Aquarium vraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Aquarium vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:45

Hai bokkers!

Sinds een tijdje ben ik de trotse eigenaar van een errug mooi aquarium, al zeg ik het zelf :+
In dit aquarium zitten nu guppy's en oranje platy's. En volgens mij hebben zij het naar hun zin,
want sinds vandaag zijn er ook weer kleine gupjes! :D

Ik zit er over te denken om nog meer vissen te houden, want ik vind het een ontzettend leuk
gezicht al die kleine beestjes. Hier eerst even wat informatie over de bak:

Het is een Classica Eco 60 aquarium van 63 liter. In deze bak zit een filter en een verwarmingselement en LED verlichting. Als beplanting heb ik 7 plantjes. Hoe deze heten weet ik niet, maar het zijn 5 'grote' en 2 'kleine' plantjes. Daarnaast staat er voor decoratie en schuilmogelijkheid een 'hutje' gemaakt van steen (deze heb ik zo gekocht in de winkel, niet zelf gebouwd). Als laatste heb ik ook nog spongebob en Mr. Krabs.

Verder kijk ik iedere dag de plantjes na, verwijder ik de troep die boven drijft uit het aquarium en verwijder ik eventuele slakken.

Zoals al gezegd, wil ik graag wat meer visjes in mijn aquarium, maar ik zit ook te denken aan bijvoorbeeld garnaaltjes op de bodem. Weet iemand waar ik die kan halen en heeft iemand tips? Kan dit überhaupt wel?

Zijn er nog andere tips of dingetjes waar ik zeker op moet letten?

Bedankt alvast voor de tips! :)

Groetjes, Elize

8nnemiek

Re: Aquarium vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:50

Ik heb ook een bak van 60 liter, en ik vind hem zelf wat klein voor meer vissen. Neon tetra's zijn erg leuk vind ik, maar ze gaan pas echt in een school zwemmen als je er 10 of meer hebt, en daar is zo'n bak toch wat klein voor. Garnalen kan inderdaad wel. Die kun je bij aquariumwinkels kopen, maar ook vaak bij tuincentra. Die waaiergarnalen vind ik erg leuk :D (geen idee wat de officiële naam is trouwens)
Zelf heb ik een algeneter erin, en dat is echt ideaal! Hij houdt het glas schoon en ook de stenen.
Slakken doen dat ook volgens mij, die houden ook de plantjes schoon.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:52

8nnemiek schreef:
Ik heb ook een bak van 60 liter, en ik vind hem zelf wat klein voor meer vissen. Neon tetra's zijn erg leuk vind ik, maar ze gaan pas echt in een school zwemmen als je er 10 of meer hebt, en daar is zo'n bak toch wat klein voor. Garnalen kan inderdaad wel. Die kun je bij aquariumwinkels kopen, maar ook vaak bij tuincentra. Die waaiergarnalen vind ik erg leuk :D (geen idee wat de officiële naam is trouwens)
Zelf heb ik een algeneter erin, en dat is echt ideaal! Hij houdt het glas schoon en ook de stenen.
Slakken doen dat ook volgens mij, die houden ook de plantjes schoon.

Dank je wel voor de tips! :) Zo'n algeneter zit ik ook aan te denken inderdaad. Die kan ik ook gewoon bij een tuincentrum/dierenwinkel halen, toch?

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:53

Algeneters kan je gewoon bij de dierenwinkel halen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:54

Die van mij komt bij de Intratuin vandaan idd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:54

Ik heb garnaaltjes, die kan je halen bij een dierenwinkel, maar ik heb ze via Marktplaats van iemand gekocht die ze kweekte.
Het zijn hele leuke diertjes, je moet ze minimaal in een groep van 10 houden en binnen no time heb je er heel veel.
Alleen zou ik als ik jou was toch voor een klein soort algeneter gaan, aangezien er best een kans bestaat dat je garnaaltjes worden opgegeten door de vissen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:57

Pas wel op met 'algeneters' kopen in dierenwinkels... De meest verkocht soort word heel groot, 40 cm is niet raar. Dus beter kijk je op marktplaats naar een kweker :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:59

Bedankt voor de reacties! Moeten alle soorten garnalen met minimaal 10 gehouden worden? Ik las ergens dat alleen de vuurgarnalen dit moesten geloof ik.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:02

Daphne__ schreef:
Pas wel op met 'algeneters' kopen in dierenwinkels... De meest verkocht soort word heel groot, 40 cm is niet raar. Dus beter kijk je op marktplaats naar een kweker :)

40 cm? : O Dat is wel heel groot inderdaad! Dank je wel voor de tip! Weet je toevallig welk soort ik moet hebben dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:10

elizexbeau schreef:
Bedankt voor de reacties! Moeten alle soorten garnalen met minimaal 10 gehouden worden? Ik las ergens dat alleen de vuurgarnalen dit moesten geloof ik.

Nee, maar de garnalen die geschikt zijn voor een beginner dienen zeker in een grotere groep te worden gehouden, dus minimaal tien. Dit geldt voor de meest gangbare Caridina en Neocaridina soorten.

Zoals al eerder vermeld, koop algeneters liever niet bij Tuincentra of dierenspeciaalzaken. Jij zal niet de eerste zijn die een plectostomus meekrijgt. Geschikte algeneters zijn sowieso otocinclus en mits genoeg stroming en zuurstof de Gastromizon scittulus, bijvoorbeeld.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:12

_San87_ schreef:
(...)
Zoals al eerder vermeld, koop algeneters liever niet bij Tuincentra of dierenspeciaalzaken. Jij zal niet de eerste zijn die een plectostomus meekrijgt. Geschikte algeneters zijn sowieso otocinclus en mits genoeg stroming en zuurstof de Gastromizon scittulus, bijvoorbeeld.

Dank je wel! Heb je misschien enig idee via welke winkel/website ik aan deze algeneters kan komen? Het is inderdaad niet mijn bedoeling om met een reusachtige algeneter in mijn bak te zitten!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:17

Ik heb zelf een bak van 60/65 liter, met guppies en (vuur) garnalen! Erg leuk hoor :)
Die garnalen zijn erg actieve beestjes.. kun je uren naar kijken! Haha

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:19

Kimley schreef:
Ik heb zelf een bak van 60/65 liter, met guppies en (vuur) garnalen! Erg leuk hoor :)
Die garnalen zijn erg actieve beestjes.. kun je uren naar kijken! Haha

Hoeveel garnalen heb je als ik vragen mag en waar heb je ze gekocht?

Wow, ik ben echt nieuwsgierig haha :D

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:22

Ehm ik ben begonnen met 15 garnaaltjes. Denk dat het er nu zeker al wel 50?

En guppen zijn er 15 ofzo.
Haha geen probleem!

Edit. Guppen van dierenwinkel, garnalen van marktplaats bij een kweker vandaan

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:25

Kimley schreef:

Haha geen probleem!

Maar wordt de bak niet te klein als je én zoveel garnalen en nog guppen hebt?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:35

elizexbeau schreef:
Kimley schreef:

Haha geen probleem!

Maar wordt de bak niet te klein als je én zoveel garnalen en nog guppen hebt?

Nee hoor, garnalen zijn maar klein en er kunnen er 1 heleboel in 1 bak :)
Ik heb me laten adviseren door de kweker.. misschien ook een leuk idee voor jou?
Hij kon er heel veel vertellen.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:42

Heb je misschien een e-mail/website van die kweker Kimberley? Ben heel benieuwd! :)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:01

elizexbeau schreef:
Heb je misschien een e-mail/website van die kweker Kimberley? Ben heel benieuwd! :)

Nee sorry dit is al een jaar geleden ofzo.
Gewoon op marktplaats kijken en dan een kweker bij jou in de buurt :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 21:26

Nog even een update! Ik heb vandaag twee marmerkreeftjes gekocht! :D

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:39

Ik zie dat je Ermelo woont. In Nijkerk is een hele goede aquarium/vissen winkel. Hij weet er veel van en geeft goed en interessant advies. Leuk om eens in Nijkerk te winkelen en bij hem langs te gaan of te bellen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 04:34

Mocht je in de loop van de weken vissen missen, dan zijn de kreeften daar de oorzaak van :7.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 04:49

_San87_ schreef:
Mocht je in de loop van de weken vissen missen, dan zijn de kreeften daar de oorzaak van :7.

Idd :=
Ik had een marmerkreeft van zo'n 10 cm, die vrat een vis van 20 cm op. En loslaten vertikte hij ook nog, hij rende door het aquarium met de vis. Ik erachteraan met een schepnet en uiteindelijk liet hij los, maar daarvoor moest ik hem wel een tik geven -O-

Vanaf dat moment zijn marmerkreeften bij mij nog maar voor 1 ding goed... := Nee, het zijn mooie dieren, maar dan wel in een bak speciaal voor hen alleen.

Het ligt ook wel een beetje aan jou. Neem je alleen wat guppen erbij en vind je het niet erg als de kreeften een hapje nemen uit je groep guppen, dan hoeft het niet zo erg te zijn natuurlijk. Vind je dat wel erg, dan is het kijken hoe lang het goed gaat :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 04:55

Ik lees trouwens nu pas dat je ook al vissen hebt, welke soorten zijn dat? :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 06:10

Bedankt allemaal! Ik weet dat ze wat vissen kunnen eten, maar dit is eigenlijk een soort van de bedoeling :o

ik wil namelijk niet dat de guppen zo ver door fokken dat ze hun kont niet meer kunnen keren.

ik heb nu guppen en oranje platys!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 07:59

Ja, die guppen gaan ze wel eten. Die slapen op de bodem, :+.