twee katten met verschillende eet gewoonten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

twee katten met verschillende eet gewoonten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 11:05

Hallo allemaal,

ik heb twee hele lieve katten, Jackson(Jackie) en Ray, thuis mijn beide hele verschillende eetgewoonten die wel eens tot probleempjes lijden.

ze komen van twee verschillende nestjes maar wel bij het zelfde adres vandaan. het zijn een poes en een kater ze zijn beide 'geholpen'.
onze poes Jackie is zeker de baas, als zij wil dat er word geslapen dan slapen ze, als zij wil dat er word gespeeld dan spelen ze enz. en zo gaat dat ook met eten.

we voeren ze 2 keer daags en Jackie eet altijd gelijk haar bakje leeg en als deze leeg is begint ze rustig aan het bakje van Ray. Ray laat zich dan ook gewoon rustig aan de kant zetten en gaat er dan een beetje bij zitten kijken...
als het aan Ray ligt eet hij liever in etappes.. nu een hapje en over een half uurtje weer 1.. maar dat gaat dus niet aangezien Jackie alles anders op eet.

ik voer ze nu apart, Jackie krijgt in de keuken te eten en Ray naast de bank in de woonkamer, zo kan ik Ray's voerbakje in de gaten houden. op het moment dat Jackie dan de kamer in komt omdat haar bakje leeg is kan ik haar gelijk wegsturen bij het bakje van Ray (die dan inmiddels met nog een half vol bakje ook al weer aan de wandel is gegaan). ik probeer dan iedere keer als ray naar me toe komt toch maar het bakje voor zijn neus te zetten om te kijken of hij het wil op eten.. soms ben ik hier wel een paar uur druk mee voor Ray zijn bakje leeg heeft...

voor mensen die denken misschien moet je 1 van de twee katten weg doen, dat is geen optie. de katten zijn heel gek met elkaar, ze slapen samen, spelen samen, doen alles samen dus ik wil ze niet uit elkaar halen.

zijn er hier kattenhouders die het zelfde probleem hebben of kennen? hoe hebben jullie dit opgelost?

Princesj

Re: twee katten met verschillende eet gewoonten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:07

Heel bekend probleem. Ik meng nu brok met natvoer en dat gaat beter!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:09

Misschien zo'n voertoren voor de kat die zo snel eet? Dan heeft die wat meer uitdaging in het eten en heeft ze het ook niet zo snel op :)

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:12

Kun je ray niet meerdere keren per dag een beetje geven?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:20

dat is op zich best een goed idee, ik denk alleen dat jackie dan jaloers word of gewoon als nog aan het eten van ray begint...
aangezien zij dan geen afleiding heeft...
misschien kun je ze allebei in meerdere ettapes voeren?

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 11:26

@Princesj, ja dat doe ik ook wel eens maar ook weer niet altijd, dan heb ik het idee dat hij daar aan gaat wennen en dan helemaal geen droge brokjes meer wil.

@Liselot, daar zal ik eens naar kijken, al ben ik bang dat ze dan uit luiheid gelijk naar het bakje van Ray zal lopen :P wat M_D_H al zegt

@Moislief, dat is ook nog een optie, dan moet ik alleen eventjes kijken hoe mijn vriend en ik dat oplossen met onze werk tijden.

@M_D_H alle bij in etappes is ook wel een goeie

Thanks voor de tips jongens!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:08

Lastig probleem! Dat hij zich gewoon weg laat sturen ga je niks aan veranderen, net zoals dat zij veel meer en sneller eet. Je zal dus hiermee moeten werken en dat kan best lastig zijn. Er zijn meerdere manieren en het is even uitvinden wat bij jullie past.

Heb je als eens geprobeerd om ze apart te voeren en daarbij de ruimtes ook af te sluiten? Zodat hij meer rust heeft en zich niet weg laat jagen. Soms heb je types die het niet lijkt te boeien maar die wel hun bakkie leeg eten als ze alleen zijn. Maar uiteraard zijn er ook types die het werkelijk niet boeit!

Eten ze beide hetzelfde voer? Beide op goed gewicht? Katten zijn namelijk echt heel wisselend in hoeveel ze nodig hebben en misschien heeft hij dus gewoon wel genoeg aan wat hij wel binnen krijgt. Als zij nog honger heeft, kan je het oplossen door te zorgen voor meer buikvulling. Er zijn bepaalde soorten voer die extra vullend zijn, je kan brokjes aanlengen met water of bijv sperciebonen toevoegen. Is ze langer bezig en dus minder kans om hem lastig te vallen. Voerverrijking kan daar ook bij helpen (voertoren, activity board, balletje, zelf door de kamer gooien etc).

Ik heb hier drie katten in huis die alledrie totaal anders zijn qua eetgedrag. De ene eet hooguit een paar brokjes per keer dus voor haar heb ik altijd wat brok staan. Daar heb ik nog geluk mee, want zij lust graag goede vleesbrok, terwijl mijn (te dikke) kater dat minder lekker vind. Hij is weer het type die alles wat hij lust ook meteen op wil hebben. Is dol op kvv en dat heeft hij ook een tijdje gehad, totdat hij veel te dik werd. Zodra ik minder kvv gaf, vulde hij het doodleuk aan met brokjes. Brokjes weghalen was geen optie vanwege de poes, dan word zij weer veel te mager. Ik heb hem dus maar van de kvv afgehaald en nu eet hij keurige porties brok omdat hij van deze brok niks meer wil eten dan nodig is. Zou ik andere brok neerzetten, dan vreet hij weer alles op wat er staat. De derde staat wel op kvv. Dat komt omdat zij dat het liefst eet en zij doet het heel goed op twee keer per dag een portie. Kijkt dan niet om naar ander voer, brokjes vind ze sowieso niet boeiend dus zij zal niet te dik worden. Ik zet haar wel twee keer per dag even in een ander kamertje met de deur dicht, om te voorkomen dat de kater er ook van meesnoept.
Moraal van dit verhaal? Katten zijn stronteigenwijs als het op eten aankomt en daar zal je als eigenaar je weg in moeten vinden!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:14

Wij gebruiken hier ook een voertoren :j Doen ze langer over het eten, en nemen automatisch dus ook pauzes :)

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 12:22

Zwerte, hahaha gelukkig het ligt dus niet aan die van mij :P Jackie is iets aan de forse kant en Ray mag naar mijn mening juist wel wat zwaarder zijn..
ik het raar als ik niet precies weet wat je bedoelt met KVV?

ik zal eens wat gaan experimenteren met voer en misschien inderdaad toch maar overwegen om Ray apart in een kamertje te zetten met eten zodat hij in alle rust kan eten.

en die voer toren ga ik toch ook eens achter aan voor Jackie, als zij iets langzamer zou eten zou dat voor haar spijsvertering ook wel goed zijn denk ik.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:48

KVV is vers vlees :) Dus niet in een blikje met gelei etc, maar gewoon gemalen vlees in, over het algemeen, een worst :)
Ik kan voor je een filmpje maken hoe het er aan toe gaat bij onze voertoren. Vooral onze kater schrokte alles zo op. nu eet hij langzamer, en loopt hij sneller bij het voer weg omdat hij door het langzame eten minder voer binnen krijgt als het seintje ''vol'' word afgegeven. Op deze manier eet hij veel mooier verdeeld over de dag :j

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:56

ik heb ook twee katten.. eentje eet netjes zijn kattebrok en vlees maar die andere kat wil alleen maar vlees,, en kattebrok hoeft ze helemaal niet,, alle soorten en merken geprobeerd nat gemaakt en gemengd met melk maar nog eet ze het niet op.. ze eet aan vaatdoekjes ,, theedoeken etc etc.. maar kattevoer ho maar... heb al geprobeerd paar dagen niks te geven zodat ze aan kattebrok gaat maar dan eet ze helemaal niks.. iemand een tip?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:56

Wij gebruiken inderdaad ook voertorens (en nog meer voerspeeltjes) waar ze de hele dag door wat brokjes uit kunnen halen. We hebben ook 2 voermachines staan die meerdere keren per dag open gaan met brokjes erin. Het is een prijzige oplossing, maar ik heb een keer van iemand gehoord die een constructie had gemaakt met een hokje waar ze een kattenluikje in had gemaakt dat alleen op bepaalde chips open gaat, ze had hem zo ingesteld dat de ene kat wel het hokje (met voer) in kon, en de andere kat niet door het kattenluikje kon.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:58

Het ligt zeker niet aan die van jou. Daarom vind ik katten ook zo briljant, heerlijk eigenwijs! Je kan ze heel veel leren, maar daarvoor moet je ze wel proberen te begrijpen en doorgronden wat hun persoonlijke motivaties zijn.

Kvv is kompleet vers voer. Eigenlijk gemalen prooidieren in een handige worst :-)
Wat voor brok voer je nu? Mijn ervaring met grote schrokkers is namelijk dat 'goedkoop' voer ook minder vult en/of de smaakstofjes en toevoegingen zijn te verslavend. Kwalitatief hoogwaardig voer (zoals brok met een hoog vleespercentage) hebben ze minder van nodig en in mijn ervaring eten ze daar dus ook minder van. Als je voer verandert, zou ik dus eerst testen wat hoogwaardig voer doet ipv alleen overschakelen van merk (felix naar whiskas maakt weinig uit bijv). Hier moeten ze trouwens wel vaak erg aan wennen. Eigenlijk alsof je een kind wat altijd naar de mac gaat moet leren om zn groente op te eten :-)

Even een paar dagen apart zetten is de makkelijkste manier om te ontdekken waarom dit gebeurd. Als hij dan wel braaf zn bakje leeg eet, dan laat hij zich dus wegjagen. Eet hij het dan net zo hard niet op, dan heeft haar gedrag er weinig mee te maken en is hij gewoon geen grote eter. Ik zou het wel een weekje doen en dan het liefst op ongeveer dezelfde tijdstippen en op exact dezelfde manier. Opgesloten worden kan namelijk wel wat stress opleveren in de eerste dagen. Als je het steeds op een voorspelbare manier doet (bijv eerst haar eten geven en dan hem oppakken en meenemen), weet hij in een paar keer precies wat er aan de hand is en begrijpt hij dat hij even een bepaalde tijd (half uurtje bijv) rust krijgt en in zn uppie kan eten.

Oh, het kattenluik met chip idee is ook nog een goede. Bij zooplus kan je voor 70 euro een luik kopen die werkt op de chip van de kat. Je kan dan een aparte ruimte houden waar altijd brokjes staan, waar dan alleen de juiste kat naar binnen kan. Maar die ruimte moet je dan wel hebben natuurlijk!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:09

Ik had voorheen dat probleem ook.
Mijn katten kunnen onbeperkt brokjes eten.
En krijgen daarnaast 1x per dag nat voer.
Daar ging het dan altijd fout.
De 1 had bakje binnen 2 tellen leeg. De ander na 2 uur nog niet.
Die ben ik dan minder gaan geven.
Dan ging het goed.
Blijkbaar wilde die gewoon niet zo veel nat voer.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 08:36

wat grappig om te lezen dat iedereen andere 'problemen' tegen komt, ook erg geruststellend.

Kips, die van jou in nog extremer als die van mij. succes daar mee.

Kiki, wat een leuk idee zo'n kistje met kattenluik op chip, Helaas zijn onze katten (nog) niet gechipt. Mijn vriend vind dit onnodig aan gezien het binnenkatten zijn, ik ben druk bezig hem over te halen ze wel te laten chippen.

ik ga ook eens achter de KVV aan, ik geef ze nu af en toe voor de afwisseling wel eens wat vlees met gelei door de brokjes en hier zijn ze gek op, dus KVV zal dan helemaal goed zijn ;)

Zwerte, ze krijgen hier gelukkig geen 'goedkoop' voer, ik ben op aanraden van onze DA na hun castratie/sterilisatie over gestapt op Hill's Science Plan, Sterilised Cat.

oh, ik heb trouwens net inderdaad wat vlees met Gelei bij de brokjes gedaan, bij Ray redelijk wat en bij Jackie een klein beetje zodat ze niet gelijk naar Ray's bakkie zou lopen. en dan eet Ray wel in een keer zijn bakje leeg. dus misschien toch maar overwegen altijd KVV te voeren?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:01

Die ene kat van mij jaagt buiten op alles.
Dus je zou denken dat kvv dan wel in de smaak valt.
Maar niets is minder waar.
Qua nat voer eet hij niet eens kattenvoer.
Dat belieft hij niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:20

Probeer gewoon eens wat merken kvv, bibi en tinlo worden meestal het beste gegeten. Carnibest is makkelijker te krijgen, maar veel katten willen dit niet eten. Onze welkoop heeft tegenwoordig tinlo, wellicht andere lokaties ook?
Als hij blikvoer al beter eet dan brok, dan is dat geven al beter dan brokjes blijven proberen. Blikvoer is vooral veel water dus ze hebben er wel veel meer van nodig, maar het idee dat het veel slechter is dan brok is allang achterhaald.
En om je vriend te overtuigen van het luik en chippen kan dit argument helpen: mochten ze toch een keer ontsnappen, dan hoeft vriendlief niet dagenlang de buurt door te zoeken want dankzij de chip kan ze door anderen makkelijk worden teruggebracht :-)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:24

Hier 7 katten die allemaal een eigen voorkeur voor voer hebben en hun eigen manier van eten. De jongsten van het stel waren ook altijd van het wegjagen/jatten van voer bij de oudere katten en die gaf ik dan wat minder vlees maar wel een vers kippepootje erbij en het probleem was opgelost. Zij zaten te knabbelen aan de kippenpoot en de rest kon rustig verder eten.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:34

Ik heb 3 katten en ze krijgen alle 3 op verschillende plekken eten_ de een op dieet (eet ook alles op), de ander speciale voeding ivm darm problemen ne de 3e mag normaal eten. Het helpt als je ze apart voert- op een gegevn moment weten ze niet beter. Het scheelt om hem in een aparte kamer bv hoog te voeren en de kat daar bv een uurtje neer te zetten. Je andere kat associeert dit plekje niet met een voer plek (als ze daar aankomt is het op). Bij mij werkt het heel goed. Voor het vreetbuikje moet ik dus de kamer van de andere katten gewoon uurtje dichthouden en als er dan nog iets inligt - zet ik het bakje weg. Succes.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:41

Ja hier hetzelfde probleem gehad. Ik heb ze ook nog eens op verschillend voer staan, dus dat werd wel een probleem.

De poes is hier ook zeker de baas en at dus ook het bakje van de kater leeg, die bromde wel wat maar ging wel aan de kant.
De kater krijgt het daarom nu in een voerbal. Hij eet langzamer en verspreid over de dag. De poes eet alles in 1 keer op. Omdat de kater een binnenkat is heb ik er voor gekozen om hem de voerbal te geven.
De poes is domweg te lui om de brokken uit de voerbal te halen en de kater vindt het geweldig, die wil nu n iet meer uit het bakje eten :+ Ik heb ook nog een voertoren, maar dat is voor de kater niks :n Die gaat er namelijk gewoon bovenop zitten en haalt dan zijn brokken eruit :roll: De poes vindt het wel leuk, maar dan eet de kater het weer op :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:48

Kan je de niet-eter misschien een tijdje in een kooitje zetten zolang hij eet?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:52

Als de kat KVV zelfs lekker vindt, dan zou ik sowieso overstappen. De meeste katten zijn best lastig als het aankomt op de overstap brok/natvoer naar vers rauw vlees.
Ook in smaken verschilt het weer. Mijn kat is van zichzelf niet weg van wild, dus dat moet ik altijd rustig introduceren.

Laatst bijvoorbeeld fazant weer rustig moeten introduceren. In het begin veel vis en visolie erbij, nu eet hij het zo.

KVV is zo op, dat laten ze niet staan. Wel handig EN gezond voor deze 2.
Het liefst een graanvrije kvv, met alleen vlees dus.
Als je een Pet's Place in de buurt hebt: die verkopen vaak wel Tinlo. Vragen naar de Cattery versie.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 08:19

haha Pet´s place zit letterlijk om de hoek dus daar loop ik zo gelijk even heen.

en na wat research heb ik zelf ook het idee dat kvv wel een goed idee is voor mijn twee schatjes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:24

Er zijn ook goedkopere KVV's dan Tinlo, maar het is een goede kwaliteit en wel zo handig als het om de hoek zit. Je kunt het ook aanvullen met Kip van Smuldier (in de meeste supermarkten wel te koop). Die is weer goedkoper. Ook kun je bij de dierenwinkel vragen welke merken ze nog meer kunnen leveren. Mijn dierenwinkel heeft nauwelijks iets in de vriezer liggen, maar ik kan wel heel veel merken bestellen.

Ook kun je ze af en toe wat ongemalen vlees bijvoeren. Hart voor de taurine en bijv. een kippenvleugeltje voor het kauwwerk (goed voor de tanden en tandvlees).

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 09:25

een kippenvleugeltje? gewoon uit de supermarkt? ik vind dat altijd een beetje eng aangezien voedsel voor mensen vaak gekruid..