel ruimte te geven, dus ik wil ook niet dat ze daar dan te lang zit.
Door mijn angst of er wel een plek voor haar gevonden wordt en of er wel goed voor haar gezorgd zal worden, denk ik dan eerder aan zelf houden. Maar zolang ik haar alleen laat zitten, is dat natuurlijk ook zielig. Weer een nieuw konijn wil ik eigenlijk echt niet. Kans is natuurlijk klein dat ze beide tegelijk dood gaan, dus dan zit ik over een tijd weer met hetzelfde dilemma...
Weten jullie misschien nog andere opties? Bestaan er plekken waar ik in contact kan komen met mensen die een konijn zoeken zodat ik zelf een nieuwe fijne plek voor haar kan zoeken?
Tips zijn welkom!

Air

Re: Konijn alleen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:19

Je hebt dieren genomen en dan zul je er ook voor moeten zorgen... een maatje is een hoge vereiste voor een gelukkig konijnenleven.
Hoe oud is ze?

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:21

Nouja zielig.. die van mij zit al 10 (bijna 11!) jaar alleen en heeft het prima naar zijn zin hoor..

Maar aangezien die van jou wel altijd een maatje heeft gehad denk ik dat dat toch wat lastiger is.
Een advertentie op Bokt of Marktplaats zetten? en eventueel gewoon een opvang bellen om te kijken wat de mogelijkheden daar zijn.

Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:30

Ik had precies hetzelfde, mocht er van mijn ouders absoluut geen konijn bij. Ik heb op mp een advertentie gezet, de eerste reactie dat klikte niet met de nijnen, dus uiteindelijk toch wat verder weg gegaan met haar. Dat klikte wel. Ze was 10 en haar nieuwe opamaatje 9. Ze heeft nog 3 kwart jaar geleefd en genoten van haar nieuwe huis. Ik vond het zelf wel moeilijk om haar weg te doen, maar toen ik zag hoe blij ze was toen ze eenmaal gewend was toen was ik blij met het besluit. De mensen waar ze heen is gegaan waren ook erg vriendelijk en begaan met haar welzijn.

Overigens zijn er ook opvangen waar je een konijn tijdelijk kunt 'leasen', maar dan moet je wel weer afscheid van het diertje nemen. Ik ben daar persoonlijk erg slecht in.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:38

Wij zaten met hetzelfde dilemma. Wij hebben er voor gekozen om het konijn in huis te halen.
Ze loopt los door het huis en ik heb het idee dat ze het prima naar haar zin heeft. Ze was ook heel schuw, je kon haar absoluut niet aanraken...nu komt ze iedere ochtend een aai halen en wordt graag door iedereen aangehaald.
Haar grootste hobby is de hond de stuipen op het lijf jagen door haar mand in te springen als ze diep slaapt of ineens met haar achterpoot op de grond te stampen vlak naast de kop van de hond :+
Ook bokkie-sprong over de hond is een heel leuk spelletje :D
Ons konijn doet het goed alleen. Ideaal is het misschien niet, maar dat is het voor honden die veel alleen thuis zijn ook niet, voor katten die niet naar buiten mogen ook niet, voor kinderen die op een flat wonen ook niet, voor paarden die niet de hele dag lekker mogen grazen ook niet....zo kunnen we nog wel even doorgaan ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:44

r_lolita schreef:
Nouja zielig.. die van mij zit al 10 (bijna 11!) jaar alleen en heeft het prima naar zijn zin hoor..

Maar aangezien die van jou wel altijd een maatje heeft gehad denk ik dat dat toch wat lastiger is.
Een advertentie op Bokt of Marktplaats zetten? en eventueel gewoon een opvang bellen om te kijken wat de mogelijkheden daar zijn.

Succes!

Ja zielig! Wat sneu van jouw konijntje..

TS, goed dat je hierover nadenkt en je je konijntjeniet alleen wil houden. Bij veel opvangen worden ze gekoppeld en hebben prima ruimte. Dus al zou niemand haar willen heeft ze alsnog een beter leven dan veel mensen een konijn zouden geven.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:44

Air schreef:
Je hebt dieren genomen en dan zul je er ook voor moeten zorgen... een maatje is een hoge vereiste voor een gelukkig konijnenleven.
Hoe oud is ze?

Zolang je ze hebt ja. :) Niet tot de dood. Dit soort obsessieve ideeën zorgen ervoor dat konijnen verwaarloosd worden en alleen komen te zitten bij mensen. Je kunt het ook zo zien: Elk jaar dat je goed voor een dier zorgt heeft mee geholpen aan een goed leven van dat dier. Als je zelf dieren op de wereld zet vind ik het ook een ander verhaal, maar als je een dier neemt die al geboren is dan is elk jaar dat jij voor hem zorgt mooi mee genomen. Natuurlijk hoe langer hoe beter, maar de kwaliteit staat boven de kwantiteit.

Dus TS misschien kun je zelf een goed huis vinden? weet je meteen waar die terecht komt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:13

En een ouder konijn erbij zoeken? Van dezelfde leeftijd?
Of iemand zoeken die op zoek is naar een ouder konijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:16

Ik had ons konijn ook alleen zitten, maar ze horen echt met z,n 2en. Ik dacht ook altijd dat ze het prima had zo in haar uppie. Maar ze is enorm veranderd sinds ze een maatje heeft. Dus ik zou echtr voor een maatje gaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 23:28

Elk konijn wordt een passend baasje gezocht vanuit de opvang, ook de schuwere konijntjes komen zeker aan bod, want sommige mensen vinden het ook gewoon heerlijk om naar te kijken. Sterker nog zelfs veel mensen dus ze komt zeker weer uit een opvang, maar je hebt echt een opvang en mensen die denken dat ze een opvang hebben, dat is altijd even opletten.
Je zou ook www.bunnybin.nl kunnen benaderen voor bemiddeling.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 07:57

Bedankt voor jullie reacties!
Fijn om verschillende ervaringen en ideeën te lezen.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:24

Wat zielig van mijn konijntje?
Die heeft 't prima naar z'n zin. Vergeet niet dat niet elk dier met z'n 2e te houden is, in het geval van Pluisje ging dat mis. ;) niet gelijk oordelen Geryon.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:41

r_lolita schreef:
Wat zielig van mijn konijntje?
Die heeft 't prima naar z'n zin. Vergeet niet dat niet elk dier met z'n 2e te houden is, in het geval van Pluisje ging dat mis. ;) niet gelijk oordelen Geryon.

99 van de 100 eigenaren die zeggen dat het mis ging hebben het gewoon verkeerd gedaan of niet vaak genoeg geprobeerd. Dusja. Meteen oordelen, nah ik weet gewoon hoe het zit en hoe sneu het is voor een konijn om alleen te zitten.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:47

Je weet helemaal niet hoe het zit beste Geryon. Ik heb het met 3 verschillende konijnen geprobeerd. Met een ervaren iemand erbij. en wat niet gaat gaat niet. Verder heeft Pluis het prima naar zijn zin. Als het écht zo zielig is als jij zegt, had dat beestje dan 11 geworden? Nah, denk het niet.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:50

tja, je kan je konijnen bij elkaar zetten en wachten tot ze elkaar vermoorden of verstandig doen en uit elkaar halen als het gewoon echt niet lukt..
Dan zijn ze toch echt gelukkiger alleen als met een 'vriendje' wat meer een vijand is.
Ook niet alle mensen kunnen het met elkaar vinden, dus waarom zou jij een vriendje uitkiezen voor je konijn terwijl die hem of haar niet eens aardig vind.. en om nou met 10 verschillende konijnen te proberen is ook weer zo wat.. :')

TS, ik zou een nieuw vriendje oid nemen want die van jou is het gewend.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:53

r_lolita schreef:
Je weet helemaal niet hoe het zit beste Geryon. Ik heb het met 3 verschillende konijnen geprobeerd. Met een ervaren iemand erbij. en wat niet gaat gaat niet. Verder heeft Pluis het prima naar zijn zin. Als het écht zo zielig is als jij zegt, had dat beestje dan 11 geworden? Nah, denk het niet.

Zodeju wel 3 verschillende konijnen! :') Ben jij ook vriendinnen met de eerstvolgende drie personen die je hebt ontmoet? Bij konijnen is het niet veel anders, die zin ook heel verschillend en kunnen erg kieskeurig zijn. En dat kan ik weten met mijn groepen konijnen. Haar leeftijd heeft er natuurlijk niets mee te maken. Een dier kan ongelukkig zijn maar toch heel lang leven. Of overlijden van ongelukkigheid door het missen van een bepaald vriendje (zoals een van de mijne) ;).

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:56

Jammer dat dieren niet kunnen praten,

ts, gewoon doen waarbij jij denkt dat het goed is voor jouw konijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:58

Sunshinee schreef:
tja, je kan je konijnen bij elkaar zetten en wachten tot ze elkaar vermoorden of verstandig doen en uit elkaar halen als het gewoon echt niet lukt..
Dan zijn ze toch echt gelukkiger alleen als met een 'vriendje' wat meer een vijand is.
Ook niet alle mensen kunnen het met elkaar vinden, dus waarom zou jij een vriendje uitkiezen voor je konijn terwijl die hem of haar niet eens aardig vind.. en om nou met 10 verschillende konijnen te proberen is ook weer zo wat.. :')

Natuurlijk! Het hele idee van een konijn een vriendje willen geven is om het gelukkig te maken. Het zou dus heel krom zijn als je hem alsnog een vriendje geeft terwijl hij er ongelukkig mee is :D Maar die konijnen zijn zeldzaam.

Jij hebt liever dat het eenzaam is dan dat je er veel moeite (10 konijnen) voor doet? Wauw wat heb jij een hart voor dieren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:59

Sunshinee schreef:
Jammer dat dieren niet kunnen praten,

ts, gewoon doen waarbij jij denkt dat het goed is voor jouw konijn.

Is op dit vlak niet eens nodig :D Je konijn kennen en goed selecteren is genoeg.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:59

Ja wel 3 verschillende! Bizar hé ;)
Nee beste Geryon heel simpel. Ik ben een dierenvriend en mijn konijn is gelukkig. Geloof me, had deze reacties kunnen verwachten natuurlijk! Vind ik ook helemaal niet erg, want je mag zeggen wat je wilt, maar zolang mijn konijn gelukkig is vind ik het prima. Hij heeft de hele tuin en zijn binnen hok. Kunnen jou konijnen praten? '' als we alleen zitten zijn we niet gelukkig?'' zo kom jij een beetje op mij over. Vind het fijn als je niet meer op mij reageert en dit anders via PB doet. Ga niet mijn tijd verspillen aan mensen die helemaal doorgeslagen zijn net zoals mijn buren ;)

Dankjewel!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:00

Geryon schreef:
Sunshinee schreef:

Natuurlijk! Het hele idee van een konijn een vriendje willen geven is om het gelukkig te maken. Het zou dus heel krom zijn als je hem alsnog een vriendje geeft terwijl hij er ongelukkig mee is :D Maar die konijnen zijn zeldzaam.

Jij hebt liever dat het eenzaam is dan dat je er veel moeite (10 konijnen) voor doet? Wauw wat heb jij een hart voor dieren.

nee ik heb geen hart voor dieren, ik haat ze.
Wat is dat nou weer voor opmerking zeg. -_-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:05

r_lolita schreef:
Ja wel 3 verschillende! Bizar hé ;)
Nee beste Geryon heel simpel. Ik ben een dierenvriend en mijn konijn is gelukkig. Geloof me, had deze reacties kunnen verwachten natuurlijk! Vind ik ook helemaal niet erg, want je mag zeggen wat je wilt, maar zolang mijn konijn gelukkig is vind ik het prima. Hij heeft de hele tuin en zijn binnen hok. Kunnen jou konijnen praten? '' als we alleen zitten zijn we niet gelukkig?'' zo kom jij een beetje op mij over. Vind het fijn als je niet meer op mij reageert en dit anders via PB doet. Ga niet mijn tijd verspillen aan mensen die helemaal doorgeslagen zijn net zoals mijn buren ;)

Dankjewel!

Sjongejonge wat belachelijk dat je dat doorgeslagen noemt. Een konijn heeft een soortgenoot nodig, dat is gewoon algemeen bekent. Ze zijn dan gelukkiger (behalve uitzonderingen) en een dierenvriend wilt zijn dier het gelukkigst, net als zichzelf.

En ja, de meeste konijnen die alleen zitten zijn héél anders dan wanneer ze met een vriendje zitten. En om dat te begrijpen hoeven de konijnen geen mensentaal te spreken. Maar jij als mens moet wel open staan om het aan het konijn te zien. En dat hebben mensen die een konijn bewust alleen houden niet.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:06

Ja behalve uitzonderingen! Inderdaad ! goed dat je dat zelf ook ziet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:11

r_lolita schreef:
Ja behalve uitzonderingen! Inderdaad ! goed dat je dat zelf ook ziet.

Dat lijkt mij logisch.

Echter zijn 9 van de 10 ''uitzonderingen'' helemaal geen uitzonderingen, maar wordt dat gedacht door hun baasje. Omdat ze bijvoorbeeld niet goed koppelen, het verkeerde geslacht nemen, hun konijn nog niet aan het konijn hebben gekoppeld dat wel een vriendje kan zijn, of een te klein hok hebben.

Ik weet hoe konijnen veranderen met een vriendje, die eerst heel gelukkig leken. En ik weet hoeveel waarde ze hechten aan hun vriendjes.. Zo is één van mij dus overleden, en een ander stopte met eten.

En nog een leuk weetje: de twee konijnen waarvan de één is overleden door het overlijden van de andere, waren eerst elkaars aartsvijanden! Soms moeten konijnen gewoon wennen.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:13

Ik weet gelukkig dat die van mij wel écht een uitzondering is. Dat is iets waar jij niet over kan oordelen.
Mijn hok is groot zat, daar zou menig konijn jaloers op zijn ;) meneer heeft gewoon bijna de hele tuin tot zijn beschikking hoor.