2 grote rustige kippenrassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loez

2 grote rustige kippenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 09:30

Bokkers!

Thuis hebben mijn vriend en ik een kippenren met nu 3 kippen.

2 vrij standaard kippen en 1 (waarsch.) Sussex.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar 3 kippen voor erbij. Liefst verschillende rassen.
Er komt sowieso een Zijdehoentje bij. Maar verder willen we er graag nog 2 wat grotere rassen bij.

We willen ze ook graag van kuiken af aan, zodat we de kippen zo tam mogelijk kunnen maken.

Nu ben ik rond aan het kijken voor verschillende rassen, die eigenlijk allemaal hetzelfde nodig hebben qua voer en omgeving en die gewoon bij elkaar gezet kunnen worden, alleen kom ik er zelf niet helemaal uit!

Misschien dat iemand van jullie mij tips kan geven over welke rassen er fijn bij elkaar passen?

Alvast bedankt!

Laptopmuis

Re: 2 grote rustige kippenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:05

Barnevelder (de echte, niet de legkip variant)
Marans
Mechelse koekoek

Je hebt echt een heleboel rustige grotere kippenrassen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:08

En die kunnen ook met verschillende rassen onderling? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:09

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:11

Alle rassen kunnen bij elkaar, kippen maken dat onderscheid niet :) Wij hebben vijf kippen die allemaal van een ander ras zijn. De Brahma is een hele rustige grote kip.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:11

Ja, hier ook een Brahma-fan! Wij hebben 3 hennen en een haan. Je lacht je dood!
En ze zijn lief. Zeer gericht op mensen en makkelijk tam te maken.
Kleine en grote kippen is wel eens wat moeilijk is mijn ervaring. Onze friese kriel is vreselijk bang voor de Brahma haan (die eigenlijk helemaal niks doet). Wanneer de friese kriel zou gaan krijsen, gaat de haan een blokje om :D
Laatst bijgewerkt door Mirjam79 op 22-04-14 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:12

Wij hebben Brahma kippen. Zijn naar mekaar toe erg sociaal, lopen altijd bij mekaar in de buurt (lopen bij ons los over het erf). Toen wij een tijdje haan loos waren besloot de haan van de buurman bij ons te komen wonen en die werd ook zo geaccepteerd.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:13

Wij hadden orpingthons, die van ons waren heel lief en rustig, geen idee of dat een ras standaard is hoor.
Maar wel mooie grote/ zware kippen

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:15

Ik zou gaan voor een Zijdehoender, Cochin en een Barnevelder

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:21

Tinkergekj schreef:

De veren van de Zijdehoender en Cochin zijn niet regenbestendig.
Zij worden echt snel door en door nat en zullen met regenachtige dagen binnen gehouden moeten worden.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:25

Brainless schreef:
Tinkergekj schreef:

De veren van de Zijdehoender en Cochin zijn niet regenbestendig.
Zij worden echt snel door en door nat en zullen met regenachtige dagen binnen gehouden moeten worden.

Als er een goed hok is, zie ik geen problemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:29

Tinkergekj schreef:

Je moet ze zelf dan binnen houden, anders zijn ze gek genoeg om in de regen te gaan scharrelen.
Het nadeel is dus dat je zelf het weer in de gaten moet houden en 's morgens moet beslissen: doen we ze naar buiten of laten we ze vandaag binnen.
Het zijn dus geen rassen die je dus "gewoon" buiten (evt op je erf) kunt laten lopen en die zelf naar binnen gaan als ze het regent.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:38

Een goed hok komt er zoieZo nieuw bij! Wil een ander hok!

Vanwaar jou keus voor die 3 tinkergekj? Puur interesse :)

Brahma zie ik ook wel zitten!

Wil een nieuw hok met een stukje ren eronder! Zodat bijv de zijdehoen apart kan zitten, toch kan scharrelen en toch droog zit!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 12:42

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:44

Brainless schreef:
Tinkergekj schreef:

Je moet ze zelf dan binnen houden, anders zijn ze gek genoeg om in de regen te gaan scharrelen.
Het nadeel is dus dat je zelf het weer in de gaten moet houden en 's morgens moet beslissen: doen we ze naar buiten of laten we ze vandaag binnen.
Het zijn dus geen rassen die je dus "gewoon" buiten (evt op je erf) kunt laten lopen en die zelf naar binnen gaan als ze het regent.

Wat een onzin.
Mijn zijdehoentjes lopen ook gewoon in de regen buiten. En ja, daar worden ze vies van. En als t ze te gortig wordt, zoeken ze de schuur wel weer op, scharrelen ze daar een poosje rond.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:44

Zijdehoender: Tja, daar ben ik een soort van mee opgegroeid, mijn opa had altijd van die kipjes en ik vond ze helemaal geweldig! Deze zomer staat er geen vakantie op de kalender dus dit jaar doen we weer kuikentjes en daar gaan absoluut zijdehoenders bijzitten.

Cochin: Heerlijk grote kippen. We hebben een jaar of 2 een kruising Cochin x Barnevelder gehad. Helaas ingeslapen voor een tumor. Was ontzettend vriendelijk en had een prachtige kleur. Het is wel een kip voor liefhebbers aangezien deze met gemak zo'n 5 kilo gaat wegen.

Barnevelder: Die zijn gewoon gaaf :o Maar dan zou ik wel die echte nemen en niet die legkippen, echte vindt ik een stuk leuker.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:53

Brahma's zijn fantastische kippen.
Onze dubbelgezoomde barnevelders zijn ook heel mak(lees, je breekt er bijna je nek over)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:59

Antheman schreef:
Wat een onzin.
Mijn zijdehoentjes lopen ook gewoon in de regen buiten. En ja, daar worden ze vies van. En als t ze te gortig wordt, zoeken ze de schuur wel weer op, scharrelen ze daar een poosje rond.

Dan heb je zeker geluk. :j
Vaak zie je dat ze regelmatig long/verkoudheid problemen krijgen als ze (vooral in een koude periode) nat regenen.
Ik ken diverse mensen die het geprobeerd hebben maar dat ze toch een infectie opliepen door de nattigheid.
Het wordt door kwekers ook aangeraden om ze zelf binnen te houden bij koud/nat weer, omdat ze daar niet tegen bestand zijn.
Citaat:
Het grote verschil met andere kippen is wanneer het regent.

Normaal loopt het regenwater over de veren en alzo wordt de onderdons van kippen niet nat, wat dus een bescherming is tegen kou. Zijdehoenders hebben geen veren en kunnen daarom “kletsnat” worden, wat betekend dat ze, vooral in het koele voor– en najaar, verkoudheden kunnen oplopen, die hardnekkig en vervelend kunnen zijn!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 13:13

Het binnenhouden bij nat weer is geen probleem in elk geval! Liever voorkomen dan genezen in elk geval! Cochin zal ik eens opzoeken!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:06

loez schreef:
http://www.grootplezier.nl/kippenhokken ... bbel-DSP-1

Zon idee dus!

Alleen dan nog een aparte buitenren er aan vast! En hok evt iets groter! Wil iets met 3 legnesten! Zeker als het totaal 6 kippen zijn!

Zou dan kijken voor een groter nachthok, want daar staat wel bij dat er 1 tot 6 kippen in kunnen, maar denk dat je die kippen dan moet stapelen in het nachthok want daar passen er hooguit 2-3 in.

Als er genoeg ruimte is en genoeg afleiding kunnen alle rassen samen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 07:22

Dat idee denk ik ook! Ik denk dat ik een paar kennissen aan de jas ga trekken om een hok te maken :) dan kan ik de afmetingen enzovoorts zelf bepalen! :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:17

Wij hebben zo'n soort kinderspeelhuisje huisje (in oudere staat en bruin geschilderd..) gratis kunnen ophalen.
Afbeelding
Daar gaan wij nu een kippenhok van maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:24

Mijn ouders hebben al 20 jaar kippen, nooit problemen, maar Brahma's.... -O-

Super leuke en lieve kippen hoor +:)+ Lomp groot maar net zo lief als ze groot zijn :P
Alleen ze gaan elke keer kapot....te zwaar voor hun poten blijkbaar?

Twee keer een paar kuikens gehad. Van de eerste paar kuikens is er een superlieve haan overgebleven maar die liep erg stijf en lag meer dan dat hij liep :(:)

Eind oktober nog een keer 4 kuikens bij een toch wel vrij serieuze fokker gehaald, de 3 kippen zijn er al niet meer (pootjes weer defect) en alleen de haan doet het nog...

M'n ouders waren helemaal fan van Brahma's maar dat is wel aardig over nu.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:28

Gek, ik heb toch een aantal brahma's gehad en dat probleem met geen van allen gehad.

Overigens is de Australorp ook een erg leuk ras.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:44

Mijn ouders hebben vroeger ook van die lomp grote kippen gehad die hartstikke oud zijn geworden zonder problemen. Geen idee waarom deze nu steeds door hun pootjes gaan zakken maar vrolijk word je er niet van.... ze krijgen ook speciaal duur voer speciaal voor grote kippenrassen enzo, hebben een hele fijne ruime ren en lopen zelfs los in de tuin op zo'n 1000m2, fijn ruim nachthok met stokken en alles.... het ontbreekt die beesten aan niets.