Sinds gister is een koppel duiven bezig om op ons balkon een nest te bouwen. Ik heb een griepje te pakken dus ben op het moment ziek thuis. Nu zag ik gister dus ineens twee duiven zitten op het balkon, op de heater

Ik heb ze weggejaagd en gekeken of er al een nest was. Dat was nog niet het geval. Ze kwamen wel steeds terug en heb ze nog een paar keer weggejaagd. Later op de dag heb ik ze zien paren. Aan het eind van de middag zag ik wel ineens takjes op m'n balkon, dus ze waren begonnen aan het nest. Nu is die heater niet bepaald stabiel (draait) en sowieso vind ik dat met de stroomkabels niet zo'n puike plaats. Verder zit ik er niet op te wachten dat m'n balkon compleet ondergescheten wordt..
Ik heb echt nooit duiven op het balkon maar deze zijn nu echt heel hardnekkig bezig!
Heb een doos op de heater gezet, die gooien ze eraf of gaan erop zitten.

Dus daarna:

Vanochtend zaten ze ineens met z'n tweeën op de andere heater aan de andere kant van het balkon
Dus daar staat nu ook een doos op. Toch blijven ze terugkomen om te checken of ze nog terecht kunnen.Ik heb net mijn keffer (dwergkees) op het balkon gezet. Misschien dat de duiven dan van een afstandje zien (tegenover is een parkje waar ze in de boom zitten) dat het een onveilige plek is om een nest te bouwen. Die joekel van mij heeft haar taak goed volbracht, heel de buurt bij elkaar gekeft. Net weer naar binnen gehaald en 5 min. later zit meneer duif alweer op de rand van het balkon te kijken of de kust veilig is. Nu wil ik dus steeds als ze terug komen, direct m'n hondje naar buiten laten om ze weg te jagen. Misschien heeft dat nog enig effect.
Kortom, ik wil dus GEEN duivennest op mijn balkon. Niet alleen vanwege de mogelijke overlast maar ook vanwege veiligheid (heater vind ik niet een ideale plek) en ik ken mezelf.. mocht er straks zo'n babyduif uit het nest vallen.. dan voel ik me geroepen om het beest groot te brengen
Dat wil ik dus allemaal NIET.Ik zet het bij beestenboel omdat ik nieuwsgierig ben of er duivenkenners zijn die weten of het gedrag van de duiven te doorbreken is. Zijn ze echt zo hardnekkig dat als ze een plek uitgezocht hebben, ze dan terug blijven komen? Dit is DE plek? En ik zie wel dat de bomen hier tegenover (waar ze ook in zitten) nog helemaal kaal zijn en wellicht geen goede beschutting geven voor een nest. Vandaar dat ze nu uitwijken naar mijn balkon?
Hoe kan ik ze tegenhouden?
Ik gebruik liever geen dieronvriendelijke middelen