kvv(smuldier)en brok op 1 dag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

kvv(smuldier)en brok op 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:45

Als alles meezit, hebben wij vanaf aanstaand weekend een hond.
Zo niet, dan toch wel binnen korte tijd.

Dus ben ik me wat aan het verdiepen in voer.
Heb wat brok merken gezien die me aanspreken, en ook wel wat kvv waaronder smuldier.

Nu vroeg ik me af, of je beide op 1 dag kan voeren, op verschillende voer momenten.
En of het dan nog zou uitmaken welke je s ochtends geeft, en welke 's avonds?

Ik hoef GEEN discussie over wel/niet brok en vers voeren, of BARF...
Die topics zijn er echt al zát.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:51

Dasr zijn de meningen nogal over verdeeld, omdat kvv en brok anders verteren(iets met de zuurgraad geloof ik).
Maar het is ook per hond afhankelijk. De mijne kreeg vanaf dat ie van de moedermelk af was al brok en kvv op dezelfde dag en ook wel tegelijk.
Naarmate hij ouder werd heeft hij 1x per dag brok en 1x per dag kvv gehad. Welke 's ochtends en welke 's avonds maakte hem niet uit.
Wij zijn uiteindelijk over gestapt naar alleen kvv omdat hij zijn brok pertinent weigerde en daardoor te veel begon af te vallen.
Nu krijgt hij nog steeds brok(de ton moet toch leeg) als beloning of in zijn bal/kong en als hij een dag erg veel gelopen heeft krijgt hij ook nog wel eens een beker brok extra.
Bij hem gaat dat prima samen, heeft nog nooit ergens last van gehad.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:52

Onze hond krijgt onder andere smuldier in combinatie met brok, Prins Procare Super om precies te zijn. De brokken staan er de hele dag door, die kan hij eten wanneer hij daar behoefte aan heeft. Die eet hij bijvoorbeeld na een stevige (ochtend) wandeling of als hij een paar uur bij de paarden heeft gerend of na een agility training. Als hij er dus geen behoefte aan heeft laat hij ze staan. 'S avonds krijgt hij altijd vers vlees, pens compleet, pens, hart vers, vlees compleet, kip en dan vergeet ik vast nog wel wat smaken.

Voor Guinness werkt dit perfect. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:53

Brokken hele dag laten staan zal ik niet snel doen ivm onze katten, die dat vast ook érg interessant vinden... :') :D

xSCWx

Re: kvv(smuldier)en brok op 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:58

Jahoor dqt kan. 'Officieel' moet er dan minimaal 8u tussen zitten, maar zelf hou ik 4u aan. En nog nooit problemen mee gehad.
Ook wel eens perongelijk tegelijk gegeven: ze had blijkbaar nog brokken staan. Dus ik geef smuldier en daarna hoor ik haar brokken eten. Ook geen probleem gegeven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:44

Wij hebben ook katten die wel eens een brokje stelen, maar daar moeten ze dan zolang op knagen dat ze het na 3x doen niet meer leuk vinden. Luie krengen! :')

Brokken en vlees hebben wij in het begin dagelijks gedaan, want in de brokken zaten gewoon vitaminen die Guinness echt nodig had. Hij was echt een geraamte een hele tijd, nu is hij mooi op gewicht en kan het gewoon gescheiden worden gegeven. :j Overigens eet Guinness 's avonds echt laat, pas rond 21.00, eerder wil hij ook niet eten.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:46

Ik zou je dan willen adviseren een geperste vleesbrok te geven zonder granen bijvoorbeeld die van Pharmfood.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:47

blue_sky schreef:
Ik zou je dan willen adviseren een geperste vleesbrok te geven zonder granen bijvoorbeeld die van Pharmfood.

Bedoel je Farmfood?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:04

Ik denk aan Farmfood, Dog lovers gold, prins of markus muhle, of eventueel Lukullus..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:08

Wij voeren onze hond Rex (golden retriever) soms ook wel eens 's ochtends 3/4 pakje smuldier, 's middags het laatste beetje in een kong (speeltje waar je voer in kan doen) en 's avonds een klein beetje farmfood brok. Gaat prima! Maar daar zit ook wel redelijk veel tijd tussen, geen idee of het meespeelt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:43

Anoniem schreef:
Ik denk aan Farmfood, Dog lovers gold, prins of markus muhle, of eventueel Lukullus..

Ik heb Farmfood gegeven aan mijn vorige hond, maar die doen me iets teveel granen en dergelijke erin die een hond niet of nauwelijks gebruikt. Daarna heb ik Smolke gevoerd, maar die werden gewoon ontzettend duur. Nu heb ik na een keer op een demo dag met het Prins Procare team gesproken te hebben Prins en daar ben ik echt heel tevreden mee. Die zijn mooi geperst en is ook goed samengesteld.

Guinness doet het daar super op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:58

In Prins zitten ook granen, dus dat is dan weinig verschil denk ik?

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:02

brok heeft een vertering wat er ruim 16 uur over doet.
vlees doet er ongeveer 8 uur over
dus 2 componenten in een maag, en word alleen getransporteerd naar de darm als alles
klaar is, dus 1 component gaat rotten, en krijgt de hond op den duur maagzweren.
(bewezen na onderzoek)

dus een absoluut nono

http://www.hoefdiertotaal.nl

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:51

anhighwood schreef:
dus 2 componenten in een maag, en word alleen getransporteerd naar de darm als alles
klaar is, dus 1 component gaat rotten, en krijgt de hond op den duur maagzweren.
(bewezen na onderzoek)

dus een absoluut nono

Dan ben ik wel benieuwd naar een bron van dit onderzoek.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:59

Mijn hond krijgt al 4 jaar brok en vlees samen en wij hebben daar nooit problemen mee gehad. Ze is tip top in orde hoor.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 06:56

Anoniem schreef:
In Prins zitten ook granen, dus dat is dan weinig verschil denk ik?

Maar als een bijproduct, niet als hoofdproduct. Dat is wel degelijk een groot verschil.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 07:11

Geen ervaring mee, maar zou zeggen probeer het. Ik ken zat mensen die vlees geven en in de avond een handje brok, gaat prima in de meeste gevallen. Wordt je hond er toch niet lekker van kan je altijd nog aparte brok en vleesdagen invoeren ;) Houd het wel liever bij kvv en brok, liever geen botten geven oid want om botten goed te kunnen verteren is het wel handig om over en lage ph te beschikken.

Site van hoefdiertotaal neem ik zelf niet erg serieus ook om anderer redenen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 07:20

Ja, dat kan als het maar GEPERSTE brok is. Onze honden krijgen Cavom brokjes en smuldier, Rodi of een andere KVV.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:09

Volgens mij is dat allang achterhaald en kun je het zelfs prima mixen. Mocht je een hond met gevoelige darmen hebben, zou het wel eens problemen kunnen geven.
Van de lijst die je opschrijft zou ik kiezen tussen Dog Lovers Gold of Lukullus.

Ik zou 's ochtends de brokken en 's avonds het vlees geven.
Waar je ook nog voor kunt kiezen is de hond op vlees zetten, en de brokken als beloning gebruiken. Als de hond jong is, kun je nog veel belonen en krijgt hij zo toch een redelijke hoeveelheid brok binnen.

Nemen jullie een pup of een hond vanaf 6 maanden? Dat maakt namelijk ook nog wel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:21

Een oudere hond nemen we. Als deze "doorgaat", is ze op leeftijd.
Mocht dat niet zo zijn, en er komt een andere hond dan ook een hond die sowieso ouder is dan 6 maand.
Pup is niet aan mij besteed.

Ze is gewend aan brok, geloof ProPlan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:02

Let er op dat een oude hond niet altijd tegen de wisseling kan. En het dus soms verstandiger is om of brok of vlees te voeren en niet allebei. Maar dat is gewoon even aankijken.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:20

anhighwood schreef:
(bewezen na onderzoek)

dus een absoluut nono

Maar als je dan 's ochtends brok voert en na die 8 uur vlees kan het dus wel? Of begrijp ik dat dan verkeerd?
Mijn hond eet Barf en KVV. Als we op pad gaan laat ik hem soms wel brokken eten. Gewoon omdat het makkelijker is dan vlees meenemen maar ging er eigenlijk altijd vanuit dat het geen kwaad kon...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:45

Niet zo ingewikkeld over doen. ;) Dexter krijgt brokken en smuldier door elkaar en dat gaat nu al ruim een jaar hartstikke prima. Sommige dagen krijgt-ie één van de twee, soms zit er veel tijd tussen, soms geen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:18

Ik geef mijn honden smorgens brok en savonds vlees. Ik wist dit nooit, maar sinds kort wel. Dit is dat brokken en vlees samen (in 1 maaltijd) geven, de kans op maagtorsie vergroot.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:27

De kans op een maagtorsie is groter als je brokken en vlees tegelijk geeft, omdat het één blijft "drijven" in de maag en het ander "zinkt". Nu komt het niet vaak voor volgens mij, maar heb het wel een enkele keer gehoort. Maar alleen bij grotere rassen.
In de periode dat ik vlees gaf én brok nam ik het zekere voor het onzekere en gaf ik het dus niet samen.