Overstappen op kvv? Hoe zit dat nou allemaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Overstappen op kvv? Hoe zit dat nou allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 13:53

Ik zit al de hele ochtend te lezen maar het is me allemaal nog steeds niet duidelijk..

We hebben hier 2 honden; een toy yorkie van 2 jaar en een podencomix van 4 jaar. Nu mijn vader met vakantie is en ik zelf alle rondjes loop met de honden valt het me op dat met name de uk veel poept; 3/4x per dag en soms 2x per rondje, waarbij het wisselt tussen kleine keuteltjes en wat zachte drollen.

Wat research leerde mij dat veel poepen een teken is dat wat naar binnen gaat niet allemaal nuttig is en dus voor mij reden genoeg om een overstap te overwegen.

Momenteel krijgen beiden supermarktbrok en -vlees, soms afgewisseld met smuldier, vaak aangevuld met gekookte kip of restjes pasta of rijst (uiteraard wel zonder saus :P ).

Ik lees van alles over weekmenu's en percentages maar ik snap niet hoe dat nou precies in elkaar steekt? Wat moet ik dan voeren per week? Hoe veel?
Mijn moeder is wat teerhartig dus ik vrees dat karkassen en strotten het niet helemaal gaan worden hier, arme mens krijgt een rolberoerte. :+ Maar zo ver ik heb begrepen valt dit onder barf, wat dan weer iets anders is dan kvv?

Zo ver ik heb kunnen ontdekken variëren de kosten enorm, zoals gezegd krijgen ze momenteel gewoon supermarktspul en dus niet erg duur, de kosten voor kvv moeten niet de pan uit rijzen vergeleken daarmee. (als ze het er beduidend beter op gaan doen zijn mn ouders ook echt de beroerdste niet overigens, maar zeker in het begin is prijs toch wel relevant.. Helaas beschik ik momenteel zelf ook niet over de middelen om flink bij te leggen.)

Om een lang verhaal kort te maken; hoe doe ik dit?

fjordie333

Re: Overstappen op kvv? Hoe zit dat nou allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:59

omdat ik er ook niks van snap krijgen ze bij mij smuldier in alle smaken die ze hebben maar sowieso 1 keer per dag compleet

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:59

Wij voeren onze honden afwisselend Carnivoer en Smuldier, kant en klaar vlees zeg maar. Carnivoer is iets prijziger, maar goed vlees en kun je op veel plekken kopen. De producent hiervan zit in Heiloo, volgens mij geven zij gratis voeding advies, mocht je er niet uitkomen. Wij zijn er heel tevreden mee.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:17

Oh dat is wel fijn, Heiloo is om de hoek :D Bedankt voor de tip!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:20

Omdat wij ook niet aan het echte stukken vers vlees wilde, hebben wij gekozen voor carnibest.
Zijn rollen met vers vlees of vis aangevuld met rijst.

Erg makkelijk om te geven ook, kunnen we gewoon in de vriezer en een dag van te voren eruit.
Op het barf forum, kun je trouwen van allerlei tips terug vinden over het voeren van vers vlees.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:30

Barf is als je het compleet zelf samenstelt. KVV is al samengesteld en gewoon een soort gehakt achtige massa die je in vele soorten en merken hebt.
Wij voeren zelf Darf, dat is ook een merk KVV. In het verleden ook Carnibest gevoerd, maar vind de verpakking van Darf (blokjes) praktischer dan de Carnibest worsten.
Lotgering is ook een merk en volgens mij behoorlijk goedkoop, alleen dat gaat het beste als er iemand in je omgeving is die dat al besteld vanwege bezorgkosten.

Hou er vooral rekening mee dat je behoorlijk wat vriezer ruimte moet hebben om het voer tijdelijk op te slaan. Heb je dat niet dan kan je voor bv Carnibest kiezen die je dan wel een heel stuk vaker moet kopen.

Ik ben iig een groot voorstander van KVV ipv blik en brokken. De ontlasting wordt inderdaad veel minder, en mijn hond (en de vorige ook) doet het er goed op. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:31

Op het barf forum staat heel veel informatie waar je wat aan kunt hebben. Ik voer geen Barf maar KVV dit omdat ik de percentages uitrekenen om geen tekorten te krijgen niet prettig vind. Mijn hond krijgt Darf, dit is biologisch KVV waar ze het erg goed op doet, Carnibest was geen succes bij haar. Mijn kat krijgt wel Carnibest Diabetic en daar doet hij het goed op.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:35

Vriezer is op zich geen probleem, hebben 2 vriesvakken en een grote losse vriezer dus daar moeten we met wat opnieuw indelen toch een eind mee komen denk ik :)

Ah helder! Moet ik het dan nog aanvullen met iets of is het compleet voer zeg maar? En hoe veel moet ok daar van geven? Ik las ook iets over dat sommige soorten compleet waren en andere niet, maar dat je dat in de week moest afwisselen?

Bedankt voor de hulp sowieso iedereen!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:38

Je hebt inmiddels vee merken kvv , carnibest carnivoer naturis barfmenu haaksbarf en nog heel veel meer.

Ik zelf wissel altijd diverse merken af

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:40

Wij voeren onze hond persbrok van Jarco, dat is al weer beter dan de supermarktbrokken. Veel hoger vleespercentage. Dat vullen we aan met smuldier en nog een andere vers vlees waarvan ik de naam niet meer weet. Maar dat is qua gebruiksgemak vergelijkbaar met smuldier, alleen dan goedkoper, maar ook niet helemaal compleet.

Wij houden er wel brokken naast (de persbrok) omdat dit veel makkelijker is met belonen tijdens de training.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:43

amyz schreef:
Vriezer is op zich geen probleem, hebben 2 vriesvakken en een grote losse vriezer dus daar moeten we met wat opnieuw indelen toch een eind mee komen denk ik :)

Ah helder! Moet ik het dan nog aanvullen met iets of is het compleet voer zeg maar? En hoe veel moet ok daar van geven? Ik las ook iets over dat sommige soorten compleet waren en andere niet, maar dat je dat in de week moest afwisselen?

Bedankt voor de hulp sowieso iedereen!

Een KVV wordt compleet genoemd als er een premix aan toegevoegd wordt. Kunstmatige vitamines enzovoorts dus. Als ze dit niet hebben, worden ze niet compleet genoemd. Wel heb je merken die je compleet kan maken door verschillende diersoorten te voeren. DARF bijvoorbeeld heeft 4 diersoorten verwerkt in hun voer, maar geen premix. Dus het heet niet compleet, maar de hond krijgt wel alles binnen. Smuldier compleet heeft wel een premix.

Ik vind persoonlijk dat verschillende merken afwisselen het fijnste is. Zo krijgen ze én verschillende diersoorten en toch elke keer net iets anders. Het is aan jou om uit te maken of je met of zonder premix wilt voeren, of alles door elkaar.

Qua kosten, je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Ik ben voor 2 Duitse Herders, één nog in de groei, zo'n 100 tot 120 euro in de maand kwijt. Waarbij de ene een kilo eet en de ander 500 gram. Ik wissel af tussen dure en goedkopere merken, het zou nog een stuk goedkoper kunnen. Ik geef daarnaast nog 1 keer in de week een penslap (je kan ook gewoon een kvv met pens voeren) en een dag met vis (kan ook in een kvv). Daarnaast soms een eitje en wat biologische yoghurt met honing.

Als je weet hoe zwaar ze allebei zijn kan je wel ongeveer kijken wat je kwijt zou zijn (hoewel je natuurlijk altijd naar de hond moet kijken en niet strak aan de richtlijn houden)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:13

eilleen333 schreef:
Wij voeren onze hond persbrok van Jarco, dat is al weer beter dan de supermarktbrokken. Veel hoger vleespercentage. Dat vullen we aan met smuldier en nog een andere vers vlees waarvan ik de naam niet meer weet. Maar dat is qua gebruiksgemak vergelijkbaar met smuldier, alleen dan goedkoper, maar ook niet helemaal compleet.

Wij houden er wel brokken naast (de persbrok) omdat dit veel makkelijker is met belonen tijdens de training.

goedkoper dan smuldier?? dat kan bijna niet, dat is per 400 gram 70 cent.. per kilo 1.75 volgens mij is alleen lotgering nog wat goedkoper maar die is wel compleet (en veel vetter.. enz ;) )

via deze site: http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken kan je heel goed kvv vergelijken, kijk wat jij het liefste wil, wil je biologisch voeren, wil je perse met natuurlijke calcium bron (dus bot ) wat ik wel zou aanraden, de verpakkingseenheid kan je instellen etc. ik raad aan om diersoorten af te wisselen

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:21

Je geeft al smuldier, dat is een kvv. Persoonlijk vind ik smuldier niet van de kwaliteit dat ik zou zeggen: ik ga dit iedere dag voeren. Maar aan de andere kant is het een stuk beter als supermarktbrokken en ook goed betaalbaar. Er zijn overigens zat mensen die enkel smuldier geven en die honden doen het ook goed. Ik heb tijden smuldier gevoerd afgewisseld met de duurdere merken als Alaska, Haaksbarf en Darf en was hier erg tevreden over! Inmiddels stel ik zelf samen met karlassen enz. maar dat is als ik je zo hoor voorlopig een stapje te ver. Maar met enkel kvv geven zit je ook al goed ;)

Waar je dus makkelijk mee zou kunnen beginnen zijn de complete versies van smuldier. En dan kan je langzamerhand andere merken en smaken gaan toevoegen. Smuldier is jullie al bekend, makkelijk te krijgen en dat geeft je de kans om te zien hoe de honden reageren om volledig op vers te staan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:28

essiesilly schreef:
eilleen333 schreef:

goedkoper dan smuldier?? dat kan bijna niet, dat is per 400 gram 70 cent.. per kilo 1.75 volgens mij is alleen lotgering nog wat goedkoper maar die is wel compleet (en veel vetter.. enz ;) )

via deze site: http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken kan je heel goed kvv vergelijken, kijk wat jij het liefste wil, wil je biologisch voeren, wil je perse met natuurlijke calcium bron (dus bot ) wat ik wel zou aanraden, de verpakkingseenheid kan je instellen etc. ik raad aan om diersoorten af te wisselen

Lotgering bedoelde ik inderdaad. Dacht alleen dat dat geen compleet voer was en dat er alleen maar vlees in zat? Ik weet het niet precies, mijn zus regelt het hondenvoer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:28

Barf > bones and raw food > zelf samenstellen met spiervlees, bot, orgaan, groenten/fruit en dingen als ei, zuivelprodukten, olie,..
Percentages afhankelijk van wie zijn theorie je precies volgt :+ maar plm 70% spiervlees, 15% botvlees (karkas ed), 10-15% orgaanvlees en pens, 5% restgroep.

NRV > Natuurlijke Rauwe Voeding > zelf samenstellen met spiervlees, bot, orgaan.
Percentages ongeveer 70% spiervlees, 15% bot en 15% orgaan.

KVV > ook vers voeren maar dit is vooraf al samengesteld.

Afhankelijk van je hond (pup, volwassen, senior, drachtige of zogende teef, mate van activiteit, te dik, te dun, goed op gewicht...) neem je een percentage van zijn lichaamsgewicht om te voeren. Uitgangspunt om mee te beginnen is vaak 2-3% van het ideale lichaamsgewicht voor de hond en dat pas je aan aan de behoefte.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:28

Lotgering is met bot, maar je moet wel meerdere diersoorten voeren er zit geen premix in. In de meeste soorten van Lotgering zitten drie diersoorten en in de wildversie nog meer.
Carnibest vind ik trouwens vetter dan Lotgering want mijn teef komt van de Carnibest aan en van de Lotgering niet als ik van beide 300 gram geef. Carnibest heeft wel een premix.

Ik geef van Lotgering de lam/rund/kip variant. Van degomeat verschillende enkelvoudig o.a. Geit, konijn, struisvogel ect. en af en toe haal ik Carnibest lam en kalkoen. Pens geef ik van Smuldier, de enige die er tot nu toe gegeten wordt.

Verder af en toe wat knaagwerk ook van Degomeat, lamsstukken met bot bijv.
Een rauw eitje en wat joghurt van Biogarde.

Je kunt best veel via internet bestellen. Ik zou wel een vriezertje aanschaffen dan kun je wat meer inslaan...

Ik ben rond de 150 euro per maand kwijt voor 2 grote honden, ze eten hier samen 2 kilo kvv per dag.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:49

ik geef lotgering afgewisseld met smuldier, vooral de pens versie
hond doet het er ook veel beter op dan brok

ik heb amper vriezer ruimte dus ik haal het maar met 9 kilo tegelijk (18 rollen = halve krat)
maar ik heb een kleine hond.
Ik haal het in zaandam, dus geen bezorgkosten, die zijn namelijk 8 euro
en idd afwisselen. Als knagertjes kippennekken, en kipkarkas en nekspieren

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 19:13

Hartstikke bedankt weer voor de reacties!
Beide honden zijn normaal actief, geen intensief leven zeg maar haha. Is 2% een goed uitgangspunt? De podenco is mooi op gewicht en de York miss iets zwaar, maar op zich ook in nette conditie zeker niet te dik.

Dus beginnen met smuldier, afwisselen qua diersoorten en letten op premix? En op calcium dus? Dit staat gewoon vermeld op de verpakking of is het handiger als ik dit vooraf uitzoek?
Is het een idee om als basis 4x per week smuldier en dan 3x (dus om de dag) een ander merk? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
En moet ik ze gewoon gelijk over zetten of kan ik beter rustig introduceren? Brokken zijn bijna op heb eigenlijk bewust ook niet gehaald...
Kan ik ook de restjes rijst enz bij blijven geven of dit beter niet?

Nogmaals bedankt!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:09

Mijn teef heeft 7 jaar op de brokken gestaan en die heb ik zo ineens overgezet op kvv zonder problemen. 4 dagen Smuldier en 3 dagen wat anders kun je gerust doen, die 3 dagen lekker veel afwisselen hoe meer verschillende merken/diersoorten hoe beter. Lekker een keer pens geven en bijv. een vis kvv eens per week of per 2 weken.

In sommige kvv zit ook al rijst als je dat wilt blijven geven....persoonlijk denk ik niet dat rijst iets toevoegt. Maar de Carnibest bijv. heeft vaak rijst in de kvv.

Verder gewoon voeren op het oog, je ziet snel genoeg of ze meer of wat minder moeten

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:14

waarom je hond waarschijnlijk zoveel poept,
is de kwaliteit van je brokken voor de hond,
de brokken in de supermarkt zijn niet goed en zit veel rotzooi in,
ik geef mijn hond royal canin en dan hypoalergeen brokken,
maar ik ben van plan om over te gaan stappen nar brokken waar 80 % vlees in zit,
kom zo even niet meer op de naam,
maar mijn hond poept 1 a 2 keer per dag zo groot als een vinger zeg maar en dan heb ik een engelse stafford terwijl ik heel wat kleinere hondjes zie die toch echt heel wat meer weg leggen en hij heeft altijd mooie keutels.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:18

Geen pasta blijven geven. Tarwe is juist een van de veroorzakers van darmproblemen bij "brokkenhonden". Ik heb inmiddels heel veel merken kvv geprobeerd; ik houd ook van afwisselen. Maar ik ben tot nu toe het meest gecharmeerd van Degomeat kvv. Dit stinkt niet zo en is ook wat minder nat. Er zijn zeer veel verschillende diersoorten in te verkrijgen. Het is wel duurder dan smuldier nl. 1.70 per 500 g en 2.70 per kg maar zeker niet de duurste. Mijn hondje van 12 kg krijgt maar 200 g per dag (en dan moet ik nog uitkijken dat ze niet te dik wordt).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 21:36

Ok dan doen we dat niet meer. We geven eigenlijk gewoon omdat het over is hoor, we maken het niet speciaal voor ze haha. Dus geen pasta en rijst meer. :)

Wederom hartstikke bedankt voor de tips! Morgen gelijk even shoppen :)

Dus als ik het nu goed begrijp; zo veel mogelijk verschillende diersoorten voeren per week, veel afwisseling in merken en verder niks bijgeven?

Voeren op t oog doen we sowieso idd dus dat komt wel goed :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:23

Je voert compleet als je 4 diersoorten voert per grofweg twee weken. Een kvv is compleet als er 4 diersoorten in verwerkt zitten, ook zonder premix. Een kvv is compleet door de samenstelling, het percentage spiervlees, orgaanvlees en bot.
Je hebt van smuldier compleet versies, vlees compleet en pens compleet, als je dat voert hoef je dus niet af te wisselen. Je kunt zonder problemen eens een enkelvoudige kvv (van 1 diersoort) tussendoor voeren ter afwisseling. Ook kun je eens wat yoghurt, een rauw ei of kippennekken/vleugeltjes voeren.

Als je gaat overstappen kun je het beste een paar dagen met pens beginnen, dat is goed om de darmflora om te schakelen naar vlees verteren.

Een keertje wat pasta en rijst voeren is niks mis mee, als ze het lekker vinden zou ik het gewoon doen.
Wij eten ook wel eens chocola of friet, ook niet alleen maar verantwoord en gezond dus maar voor de lekker..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:39

ralphtdw schreef:
waarom je hond waarschijnlijk zoveel poept,
is de kwaliteit van je brokken voor de hond,
de brokken in de supermarkt zijn niet goed en zit veel rotzooi in,
ik geef mijn hond royal canin en dan hypoalergeen brokken,
maar ik ben van plan om over te gaan stappen nar brokken waar 80 % vlees in zit,
kom zo even niet meer op de naam,
maar mijn hond poept 1 a 2 keer per dag zo groot als een vinger zeg maar en dan heb ik een engelse stafford terwijl ik heel wat kleinere hondjes zie die toch echt heel wat meer weg leggen en hij heeft altijd mooie keutels.

royal canin is niet zo goed als men denkt :n

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 08:10

Wij hebben een pup van een week of 11.
Krijgt ook RC, gaf de fokker ook dus in eerste instantie doorgevoerd.
Maar aangezien ze zo veel poept, en ik nu t bovenstaande lees, misschien toch ook maar overstappen...
Kvv trekt mij ook en vriezerruimte is geen probleem gelukkig.
Ga me na jullie tips toch ook is verdiepen.