Paplam gaat slecht wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lisantjuuh

Paplam gaat slecht wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 20:18

Het klinkt misschien heel voorbarig dat ik dit nu hier neer zet. Twee uur geleden heb ik een lammetje opgehaald, wat zo slecht ging bij de moeder. Heeft 2x gezien, gedronken bij de moeder, maar ging toen steeds wat slechter en is uiteindelijk maar bij mama en haar zussen weg gehaald. Nu weet ze alleen niet meer hoe ze haar benen moet gebruiken, die zijn gewoon ontzettend slap. Ze drinkt nog wel.

Ik heb haar nu in een honden-bench liggen, op twee dekjes, een deken en onder haar achterwerk een krant zodat het iets makkelijk verschonen is. Ze ligt in de bijkeuken, moet ik haar in de woonkamer leggen zodat het wat warmer is? of moet ze een kruik erbij hebben? ik bood haar net nog beetje (koeien) biest aan om te kijken of ze nog wel wou drinken en dat dronk ze heel netjes op.

Doe ik het goed? Zie ik nog wat over het hoofd? Wat moet ik nog meer weten van een paplam? Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Carr_friesje

Re: Paplam gaat slecht wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:21

Beetje dom om een flessenlam in huis te halen als je geen verstand van schapen en lammeren hebt, ook al lijkt het zo 'leuk en schattig' ;)

Verder warm houden en flink regelmatig voeren, Anders gewoon de boer bellen voor hulp en anders maar terugbrengen of onderbrengen bij iemand die er wel verstand van heeft.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 20:41

Ik had verwacht dat mijn moeder thuis zou zijn, we hebben zelf namelijk ook schapen, en mijn moeder zou er iets meer van weten. maar me moeder is opgenomen in het ziekenhuis. We hebben al een keer vaker paplam gehad, maar die was gewoon verstoten door de mams en niet zo zwak al deze...
Het is vooral ook de bevesting of ik het zo goed doe, en waar ik overheen kijk.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:48

Waar heb je hem nu dan als het in de woonkamer zoveel warmer is? Zeker in de woonkamer zetten en het liefst een kruik erbij.
Om de 2 uur een beetje melk aanbieden en verder met rust laten. Laat dat beest eerst maar eens goed slapen, warm worden en weer op kracht komen.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 20:50

Misschien ook nog verstandig er bij te zetten dat ze nu 1 dag oud is.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:54

Slapen, warm houden en biest (het liefst van de schaap, of kunst melk voor schapen. Koeienmelk heeft een andere samenstelling) is het belangrijkste, als ze maar blijft drinken is dat iig al iets positief.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:54

Probeer zsm aan lammerenbiest te komen, misschien via een boer in de buurt? En een babyflesje met speciale langere tuit. Meestal is 1 zakje voor de eerste keer voldoende, daarna over op de gewone lammerenmelk die je (warm) kunt aanmaken en om de 3 uur de fles geven. Probeer dit schema zsm te starten, anders verzwakt het lam te snel. Je doet het goed door lam binnenshuis en warm te houden, kruik met iets van handboek erom is zeker goed.
Succes!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:56

Wij houden fleslammeren altijd in de schuur waar de andere schapen met lammeren ook aanwezig zijn. We maken dan een klein hokje in de grote stal. Daar ligt dan een dikke laag stro in en hangt een warmtelamp.
Wij voeren iedere twee uur speciale lammerenmelk. Dit haal je gewoon bij een Boerenbond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:58

Toch even contact opnemen met een DA? Of mag het niks kosten?

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:25

Ik heb haar nu in de woonkamer liggen met een kruik er bij, ik merkte dat ze nu al wel wat levendiger was, laat haar zoveel mogelijk met rust. Als het verslechterd neem ik zeker contact op met de dierenarts. Ik weet trouwens dan niet zeker of het koeienbiest is, want als het slecht is en op stal krijgen alle lammen het die bij gevoerd worden, zal ik het misschien verkeerd gehoord hebben. Heel erg bedank voor alle hulp nu ook!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:58

Nouja, nu ga je toch geen schapenmelk meer kunnen krijgen, beter iets dan niets.
Fijn dat ze wat op lijkt te knappen.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 22:12

Morgen is goede melk het eerste wat ik ga regelen! Was vanavond alleen beetje lastig omdat ik op mijn pleegbroertje ook moest oppassen dus kon echt niet weg van huis. Niet de meest ideale situatie maar we roeien met de riemen die we hebben!
Ze dronk net weer lekker het beetje wat ze kreeg, en zodra ze het rook ging ze ook lief mekkeren. Ook kwam er al wat meer beweging in. Ik slaap vannacht op de bank zodat ik haar ook goed in de gaten kan houden.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:21

Als ik het zo hoor gaat hij/zij het prima redden! +:)+
Lekker om de 2 uur blijven voeren en zorgen dat ze warm blijft, dan rent ze binnen de kortste keren je hele huis rond :D

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 22:29

Ik hoop het zo!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:26

Cassidy schreef:

Zinloos. En dat heeft niets met kosten te maken. Of het drinkt, en het red het, of het sterft. Geen dierenarts die daar wat aan kan doen.

Het lam heeft gedronken bij de moeder, dat is erg positief; als ze biest heeft binnengekregen dan draaien ze daar lang op.

Heb je op dit moment een zuigfles maar geen lammermelkpoeder, dan kun je overwegen van het moederschaap wat af te melken(als je dat kan ;)).

Ter nood kun je ook een mix maken van ongeveer 900 ml koeiemelk, 100 ml room, en een eierdooier daarmee verhoog je het vet- en eiwitgehalte van de koeienmelk, is beter voor je lam. (Maar commerciele melkvervanger voor lammeren is beter).

Het lijkt de goede kant op te gaan met je flessenlam, succes ermee, is het een ooitje of een rammetje?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:30

Kuggur schreef:
Cassidy schreef:

Zinloos. En dat heeft niets met kosten te maken. Of het drinkt, en het red het, of het sterft. Geen dierenarts die daar wat aan kan doen.

Weet ik nog zo net niet. Een DA heeft misschien wel de correcte voeding, kan bij eventuele vloeistof tekorten infuus aanleggen, kan dwangvoederen, ondersteunende injecties geven, en dat kleine beetje extra zorg en expertise kan net de weegschaal doen omslaan. En dan maakt het niet uit om wat voor dier het gaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:40

Okay, ik neem aan dat jij ervaring hebt met schapenhouderij, en het verzorgen van flessenlammeren?
Ik heb zo´n honderd ooien in de stal staan, en trek er jaarlijks een of meer "heimalingur" zoals ze hier worden genoemd doorheen.
Nogmaals daar heb je geen dierenarts voor nodig, als zoals in dit geval, het lam drinkt en actief is (hint, niet ziek is). Een lam dat zuigt hoef je niet te dwangvoederen, en wat voor injecties wil je in dat arme dier jagen?
Maar weet het vooral beter Cassidy.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 06:52

We zijn de nacht zeer positief door gekomen! Ze word steeds actiever en stond net op haar eigen beentjes uit haar zelf, nog wel een beetje wankel en ze probeerde een stapje en toen viel ze om, maar ze drinkt heel goed! Nu eerst pleegbroertje uit bed halen, Aankleden eten geven en even voor de tv zetten zodat ik zelf ook gelijk kan douchen en aankleden en dan stap ik op de fiets voor lammerenmelk. Het is een ooitje en ik ga er alles voor doen dat ze maar snel een grote schaap mag wezen :p

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 07:05

Goed warm houden. Haal bij andere moederschapen wat melk weg. Leg een grote knuffel bij het lam,
Veel meer dan warmte en vaak voeren kan je niet doen. Van achteren goed wrijven met een handdoek om de ontlasting te stimuleren.
Normale temperati0uur lam is 38, 5 graden. Ze moeten dus warmer gehouden worden. En de melk moet ook warmer zijn dan bij babies

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 07:09

Koeienmelk kan ook prima hoor. Ken mensen die hebben de afgestoten lammetjes bij een koe lopen :) die drinken zelf bij de koe en dat gaat al jaren goed! ( is ook 1 van de grootste schapenhouders van het land)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 07:17

Kuggur schreef:
Okay, ik neem aan dat jij ervaring hebt met schapenhouderij, en het verzorgen van flessenlammeren?
Ik heb zo´n honderd ooien in de stal staan, en trek er jaarlijks een of meer "heimalingur" zoals ze hier worden genoemd doorheen.
Nogmaals daar heb je geen dierenarts voor nodig, als zoals in dit geval, het lam drinkt en actief is (hint, niet ziek is). Een lam dat zuigt hoef je niet te dwangvoederen, en wat voor injecties wil je in dat arme dier jagen?
Maar weet het vooral beter Cassidy.

Als je goed kijkt zie je dat ik een vraag stelde. Begrijpend lezen is duidelijk een probleem?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 07:27

Daarbij kan bij twijfel een DA wel degelijk wat doen. Dat jij dat niet doet is ook prima (aangezien je zelf je kunt redden met de lammeren blijkbaar). Sondevoeding (eenmalig) kan bij zulke lammeren wél helpen om ze net even dat zet je te geven om het te redden. Dit lam is ook niet 'actief', maar wiebelt een beetje op haar pootjes.

Dus super dat jij het zelf kunt, maar laat mensen met minder ervaring er maar een DA bij halen voor de juiste hulp als ze er niet uitkomen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:44

Super goed nieuws! Die gaat het wel redden. Lekker doorgaan zo! :)

caroline_max schreef:
Dus super dat jij het zelf kunt, maar laat mensen met minder ervaring er maar een DA bij halen voor de juiste hulp als ze er niet uitkomen.

Ik mag toch heel hard hopen dat mensen zonder ervaring er überhaupt niet aan beginnen... Leuk dat de DA dan een keer langs komt (zal hij leuk vinden :$ ) maar dan red het lam het vaak alsnog niet. Laat zoiets toch over aan mensen die wel weten wat ze doen, hoe schattig een lammetje in huis hebben ook is.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 09:43

Ze staat meer en probeert nu ook langzaam aan stapjes te zetten, hoop dat dit zo door blijft gaan! Verder wil ik jullie allemaal bedanken voor de tips, en iedereen zo zijn mening dus dat is geen probleem. Als het slechter gaat met het lam ga ik sowieso de DA bij halen, maar voor nu zie ik alleen nog maar vooruitgang. Het lammerenmelk heb ik nu in huis, er staat alleen per dag 4 voedingen, word dit gerekend over de 12uur of over de 24? want 24:4 is telkens 6 uur er tussen en dat vind ik wel erg weinig.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:45

24... Eerst maar eens lekker om de 2 uur doorgaan, ze geeft snel genoeg aan dat dat te veel wordt. Die 4x geld voor oudere lammeren die al een hele fles in 1x leeg drinken.