katten jagen nieuwe kat weg. twee dagen niet thuis geweest!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

katten jagen nieuwe kat weg. twee dagen niet thuis geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 22:11

Nou, zoals de titel ak doet vermoeden hebben wij n nieuwe kat erbij die door onze andere niet gecastereerde katers word weggejaagd. Hij is zojuist na twee lange dagen eindelijk weer thuis. Maar hoe kunnen we dit.nu aanpakken? !

Saskia9

Re: katten jagen nieuwe kat weg. twee dagen niet thuis geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:19

Katers castreren en met zijn allen een tijd binnen houden.
Het kan zelfs zover gaan dat je kat echt wegloopt en niet meer terug komt.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:21

vind de tip van Saskia9 heel goed.
Tevens gelijk de vraag waarom de andere (nog) niet gecastreerd zijn maar wel buiten lopen(niet aanvallend bedoeld)
paar vragen
Is de nieuwe kat geintroduceerd op een rustige manier of gewoon gelijk erbij?
Zijn ze eerst met zijn alle een 6 weken binnen geweest?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 20:15

Hmm ze hebben al n tijdje met elkaar op de stal gezeten. Jep dat weet ik daarom vroeg ik mij af hoe jullie dit oplossen :)
Onze katers worden niet gecastreerd omdat dat vrij overbodig is op zo'n grote boerderij en omdat er hier soms een sneuvelt ):

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:17

riannezweeds schreef:
Hmm ze hebben al n tijdje met elkaar op de stal gezeten. Jep dat weet ik daarom vroeg ik mij af hoe jullie dit oplossen :)
Onze katers worden niet gecastreerd omdat dat vrij overbodig is op zo'n grote boerderij en omdat er hier soms een sneuvelt ):

Dat vind ik dus geen reden. Ik woon ook op een boerderij. Maar mijn kater en poes zijn wel gecastreerd en gesteriliseerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:18

riannezweeds schreef:

En toch vindt iedereen het raar dat er zo'n kattenoverschot is...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:22

riannezweeds schreef:

Je weet hoever katten van huis kunnen gaan? Castreren is dus zeker géén overbodige luxe. Ook voor de kater zelf trouwens beter om te castreren, hormonen enzo :Y)

Wat betreft katten aan elkaar laten wennen. Dit is erg kat afhankelijk. Er zijn genoeg katten die elkaar accepteren maar ook genoeg die elkaar letterlijk de tent uitvechten. Je zou ze rustig aan elkaar moeten laten wennen. Oftewel opsluiten en zorgen dat ze elke dag wat langer bij elkaar zitten. Als dat goed gaat kun je ze daarna weer los laten. Echter kan het voorkomen dat het gewoon niet klikt. Dan wordt het een nieuw huisje zoeken voor 1 van de katten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:24

Asiels zoeken altijd wel een plek voor zgn. boerderijkatten, dat zijn katten die niet sociaal genoeg zijn om in een huis geplaatst te kunnen worden, maar wel goed zijn in muizen jagen. Je eigen dieren castreren dus en dat soort katten een plekje geven als je te kort komt. Door de castratie blijven ze ook dichter bij huis en dan gebeuren er minder vaak ongelukken.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 06:47

Wij hebben deze kat opgevangen omdat de vorige eigenaar hem in het bos wou dumpen. Ze hebben twee weken af en toe met hem binnen gezeten en nu zijn ze samen binnen om te eten. Daarna gaat alles weer naar buiten en dan beginnen ze weer met hun plagerij. Hij is de laatste avonden Gelukkig gewoon binnen gekomen :) dus het zal zich allemaal met wat tijd wel oplossen.
Onze katers worden gewoon niet gecastreerd. Ze zijn bijna altijd thuis omdat wij ook poezen hebben thuis (ook niet gesteriliseerd)
Ik vind dat zolang je zeof oplet dat er geen nageslacht thuis blijft wonen de katten ook absoluut niet gecastreerd hoeven te worden. Ik zie geen enkele reden de kat te castreren omdat t rustiger voor de kat zou zijn. 

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:32

Je klinkt als een oude, zuinige boer.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:42

Castreren is de oplossing en niet alleen omdat je geen nageslacht wil. Ze lopen minder weg, veel minder gevechten (dus ook veel minder abcessen en wonden) en natuurlijk ook veel minder ongewenste (inteelt)nestjes. Katten-aanbod is enorm dus als er 'eentje sneuvelt' is geen reden om niet te castreren. Hier in noord Zweden zien we inderdaad heel veel katten bij huizen waar niets aan gedaan wordt: zijn ze teveel of lastig worden ze gedumpt of zelfs afgemaakt. Castreren, vaccineren en ontwormen is er al helemaal niet bij: het mag vooral niets kosten blijkbaar. In de steden is dat gelukkig wel anders en daar zijn ze 'echt' huisdier.
(ik moet er wel bij zeggen dat de dierenartsen hier belachelijke prijzen rekenen maar dat moet je dan maar incalculeren als je hier aan dieren begint vind ik)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:48

Ooit van kattenaids gehoord? En dat niet gecastreerde katers daar meer kans op hebben? Is niet fijn voor je dier.

Kan mij om zulke onwetendheid zo boos maken. Waarom neem je dieren als het je toch niks boeit?

Afbeelding

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:52

Castreren die handel +:)+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:01

riannezweeds schreef:
Wij hebben deze kat opgevangen omdat de vorige eigenaar hem in het bos wou dumpen. Ze hebben twee weken af en toe met hem binnen gezeten en nu zijn ze samen binnen om te eten. Daarna gaat alles weer naar buiten en dan beginnen ze weer met hun plagerij. Hij is de laatste avonden Gelukkig gewoon binnen gekomen :) dus het zal zich allemaal met wat tijd wel oplossen.
Onze katers worden gewoon niet gecastreerd. Ze zijn bijna altijd thuis omdat wij ook poezen hebben thuis (ook niet gesteriliseerd)
Ik vind dat zolang je zeof oplet dat er geen nageslacht thuis blijft wonen de katten ook absoluut niet gecastreerd hoeven te worden. Ik zie geen enkele reden de kat te castreren omdat t rustiger voor de kat zou zijn. 

Dat is dus niet waar ;) Zolang jouw katers buiten kunnen komen zullen zij ook bij 'buurkatten' voor nageslacht zorgen. Zijn een hoop zwerfkatten die niet geholpen zijn -O- Inderdaad nog maar niet te denken aan ziektes als FIP en FELV die tijdens gevechten heel makkelijk overgedragen kunnen worden.

Het kattenprobleem is erg groot. Er is heel veel overschot en dan spreek ik niet alleen over Nederland, dus ook in Zweden zijn er teveel katten. Zo groot zelfs dat er dieren worden ingeslapen omdat het er gewoon teveel zijn. Waarom wil je meewerken aan dit probleem? Terwijl je gewoon je dieren kunt laten helpen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:11

riannezweeds schreef:

Kan jij dan verklaren waarom de poezen van mijn oma steeds zwanger worden, terwijl mijn oma in the middle of nowhere woont en geen katers heeft?
Gewoon castreren en steriliseren die handel, is voor iedereen fijner.

Wat zijn, volgens jou, de >nadelen< dan aan het castreren? (Waarom je het niet doet?)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:17

Logisch toch dat ze die kat weg jagen katten zijn vreselijk territoriaal zeker ongecastreerde, ik wil niet met een blacklight langs jou huis :=

Geef je katten rust en laat ze helpen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:58

riannezweeds schreef:

Lekker laten vermeerderen en vervolgens bij de grote bubs toch al aangeboden katten die nauwelijks een huisje kunnen vinden omdat het er al zo belachelijk veel zijn.
Woehoe, goede instelling +:)+ +:)+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:08

Seven schreef:
Logisch toch dat ze die kat weg jagen katten zijn vreselijk territoriaal zeker ongecastreerde, ik wil niet met een blacklight langs jou huis :=

Geef je katten rust en laat ze helpen

Precies dit... Nogal logisch dat de nieuwe kat weggehaald wordt.
En even serieus? Poezen niet gecastreerd (ja poezen worden ook gecastreerd), katers ook niet? En jij verwacht dat er toch geen nestjes komen?
Kom op zeg, die katers hebben een bak hormonen waar ze niks mee mogen/kunnen, niet zo raar dat ze zich helemaal uitleven op de nieuweling.

Voor jou klinkt jouw post waarschijnlijk heel logisch maar ga echt nou eens onderzoek doen, want de opmerkingen die hier geplaatst zijn kloppen allemaal. En maak dan een afspraak bij de DA. Want ik mag hopen dat je het niet laat vanwege het geld.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:40

Dus je zet je katers en poezen bij elkaar en denkt dat er niets gebeurd als je oplet? Meid, die beesten zijn sneller dan konijnen. Het verbaasd me heel erg dat jij niet al tig nesten hebt gehad.

Castreren heeft zoveel voordelen!
1. minder agressief, dus zullen minder vechten met jouw nieuwe kat EN andere katten.
2. minder de neiging op zoek te gaan naar vruchtbare poezen, dus blijven thuis en doen hun werk beter als ongediertevanger.
3. zijn niet meer vruchtbaar, dus je vermeerdert de kattenpopulatie in jouw streek niet meer onnodig EN je kat loopt veel minder risico op kattenziektes als kattenaids en FIV.
4. ze worden meer aanhankelijk, dus kan je er ook nog een wat mee kroelen.

Nadelen van castreren?
Elke operatie heeft een risico. Bij castreren is dit vrijwel nihil

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:44

Zeker bij katers omdat het daar aan de buitenkant hangt :j Al heeft mijn poes misschien een halve dag zielig gekeken, toen struinde ze alweer vrolijk rond.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:47

Je vraagt hoe dit probleem aan te pakken, mensen geven oplossingen, maar dat zint je niet. Denk dat je zelf het antwoordt ook wel kan verzinnen. Als iedereen zo denkt, krijg je genoeg inteelt katten.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:51

xEmily schreef:
riannezweeds schreef:

Kan jij dan verklaren waarom de poezen van mijn oma steeds zwanger worden, terwijl mijn oma in the middle of nowhere woont en geen katers heeft?
Gewoon castreren en steriliseren die handel, is voor iedereen fijner.

Wat zijn, volgens jou, de >nadelen< dan aan het castreren? (Waarom je het niet doet?)

Omdat je oma ook geen zin heeft om haar poes te laten steriliseren?.....

Ts ik snap ook niet waarom je niet je katers laat castreren.....

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:54

Hey Ts, snap dat je zo iets hebt van he, hier gaan regelmatig katten dood of er gebeurd wat, maar dat is echt geen reden tot niet castratie. Ik woon ook op een boerderij en wij hebben ook katten. Af en toe sterft er hier ook eentje of vertrekt er een kater. We hebben dan bv een tijdje zonder katten gezeten. Maar de ervaring Leers, dat als je dan even rondvraagt, je meteen een andere kat op de stoep hebt.

Je katers zullen de nieuwe blijven pesten, omdat dat nu eenmaal begonnen is. Je zult het niet altijd zien, maar het gebeurd wel. Dus ik zeg ook, castreren.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:56

Als je toch niet meer zoveel katten hebt, zijn er nog genoeg te vinden, ook nog gratis.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:00

Ts, ben je niet bang voor inteeltnestjes dan?

Ik ga mee in bovenstaande opmerkingen. Het castreren van je poezen en katers heeft vele voordelen en ik denk ook dat de nieuweling sneller zal worden geaccepteerd als iedere kat geholpen is. Het zijn kleine operaties en je katten kunnen diezelfde dag al worden opgehaald van de kliniek.