Hond heeft honger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Hond heeft honger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 07:30

1 Van mijn honden heeft al geruime tijd last van oorontsteking.
Nu zijn we erachter gekomen d.m.v. onderzoek in het lab, dat het veroorzaakt wordt door een voedselallergie is. Een allergie voor dierlijke eiwitten.

Het is nu uitzoeken op welk voer hij het goed doet en de allergie weg blijft. Daarom ben ik overgestapt op ander voer met dierlijke eiwitten die hij nog nooit in zijn leven gekregen heeft.
Het voer wat hij nu krijgt, zit veel meer in qua voedingswaarde en daardoor krijgt hij er ook minder van.

Nu het probleem. Hij heeft honger.
Normaal gesproken staat zijn bak met voer in de huiskamer en kan hij de hele dag pakken wat hij nodig heeft. Echt ideaal. Was er echt blij mee dat dit kon bij hem.
Nu is hij de hele dag aan het zoeken. Zoeken naar eten. Hij krijgt veel minder dan voorheen en heeft daarom honger. Hij is ook best onrustig.

Natuurlijk vind ik dit ZiElUgH ( :+ ) maar het is voor hem het beste, want die oorontsteking is helemaal drama.

Moet ik dit gewoon zo laten? Zal zijn honger af gaan nemen als hij gewend is aan de hoeveelheid die hij nu krijgt?
Het is even een moeilijke situatie. En ik twijfel of ik er goed aan doe. Voeding blijft toch een moeilijk iets.

Akhal_Teke

Re: Hond heeft honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:32

Kun je het niet aanvullen met iets waar niets inzit? Rijst?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:37

Lastig inderdaad.. is het niet mogelijk om iets bij te voeren met minder voedingswaarde maar wat gewoon goed vult? Rijst/rijstwafel of groente of aardappelen ofzo, geen idee wat je een hond daarvoor kan geven. Paarden geef je bv stro als buikvulling, ik neem aan dat zoiets ook voor honden bestaat.
Ik heb een tijdje geleden een hertengewei gekocht voor mijn hond en in plaatst van te zoeken naar eten zie ik haar nu ook regelmatig gewoon op het gewei knabbelen.. misschien dat zoiets ook helpt :) werkt ook met runderoren enzo :)

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:39

Wij hadden een deense dog en ook dit probleem, mevrouw wilde maar een soort voor en daar hoefde niet veel van te krijgen. Tot de gewoon de deurklink in haar mond deed en gewoon de voerkast openmaakte en de hele (!!!) ton leeg at.
Dus maar rijdt & sperciebonen erbij gedaan.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:40

Hoe lang doe je dit inmiddels zo?
De maag moet ook hele even de tijd krijgen om iets te krimpen en dan zul je zien dat het zoekgedrag wat minder wordt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:42

Ik weet niet welk merk je voert, maar kijk eens naar de samenstelling.

Is het vooral graan en andere onnodige rommel, wat een hond slecht kan verteren en wat er dus in Veel te grote hopen weer uit komt.
Of is het een voer met voornamelijk vlees waardoor hij veel meer eruit op kan nemen dus ook veel voller zal zitten.

Goede buikvulling is overigens licht gekookte boontjes.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 07:44

Sinds gisteren Kala. Daarom dacht ik ook dat hij misschien gewoon moet wennen aan minder voeding.

Ik vind het heel moeilijk om zomaar iets te doen. Juist omdat goede voeding voor hem nu zo belangrijk is.
Ik heb helemaal niet aan rijst gedacht. Dat zal geen kwaad kunnen lijkt mij.

Of kan ik het beter even aankijken of zijn honger minder gaat worden?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 07:48

Silence schreef:
Ik weet niet welk merk je voert, maar kijk eens naar de samenstelling.

Is het vooral graan en andere onnodige rommel, wat een hond slecht kan verteren en wat er dus in Veel te grote hopen weer uit komt.
Of is het een voer met voornamelijk vlees waardoor hij veel meer eruit op kan nemen dus ook veel voller zal zitten.

Goede buikvulling is overigens licht gekookte boontjes.

In overleg met de DA geef ik hem nu Canex Dynamic Fish and Rice. Het gaat erom dat de dierlijke eiwitten die erin zitten, hij nog nooit eerder gekregen heeft. Hier zit veel meer in dan zijn vorige brok en heeft er daardoor veel minder van nodig. Anders zal hij veel te dik gaan worden.
Het is nu even afwachten of dit werkt. Anders moet ik over op voeding met andere dierlijke eiwitten. Net zolang tot hij goed reageert op het voer en de oorontstekingen niet terug komen.

Maar bonen en rijst zal wel goed zijn denk ik om erbij te geven. Dat is niet hetgeen waar de allergische reactie vandaan komt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:58

Waarom mag die niet meer van dat voer?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 08:01

8nnemiek schreef:
Ik heb een tijdje geleden een hertengewei gekocht voor mijn hond en in plaatst van te zoeken naar eten zie ik haar nu ook regelmatig gewoon op het gewei knabbelen.. misschien dat zoiets ook helpt :) werkt ook met runderoren enzo :)

Hij kreeg tot voorkort vleesbotten. Van die grote runderbotten met nog wat vlees eraan.
Maar die mag hij dus niet meer. Rund zat ook in zijn vorige voeding dus grote kans dat de allergie daarop door zal gaan.

Die hertengeweien heb ik gezien in de dierenwinkel. Die zijn echt keihard.
Maar ik ben bang dat ze te klein zijn voor hem. Die kan hij helemaal in zijn mond stoppen zeg maar :+
Of zullen ze die ergens groter hebben?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:06

Ik zou even wachten met bulk bij gaan voeren.

Wat je wel zou kunnen doen is bv 10% van z'n portie daadwerkelijk verstoppen in de kamer. Ook weer niet alles tegelijk natuurlijk, maar als je ziet dat-ie (weer) gaat lopen zoeken er ook echt een zoekspelletje van maken. Hond even de kamer uit, paar brokjes onder de bank, paar onder een kussen of een vloerkleed, whatever.

En dan natuurlijk ook 'klaar' of iets dergelijks roepen als hij alles gevonden heeft, zodat het echt een spel blijft, en hij niet blijft zoeken omdat het hem ook iets opgeleverd heeft.

Zo blijft het voor jou leuk om iets met z'n zoekgedrag te doen, en kan hij wennen aan minder eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:08

Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 11-03-14 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:11

Dit zal inderdaad een wenproces zijn. Wat ik zou doen is in een week tijd overgaan op het nieuwe voerregime. Eerst het oude en nieuwe voer mengen en dat in steeds kleinere hoeveelheden aan gaan bieden terwijl je tegelijkertijd het oude voer mindert en het nieuwe voer opvoert tot de hoeveelheid die de hond mag hebben. Zo maak je de overgang wat minder groot. Ik zou beginnen met 4 porties per dag en dat terug brengen naar uiteindelijk 2.

Zijn maag moet zich ook aanpassen qua grootte.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:22

Als ik het goed lees, is dat pas 1 dag aan de gang, en krijgt je hond nu van 'onbeperkt', de bak met voer stond de hele dag voor hem klaar, op vaste tijden een aangepaste hoeveelheid voer. Honden zijn gewoontedieren dus zal het even tijd kosten voor hij/zij het nieuwe voerschema ook in het systeem heeft zitten. En ja, daar worden ze onrustig van maar als hij straks gewend is gaat dat over. Als je het niet aan kan zien kan je methoden verzinnen waardoor hij wat langer met zijn brokken doet, voorbeelden genoeg op inet, of wat gekookte rijst bijvoeren.
Edit: zeker niet gaan mengen het gaat hier immers om de hond nu iets te voeren waar hij niet eerder mee in aanraking is geweest ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:25

Sperziebonen uit blik! Dit wordt gegeven aan honden die af moeten vallen zodat ze geen hongergevoel hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:32

Je zou sperziebonen erbij gaan geven, dit geeft een vol gevoel waar zitten weinig voedingswaarde's in.

Hertengewei is idd erg hard. Mocht je in de toekomst wel graag vleesbot gaan geven kies dan als alles goed gaat voor een vleessoort wat hij nog nooit eerder gehad heeft.
Als je trouwens bij barf leveranciers vraagt om een wat zachtere vleesbot geef dan aan dat het voor een pup is. Dan krijg je vaak zachtere botten van een bepaald diersoort. Dat deden wij ook altijd met de herten en lams ribben.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 10:49

Mengen ga ik inderdaad niet doen. Hij mag die andere brok niet meer :)

Ik ben inderdaad gisteren begonnen eva1969 met het nieuwe voer. Ben me er ook van bewust dat hij moet wennen. Maar het is zo'n rot gezicht. En dan ga ik twijfelen of ik er goed aan doe :(
Ik heb nu, heel simpel, een kei in zijn verbak gelegd zodat hij er omheen moet eten :P

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:01

Als je overigens boontjes gaat voeren pak je beter verse.
Potje is toch weer een hoop aan toegevoegd

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:03

Wat je ook kunt doen is het in een voederbal stoppen. Dan moet hij wat voor zijn eten doen en kan hij ook niet in een keer zijn bak leegschrokken.
Ik voer nu sinds kort vlees waaronder ook KVV en dat schrokt hij ook zo weg. Hij is dan gewoon niet tevreden. Dus ik prop het in een Kong, dan moet hij het eruit zien te krijgen.
Zo'n bal heb je voor een tientje bij Zooplus geloof ik.
Hij zal dan misschien wat meer voldoening uit zijn eten halen omdat hij er wat voor moet doen en dus ook langer ermee bezig is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 07:11

Boris krijgt er nu rijst bij en ik moet zeggen dat het aardig goed gaat zo.
Hij loopt nog wel veel achter mij aan als ik richting de gang ga, (Daar krijgt hij nu zijn eten) maar dat komt niet omdat hij zo'n honger heeft. Hij vind de brokken zo lekker :D :+
Ik heb een kei in zijn voerbak gelegd zodat hij niet alles naar binnen kan schrokken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 07:28

Onze dame was te dik en eet nu ook blikvoer met sperziebonen savonds en smorgens harde brok.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 07:29

Britta31 schreef:
Onze dame was te dik en eet nu ook blikvoer met sperziebonen savonds en smorgens harde brok.

Maar die van mij is niet te dik en eet geen blikvoer ;)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:04

Ons hondje krijgt bonen omdat het vult en ze genoeg heeft en geen bak met blikvoer nodig heeft om vol te raken.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:42

Is je nieuwe brok granenvrij? Veel honden zijn niet allergisch voor een diersoort maar voor granen in de brokken! Mijn vorige westie had om de haverklap oorontsteking, niemand heeft dit ooit gelinkt aan voedselallergie tot we vanwege jeuk overgestapt zijn op kvv (vers vlees), hond heeft geen jeuk meer gehad, maar ook de oorontstekingen bleven weg. Dat hadden we verdorie jaren eerder moeten weten.
Die hond had trouwens ook zo'n hypo allergene brok van de dierenarts gehad, maar op KVV deed hij het vele malen beter. Na zijn overlijden hebben we weer een nieuwe westie, maar daar is het voor ons nooit een vraag geweest wat hij te eten zou krijgen, uiteraard weer kvv en dat gaat super!

De meeste dierenartsen zijn niet erg bekend met kvv en proberen het op te lossen met speciale brokken, terwijl voor veel allergie honden kvv een uitkomst blijkt te zijn. Overigens, rijst is dan wel geen granen maar ook dat kan problemen geven, mochten de klachten nu dus niet beter worden kan je het ook nog in die richting zoeken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:45

Alwiene schreef:
Is je nieuwe brok granenvrij? Veel honden zijn niet allergisch voor een diersoort maar voor granen in de brokken!

Nope, voedselallergieen bij honden zijn vaker te wijten aan bepaalde dierlijke proteinen dan aan granenallergie.
En ja, dat is grondig onderzocht.