Hond "gekregen" maar geen paspoort.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Hond "gekregen" maar geen paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 18:52

Hallo,

Een paar weken terug hebben wij een hond van iemand overgenomen die er niet meer voor konden zorgen.
Ze zijn op een zondag bij ons thuis komen kijken en de hond is gelijk gebleven,
echter was de vrouw het paspoort vergeten en zei dat wanneer ze weer zouden komen kijken ze hem mee zou nemen of ze hem zou opsturen.
Afgelopen woensdag heb ik haar een berichtje gestuurd met de vraag of ze het paspoort al had opgestuurd.
Ze zei van wel en vroeg of ik nog niet gekregen had.
Nee dus.
Gelijk daarna zei ze: Dan is hij kwijt geraakt bij de post, anders had je hem allang gehad.

Ik had/heb mijn twijfels of hij daadwerkelijk echt op de post is gegaan.
maar wil haar daar niet van beschuldigen.

Nu is mijn vraag... wat nu verder?

Kan ik een nieuwe paspoort aanvragen? moeten zij dat doen? of moet dat samen?

en nog even als laatste.. ik weet dat het niet handig is hoe dit is verlopen.
Hier kan ik nu toch niets meer aan veranderen.
Ik wil hier dan liever ook geen discussie over.. dat is namelijk niet mijn vraag :)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:55

nou die had dus geen paspoort, maar goed daar heb je nu niks aan.

Dan zou ik vragen om het telefoonnummer vd dierenarts of ie daar inderdaad bekend is. En anders naar je eigen dierenarts om na te laten kijken en te laten enten.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:56

Je kunt bij de dierenarts laten checken of de hond gechipt is. Daar komt dan al de nodige informatie uit.
Is de hond niet gechipt kun je dit als nog laten doen. Je krijgt dan een nieuw paspoort.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:57

Je hebt toch niet perse een paspoort nodig voor een hond?
zijn genoeg mensen die dit niet hebben.

Jennyj01

Even naar de dierenarts gaan. Weet niet of hij al aan een enting toe is maar als je het combineert kun je zo een nieuw paspoort krijgen. Het is gelukkig geen paard da's lastiger }:0

Mendy1984

is de hond wel gechipt??
laat dit anders even checken bij de DA
als dit niet het geval is kun je hem zelf laten chippen en op naam zetten

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:59

Kimbers schreef:

je bent VERPLICHT je hond kat en paard te laten chippen dus moet je ook in bezit zijn van het paspoort

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:00

Mendy1984 schreef:
Kimbers schreef:

je ben VERPLICHT je hond kat en paard te laten chippen dus moet je ook in bezit zijn van het paspoort

Nee hoor, katten sowieso niet, en honden alleen als ze geboren zijn na 1 april 2013.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:01

Ik zou idd even naar de DA gaan, paspoort kan je zo krijgen dat is geen probleem, opnieuw enten zou wel handig zijn denk ik, als je er niet uit komt of hij wel geënt is of niet.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:05

Joh dat "paspoort" is niets meer dan een entingsboekje. Gewoon te krijgen bij een dierenarts. Als de hond gechipt is moet je wel even de gegevens laten aanpassen bij de instantie waar hij geregistreerd staat. Als je dit namelijk niet doet riskeer je een boete.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:06

Brainless schreef:
Mendy1984 schreef:

je ben VERPLICHT je hond kat en paard te laten chippen dus moet je ook in bezit zijn van het paspoort

Nee hoor, katten sowieso niet, en honden alleen als ze geboren zijn na 1 april 2013.

Idd!

En als de hond wel gechipt is dan opzoeken ( http://www.chipnummer.nl staan vele databanken op maar niet allemaal!) waar via bovenstaande link en de gegevens bij betreffende databank laten wijzigen naar jullie adres. Wel zo handig als hij eens weg loopt bijv.

Verder kan je zonder problemen een nieuw paspoort bij de hond krijgen voor entingen e.d. in te doen. in NL heb ik nog niet eerder mee gemaakt (misschien wel bij stamboom honden??) dat het nummer van het paspoort gelinkt staat bij de chip. In Belgie gebeurd dit wel daar hoort het paspoort bij de chip en de hond en staat het allemaal in verbinding met elkaar heb ik begrepen.

Overigens laten enten zonder paspoort kan ook en chippen ook. Alleen als hij dan in een pension zal gaan dan zal je toch een boekje met stickers en stempels bij de DA moeten gaan halen hoewel sommige pensions het ook goed vinden als je een bewijs van enting van de DA geeft met een handtekening van de DA er onder.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 19:08

Volgens de vorige eigenaren is hij wel geënt. Maarja, wat is daar van waar.
Kan een dierenarts ook via chip kijken of hij geënt is?
En kan dit bij mijn eigen dierenarts of moet dat bij die van hun?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:09

Gewoon eigen dierenarts. En nee, niet alle entingen worden centraal doorgeven. Voor zekerheid kun je vragen of het nodig is om tegen rabies en tetanus opnieuw te laten enten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:11

Dat zal je even contact moeten opnemen met de desbetreffende dierenarts die toen de hond geënt heeft. Die wil je vast wel even een nieuw boekje geven en de stickers van de laatste enting in je boekje plakken. Alleen gok ik dat de hond dan wel gechipt moet zijn omdat dat dan het enige bewijs is dat dat de hond is die zij destijds hebben behandeld. Of de oude eigenaar moet dit even regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:12

dierenfan schreef:
Idd!

En als de hond wel gechipt is dan opzoeken ( http://www.chipnummer.nl staan vele databanken op maar niet allemaal!) waar via bovenstaande link en de gegevens bij betreffende databank laten wijzigen naar jullie adres. Wel zo handig als hij eens weg loopt bijv.

Verder kan je zonder problemen een nieuw paspoort bij de hond krijgen voor entingen e.d. in te doen. in NL heb ik nog niet eerder mee gemaakt (misschien wel bij stamboom honden??) dat het nummer van het paspoort gelinkt staat bij de chip. In Belgie gebeurd dit wel daar hoort het paspoort bij de chip en de hond en staat het allemaal in verbinding met elkaar heb ik begrepen.

Overigens laten enten zonder paspoort kan ook en chippen ook. Alleen als hij dan in een pension zal gaan dan zal je toch een boekje met stickers en stempels bij de DA moeten gaan halen hoewel sommige pensions het ook goed vinden als je een bewijs van enting van de DA geeft met een handtekening van deU DA er onder.

Kan hier ook zonder stamboom, als je via dierchip.nl chips besteld krijg je een kaartje en bij het registreren kan je het paspoortnummer invullen (moet je wel bij hun eigen databank registreren)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:14

Cassidy schreef:
Gewoon eigen dierenarts. En nee, niet alle entingen worden centraal doorgeven. Voor zekerheid kun je vragen of het nodig is om tegen rabies en tetanus opnieuw te laten enten.

Rabiës en tetanus? In Nederland wordt niet standaard tegen rabiës geënt tenzij je naar het buitenland gaat en ook tetanus wordt bij honden niet preventief voor geënt dacht ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:16

annepaardoes schreef:
Dat zal je even contact moeten opnemen met de desbetreffende dierenarts die toen de hond geënt heeft. Die wil je vast wel even een nieuw boekje geven en de stickers van de laatste enting in je boekje plakken. Alleen gok ik dat de hond dan wel gechipt moet zijn omdat dat dan het enige bewijs is dat dat de hond is die zij destijds hebben behandeld. Of de oude eigenaar moet dit even regelen.

Die stickers heeft hij echt niet meer, als hij al geënt is.
Ik ben het paspoort van 1 van mijn honden ook 'kwijt' (vermoed dat ie ergens ligt waar ik hem niet ga halen) mijn DA heeft een nieuwe meegenomen en heeft boven de nieuwe enting gezet dat de vorige entingen in orde waren.
Dat is genoeg, maar dan moet je wel zeker weten dat de hond ook echt geënt is.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:18

dees_daan schreef:
annepaardoes schreef:

Ik ben het paspoort van 1 van mijn honden ook 'kwijt' (vermoed dat ie ergens ligt waar ik hem niet ga halen) mijn DA heeft een nieuwe meegenomen en heeft boven de nieuwe enting gezet dat de vorige entingen in orde waren.

Hoe bedoel je? De dierenarts kan toch gewoon even de stickers van de types entingen die de hond heeft gehad in het nieuwe boekjes plakken, datum erbij zetten en stempel erbij.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:19

Je kunt bij de dierenarts kijken of de hond gechipt is. Mocht dit niet zo zijn dan heb je geen problemen dan kun je dat doen en dan met dat nummer naar de http://www.ndg.nl/ gaan en daar de hond registreren
Je krijgt bij de dierenarts dan een nieuw paspoort.
Als hij wel gechipt is en je hebt de naam en het adres van de vorige eigenaar dan kun je op ditzelfde adres de hond over laten schrijven op jouw naam. Wederom bij deze vereniging of bij de dierenarts een paspoort vragen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:23

annepaardoes schreef:
Hoe bedoel je? De dierenarts kan toch gewoon even de stickers van de types entingen die de hond heeft gehad in het nieuwe boekjes plakken, datum erbij zetten en stempel erbij.

Die stickers zitten op de ampul die hij gebruikt.
Er zit maar 1 sticker per ampul op, dus als hij een sticker van een ampul afhaalt heeft hij geen sticker meer voor degene die daarna zijn dier laat enten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:24

Brainless schreef:
annepaardoes schreef:

Die stickers zitten op de ampul die hij gebruikt.
Er zit maar 1 sticker per ampul op, dus als hij een sticker van een ampul afhaalt heeft hij geen sticker meer voor degene die daarna zijn dier laat enten.

Ah ha. Bedankt voor de uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:25

annepaardoes schreef:
dees_daan schreef:

Die stickers zitten op de ampullen dat zijn geen velletjes waar je zo een sticker af haalt.
Dus dan zit hij bij de volgende hond die geënt moet worden zonder stickers.
Schrijven met een handtekening en stempel is ook genoeg.

Edit: Brainless was me voor :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:26

dees_daan schreef:
Die stickers zitten op de ampullen dat zijn geen velletjes waar je zo een sticker af haalt.

Maar dat wordt niet meer geaccepteerd als je je hond meeneemt op reis of als je hem plaatst in een pension.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:29

Brainless schreef:
dees_daan schreef:

Maar dat wordt niet meer geaccepteerd als je je hond meeneemt op reis of als je hem plaatst in een pension.

In een pension is dat wel voldoende als de laatste sticker er maar in staat.
Ik heb het nu ook zo, laatste enting staat er gewoon in en er boven staat: voorgaande entingen allen in orde met zijn handtekening er bij.
Als je hem meeneemt naar het buitenland dan zal je nog rabiës moeten laten enten en dat moet er sowieso in staan.
Ik zou sowieso opnieuw laten enten als mevrouw de naam van de praktijk niet geeft en je het op die manier dus niet kan controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:30

Wij hebben onze hond nu bijna 8 jaar. ( vanaf pup)
Word netjes jaarlijks ingeent. Maar heb nog nooit een paspoort (enting boekje). Gekregen.
Zal van de week eens vragen aan de dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-14 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt