Duiven willen nest bouwen op mijn balkon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Duiven willen nest bouwen op mijn balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:33

Hallo,

Sinds gister is een koppel duiven bezig om op ons balkon een nest te bouwen. Ik heb een griepje te pakken dus ben op het moment ziek thuis. Nu zag ik gister dus ineens twee duiven zitten op het balkon, op de heater :+
Afbeelding

Ik heb ze weggejaagd en gekeken of er al een nest was. Dat was nog niet het geval. Ze kwamen wel steeds terug en heb ze nog een paar keer weggejaagd. Later op de dag heb ik ze zien paren. Aan het eind van de middag zag ik wel ineens takjes op m'n balkon, dus ze waren begonnen aan het nest. Nu is die heater niet bepaald stabiel (draait) en sowieso vind ik dat met de stroomkabels niet zo'n puike plaats. Verder zit ik er niet op te wachten dat m'n balkon compleet ondergescheten wordt.. :')
Ik heb echt nooit duiven op het balkon maar deze zijn nu echt heel hardnekkig bezig!
Heb een doos op de heater gezet, die gooien ze eraf of gaan erop zitten.
Afbeelding

Dus daarna:
Afbeelding

Vanochtend zaten ze ineens met z'n tweeën op de andere heater aan de andere kant van het balkon := Dus daar staat nu ook een doos op. Toch blijven ze terugkomen om te checken of ze nog terecht kunnen.
Ik heb net mijn keffer (dwergkees) op het balkon gezet. Misschien dat de duiven dan van een afstandje zien (tegenover is een parkje waar ze in de boom zitten) dat het een onveilige plek is om een nest te bouwen. Die joekel van mij heeft haar taak goed volbracht, heel de buurt bij elkaar gekeft. Net weer naar binnen gehaald en 5 min. later zit meneer duif alweer op de rand van het balkon te kijken of de kust veilig is. Nu wil ik dus steeds als ze terug komen, direct m'n hondje naar buiten laten om ze weg te jagen. Misschien heeft dat nog enig effect.

Kortom, ik wil dus GEEN duivennest op mijn balkon. Niet alleen vanwege de mogelijke overlast maar ook vanwege veiligheid (heater vind ik niet een ideale plek) en ik ken mezelf.. mocht er straks zo'n babyduif uit het nest vallen.. dan voel ik me geroepen om het beest groot te brengen :o Dat wil ik dus allemaal NIET.

Ik zet het bij beestenboel omdat ik nieuwsgierig ben of er duivenkenners zijn die weten of het gedrag van de duiven te doorbreken is. Zijn ze echt zo hardnekkig dat als ze een plek uitgezocht hebben, ze dan terug blijven komen? Dit is DE plek? En ik zie wel dat de bomen hier tegenover (waar ze ook in zitten) nog helemaal kaal zijn en wellicht geen goede beschutting geven voor een nest. Vandaar dat ze nu uitwijken naar mijn balkon?
Hoe kan ik ze tegenhouden?

Ik gebruik liever geen dieronvriendelijke middelen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:35

Ik zou er ook niet blij mee zijn. Kun je geen gaas spannen?
Duiven kunnen enorm volhardend zijn.

Ansie

Re: Duiven willen nest bouwen op mijn balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:37

Ja gaas heb ik ook al aan gedacht, maar heb ik zo niet liggen. Dat zou denk ik de enige optie zijn om ze echt van het balkon te weren..
Dat ze zo volhardend zijn, daar kom ik nu achter ja.....pffff

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:38

Ik kan je helaas niet helpen, maar moet zeggen dat ik het eigenlijk wel een beetje komisch vind :')
Ik lees verder mee voor als iemand een gouden tip heeft wat ook bij wespen werkt, ik zit hier met een wespennest onder de dakpannen die het ook erg gezellig blijken te vinden :+

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:42

Airsoft geweertje of bibigun :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:43

Het is ook wel komisch :D Ik zit hier met m'n zieke kop die duiven steeds weg te jagen. Ze houden me wel bezig..
Maar ergens vind ik het ook sneu. De beestjes hebben gister gepaard en lopen nu misschien al een dag achter met het bouwen van een nest. De tijd zal ook wel gaan dringen om een veilig plekje te vinden.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:43

Voor het wespennest; grote vuilniszak en handschoenen. Zak eromheen en aan de bovenkant vastpakken (en dichthouden!!!!) En dan heb je een boze horde wespen. Maar ze zijn wel weg. Ik doe er dan altijd nog 2 zakken omheen :=
hebben hier ieder jaar een nest in de schuur en zo krijg je ze iig weg.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:45

De plantenspuit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:48

Dit had mijn oma ook en die heeft een opgezette uil neer gehangen, en nu komen ze niet meer. _O-

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:48

Wel voorzichtig met wespen!

Duiven tja hier was het telkens weg jagen, maar op een gegeven moment zijn ze het ook gewoon zat. Hier waren ze zo leuk om boven onze achterdeur hun nest te bouwen maar ga vrij vaak door die deur dusja hebben ze maar besloten dat het niet veilig genoeg was. :o

Trok wel standaard alles van het nest er terug uit... ze moeten maar een nest bouwen ergens anders. Geen zin in duivenpoep vanaf ik mijn achterdeur uitga, de kat helpt ook mee trouwens vinden ze ook niet zo veilig voor hun jonkjes }:0

Stel dat ik ooit hardnekkige heb plantenspuit er op nee ben vrij bruut op dat vlak wil ze daar niet dus jaag ze gewoon weg :=

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:50

Britta31 schreef:
De plantenspuit.

Dat zou ook nog wel kunnen helpen ja. Ik ben nu al wel zo ver dat ze al wegvliegen als ik de deur open doe. Gister zaten ze me gewoon aan te staren en moest ik echt geluid maken en met m'n armen zwaaien voordat ze eens de moeite namen om weg te gaan. Dus we zijn al een stapje verder.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:51

MarlindeRooz schreef:
Dit had mijn oma ook en die heeft een opgezette uil neer gehangen, en nu komen ze niet meer. _O-

Mooie decoratie :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:52

Ja in haar vorige huis hing die bij haar op de gang, toen durfde ik al nooit naar de WC als ik daar sliep. :x :')

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:52

hetlevenwint schreef:
Wel voorzichtig met wespen!

Duiven tja hier was het telkens weg jagen, maar op een gegeven moment zijn ze het ook gewoon zat. Hier waren ze zo leuk om boven onze achterdeur hun nest te bouwen maar ga vrij vaak door die deur dusja hebben ze maar besloten dat het niet veilig genoeg was. :o

Trok wel standaard alles van het nest er terug uit... ze moeten maar een nest bouwen ergens anders. Geen zin in duivenpoep vanaf ik mijn achterdeur uitga, de kat helpt ook mee trouwens vinden ze ook niet zo veilig voor hun jonkjes }:0

Stel dat ik ooit hardnekkige heb plantenspuit er op nee ben vrij bruut op dat vlak wil ze daar niet dus jaag ze gewoon weg :=

Ok, nog ff volhouden dus :))

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 11:52

MarlindeRooz schreef:
Ja in haar vorige huis hing die bij haar op de gang, toen durfde ik al nooit naar de WC als ik daar sliep. :x :')

Dus het helpt ook tegen kinderen :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 11:54

ilaan schreef:
Voor het wespennest; grote vuilniszak en handschoenen. Zak eromheen en aan de bovenkant vastpakken (en dichthouden!!!!) En dan heb je een boze horde wespen. Maar ze zijn wel weg. Ik doe er dan altijd nog 2 zakken omheen :=
hebben hier ieder jaar een nest in de schuur en zo krijg je ze iig weg.

Deze tip zou ik echt niet proberen. Nogal gevaarlijk. Met bijen is het misschien nog een optie (al zou ik het dan ook niet doen en ze zijn nog eens beschermd ook), maar met wespen al helemaal niet zelf aan beginnen!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:02

Wij doen het al zeker 10 jaar zo en nog nooit verkeerd gegaan. Je moet alleen doorpakken en het doen wanneer de meeste wespen erin zitten. En direct dichtmaken door de vuilniszak dicht te draaien. Tip gekregen van degene die ze iedere weg kwam halen. Omdat wij doordeweeks nooit thuis waren. Werkt prima, alleen niet twijfelen en je kop erbij houden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:05

ilaan schreef:
Wij doen het al zeker 10 jaar zo en nog nooit verkeerd gegaan. Je moet alleen doorpakken en het doen wanneer de meeste wespen erin zitten. En direct dichtmaken door de vuilniszak dicht te draaien. Tip gekregen van degene die ze iedere weg kwam halen. Omdat wij doordeweeks nooit thuis waren. Werkt prima, alleen niet twijfelen en je kop erbij houden.

Maar 10 jaar 'ervaring' is wel even wat anders dan een enkele keer een wespennest. Dat moet je niet doen wanneer je niet weet waar je mee bezig bent.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:09

Voor de duif,Ken je niet iemand met een kat en kan je daar niet vuile kattenbak vulling krijgen.En dat in bakjes op het balkon.Of alleen de drolletjes.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:09

Duiven kunnen lang volhouden en geven maar niet zo op.
Ik heb het een keer mee gemaakt bij een client.
Duiven hebben toen toch gewonnen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 12:13

Britta31 schreef:
Voor de duif,Ken je niet iemand met een kat en kan je daar niet vuile kattenbak vulling krijgen.En dat in bakjes op het balkon.Of alleen de drolletjes.

Ja m'n ouders hebben een kat dus dat valt wel te regelen. Ik vraag me alleen af of dat werkt? Maar valt altijd te proberen als het wegjagen niet helpt.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:13

De eerste paar jaar hadden wij ook geen ervaring hoor haha. En ik 3 jaar terug ook nog niet. Nouja, ik kies iig de goedkope en makkelijke oplossing!
Gaan wel een beetje offtopic zo.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:14

Kan je er niet een kop van een hark oid op leggen? Of iets met stekels?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 12:15

vrouwke schreef:
Duiven kunnen lang volhouden en geven maar niet zo op.
Ik heb het een keer mee gemaakt bij een client.
Duiven hebben toen toch gewonnen.

Dat klinkt niet hoopgevend haha.

Het is nu al een tijdje rustig hier, dus ik hoop dat ze een nieuw plekje aan het zoeken zijn..

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 12:18

MarlindeRooz schreef:
Kan je er niet een kop van een hark oid op leggen? Of iets met stekels?

Ja gewoon iets wat ongemakkelijk zit. Vanmorgen viel er al een doos af toen ie er op wilde gaan zitten, daar is ie geloof ik al wel van geschrokken. Daarna heeft ie het niet meer geprobeerd. Nog wel een paar keer op de rand van het balkon om de boel te inspecteren. Denk dat ze aan het afhaken zijn. Nog ff volhouden.