Problemen weglopen hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

Problemen weglopen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 18:30

Ik zit met een probleempje

Onze hond is al een tijdje Oost-Indisch doof. Het gaat om een 8 jarige newfoundlander kruising.

Even onze situatie:
We wonen achteraf en de honden lopen regelmatig los buiten. Als ik bezig ben met de paarden lopen ze gewoon buiten en dit ging altijd prima. Ze (we hebben ook een andere hond) speelden in de tuin terwijl ik de boel aan het schoonmaken ben. Ze hebben een vrije inloop naar binnen als ik buiten ben, dus alle luxe die een hond wil hebben zou je zeggen. We liggen vrij afgelegen en ons huis is omheind met bosjes en hagen.

Maar de laatste tijd als ze buiten s'avonds even naar het toilet gaat loopt ze weg. We hebben een vaste plek waar ze poepen en plassen en dat doen ze altijd nogsteeds. Ondertussen doe ik dan de paarden even hooi. Maar als ik ze naar binnen wil roepen kan ik schreeuwen wat ik wil, maar ik moet haar letterlijk ophalen.

Maar nu loopt ze in het gangpad bij de buren terwijl ik met de stal bezig ben. Onze buren hebben best veel katten (een boer). En als madam een kat ziet, zal ze er alles aan doen om die kat te pakken te krijgen. Ik kan dan schreeuwen of roepen wat ik wil. Ze loopt rustig verder en ik moet haar ophalen.

Onze andere hond (10 jarige bordercollie) luistert ontzettend goed. Die kan ik serieus met m'n handen sturen. Vaak merk ik aan haar gedrag dat onze dondersteen weer iets uithaalt.

Ik baal hier ontzettend van, omdat dit betekend dat ik haar niet meer los kan laten lopen. Terwijl dit perfect kan bij ons thuis.

Iemand tips/oplossingen? Ik kan moeilijk onze buren vragen of ze haar terug sturen.

EmptyWords

Re: Problemen weglopen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:31

een longeerlijn aan de halsband vastmaken, hoef je niet zo ver te lopen

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:38

Zoek maar op dogfence.
Een meter waarmee je afstand kunt bepalen, halsband om die waarschuwt als hij te ver gaat en uiteindelijk stroom geeft.
Is niet zielig, alles beter dan een hond die kwijt raakt of zelfs verongelukt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:40

Iedere keer dat je roept, en je hond komt niet, leer je hem dat hij niet hoeft te komen als je roept.
Dus zoals Emptywords al opmerkte, aan de (lange) lijn ermee. En dan oefenen, roepen, bij niet reageren heb je de lijn, zodat ongehoorzaamheid geen optie is. Succes.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:44

Kuggur schreef:
Iedere keer dat je roept, en je hond komt niet, leer je hem dat hij niet hoeft te komen als je roept.
Dus zoals Emptywords al opmerkte, aan de (lange) lijn ermee. En dan oefenen, roepen, bij niet reageren heb je de lijn, zodat ongehoorzaamheid geen optie is. Succes.

Goed gezegd! Mensen roepen continu zonder ook maar reactie te verwachten, zo nutteloos. Ze leren hun hond alleen maar hoe het niet moet.

Alleen bij huis moet je niet continu hoeven roepen. Dat werkt niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:47

Oost Indisch doof, of écht doof?

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:49

calippe schreef:
Zoek maar op dogfence.
Een meter waarmee je afstand kunt bepalen, halsband om die waarschuwt als hij te ver gaat en uiteindelijk stroom geeft.
Is niet zielig, alles beter dan een hond die kwijt raakt of zelfs verongelukt.

Hadden wij ook voor onze wegloper. Werkt..... totdat hij in de gaten kreeg hoe het werkte..... als hij de piepjes hoorde rende hij heeeeeeeeel hard door het hek heen, dat gaf dan een stroomstoot maar als je heel hard door rent ben je er ook zo van af... en dan is de aanschaf wel heel erg duur.....
Ik begrijp je probleem volledig!

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 18:59

LadyMadonna schreef:

Ze is echt oost indisch doof. Zodra ik haar beloon als ze iets goed doet hoort ze alles. Zelfs de kleinste geluiden van katten merkt ze op.
Dat trainen met longeerlijn is wel een goede tip ja.

Zo'n systeem?: http://www.petsplace.nl/hond/training-g ... s~M-830202

En moet ik die dan ingraven in de grond? en wat stellen die vlaggen voor?

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:12

melvinrandy schreef:
LadyMadonna schreef:

Ze is echt oost indisch doof. Zodra ik haar beloon als ze iets goed doet hoort ze alles. Zelfs de kleinste geluiden van katten merkt ze op.
Dat trainen met longeerlijn is wel een goede tip ja.

Zo'n systeem?: http://www.petsplace.nl/hond/training-g ... s~M-830202

En moet ik die dan ingraven in de grond? en wat stellen die vlaggen voor?

Wij hadden het draadloze systeem....een apparaatje en een halsband voor de hond. Als de hond iets van 50 m van het apparaat verwijderd was begon het te piepem, liep ie nog verder door dan kreeg ie een stroomstootje.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:15

Maat je hond heeft dit nooit gedaan toch en lees dat zij voor een grote hond al op leeftijd is.
Dat kan er ook mee te maken hebben.
Want als ze nooit geluisterd heeft zeg ik oke danluister de hond gewoon niet.
Maar als de hond dit de laatste tijd in eens doet kan het ook een andere reden hebben omdat je hond als oud is

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:21

Ik ken ook een hond die werd getraind met een stroomband. Deze moet nu echter het terrein worden afgetild. De stroom stond niet hoog, maar hij was zo onder de indruk... Het werkte dus wel hij ging het erf niet af. Echter als je hem nu dus ergens mee naar toe wilt nemen is het toch iedere keer gedoe. Denk er dus goed bij na voor je zoiets gaat proberen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:22

Nou ik ken er ook een paar die het er wel heel erg goed op doen. :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:32

Wat dacht je van je hond speelt met je?
die heeft waarschijnlijk helemaal geen zin om te komen en blijft lekker waar die is.

Waarschijnlijk sta jij daar dan als een malle te roepen (en ik zie het beestje al gniffelen :') )
dan pak je der op en roep je iets als foei of wat dan ook..
die speelt met je, en jij bent nog eens dan dat je je hond haalt en lekker terug zijn nest in brengt..
zo'n taxi wil ik ook wel :j

Ik zal eens gaan werken met echt boos worden (qua stem) op je hond als ze niet komt.
en als ze dan nog weigert, gewoon hard straffen door een tik en je hond oppakken en in naar binnen 'gooien'.
of duw die maar eens flink in de mand.
straal uit ' als ik zeg naar binnen, ga je ook naar binnen!'

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:39

KingYasFenn schreef:
en als ze dan nog weigert, gewoon hard straffen door een tik en je hond oppakken en in naar binnen 'gooien'.

En wanneer ben je van plan die tik, en je andere fysieke correcties uit te delen? Op zijn snelst een aantal minuten na het "vergrijp" (momenteel wéét de hond wslk niet eens dat hij wat fout doet). Dat is dus véél te laat en totaal zinloos.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 25-02-14 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:40

Jeetje zeg het moet juist leuk zijn voor de hond om te komen.de baas moet veel leuker zijn dan datgene waarvoor hij buiten blijft rondneuzen. ik rende vroeger met gekke geluidjes rond of met voertjes voor als hij wel kwam of ik gooide de bal. Hij weet juist als ik kom is het feest. En kan het inderdaad zoals eerder genoemd niet zijn dat hij echt dovig wordt?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:42

Ga eens googelen op de recall-game, werkt als een tierelier. Het kost je in het begin misschien wat frikandellen (in mijn geval) maar als ik roep weten ze niet hoe snel ze moeten komen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:53

KingYasFenn schreef:
die heeft waarschijnlijk helemaal geen zin om te komen en blijft lekker waar die is.

Waarschijnlijk sta jij daar dan als een malle te roepen (en ik zie het beestje al gniffelen :') )
die speelt met je, en jij bent nog eens dan dat je je hond haalt en lekker terug zijn nest in brengt..

Ik zal eens gaan werken met echt boos worden (qua stem) op je hond als ze niet komt.

Ja, pak je New Foundlander op en gooi hem naar binnen :')

Ik zou bovenstaande niet doen TS, dan zal de hond al helemaal niet meer in je buurt willen komen.
Ik zou de hond zijn gehoor eens na laten kijken bij de DA. Verder een lang licht lijntje eraan misschien? Mijn hond heeft ook nooit zo'n haast als er andere leuke dingen in de buurt zijn maar als ik kaas of knakworst meeneem staat hij al naast me als ik net naar adem hap om hem te roepen :+

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 06:47

Nu is de hond in dit geval gewoon niet terug aan het komen omdat jij waarschijnlijk lekker rondneust.
In het verhaal kan ik zeker niet opmaken of dat ze overdag met hem wandelt (ze hebben hun vaste poepplaats etc..)
misschien is dat wel de rede? het diertje heeft genoeg gehad van constant hetzelfde op het erf?
(en als ze overdag wel kilometers maakt, misschien dan savonds toch ook doen? )

Misschien was ik te snel met straffen inderdaad. Ik vind alleen het belachelijk om een dier dat weigert te luisteren te gaan overhalen met snoepjes.
Stel de buurvrouw heeft nu salami en dat vind je hond toch veel lekker dan kaas, is je verleiding naar de knoppen en gaat hij lekker daarheen... Nee dat is een hond met respect voor je, hij kiest gewoon waar het leukst/lekkerst te halen is :)
En ik zeg niet dat een hond alleen werkt met respect, ook zeker met een band/vriendschap.. maar ook dat is niet snoepjes werk. Ook wandelen, en met elkaar werken etc..

En op het moment dat er geen rede is waarom je hond dit doet. Zal ik toch overgaan naar een keer straffen zodat hij ziet dat hij niet met je moet spelen.
maar eerst inderdaad misschien de reden zoeken waarom.
En ik denk dat die gewoon ligt bij 'nog energie over' :j

(en even terug op hierboven, HOEVEEL DOE JE MIS als je hond niet bij je in de buurt wil komen omdat je hem alleen maar op zijn plaats zet? Omdat jij zegt, jij staat onder mij en als ik zeg je moet komen, dan kom je ook? dan is er in de basis al gigantisch veel mis met de band tussen je dier. Als je je hond niet straft omdat hij anders misschien wel niet meer bij je wil zijn...belachelijk. (kijk eens naar de dieren in een groep, luistert er een niet dan wordt die door de leider gestraft.. loopt hij opeens weg van zijn roedel? Nee! waarom niet? Omdat dieren heel goed weten dat hij gestraft is met een reden, en dat die roedel zijn thuis is, net zoals jij het thuis van jouw hond bent. voelt het niet zoals thuis voor je hond, dan zal die weglopen ja ) Dat is net zoals 'mijn hondje is weggelopen van huis en komt niet meer terug'. Misschien zou je ervan moeten leren dat een dier niet zomaar wegloopt? (met uitzonderingen van weglopen ver van huis en de weg niet meer terugvinden etc. en natuurlijk in dit geval is het niet weglopen, maar gewoon buiten willen blijven spelen) En owja, misschien kan je een new foundlander dan niet op zijn plaats zetten daar hem op te pakken. maar ook zo'n hond kan je laten zien dat hij naar jou moet luisteren ipv zijn eigen willetje doordringen....)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:33

KingYasFenn schreef:

Jaa dan leert ie dat komen leuk is en zal hij zeker de volgende keer heel hard aan komen rennen omdat het thuis zo leuk is ;) .... Not! Zoals kugger in het begin al zei lange lijn er aan en oefenen

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:55

Waar staat dat ik hem niet straf?
Ik ben niet bezig met de grote dominante roedelleider spelen want zo ben ik nou eenmaal niet. Als hij niet komt loop ik een andere kant uit en rent hij uiteindelijk achter mij aan. Het ras wat ik heb heeft een flinke jachtdrift dus als er wild gesignaleerd wordt wil hij er achteraan. Als hij dat doet ben ik al te laat. Het is aan de baas om hem vóór het moment dat hij fixeert hem al bij te roepen. En dát lukt mij met kaas, om toch wel leuker te zijn dan dat konijn. Ik ken mijn hond prima, die zou toch konijn kiezen als de enige reden om bij mij te komen is omdat hij anders een tik krijgt.
Als hij toch gaat is dat mijn fout geweest, loop ik een andere kant op (niet meer roepen als hij van je weg aan het lopen is) en als hij komt gaat hij aan de lijn en volgt er een zwijgzaam moment zonder oogconact. Nou, mijne doet dan alsof ie daadwerkelijk al geslagen is.
Onze basis is prima. Ik geef de TS advies uit eigen ervaring en ik wens dan niet met aannames aangevallen te worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:13

KingYasFenn schreef:

Dan komt ie de volgende keer gegarandeerd!

Want als je komt dan wordt je geslagen (jippie!) opgetild en naar binnen gegooid (yes!) en als je dan naar binnen gegooid bent wordt je ook nog eens in je mand geduwd (lekker!)

Kortom: wát een kuladvies. :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:25

KingYasFenn schreef:

Als ik dat bij mijn hond zou proberen dan kan ik daarna naar de eerste hulp, denk ik. Los van dat het een stom advies is om eerder genoemde redenen kan het voor een hond ook dusdanig bedreigend overkomen (met name het in de mand duwen) dat ze in paniek van zich af gaan bijten.

Verder: straffen is niets mis mee, als je héél zeker weet dat de hond je begrijpt. Een hond die niet snapt wat 'kom' betekent kan je wel straffen, maar daar gaat-ie niet beter van luisteren. Je moet dus eerst zorgen dat hij begrijpt wat het woord betekent én dat hij direct moet reageren bij de eerste keer roepen. Dat leer je positief aan, dus met beloning (stem, speeltje, snoepje). Pas daarna kan je gaan straffen als de hond het vertikt te luisteren, en dan ook alleen als jij naar hem toegaat. Als de hond in tweede instantie toch naar jou komt, nooit straffen, want de volgende keer komt hij helemaal niet meer (natuurlijk hoef je niet dolenthousiast te belonen, dat dan ook weer niet).

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:25

Amaris schreef:
KingYasFenn schreef:

Dan komt ie de volgende keer gegarandeerd!

Want als je komt dan wordt je geslagen (jippie!) opgetild en naar binnen gegooid (yes!) en als je dan naar binnen gegooid bent wordt je ook nog eens in je mand geduwd (lekker!)

Kortom: wát een kuladvies. :')

Lezen jullie ook haar rectificatie? Ze geeft al aan misschien wat te hard van stapel te lopen...

Daarnaast ben ik het helemaal met haar eens. Mijn knol dacht me eens vrolijk in een hoek te duwen en een trap te verkopen. Hij heeft zo'n ongelooflijke opdonder gehad dat ie het nooit en te nimmer meer heeft gedurft... beter dan een 'foei' of opzij duwen en dat iedere keer weer moeten doen.

Zoals reeds aangegeven worden dieren in een roedel ook gestraft. Ooit eens gezien hoe jonge hengsten (die zich misdragen) worden gestraft? De merrie gooit ze uit de groep en zorgt dat ie daar ook blijft, net zo lang tot hij laat zien dat hij onderdanig kan en wil zijn. Dan mag ie terug in de groep....

Dus laten we vooral poeslief zijn tegen onze dieren zonder consequenties voor het niet luisteren en daar gaan ze het echt beter van doen :j (Overigens ben ik van mening dat dit fenomeen zich ook verspreid onder ouders met slecht luisterende kinderen)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:35

misschien opnieuw beginnen met oefenen met voor komen. Dus gewoon hem gewoon vaak om niets roepen. En hem dan een beloning geven en dit blijven doen. Ik heb onze hond ook 'kijk eens' geleerd, als ze kijk eens hoort, dan weet ze dat ik een beloning vast heb, en dat trekt meteen haar aandacht.

Onze hond is ook vaak eigenwijs en gaat ook dingen achterna, maar de gedachte dat ze bij mij een brokkie krijgt als ze zelf komt wint het steeds vaker. En als ik haar wel moet halen dan krijgt ze bij mij straf. tenzij ze de laatste meter toch nog komt. Of netjes op mij gaat staan wachten. Je moet zorgen dat je leuker bent als het gene wat je hond aan het doen is. en dat lukt niet met een klap voor zn kop

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:42

Onze honden luisterden ook gewoon echt helemaal niet als ze ergens achter aan gingen of met zichzelf bezig waren. 's avonds laat bleven ze soms wel 20 minuten weg (we wonen ook afgelegen met omheining maar ze kunnen door een gat in het hek het bos in), en het zijn jachthonden dus los in het bos ging gewoon echt niet meer en aan de lijn trekken ze soms je arm uit de kom.

Nu werken we met een correctieband. Zelf een afstandsbediening die op 2 honden tegelijk kan werken. Je kan dan per hond apart kiezen voor piepjes, een klein schokje (zelf in te stellen naar de grootte van de hond) of harde schok (hebben wij nog maar 1 keer hoeven gebruiken toen onze ene hond een andere hond aanviel!). Na 1 week wisten de honden al dat ze met de piepjes moesten komen.

Dankzij die banden kunnen onze honden veilig loslopen in het bos, kunnen mensen zich veilig op ons terrein begeven (1 hond is erg bang voor mensen, maar dankzij die band weet ie dat hij niet hoeft te blaffen maar gewoon rustig kan gaan liggen en de andere hond valt alle dieren maar aan die hij tegen komt), en de honden weten gewoon waar de grenzen liggen. Ze weten dat ze zelf geen leiding hoeven te nemen en ze weten waar ze aan toe zijn :)