Kat met blaasgruis/blaasontsteking. Welk voer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Kat met blaasgruis/blaasontsteking. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:45

Mijn kat heeft nu (denk ik) voor de 3e keer in 3 jaar een blaasontsteking of blaasgruis.
Vorig zomer heeft hij het voor het laatst gehad, toen had hij het best heftig. En behandeling duurde redelijk lang.
Toen eindelijk eraf, en het ging weer super! Zo goed dat ik overmoedig werd en hem weer op zn oude voer overzette.. Dom dom dom -O-

Vandaag betrapte ik hem ineens op een poging tot plassen in de kamer.. Uit reactie bestrafte ik hem, maar daarna dacht ik: Liever hier dan helemaal niet! Dus ik hem hem even zn gang gelaten, en uiteindelijk heeft hij wel netjes op de bak geplast. :)

Maar toch heb ik de DA even gebeld, en morgen om half 3 moeten we even langskomen.
Maar ik weet zijn advies al.. Ander voer.. En dit wil ik nu zelf ook. Vind het sneu als hij elk jaar een blaasontsteking heeft.
Maar Royal Canin urinary is zo duur! -O- Nu googelde ik, en zal ik ook andere merken zoals: Trovet ASD urinary en Purina urinary.. Deze merken zijn toch wat goedkoper..

Als ik de DA morgen vraag, weet ik nu al dat hij RC adviseert, aangezien hun dat merk zelf ook verkopen haha. Dus vandaar mijn vraag hier.
Is RC echt het beste? Of kan ik ook best een goedkoper merk doen??

Oh even om alvast een 'discussie' voor te gaan. Vers vlees/vis geven is geen optie. Dit eet hij absoluut niet. Alleen brokjes wil hij eten, verder niks. (Gekke kat! :Y) )

Freggle_Edge

Re: Kat met blaasgruis/blaasontsteking. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:49

Prins Dieet Struvite/Calciumxelate is een voeding die je levenslang kunt voeren en een stuk betaalbaarder is. Let wel op. Prins heeft ook nog een voeding die alleen tegen Struvite werkt en deze mag je pertinent niet levenslang voeren. Dus je moet wel echt de dieetlijn hebben. Deze lost struvite stenen op en voorkomt herhaling en helpt ook calciumoxelaat voorkomen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:50

Ik heb een tijdje sanabelle urinary gevoerd. Maar dit was wel nadat de blaasgruis al een eind onder controle was door medicatie en goed voer (helaas de eerste 2 maanden wel RC). De sanabelle was prima, het is in ieder geval niet terug gekomen, maar volgens mijn dierenarts niet voldoende om de blaasgruis op te lossen en heb je de eerste periode dus wel een RC achtige brok nodig. (let op trouwens als je via zooplus besteld zijn de kleine verpakkingen per kilo 2x zo duur als de grotere verpakkingen.)
Laatst bijgewerkt door koenlover op 02-04-14 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:51

Feline C/D van hills voeren wij hier al jaren!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:57

arans schreef:
Feline C/D van hills voeren wij hier al jaren!

Volgens mij is die vrijwel net zo duur of duurder (afhankelijk van waar je hem haalt) als de royal canin.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:00

Hier ook een poes die maar blijft klooien met blaasontsteking. Ik ben benieuwd wat er hier naar voren komt.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 17:03

Bedankt voor jullie reacties alvast! Ik wacht sws morgen eerst even het advies af, en leg hem dan eens de andere merken voor.. Kijken wat zijn voors en tegens zijn..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:06

heeft hij struviet of oxylaat ?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:07

Ik zou starten met het dure voer wat je van de dierenarts voorgeschreven krijgt, gaat dat aan het einde van de zak nog steeds goed, dan kun je vaak zonder problemen naar goedkoper voer overstappen. Sanabelle is inderdaad goed en goedkoop, alleen was de kat hier er geen fan van (het voordeel: toen de 10kg zak leeg was, was de kat netjes op gewicht). Nu staat 'ie op Kattovit en dat gaat super. Wel van beide merken het anti-blaasgruis voer nemen en even goed checken of het tegen de juiste variant van blaasgruis werkt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:10

Er is niet voor niets een prijsverschil.. :)
heeft te maken met de s/o index. Rc kan naast blaasgruis voorkomen, het ook oplossen. Sommig voer kan het enkel voorkomen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 17:20

xChantal94 schreef:
Er is niet voor niets een prijsverschil.. :)
heeft te maken met de s/o index. Rc kan naast blaasgruis voorkomen, het ook oplossen. Sommig voer kan het enkel voorkomen.

Klopt. Ik ga denk ik ook eerst voor RC hoor.. Maar wil daarna toch overstappen naar een goedkopere versie..

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 06:06

Ik heb Sanimed Anti-struvite voor mijn kater met blaasgruis. Is een stuk goedkoper dan c/d of RC Urinary. Wel enkel verkrijgbaar bij de dierenarts.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 06:14

Hier heeft hij eerst op blaasoplossend voer gestaan van de da, de Specific.
Na een paar weken op het onderhoudsvoer van Specific.

Onderussen krijgt hij al een tijdje de Clinic FSC blaasgruis.

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 06:14

Ik heb vier katten waarvan er één ook een paar keer blaasontsteking heeft gehad. Eerst ook RC Urinary maar omdat alle katten het hier krijgen werd het ook wel prijzig. Nu voer ik Sanabelle Urinary. Tot op heden geen blaasontsteking gehad. Ik voer er niet veel van maar van de vier katten hebben zeker twee nu overgewicht. Maar dat kan mogelijk ook aan onze buren liggen...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 06:18

Hier kregen beide katten het, omdat het een heel gedoe is met 2 soorten voer.
Maar ze werden er beide te dik van (onderhoudsvoer).
Op advies toen overgestapt op de light versie ervan, maar ze bleven maar honger houden.
En met de Clinic gaat dat wel goed.
Dat is mede een rede dat we zijn overgestapt.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 15:19

Nou net een bezoekje gebracht aan de DA, en ik heb pijnstilling meegekregen en 2 zakjes natvoer van RC, en 1 grote zak van 3.5 kilo brokjes met RC urinary. Ik kon idd over een tijdje overstappen naar een evt. goedkoper merk maar dan wel speciaal voor de blaas.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:37

nogmaals de vraag of het onderzocht is of hij struviet of oxylaat heeft. RC is het enige merk dat kan voorkomen dat er ox. steentjes vormen, die zijn niet op te lossen. Struviet is wel oplosbaar en kun je dus meerdere merken geven.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:41

Cat show van de boerebond !!! En niet teveel maaltijdzakjes . Onze kat heeft het ook gehad , ik raad je af om wiskas te nemen zit veel zout in , wat je net zij kregen eij ook toen overgegaan opcat show voor de blaas

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:45

Sorry dat ik het zeg.. Maar als je dat niet over hebt voor je kat om speciaal voer waar hij er geen last meer van heeft, had je het dier niet in huis moeten halen.

Ik heb hier een 6 jarige kater zitten die al vanaf 7 maanden er last van heeft. Hij heeft eerst hills gekregen tot hij dat niet meer wilde eten en is hij over gegaan op RC. Hij doet het daar hardstikke goed op. En zo duur zijn de zakken niet. Ik neem de 6 kg zakken en dan doe ik die in een goede luchtdichte bak. Dan ben ik per jaar iets meer als 130 euro kwijt aan zijn voer.. ik denk dat dat vergeleken andere merken helemaal niet zoveel scheelt...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:52

klopt, ik ben voor 10kg RC urinary 70euro kwijt en voor de RC sensible 60, dus ja....

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:53

Goedkoop voer als Whiskas, Gourmet etc. zou ik zeker niet voeren. Eén van mijn katers heeft op anderhalf jarige leeftijd blaasgruis gehad en ook later een verstopping, en hij (en de andere 3 katten) doen het prima op premium voer van Prins. Kregen eerder ook goedkoper voer. Qua prijs is Prins ook goed te doen, ze hebben er weinig van nodig. Sowieso het beste in wat grotere verpakkingen inkopen, dat is voordeliger.

Verder is altijd vers water in de buurt (eventueel een fonteintje) en een schone kattenbak erg belangrijk bij katten die gevoelig zijn voor gruis. Sowieso wel fijn natuurlijk...

Inderdaad wel belangrijk om te weten welke vorm van blaasgruis de kat heeft, struviet komt het meeste voor, maar is het oxalaat dan is dat wel belangrijk om te weten ja...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:07

XxLiEsJuHhxX schreef:
Sorry dat ik het zeg.. Maar als je dat niet over hebt voor je kat om speciaal voer waar hij er geen last meer van heeft, had je het dier niet in huis moeten halen.

Ik heb hier een 6 jarige kater zitten die al vanaf 7 maanden er last van heeft. Hij heeft eerst hills gekregen tot hij dat niet meer wilde eten en is hij over gegaan op RC. Hij doet het daar hardstikke goed op. En zo duur zijn de zakken niet. Ik neem de 6 kg zakken en dan doe ik die in een goede luchtdichte bak. Dan ben ik per jaar iets meer als 130 euro kwijt aan zijn voer.. ik denk dat dat vergeleken andere merken helemaal niet zoveel scheelt...

Waar haal jij er uit dat ik geen speciaal voer wil geven? Volgens mij geef ik meerdere keren aan dat ik over wil stappen, en ik heb vanmiddag bij de DA een grote zak RC gekocht. Zoals je ook kan lezen in mn vorige post. Mijn enige vraag is of er geen goedkoper alternatief is.. En die zijn er kennelijk, die ook goed zijn.
Was dit er niet dan zou ik zeker RC blijven voeren (wat ik misschien nu ook nog wel ga doen)
Dus je trekt een beetje snel je conclusies.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:26

Dat haalde ik uit de OP.. Omdat je de kat elke keer weer op zijn oude normale voer zet.. Het is neem ik aan duidelijk aan gegeven dat dat gewoon onwijs risicovol is.. Waarom dat risico nemen en veel meer geld aan dierenartskosten kwijt zijn dan je gewoon aan zijn dieet te houden.?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 06:44

XxLiEsJuHhxX schreef:
Dat haalde ik uit de OP.. Omdat je de kat elke keer weer op zijn oude normale voer zet.. Het is neem ik aan duidelijk aan gegeven dat dat gewoon onwijs risicovol is.. Waarom dat risico nemen en veel meer geld aan dierenartskosten kwijt zijn dan je gewoon aan zijn dieet te houden.?

Dit staat toch ook duidelijk in mn OP: Maar toch heb ik de DA even gebeld, en morgen om half 3 moeten we even langskomen.
Maar ik weet zijn advies al.. Ander voer.. En dit wil ik nu zelf ook. Vind het sneu als hij elk jaar een blaasontsteking heeft.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 06:47

Let wel op dat er merken zijn die zeggen het te voorkomen. Maar die vlieger gaat alleen op als de kat er nog nooit last van gehad heeft, en KAN preventief werken (is dus geen garantie).