Leuke vissen in het aquarium?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Leuke vissen in het aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 14:12

Ja, eindelijk is het zover! Ik heb een groter aquarium :D

125 liter ipv 54, dus... Tijd voor nieuwe vissen!

Maar ja? Welke? Hoeveel?

Uit mijn oude bak gaan de vuurneons mee en daar wil ik minimaal 10 van hebben. Mijn coryrassen sterbai gaan ook mee en kunnen nu ipv 3 naar minimaal 6.
(Ik weet dat mijn schooltje nu te klein is, maar ivm ziekte heb ik destijds gezonde vissen opgevangen met als doel een grotere bak te kopen. Ivm hun grote ook bij 3 gehouden zodat ze ruimte houden. Huidige bak is echt een bijeengeraapt zootje -O- ).

Ik doe mijn best om de 2 otocinclus ook mee te nemen maar gezien de stressgevoeligheid weet ik niet of ze de verhuizing zullen overleven. Leuke algeneters zijn zeer welkom nog!

Op de bodem komt fijn grind. Verder hout (ja, echt hout voor de spijsvertering van de algeneters), rotsen. Goed extern filter is ook aanwezig. (En natuurlijk laat ik eerst alles indraaien voordat ik stapsgewijs vissen introduceer maar goed voorbereid zijn is het halve werk! :) )

Dus ik zoek vooral niet al te veeleisende vissen, ik red mij goed met het aquarium maar wil geen vissen die écht specifieke waterwaarden eisen.

Tips voor planten ook zeer welkom!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:24

Ik ben een groot voorstander van rustig ogende bakken, dus een vis voor in de bovenlaag, een scholenvis voor in de middenlaag en nog wat ' grond'bewoners.

Ik heb zelf een meterbak met een schooltje neontetra's, 1 paar colisa Lalia's, op de bodem garnalen en appelslakken. Ik heb bewust voor zo'n klein bestand gekozen om de rust te bewaren. :)
Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 15-03-14 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re: Leuke vissen in het aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 14:35

Dat is ook leuk :j wil best 1 school vuurneons hebben en dan 1 koppeltje erbij. Dwergourami's; zijn die een beetje makkelijk te houden? Of zijn er nog makkelijkere koppetjes?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:39

Waar woon je? Ik weet zeker dat je bij mij in de winkel kunt slagen.
Kom eens langs, dan kunnen we sparren en kan ik je dingen laten zien. De adviezen zijn eerlijk en verantwoord :D.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 14:52

200 kilometer verder helaas! Was anders graag langsgekomen! :D

Wil gewoon een fijn bestand waar ik echt van kan genieten zonder al te veel werk hihi (vandaar ook gelijk een goed extern filter erbij). Planten moeten nog worden aangeschaft, dus ook dat kan alle kanten op :) (t is maar net wat de vissen wensen hihi)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:53

vuurneon schreef:
Dat is ook leuk :j wil best 1 school vuurneons hebben en dan 1 koppeltje erbij. Dwergourami's; zijn die een beetje makkelijk te houden? Of zijn er nog makkelijkere koppetjes?

Ik vind de erg makkelijk te houden. Ze zijn niet zo zinnig met voer, zijn levendige en vreedzame vissen met de neontetra's en erg leuk om naar te kijken, leggen supersnel een schuimnest maar dan zijn ze wel fel tegen elkaar. Watertemperatuur schommelt bij mij nog wel eens (wij hebben namelijk een houtkachel en soms wordt het een graadje warmer in de bak) maar ze kunnen heel erg tegen een stootje. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 15:04

O dat klinkt ideaal :) ik vind ze ook echt enorm mooi! Beste mannetje en vrouwtje? Of 2 dames?

Zijn verder geen plantenwroeters toch? Dat straks niet mijn plantenbestand gesneuveld is :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 23:07

Even overleg gehad met partner (alhoewel de visjes wel echt mijn ding zijn hihi)

2 dwergourami's (man en vrouw; heb schuilplekken genoeg)
10 vuurneons
6 corydoras sterbai

En als alles meezit; 2 otocinclus en de japonica garnalen mee (geen idee hoeveel ik nog heb).

Is dat wat? Of kan de school van vuurneons wat groter nog?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:11

Ik zou wel iets meer otocinclus nemen, minstens vijf of zes :) Zijn inderdaad erg stressgevoelige visjes, maar hier hebben ze een verhuizinkje wel overleefd gelukkig.
Je zou de school van vuurneons nog iets kunnen uitbreiden naar mijn idee, naar bijvoorbeeld veertien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 23:13

Ik heb al vaker otocinclus gekocht, maar 50 procent stierf altijd dus ben erg terughoudend. Durf niet snel weer een nieuwe kopen wat dat betreft. Diegene die ik al heb hebben de verhuizing ook al overleefd (hebben ze met bak en al verhuisd) dus dat durf ik wel aan. Maar nieuwe? Eerlijk gezegd niet.
(En gelukkig doen ze het met z'n 2 ook goed, ook al zou het beter zijn met/vanaf 3. Heb het vaker geprobeerd de groep uit te breiden, maar helaas...)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:20

vuurneon schreef:
Even overleg gehad met partner (alhoewel de visjes wel echt mijn ding zijn hihi)

10 vuurneons
6 corydoras sterbai

En als alles meezit; 2 otocinclus en de japonica garnalen mee (geen idee hoeveel ik nog heb).

Leuk bestandje! Ik zou de groep vuurneons niet uitbreiden. De otocinclus kan wel uitgebreid worden, maar 5-7 stuks, ze leven graag in een schooltje en het liefst een oneven aantal (Vraag mij niet waarom maar dat is mij een keer verteld). Het zijn vrij stressgevoelige diertjes, maar hier hebben ze 3x een verhuizing meegemaakt (een echte verhuizing van "baasje" en 2x een verhuizing naar een grotere bak). En alles leeft nog. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 23:22

Otocinclus laat ik eerst wel zo, heb er écht geen vertrouwen in om nieuwe te kopen. Kan nog wel komen. Maar ik kon elke keer weer de helft dood uit de bak vissen binnen een week na aankoop dus dit zijn de overgebleven visjes die wél alles hebben overleefd incl grote verhuizing.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:26

Ben onlangs nog in de vissenwinkel geweest, de verkoper zei dat je de dwerggoerami's nog beter als een harem van drie kan houden, zodat de man niet altijd hetzelfde vrouwtje achtervolgt :).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:39

In mijn ervaring zijn dwerggoerami's vrij rustige vissen. Ik had gewoon een mannetje en een vrouwtje en dat ging prima; zorg wel voor genoeg schuilplaatsen.

Dat is misschien nog niet het meest ideale aan je vissenbestand; dwerggoerami's zijn erg op hun rust gesteld, en neons zijn niet zo heel rustig. Wat dacht je van ramirezi's? Wel wat lastiger te houden misschien, maar ik heb ze jaren met plezier gehad, en zijn erg mooi.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 23:54

Gaan die niet mijn corydorassen plagen?

Als ik er zo over lees, zijn die wel wat lastiger of lijkt dat zo?

Ik wil sowieso nog wel even naar een goede aquariumzaak voordat ik de knoop echt doorhak. Als de bak is ingedraaid kan in in ieder geval eerst wat visjes uit de 54 liter bak overzetten. Moet toch immers rustig aan alles invoeren. Kan ik beginnen met de sterbai's?

Hebben jullie nog plantentips? Want ik schaf allemaal nieuwe planten aan namelijk. Vallisneria lijkt mij wel handig als snelgroeier erbij.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:23

Vallisneria groeit erg snel, maar is wel mooi. Ik ben zelf ook fan van echinodorus.
Had even over het hoofd gezien dat je cory's had. Ik zou dan geen ramirezi's nemen, dat wordt wat te druk op de bodem. Ramirezi's zijn wat moeilijker qua waterwaardes, maar heb er zelf nooit problemen mee gehad.
Volgens mij kan je prima beginnen met de sterbai's, de neons zou ook kunnen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:25

Ik weet niks van vissen, maar ik zag laatst bij een dierenwinkel hele leuke kleine kreeftjes. Die konden gewoon op de grond in een warm water bak. Ohja, en ze waren blauw.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:27

Ik heb wel eens gelezen det dwerggouramis toch vrij kwetsbare vissen zijn geworden door inteelt. Honing gourami's zouden sterker zijn.

Zelf had ik vroeger een harem dwerg knor gouramis. Ze hebben geen hele opvallende kleur, maar ze schitteren heel mooi in het licht, vooral als je ook wat schaduwrijke zones in je aquarium hebt. En die geluidjes die ze maken zijn zo schattig :)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:29

Wat ook aanraders qua planten zijn: zijn anubiassoorten, amazone zwaardplanten, enchinodorussen en de bekende gemengde bosjes voor in koudwateraquaria :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 00:48

Bedankt voor de plantentips ook! Amazone zwaardplant is erg geschikt voor mijn bak zie ik :j heb niet heel veel licht (2*28 watt geloof ik) (moet nog even reflectoren aanschaffen). Sowieso zie ik al wat leuke echinodorussen :D Dus maar even komende week bestellen hihi
Kan ik de bak mooi inrichten en in laten draaien.

Anubias vind ik ook erg leuk, maar in mijn huidige bak verzamelen ze snel alg vanwege trage groei... Maar die bak is ook niet optimaal dus dat speelt ook mee natuurlijk. Verzamelt de cabomba niet veel vuil of zorgt losse 'naaldjes'?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 01:14

Dwerggourami's zijn inderdaad wat moeilijker dan honinggourami's heb ik begrepen. Ik heb zelf honinggourami's gehad, erg leuke beestjes!
Amazone zwaardplant = echinodorus, die ik eerder al noemde. Erg mooie plant voor jouw bak inderdaad.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 01:23

Oeps idd haha

De Cabomba valt op zich wel mee met het verliezen van blad. Je moet ze redelijk vaak snoeien, om ze mooi te houden. Wel een groot voordeel is dat ze snel groeien en je het gesnoeide ook weer terug in de bodem kan plaatsen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 11:32

Kun je de cabomba gewoon toppen? Of moet het net als bij de vallisneria onderaan de wortel gesnoeid worden?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:38

Mayflower_ schreef:
vuurneon schreef:

10 vuurneons
6 corydoras sterbai

Leuk bestandje! Ik zou de groep vuurneons niet uitbreiden. De otocinclus kan wel uitgebreid worden, maar 5-7 stuks, ze leven graag in een schooltje en het liefst een oneven aantal (Vraag mij niet waarom maar dat is mij een keer verteld). Het zijn vrij stressgevoelige diertjes, maar hier hebben ze 3x een verhuizing meegemaakt (een echte verhuizing van "baasje" en 2x een verhuizing naar een grotere bak). En alles leeft nog. :)

Dat is leuk om te doen

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:39

Cabomba kun je naar mijn weten gewoon toppen. Ik top ze altijd en ze doen het super hier.