Lief klein gevonden babymuisje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Lief klein gevonden babymuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 11:34

Afgelopen week was ik wat tegels aan het opruimen bij mijn weiland en ineens liep er een volwassen muis rond. Ze kwam steeds dichterbij, pakte iets en rende weer weg. Toen ik beter keek zag ik dat er nog 2 kleine babymuizen lagen. Ook deze twee kwam ze weer ophalen maar in plaats van een handige nieuwe plek te zoeken legde ze ze onder het plastic van de kuilbalen. Nog steeds onhandig. Ik dacht laat maar gaan, ik ruim het deze week wel op. Vrijdag keek ik of het nest er nog zat en ik zag enkel de moeder met 1 baby slepen. Ze legde hem onhandig ergens neer en vertrok. Ik heb het beestje op wat hooi gezet en onder het plastic gelegd in de hoop dat ze hem wel weer op zou komen halen. Helaas om 9 uur 's avonds lag hij er nog steeds. Helemaal verkleumd, ik dacht dat hij dood was.

Afbeelding

Een dag eerder.

Afbeelding

Helemaal koud en verkleumd :brr:

Tja wat doe je dan? Laten liggen want het is de natuur, zelf doodmaken of toch proberen het beestje met de hand groot te brengen. Met mijn hart voor dieren kon ik het niet om het diertje achter te laten. Met het beestje in mijn zak naar huis gegaan en daar als een gek googlen naar informatie. Ik werd er niet heel vrolijk van omdat de meeste mensen het afraadde om het diertje met de hand groot te brengen. Totdat ik het topic van Pluttersput tegenkwam. Zij had 2 nesten met de hand grootgebracht. In het topic stond veel informatie.

Ik heb de kleine lekker opgewarmd en ben begonnen met het voeren van babymelk, dit ging er wel in maar de dag erna moest ie het niet meer. Dan maar over op kattenmelk. De eerste keren voeren gingen moeizaam, het is ook gek om ineens uit een koude plastic spuit te moeten drinken. 's Avonds laat nog een keer gevoerd, diertje op een warme kruik gelegd en maar gehoopt dat ie de nacht zou overleven. 's Ochtends heeel vroeg er weer uit en hij leefde nog :oo

Afbeelding

Melkrestjes van mijn hand eten.

We zijn nu 4 dagen verder, hij leeft al 4 dagen zonder moeder en wordt steeds drukker en levendiger. Eet als een paard en kruipt daarna lekker tegen me aan. Ik gok dat ie nu een dag of 10 oud is en dat binnen enkele dagen de oogjes open zijn.

Afbeelding

Altijd onder mn arm willen liggen :=

Afbeelding

Gisteravond met mijn grote jager op de achtergrond :')

Uiteraard is het nog steeds duimen dat ie het overleefd, hij is zo onwijs klein en fragiel. Ik zou blij zijn als de oogjes dadelijk open zijn en hij zelf zn voer bij elkaar kan scharrelen. Toch is elke dag die hij ouder wordt weer een stapje dichterbij het overleven. Mocht ie het allemaal overleven houd ik hem gewoon binnen. Ik kan hem niet in zijn eentje terug de natuur inzetten vind ik. Ik zal hier in het topic updates bijhouden en nieuwe foto's en filmpjes plaatsen :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:40

ik zou hetzelfde als jou gedaan hebben, hopelijk gaat ze het overleven :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:41

Ahh, die tweede foto :( Snap dat je hem hebt meegenomen want die had ik ook niet kunnen laten liggen :o

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:42

Wat goed van je!
Was een weekje geleden ook een topic over, die heeft het helaas niet gehaald...

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:43

knap hoor dat je dat doet ! ik denk dat mijn kat eerder het muisje had gevonden als ik .. :o

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:44

Goed dat je het diertje hebt opgevangen. Veel mensen raden het inderdaad af omdat er vaak onkundig wordt gehandeld wat het diertje meer schade toe doet. Niet alle soorten melk kan bijvoorbeeld verteerd worden en dan krijgen ze ontzettende darm problemen.

In de natuur terugzetten kan overigens wel, als de oogjes open gaan en ze wat ouder worden komen ze in de fase dat ze heel actief zijn en van bijna alles schrikken en opspringen 'springers' worden ze dan ook wel genoemd. Dat is de periode waarin ze ook weer 'verwilderen' en dan kun je hem bijvoorbeeld eerst in een hokje buiten houden met wat grond erin tot steeds een stapje verder. Het klimaat heb je wel mee :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:45

Ontzettend knap dat je je hiervoor zo inzet. :j

Heel eerlijk was ik inderdaad een van die mensen die hem dan zelf aan het einde had gebracht.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 11:46

Durf m ook niet zo goed hier vrij te laten. Mijn kat is een onwijze jager, ja 's nachts slaapt ze en dan is ze haast niet wakker te krijgen maar ben bang dat ze hem zo weer terugbrengt als ik hem loslaat. Maar we zullen zien, misschien wordt hij wel onwijs tam. Dan mag hij in mijn 1.20 bak vertoeven.

KimD Ik heb gewoon mazzel dat dit diertje WIL leven en WIL drinken. Ik ga ook niet dwangvoeren, hij moet het uiteindelijk zelf doen en dat doet ie.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:50

_/-\o_ Geweldig en wat een leuke foto's en filmpjes. Ik ga dit volgen, hoop dat je nog updates stuurt!

dito

Re: Lief klein gevonden babymuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:51

aaa wat een mini! wat goed van je! hoop dat ie het gaat halen. Heb je al een naam, of heb ik daar over heen gelezen?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:52

Sappos schreef:
Durf m ook niet zo goed hier vrij te laten. Mijn kat is een onwijze jager, ja 's nachts slaapt ze en dan is ze haast niet wakker te krijgen maar ben bang dat ze hem zo weer terugbrengt als ik hem loslaat. Maar we zullen zien, misschien wordt hij wel onwijs tam. Dan mag hij in mijn 1.20 bak vertoeven.

KimD Ik heb gewoon mazzel dat dit diertje WIL leven en WIL drinken. Ik ga ook niet dwangvoeren, hij moet het uiteindelijk zelf doen en dat doet ie.

Je kunt het proberen, maar wilde muizen worden zelden tam en blijven in dat geval ook volhouden te willen ontsnappen uit hun verblijf. Een leerzame pagina http://members.chello.nl/t.comis/mimosa ... muizen.htm (onderaan) Dus zorg dat je een glazen bak hebt met een goed afgesloten deksel. Geen tralies, want daar willen ze zich dan doorheen wurmen en komen dan zo erg klem te zitten dat ze kunnen overlijden. (Ik heb bij de dierenambulance gewerkt daar hebben we ook heel wat pogingen gedaan met wilde muisjes.)

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:58

Achjah vele zullen zeggen, had maar laten liggen, voer aan de kat, doe hem in een zak en sla hard tegen een muur.....

Maar ik zou het ook niet kunnen hoor, kan nog geen spin doodmaken. Fijn dat je het beestje een kans geeft! Succes :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:06

Hij zat in een klein mandje met een warme kruik, een doekje erover en een knuffelbeest erbovenop maar nu hij sterker wordt klimt hij uit het mandje. Het mandje stond in een traliekooi en ja door die tralies kan ie zich heen wurmen. Heb nu het mandje in een Duna gezet, daar komt hij niet uit (en de kat niet in) De 1.20 bak is een aquarium van 1.20x40.50 met nu nog goudvissen erin, als die naar de vijver gaan komt die leeg te staan. Daar kan je echt een leuk hok van maken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:09

Vanzelfsprekend als het dier een van de in de link genoemde verdragingen gaat vertonen of niet kan wennen aan het leven in een bak dan wordt hij vrijgelaten. Ga geen dieren tegen hun wil gevangen houden maar ik zet hem ook niet volgende week op straat :=

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:09

Sappos schreef:
Hij zat in een klein mandje met een warme kruik, een doekje erover en een knuffelbeest erbovenop maar nu hij sterker wordt klimt hij uit het mandje. Het mandje stond in een traliekooi en ja door die tralies kan ie zich heen wurmen. Heb nu het mandje in een Duna gezet, daar komt hij niet uit (en de kat niet in) De 1.20 bak is een aquarium van 1.20x40.50 met nu nog goudvissen erin, als die naar de vijver gaan komt die leeg te staan. Daar kan je echt een leuk hok van maken.

Houdt er wel rekening mee dat als hij ouder wordt hij zo aan de boventralies van de duna gaat hangen (misschien zelfs al in de 'springer' fase) en als hij dadelijk eigen te groot en dik is om daar door te passen hij dit toch zal gaan proberen. Die drang is ontzettend sterk bij wildjes en zelfs bij half-wildjes. Uit een duna zal hij als hij volwassen is zeker gaan ontsnappen! (Is het trouwens een hij? als je een foto hebt van het kontje is het geslacht wel te bepalen op deze leeftijd)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:10

_O-

Hier had de hond ze allang opgegeten. :')
Wat ga je er mee doen verder? Houden in een kooi of weer vrijlaten?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:11

Wat goed van je! Ik denk dat ie wel een goede kans tot overleven heeft, anders was ie de eerste dag al wel gestorven.. Ik volg!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 12:13

Nee heb hem nog niet gesext dus blijf vrolijk hij zeggen :=

Duna is puur een tijdelijke oplossing. Als je het diertje nu ziet kan je je niet voorstellen dat hij weer wild wordt := Ik krijg hem haast niet van mijn hand of uit mijn mouw

SuzanneF dat ligt aan de muis. Wordt ie tam dan blijft ie, wordt ie wild maar doet ie het goed in een grote bak dan blijft ie maar wordt ie wild en kan ie niet wennen aan gevangenschap dan gaat ie weer naar buiten.

Pearlx heb wel ervaring met knaagdieren trouwens ;) Eerder kleurmuizen, hamsters, gerbils en ratten gehad. Uiteraard gedomesticeerde dieren maar breek me de bek niet open over het ontsnappen van sommige krengen _O- Ratten hadden een heel gat in hun onderbak gemaakt ;(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:14

Als hij het overleeft, ga je er dan wel een muisje bij zetten?
Want anders vind ik het wel sneu, wordt eerst je leven gered en kom je in een isolatiecel terecht :+

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:14

Wat leuk dat je dat hebt gedaan! Hij/zij is echt schattig, ga je hem/haar ook een naam geven? Wanneer kan je er eigenlijk achter komen of het een mannetje of vrouwtje is?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:24

Wat een poepie <3

Hij associeert jou hand echt met zijn moeder.
Punt is idd nu is het allemaal nog leuk......maar ja in zijn uppie
in zijn eentje de rest van zijn leven in een kooitje slijten is ook niks en vrij laten gaat ook niet...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:26

Wat leuk Ts, heel veel succes.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:27

:oo Ik ben niet zo van de muizen... maar... maar... wat SCHATTIG <3 <3

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:28

Sappos schreef:
Nee heb hem nog niet gesext dus blijf vrolijk hij zeggen :=

Als je het diertje nu ziet kan je je niet voorstellen dat hij weer wild wordt := Ik krijg hem haast niet van mijn hand of uit mijn mouw

Dat heb ik ook al zo vaak gezegd :') Zowel met wildjes van de dierenambulance als met kleurmuizen (die heb ik een tijd gefokt) en zodra ze ietsje ouder waren schoten ze door de bak bij iedere beweging en kon je onder iedere omstandigheid een beet verwachten. Net op deze leeftijd zijn ze echt ontzettend lief en zoet, maar dat is geen zekerheid. Het kán natuurlijk altijd dus ik zou het zeker proberen.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:30

Bij het eerste filmpje dat hij/zij aan het drinken was! Ahhhw wat super schattig <3 ik zou hetzelfde hebben gedaan als jij! Volgens mij gaat het wel goed komen :j