baby eendje gevonden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_e

baby eendje gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:04

Goedenavond!!

Onze kat is weer eens op jacht geweest, en kwam dit keer met een baby eendje thuis.

het beestje had geen schrammetje en was heel allert. Dieren ambulance een keer proberen te bellen maar namen niet op, en omdat het al zo laat is laat ik het voor nu maar.
Het eendje zit nu in het vervoerbak van de kat met een warme kruik en een paar handoeken. met natuurlijk een bakje water! ook al geprobeerd haar wat te voeren met ei & beschuit maar eet dit niet echt, ook heeft ze ook nog niet gepoept?
Ik heb alleen geen idee hoevaak je zo'n beestje wat te eten moet geven! en hoe ik haar zo gemotiveerd krijg wat meer te eten dan een paar korreltjes.
ik heb al wat gegoogled, maar word er niet echt wijzer van!

Heeft iemand nog verder tips of adviezen? :)

Jolien87

Re: baby eendje gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:05

Goed dat je zo zorgzaam bent, maar als het beestje geen schade lijkt te hebben, waarom zet je hem dan niet weer buiten?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:05

Er was laatst een bokker die had ook een baby eendje gevonden. Ik zoek haar topic even op, staan veel tips in! :j

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:06

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:07

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:07

Jolien87 schreef:
Goed dat je zo zorgzaam bent, maar als het beestje geen schade lijkt te hebben, waarom zet je hem dan niet weer buiten?

Het is een baby eendje die moet toch zorg hebben van de moeder?
En als ts de moeder niet weet ga je toch zoon kleine baby niet buiten neerzetten...

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:08

oh top dankjullie wel! ik zal het topic even doorspitten!

@jolien87 de kat kwam er mee thuis en omdat hij haar eerst niet los wou laten heb ik haar echt moeten vangen. en omdat ik wel wat gegoogled heb :+ heb ik ook gelezen dat ik haar niet meer terug kan zetten bij haar moeder omdat mijn geur aan haar zou zitten en haar kans op overleven minimaal zou zijn. (en ik de moeder een waarschijnlijk niet eens meer zou vinden.. ik woon in het centrum vd stad)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:10

Ils_e schreef:

@jolien87 de kat kwam er mee thuis en omdat hij haar eerst niet los wou laten heb ik haar echt moeten vangen. en omdat ik wel wat gegoogled heb :+ heb ik ook gelezen dat ik haar niet meer terug kan zetten bij haar moeder omdat mijn geur aan haar zou zitten en haar kans op overleven minimaal zou zijn. (en ik de moeder een waarschijnlijk niet eens meer zou vinden.. ik woon in het centrum vd stad)

Ohja, makes sense. In dat geval zou ik hem inderdaad niet meer buiten neerzetten.
Hopelijk kun je wat voor hem betekenen en blijft de kat er uit de buurt. ;)

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:12

Jolien87 schreef:
Ils_e schreef:

Ohja, makes sense. In dat geval zou ik hem inderdaad niet meer buiten neerzetten.
Hopelijk kun je wat voor hem betekenen en blijft de kat er uit de buurt. ;)

haha dankjewel! :) gelukkig heeftie (nog) niet door dat hier binnen überhaupt zijn gevangen eendje zit..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:12

Nee, vogels kunnen helemaal niet goed ruiken dus de moeder zal hem niet afstoten door jouw geur. Dat is een hele hardnekkige fabel.

Ik zou hem mogelijk vanavond of anders morgen terugzetten als je moeders nog kan vinden. Anders niet natuurlijk, alleen overleeft hij het niet.

Succes! :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:12

Ik zou hem warm en droog houden. Eendjes eten vissen en plantjes dacht ik...maar goed die kan je dus niet meer gaan halen :P
Ik zou morgen wel zo snel mogelijk de dierenambulance bellen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:17

morgen mischien naar de lokale kinderboerderij gaan?/bellen. Vaak hebben die wel ervaring met hoe hier voor te zorgen, vaak hebben ze wel meer eenzame kuikentjes. Dan kunnen ze samen opgroeien en krijgen ze het goede voer, een warmte lamp etc.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:17

Martine_R schreef:
Nee, vogels kunnen helemaal niet goed ruiken dus de moeder zal hem niet afstoten door jouw geur. Dat is een hele hardnekkige fabel.

Ik zou hem mogelijk vanavond of anders morgen terugzetten als je moeders nog kan vinden. Anders niet natuurlijk, alleen overleeft hij het niet.

Succes! :)

oke! dat wist ik niet! al staat er wel op eendjeopvoeden.nl dat ik haar niet meer terug kan zetten op bij de moeder.

citaat : "Zet ook nooit de baby eendjes terug bij de moeder: de kans is erg groot dat de moeder de baby eendjes zal verstoten en zal vermoorden!"

Zertab schreef:
Ik zou hem warm en droog houden. Eendjes eten vissen en plantjes dacht ik...maar goed die kan je dus niet meer gaan halen :P
Ik zou morgen wel zo snel mogelijk de dierenambulance bellen.

ik heb haar nu gekruimeld beschuit met een gekookt ei gegeven, maar ze hapt nog niet echt toe zeg maar.. hoe krijg ik haar aan t eten? ik heb wel gelezen dat ze ook wel eendenkroos en kuiken meel eten? al heb ik dat nu niet bij de hand zeg maar :+

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:18

Naskapower schreef:
morgen mischien naar de lokale kinderboerderij gaan?/bellen. Vaak hebben die wel ervaring met hoe hier voor te zorgen, vaak hebben ze wel meer eenzame kuikentjes. Dan kunnen ze samen opgroeien en krijgen ze het goede voer, een warmte lamp etc.

daar zat ik inderdaad ook al aan te denken.. al hecht je je nu al aan zo'n klein hummeltje! te lief!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:20

Neer leggen, en ik denk niet de hele tijd erbij blijven. Is voor zo'n beestje ook eng.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:20

Ik zou eerder voor de kinderboerderij gaan dan voor de dierenambulance..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:21

Het is nu natuurlijk ook slaaptijd, eenden eten 's nachts niet.

Zorgen voor warmte en morgen maar weer verder kijken

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:22

Zertab schreef:
Neer leggen, en ik denk niet de hele tijd erbij blijven. Is voor zo'n beestje ook eng.

oh joh, hij zit alweer een anderhalve uur in zn bak! ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:22

rapunzelx schreef:
Ik zou eerder voor de kinderboerderij gaan dan voor de dierenambulance..

Dan kun je nog beter kijken of er in de regio een vogelopvang is.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:25

Ze eten ook insecten en zijn daar dol op!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:26

Ils_e schreef:
Zertab schreef:

oh joh, hij zit alweer een anderhalve uur in zn bak! ;)

Heb je het eten ook nat gemaakt?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:26

Ik heb 2 baby eendjes deze zijn van gefokte tamme eenden, ik zou hem hierbij kunnen zetten eendjes moeten gezeldschap hebben namelijk ze gaan al snel achteruit wanneer ze eenzaam zijn

Hier eten ze kuiken voer met water, en wat insecten ea

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:29

@zertab, nee ik heb het niet nat gemaakt misschien een idee!?
@seven dat zou idd ook kunnen, al zou dat denk ik wel een duur ritje voor een eendje zijn, ik woon helemaal in t noorden. :) ik zal morgen even rond bellen naar oa dierenambu. en kinderboederij!
hoevaak geef jij ze per dag eten?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:30

Jaa zeker een idee! In het water is ook alles nat ;)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:30

Ils_e schreef:
@zertab, nee ik heb het niet nat gemaakt misschien een idee!?
@seven dat zou idd ook kunnen, al zou dat denk ik wel een duur ritje voor een eendje zijn, ik woon helemaal in t noorden. :) ik zal morgen even rond bellen naar oa dierenambu. en kinderboederij!
hoevaak geef jij ze per dag eten?

Waar in t noorden? Ik woon ook in het hoge noorden er is hier een dorpje verderop een vogelopvang!