Hond poept alleen in tuin, niet aan de lijn.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Hond poept alleen in tuin, niet aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 09:28

Beste bokker,

Ik zit met een probleem. Wij hebben 2 teckels, Manou ( teefje van 2½ jaar oud) en sinds december hebben we haar volle broertje erbij, Kody.
Om even een beeld te geven: <3
https://lh4.googleusercontent.com/-lxK3 ... /Foto1.jpg

Nu is het zo, dat Kody alleen maar in de tuin poept, hij doet het gewoon niet buiten. Ook al lopen we een uur buiten, dan nog rent hij zodra we thuis zijn naar de achterdeur, en gaat daar dan snel in de tuin poepen.

We hebben al meerdere malen geprobeerd zodra we thuis zijn en hij naar de achterdeur rent om weer te gaan wandelen buiten. Dan nog poept hij gewoon niet.
Hij heeft nou sinds december misschien 5 keer aan de lijn gepoept, omdat we dan in een dierentuin liepen en hij het echt niet meer op kon houden.

Hij laat ook niet zien dat hij moet, zindelijk krijgen opzich was al een probleem. (Manou duurde ook langer, teckel, regen en koud weer gaan niet samen.. :') )
Inmiddels plast hij wel buiten, zijn hormonen gaan lekker werken en hij wil dus overal plassen (arme ding snapt nog niet dat hij dan de 1e keer niet alles leeg moet plassen en er alle keren daarna dus niets meer komt _O- )
Maar poepen... Ho maar..
Commando koppelen, ook geprobeerd. Hij snapt het niet.. Belonen als hij het die zeldzame keer buiten doet, doen we! Genoeg wandelen, ook.

Als het aan hem ligt, doet hij het gewoon lekker in de tuin, en als die niet voorhanden is, nou dan gewoon binnen.. :roll:
Kranten heeft hij nooit gesnapt, zijn we ook 4 weken mee bezig geweest.

Het lastige is ook, hij geeft het niet aan. Ook in de tuin niet. Hij is druk aan het rond racen (hij gaat echt hard!) en vervolgens gaat die kont omlaag en zit hij al te poepen. Dus ook geen mogelijkheid om hem dan nog aan de lijn te doen.
Hij doet het wel waar we bij zijn, in de tuin.

Nou zijn het kleine drolletjes, zo opgeruimd. Maar ik zou het toch er fijn vinden als hij gewoon buiten gaat poepen.

Hij poept 2 a 3 keer op een dag, mooie drolletjes. Hij krijgt eten van een dierenartsmerk (ik ben assistent) en glanst mooi.

Wat kan ik doen om deze kleine opdonder buiten te laten poepen? Ik ben een beetje door mijn arsenaal heen....

Amaris

Re: Hond poept alleen in tuin, niet aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:31

Misschien een gekke vraag... maar als een hond buiten (de tuin) poept moet je het opruimen toch?

Is het dan niet reuze handig dat hij in de tuin poept, jij ruimt het even op, en je gaat dan verder wandelen?
Of je maakt een poepplekje (zandbakje ofzo), laat hem daar poepen, lekker wandelen en eenmaal terug ruim je het op.

Hoef je ook niet de hele wandeling met zo'n poepzakje te lopen toch?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 09:34

Geen gekke vraag, het is ook heel handig. Tot we ergens op visite zijn zonder tuin.. Dan poept hij dus of niet, of binnen... :')
En van de zomer wil ik graag in de tuin lopen zonder een verdwaalde drol tegen te komen :P en met grasmaaien is het ook niet zo fijn als ik er 1 vergeten ben.... * rondvliegende keutels.... *

edit: Ze gaan vaak mee naar mijn werk, en daar is het dus ook erg lastig. Hij poept dus niet aan de lijn, en vertikt het dus, waardoor ik vanmorgen weer met een drol binnen zat hier in de praktijk.....

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:37

in de bench doen binnen, hij gaat echt niet in z'n eigen nest poepen en de tuin niet meer in behalve op de dagen dat hij buiten heeft gepoept

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:39

Mijn border collie poept ook alleen maar bij ons achter het huis. Nooit tijdens wandelen. Als hij mee gaat op concours oid dan poept hij de hele dag niet tot we hem uit de auto laten en gaat dan meteen naar achter om daar te poepen. Hij is nu 6 jaar en heeft nooit anders gedaan. Zou ook niet weten hoe ik het zou moeten veranderen. Het maakt mij verder ook niet zoveel uit. Ruim het altijd meteen op en dan is het klaar.

Binnen poepen deed mijn hond ook. Ik moet heel goed opletten want hij laat het nauwelijks merken dat hij naar buiten wil. Nu heb ik de deur altijd dicht want hij poept nooit in de woonkamer alleen in de keuken. Als hij nu naar de deur loopt weet ik genoeg ;)

Snachts ligt hij in de bench en dan gaat het goed anders heb ik ook poep in de keuken liggen want als het regent gaat hij echt niet in de regen zitten.

En nest niet vervuilen? Mijn jackrussel en border deden dat de eerste weken dus wel...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:41

mijn podenco heeft in het begin in de bench gepiest tot ik het zat was en niet opruimde. toen heeft hij de hele nacht in z'n eigen zeik gelegen het was klaar.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:42

Al een lange lijn geprobeerd? Tien of vijf meter.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 09:43

Woogy schreef:
in de bench doen binnen, hij gaat echt niet in z'n eigen nest poepen en de tuin niet meer in behalve op de dagen dat hij buiten heeft gepoept

Ow dat was ik vergeten te melden.. Dat doet hij dus wel.. Hij plast en poept gewoon in zijn bench. Poepen inmiddels niet meer omdat hij dat dus in de tuin doet. Maar plassen, ja hoor. En dat varken gaat er daarna gewoon midden in liggen!

Snachts gaat wel gewoon goed, op soms plassen in zijn bench na dan. Inmiddels loopt hij los en dat gaat gewoon goed. Hij gaat dan echt naar zijn bench om daar te plassen... 8)7

Het maakt ook niet zoveel uit als hij verder echt zindelijk zou zijn. Maar een dag op mijn werk is soms echt de hele dag, en dat red hij niet, logisch, dan zou het toch fijn als hij dan aan de lijn poept.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 09:44

Isis_Ywen schreef:
Al een lange lijn geprobeerd? Tien of vijf meter.

Hij liep in het begin aan een kortere lijn om begrip lijn te leren, sindsdien altijd aan een 5 meter lijn. Zelfs heel vaak los! Dat doet hij super. Hij hangt gewoon niet de hond uit, hij plakt aan ons.

Woogy schreef:
mijn podenco heeft in het begin in de bench gepiest tot ik het zat was en niet opruimde. toen heeft hij de hele nacht in z'n eigen zeik gelegen het was klaar.

Ik kan hem er in laten liggen tot ik ons weeg, hem zal t niets boeien. Ik merk het vaak aan Manou dat hij geplast heeft, die wil er dan niet meer in!

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:45

En los poept hij ook niet?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 09:47

Nee, plassen inmiddels dus wel. Om zijn geur af te zetten. Maar poepen doet hij gewoon niet. Ook niet als we ergens even lekker op een bankje gaan zitten. Dat maakt het zo lastig. Ik ben echt door mijn opties heen. En dat binnen poepen omdat hij op mijn werk geen tuin heeft is gewoon niet leuk meer. (ook al is het maar 1 poepje die kleiner is dan een kattendrol )

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:48

En als je hem aanlijnt in de tuin?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 09:52

Dan doet hij het ook gewoon, wel iets onwenniger omdat hij vaak eerst 100 rondjes keihard rent en dan ineens gaat zitten. Rennen aan de lijn is lastiger als je overal onder door schiet..

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:54

Ik zou dan toch proberen om eerst in de tuin aan de lijn rust te krijgen zodat hij zich op die plek op zijn gemak voelt om te poepen terwijl hij met een lijn aan iemand verbonden zit. Dat, die rust en het poepen, op commando zetten, en als dat allemaal goed gaat pas naar buiten gaan.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:55

Ik kan niets anders verzinnen dan gewoon ergens te wachten totdat hij het echt niet meer kan ophouden... Daarna heel goed belonen uiteraard

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 10:03

Haha, die hebben we al paar keer geprobeerd. Maar na 2 uur buiten lopen terwijl je weet dat hij echt moet ben je er ook wel klaar mee, ik wel iig :))

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:14

Leg op een vaste plek buiten wat van zijn ontlasting, dan heeft hij zijn eigen geur buiten de tuin. Wie weet doet hij het dan straks gewoon buiten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:16

je hebt het erover dat zijn hormonen beginnen te werken, is dit niet een hormonaal probleem?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 10:17

Dat zou ik nog kunnen proberen, als de buren het even niet zien.. Hij doet het namelijk vaak wel op dezelfde plek in de tuin. Het is iig het proberen waard!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 10:18

Woogy: Hij heeft nooit aan de lijn gepoept. En ik werk in een DA praktijk waar hij dus elke dag in aanraking is met de DA die ook niet weet waar dit aan kan liggen. Ik heb ook al contact gehad met kynoloog, maar de dingen die zij zei heb ik allemaal geprobeerd tot in de treure...
Edit: Ik hoopte juist dat zijn hormonen zouden zorgen dat hij geur gaat afzetten, ook met ontlasting. Maar dat heeft meneertje nog steeds niet door.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:23

En als je hem nu uitgebreid beloond als hij poept in de tuin? Klinkt misschien raar, maar als je ongelooflijk blij reageert, misschien wilt hij dan vaker gaan poepen en lukt het dan dat hij een keer echt buiten doet... ??

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:24

bedoelde meer: heb vaak gehoord dat hele reuen moeilijker zindelijk worden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:28

Het ziet er naar uit dat de teckel het verkeerd aangeleerd heeft. Naar de bench lopen om te plassen, alleen in de tuin poepen. De plekken zijn verkeerd om aangeleerd.
Dat krijg je er denk ik dus alleen uit door overnieuw te beginnen en hem als pup te behandelen.
Niet meer in de tuin laten en binnen in de gaten houden. Gaat hij poepen? Optillen en buiten neerzetten. Als ie daar dan nog z'n drol afdraait megafeestje bouwen en weer terug naar binnen.
Ben je te laat, niks zeggen, opruimen en verder gaan waar je mee bezig was.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:30

Waar poept hij op in de tuin? Gras oid? En waar laat je hem precies uit, wat is dan de ondergrond?

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:34

Mijn border collie heeft een vergelijkbaar probleem. Heeft als jonge hond geleerd in zijn nest te poepen en plassen (heeft 15 maanden bij iemand in een kennel gezeten). Afleren is mijn deels gelukt en ze is nu al 8 jaar. Ze poept en plast niet in huis als ik er bij ben. Ben ik er niet bij dan doet ze dat gewoon wel dus ik laat ze nooit alleen in huis. In het begin wilde ze ook alleen in de kennel peopen en het heeft veel moeite gekost om dat om te draaien maar inmiddels poept ze gelukkig wel buiten