Cavia wil andere cavia verkrachten, beide mannetjes, en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monica24

Cavia wil andere cavia verkrachten, beide mannetjes, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 07:48

Al bijna 3 jaar hebben wij 2 mannelijke cavia's. Toen we ze kregen was de ene cavia net van zijn moeder af en de andere al 9 maanden. Al die tijd hebben ze in goede harmonie samengeleefd, er is nooit iets voorgevallen, maar nu bespringt de ene cavia continu de ander, die dat niet wil en "gillend" wegrent, waardoor er een continue achtervolging door het hok plaatsvindt. Snel een hok erbij gehaald en ze zitten nu gescheiden, maar dat is wel heel sneu. Ik heb geprobeerd ze weer bij elkaar te zetten met veel lekkers om ze af te leiden, maar het begint direct opnieuw. Wat moet ik nu doen? Die ene laten castreren? Lost dat het op? Ik wil graag dat ze weer lekker samen kunnen leven, en we hebben buiten bij lekker weer ook maar 1 ruimte waar ze "buiten kunnen spelen". Voor beiden een jong vriendje erbij nemen is geen optie, want dit zijn mijn laatste cavia's. Hellup....?!

Thats_Me

Re: Cavia wil andere cavia verkrachten, beide mannetjes, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:52

Tja, het is een feit dat mannetjescavia's niet zo goed samen gaan. Het beste kun je een groepje van 1 gecastreerd mannetje met wat vrouwtjes bij elkaar zetten. Ook een groepje vrouwen samen gaat vaak goed.

Het is trouwens een vorm van dominantiegedrag. Kun je eentje niet weg doen, de ander castreren en er dan een vrouwtje bijnemen? Als je ze nu allebei zou castreren los je het probleem niet op dus dat is geen optie.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:57

Wij hebben ook 2 mannetjes cavia's gehad dat ging prima 1 van de 2 was volgens mij wel gecastreerd.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:59

Ze zijn rangorde aan het bepalen dat doen dieren en gaat wanneer deze is bepaald vrijwel altijd weer goed

Zelfs onze dekberen zitten met 2 in 1 hok ook naar het dekken, er word wel wat afgetast en bepaald wie waar staat maar naar dat de rangorde is bepaald niets meer aan de hand.
Vaak klinkt het erger dan het is als er geen echte wonden aan te pas komen moeten ze het toch echt zelf uit werken. Zorg wel dat er voldoende is om weg te kruipen en ruimte tussen de dieren denk aan buisjes kartonnen doosjes ea

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 08:02

OK Thats_Me, zou het dominante gedrag niet weggaan als hij gecastreerd is, net zoals hengsten streken bij een paard denk je? Het gaat al jaren goed omdat ze samen opgegroeid zijn. Beiden hebben nog nooit een vrouwtje gezien behalve hun moeder.

Overigens is cavia's erbij nemen geen optie omdat ik hierna echt geen cavia's meer wil (alleen moeders zorgt ervoor). Een wegdoen is ook niet makkelijk omdat ze beiden een medisch probleempje hebben waar wel goed voor gezorgd moet worden.
Laatst bijgewerkt door Monica24 op 29-03-14 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 08:04

Maar Seven, ze zitten al jaren samen. Hij doet hem echt wel pijn en zijn (korte) nagels, en de onderste wordt er erg zenuwachtig van. Ik vind het zo vreemd dat dit na jaren pas verandert.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:09

Ja dat kan ook naar jaren, dat hormonen veranderen en de cavia nu onderop eerst de leider was. Dat krabben ja dat hoord er wel bij he kan de nagels goed kort houden maar het is heel natuurlijk gedrag. Ik haal ze niet uit elkaar tenzij er echt bloed vloeit nu heb jij dat wel gedaan en zal weer bij elkaar zetten alleen maar lastiger worden de ''aanvallende'' heeft echter gewonnen met wegjagen.

Ik heb het nu in mn vrouwen groep dames die al jaren samen zitten waarvan 1 nu echt ouder word en juist die is kattig aan het doen ze voelt dat ze minder te zeggen heeft en word dus strenger dat moeten ze ook zelf uitzoeken.

Castreren zal daarnaast niet helpen want bij cavia's blijft de drift wel ook zonder ballen daarom werkt een cavia beer bij zeugen zo goed

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 08:15

Bedankt voor je reactie. Er is dus eigenlijk geen oplossing, behalve het ze uit laten zoeken onderling, maar de aangevallen cavia is al wat zwakker, dus die wil ik dit gevecht niet aandoen eigenlijk.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:19

Zwakker alsin oud of mager of?

Was deze dat al langer?
Ik denk dat als je ze nu weer bij elkaar zet de ander er een schepje boven op doet hij heeft al eens gewonnen.

Je zou het op neutraal terrein weer kunnen proberen, dus alles super schoonmaken niets laten zoals het is en weer introduceren

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 08:24

Hij is iets ouder, veel kleiner en dunner. Die ander is echt een megacavia :). Hij heeft problemen met poepen, en af en toe een kale plek of een bult. (Ben bij dierenarts geweest, die wist ook niet wat het was, inmiddels weer over). Maar hij vecht niet zozeer, wil hem echt dekken zeg maar.

Ik zou het in de nieuwe kooi kunnen proberen, daar zit de "zwakkere" in, en is de grote nog nooit in geweest.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:28

Dat zou kunnen, dat hij zwakker is is wat ik denk de reden dat de andere dit doet die wil zijn dominantie laten gelden door op hem te rijden. Wanneer dat een keer lukt is het veelal ook klaar

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 08:39

Meteen maar in actie gekomen, de grote in het nieuwe hok erbij gezet en die is zo bang dat hij in een hoekje zit te schuilen. De kleine is lekker aan het eten, dus so far so good. Wel maar even erbij blijven want de grote zal zo wel weer praatjes krijgen..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:42

Gewoon lekker met rust laten, er stedes bij staan ea kan ook veel stress en onrust geven

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:45

Ik heb het broertje van de cavia: Degoe's. Als die twee ook maar iets op elkaar lijken, is het inderdaad dominantie gedrag. Bij degoe's maakt het geen klap uit of het mannetjes of vrouwtjes zijn die dit gedrag bij elkaar vertonen en doet castratie bij mannetjes ook weinig aan het temperament. Geen idee of dat bij cavia's ook zo is, maar het is het navragen wel waard om onnodige castratie te voorkomen.

Bij degoe's is het een kwestie van in de gaten houden en uitzitten. Je doet er weinig aan. Degoe's kunnen een 'roll of death' met elkaar maken, dan weet je dat het écht foute boel is en dat is ook het moment dat je moet ingrijpen. Cavia's zullen onderling ongetwijfeld ook wel zoiets hebben.

Misschien is het ook wijsheid om een gedegen cavia forum te raadplegen. Zij kunnen je vast een stukje verder helpen. Het kan namelijk ook zijn dat ze wat aan de krappe kant gehuisvest zitten en zo op elkaar afreageren (doen degoe's namelijk ook als ze te klein zitten).

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:50

Ik zou uitkijken, het kan zijn dat ze dit doen om rang, maar als ze ook nog gaan vechten (wat best kan de een protesteert dan!) zou ik ze uit elkaar zetten, want ze kunnen elkaar bont en blauw maken hoor, vergis je daar niet in..

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 08:51

Seven schreef:
Gewoon lekker met rust laten, er stedes bij staan ea kan ook veel stress en onrust geven

Ik zit gewoon op de bank :)

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 08:54

@kala, bedankt voor de tip. Ik heb al veel gegoogled natuurlijk, en daar komt alleen het standaard verhaal uit (mannetjes niet bij elkaar, tenzij samen opgegroeid). Op bokt zitten veel mensen die er veel verstand van hebben, dus vandaar mijn vraag hier.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:57

Kala bedankt voor je aanvulling maar ondanks dat de cavia en degoe uit hetzelfde gebied komen verschillen zij toch echt wel in gedrag. Ik heb altijd degoe's gewoon bij elkaar gezet [man bij man en vrouw bij vrouw] en 99 van de 100x is dat gewoon goed gegaan. Uitzonderingen heb je altijd maar vaak mankeerde er ook wel wat aan het dier wat niet binnen een groep paste.

Cavia's zijn ook groepsdieren en zijn qua karakter ook wel makkelijker dan bijvoorbeeld konijnen. Echter kun je daar niet zomaar mannetjes bij elkaar zetten. Dat is gewoon teveel testosteron bij elkaar. Dan krijg je echt last van dominantiegedrag. Terwijl je prima een groep degoemannen kunt houden, daar binnen heb je ook wel dominantie lijnen maar dat uit zich minder snel in agressie dan bij cavia's.

Uiteraard speelt huisvesting mee, echter blijft het om twee mannetjes gaan die elkaar niet meer mogen. Ik hoop dat de koppelpoging gaat werken! Hoewel het lastig blijft als ze eenmaal begonnen zijn met dit gedrag.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:21

Heeft niets te maken met elkaar mogen of niet ze moeten gewoon weten wie waar staat en ja sommige gaan daarin te ver maar dat ligt ook aan de combinatie. Het is puur hormonen kan het diertje zelf niets aan doen die reageert gewoon op zn lichaam.

Ik heb in jaren maar 1 beer gehad die niet met andere beren kon door dominantie deze vermoorde anderen echt, die heb ik uitgesloten van de fok.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 09:29

Ze zitten nog heel rustig bij elkaar. Ik moet wel zo naar mijn paard over een half uurtje, dus twijfel even of ik ze alleen kan laten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:39

Als je er verstop mogelijkheden in hebt zou ik niet weten waarom niet

Vertrouw je het niet moet je het niet doen

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:43

Wij hebben precies hetzelfde, alleen dan met vrouwtjes konijnen. Die bespringen elkaar ook vaak....

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 09:47

Ze hebben een schuilplaats, maar daar kunnen ze ook wel allebei in.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 10:01

PLotseling luid gepiep van beneden van de kleine. Vervolgens keihard geklappertand. Dus ene doodsbang, ander in de aanvalsstand. Beiden weer apart dus. Ik heb nu wel de grote weggehaald zodat hij niet "gewonnen" heeft. Probeer het vanmiddag nog wel een keer in de buitenren.

Balen zeg. Moeten ze straks de rest van hun leven apart blijven, dat is zielig. Maar ik wil echt geen nieuwe cavia's erbij. Die grote zou nog wel naar iemand anders kunnen, maar die kleine heeft wel goede verzorging nodig. Die kan niet zomaar bij een kind oid. Ze zitten nu overigens wel naast elkaar maar kunnen niet meer bij elkaar komen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:33

Grote wegdoen, kleine castreren en ouder vrouwtje erbij zetten?