Niet zindelijk wordende hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suus_pepper

Niet zindelijk wordende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 10:25

Hoi Bokkers!

Omdat ik vaak oplossingen lees voor problemen en omdat ik het graag een keer wil laten bekijken door iemand anders, hier mijn probleem.

Ik heb thuis met mijn ouders 2 honden. Een 12 jarige Herdermix en een 3 jarige Malterzermix.
Het gaat hier om de 3 jarige hond.

Wij hebben Hummer als pup gekregen, het is een heel lief hondje dat alles prima vind. Toen hij een paar maanden oud was, waren wij verbaast over dat hij nog steeds niet zindelijk was.
We hebben de eerste paar weken kranten op de grond gehad, daarna heeft hij geweten dat hij niet binnen mag plassen of poepen (niet slaan, wel streng toespreken en hem een stuk verderop duwen en wegsturen).
Dit hielp niet en we hebben het ook een poos genegeerd. Wij hebben het idee dat straffen hem maar even raakt en hij het snel vergeet.

We hebben hem ook een paar weken 's nachts in de bench gehad. Hier deed hij ook gewoon zijn behoefte in en ging er ook gewoon in liggen.

Wij zijn toen met Hummer naar de dierenarts geweest om te controleren of alles wel goed met hem was. De dierenarts kon niks vinden maar heeft ons geadviseerd om iemand te laten komen die veel van hondengedrag weet.

Dit advies hebben wij natuurlijk opgevolgd (we waren er immers al helemaal klaar mee..). Deze gedragsdeskundige dacht dat Hummer zich verveelde en adviseerde om een hersenspeeltje te gebruiken. Het was zo'n bal met brokjes erin, als hij die rolt komen er brokjes uit. Hummer snapte het spel niet en heeft er nooit wat mee gedaan. Daarna hadden we een Kong? met een gat erin waar we pasta in stopte. Dit snapte hij wel maar vond hij ook niet interessant.

Nu slaapt hij bij ons op de slaapkamer wat niet ideaal is, maar anders plast en poept hij het hele huis onder. Hij heeft ook al een keer op mijn slaapkamer gepoept %) . Vandaag heeft hij wéér in de keuken gepoept en ik ben er klaar mee.

Nog even wat informatie :list: :
- Mijn ouders hebben meerdere honden gehad maar hebben dit nog nooit meegemaakt
- Hummer is 3 jaar oud
- Hij gaat 4 keer per dag 20 minuten wandelen maar hij presteert het om 5 minuten na het uitlaten alweer te poepen in huis
- Hij is naar de dierenarts geweest
- Er is een gedragsdeskundige langs geweest

Om dit mormeltje gaat het:
Afbeelding

Ik hoop dat iemand dé tip heeft! Wij zijn bereid om alles te proberen!

Deaglán

Re: Niet zindelijk wordende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:40

Jullie hebben hem al vanaf pup, lees ik, maar hoe oud was hij toen en hoe werd hij bij de fokker gehouden (klinkt nl als een iets oudere pup die bij een broodfokker vandaan komt)
Ik lees hier vanalles over het "straffen" als het fout gaat maar wat doe je als hij het wel goed doet?
Doet hij zijn behoefte wel als hij op wandeling is en beloon je hem dan ook uitbundig?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:46

poept hij niet buiten als je wandelt?Hoeveel poept hij wel niet op een dag?
Zijn de drollen in verhouding groot voor z'on klein hondje?
Is zijn alvleesklier weleens nagekeken?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:51

suus_pepper schreef:
Wij hebben Hummer als pup gekregen, het is een heel lief hondje dat alles prima vind. Toen hij een paar maanden oud was, waren wij verbaast over dat hij nog steeds niet zindelijk was.
We hebben de eerste paar weken kranten op de grond gehad, daarna heeft hij geweten dat hij niet binnen mag plassen of poepen (niet slaan, wel streng toespreken en hem een stuk verderop duwen en wegsturen).
Dit hielp niet en we hebben het ook een poos genegeerd. Wij hebben het idee dat straffen hem maar even raakt en hij het snel vergeet.

We hebben hem ook een paar weken 's nachts in de bench gehad. Hier deed hij ook gewoon zijn behoefte in en ging er ook gewoon in liggen.

Kranten op de grond, wegduwen, wegsturen, negeren... Ik mis het stukje "naar buiten gaan".
Op tijd naar buiten gaan zodat de hond zijn behoefte buiten kan doen. De hond voor zijn.

En ook al doet hij het een keer binnen. Dan alsnog meteen mee naar buiten nemen.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 25-02-14 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:51

Klinkt als een typisch broodfokpupje dat nooit de beginselen goed heeft meegekregen.
Ik zou toch weer helemaal opnieuw beginnen met zindelijk maken en met uitlaten uitbundig belonen wanneer hij zijn ontlasting doet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:54

een hond straffen omdat hij zijn behoefte in huis doet werkt niet,naar buiten gaan en belonen als hij het daar doet wel.
Een wegduwen als hij zijn behoefte in huis heeft gedaan?Ben je dan gewoon niet te laat met uitlaten?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:57

Om even in te haken op geerke's vragen; wat voor voer krijgt hij? Laag segment voer zorgt nl meestal voor meer ontlasting dan vers vlees of de betere brok.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:02

Ik sluit me aan bij bovenstaande vraag. Komt deze hond bij een broodfokker vandaan?

Ik herken veel in jou verhaal bij ons 3 jarige west highland terriër. Hoewel we haar particulier in Noord Holland hebben gekocht komt ze uit oorspronkelijk uit een Belgische puppyfarm.

Haar zindelijkheid zit niet in aandacht, maar is een prikkel gevolgd door een gewoonte. Nachtenlang hebben we met haar buiten gestaan, plassen doet ze inmiddels op commando. Maar in huis....denkt ze hier totaal niet over na. Zolang ze ontspannen is en slaapt is er niets aan de hand, ben ik niet in haar buurt maakt ze zich druk en windt ze zich op is het gegarandeerd dweilen. Gelukkig doet zij het nooit meer spontaan in ons bijzijn en dat is ook onze grootste winst. Ze weet dat ze het dan moet aangeven.

Ik moet zeggen wij gaan er ook wel behoorlijk consequent mee om. Straffen is zinloos bij haar, ze weet niet wat ze fout doet. Even weg geweest, thuis komen hond eruit, opgewonden na de deurbel even naar buiten en plas doen.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 25-02-14 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:03

Elke keer als hij aanstalten maakt of iets in huis doet gelijk buiten zetten... kost veel tijd en energie maar het werkt wel. Ik gebruik altijd het woord plas als die van mij plast en nu doet ze het ook wanneer ik het zeg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:06

Hier ook een Maltezer van een broodfokker vandaan die moeite heeft met zindelijk worden.
Het gaat echt met ups en downs hier.
Hoe vaak laat je hem uit? Beloon je hem als hij buiten wat doet?
Wij hebben hier ook nog een krant liggen voor de zekerheid. En meestal doet hij het wel op de krant.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:06

Cayenne schreef:
Klinkt als een typisch broodfokpupje dat nooit de beginselen goed heeft meegekregen.
Ik zou toch weer helemaal opnieuw beginnen met zindelijk maken en met uitlaten uitbundig belonen wanneer hij zijn ontlasting doet.

Inderdaad... Dit hondje lijkt de link "naar buiten gaan = poepen en plassen" niet gelegd te hebben. Dit krijg je bij honden die bij de fokker "krantzindelijk" waren: honden die dus geleerd hebben binnenshuis/de kennel/ werphok hun behoefte te doen.

Heel belangrijk: als hij heeft geslapen (ook overdag dus!) onmiddelijk nadat hij wakker is geworden naar buiten, desnoods draag je hem vanaf zijn slaapplek naar buiten, daarmee vergroot je de kans dat er "per ongeluk" buiten gepoept wordt en dat kun je dan belonen.

Even dat "4x per dag 20 minuten naar buiten" vergeten dus, dat heeft bij deze hond nog geen enkele zin zolang hij de bedoeling van dat naar buiten gaan niet begrijpt.

Succes!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:07

SumSum schreef:
Elke keer als hij aanstalten maakt of iets in huis doet gelijk buiten zetten... kost veel tijd en energie maar het werkt wel. Ik gebruik altijd het woord plas als die van mij plast en nu doet ze het ook wanneer ik het zeg.

Inderdaad, dat werkt ook, maar het beste kun je dat dus voor zijn (als het lukt :D ) door meteen bij het wakker worden de hond naar buiten te doen. Meerdere malen per dag, vaker dan 4x dus.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:13

Ik herken dit, Wij hadden ook een hond die het presteerde na een lange wandeling (die we steeds langer maakten tot bijna een uur omdat we wilden dat ze tijdens de wandeling poepte om haar te belonen) zodra we thuis waren vrolijk een drol draaide in de tuin. Het leek of ze alleen in onze tuin wilde poepen en dat buiten ons terrein niet 'veilig' vond om te doen. Misschien is het zo'n probleem?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:16

Als de hond binnen poept en/of plast ben je gewoon al te laat.
Dan had je al eerder naar buiten moeten gaan.

Ik mis toch echt het hele "naar buiten gaan" stukje.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:18

leg als hij binnen heeft gepoept die drol buiten waar je gaat wandelen dan ruikt ie 'm buiten..misschien dat dat helpt.

Sinds wij op vers over zijn poepen de honden nog maar 1 keer per dag een klein drolletje en inderdaad zo vaak mogelijk buiten laten, zodra hij gaat ruiken aan de grond hup naar buiten er mee, na het slapen naar buiten na het spelen...begin gewoon voor aan. belonen als hij het buiten doet desnoods op het begin met een snoepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:20

HorseTopShop schreef:

Vols mij zegt TS duidelijk dat t hondje zelfs poept na het uitlaten ;)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:21

Goed naar de hond kijken, het voordeel is dat het een klein hondje is. zodra jij denkt dat die wat gaat doen, optillen en buiten zetten. Buiten elke keer op dezelfde plek.
Doet die de behoefte buiten heel blij en uitbundig belonen. Dit blijf je herhalen. Vergeet niet om je hond in de gaten te houden, je herkent het gedrag als die wat wil gaan doen. Dan meteen buiten zetten.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:22

Onze puppy was binnen een week zindelijk. Heel vaak laten plassen en als die iets binnen heeft gedaan ook buiten zetten. We beloonden hem ook heel uitbundig waardoor het wel lijkt alsof hij het leuk vind om te plassen haha.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:25

Joolien schreef:
HorseTopShop schreef:

daarom vroeg ik mij ook af of hij buiten wel poept,of dat hij gewoon enorme hoeveelheden poept op een dag.Wat niet normaal is.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:28

geerke schreef:
daarom vroeg ik mij ook af of hij buiten wel poept,of dat hij gewoon enorme hoeveelheden poept op een dag.Wat niet normaal is.

Het zou kunnen dat hij het ophoudt tijdens het wandelen net als onze vorige hond (zie stukje hierboven). Misschien komt hij bij een broodfokker vandaan en heeft hij geleerd dat het normaal is in het 'nest' te poepen. Dat kent hij en is normaal, thuis is het 'nest' dus poept hij daar?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:28

wij hebben bij de dierenwinkel zindelijkheids druppeltjes gehaald toen we een 6 maanden oude niet zindelijke stafford kregen..

dit eerst buiten druppelen en dan met hond naar buiten en aan laten snuffelen..
werkte bij ons top.
deed ze iets werd ze beloont deed ze binnen iets werd ze naar buiten gedaan..
na 2 weken snapte mevrouw het spelletje

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:33

Joolien schreef:
HorseTopShop schreef:

:j
Maar als de hond binnen poept of plast en ze gaan daarna niet meteen met hem naar buiten, leert de hond nog niks.

Dat bedoel ik ermee dat ik niks lees over het naar buiten gaan met de hond.
Het enige wat ik lees is Kranten op de grond, wegduwen, wegsturen, negeren. Maar dat naar buiten gaan is juist zo belangrijk.
Ook al heeft de hond het al binnen gedaan. Meteen ermee naar buiten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:37

Bij het uitlaten niet naar binnen gaan voordat die wat buiten heeft gedaan. Ipv 20 minuten eens flink wandelen een een uur lopen.
Het klinkt of dat het gewoon mis is gegaan bij opvoeden dus nu opnieuw beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:42

Wat ik hier lees is een hond die plassen en poepen met binnen in huis associeerd. Het naar buiten gaan is een geweldig leuke ervaring maar er wordt geen verband gelegd met plassen en poepen. Dit zijn van die honden waar je urenlang mee kunt wandelen zonder dat ze iets doen en zodra ze thuis komen als een blij de urine en ontlasting lozen. Er moet een verband gelegd worden tussen uitlaten en plassen. Dit doe je niet door lange wandelingen te maken, maar door een bepaalde plek uit te zoeken en te wachten tot er een behoefte gedaan wordt. Uitbundig belonen. Dit enkele malen oefenen en een ander plekje uitzoeken. Als dit lukt klein wandelingetje en kijken of de behoefte gedaan wordt. Lukt het niet, terug naar plekje 1. Gezien de hond al drie jaar is zal de oefening langer gaan duren. Gewoontes zijn moeilijk om te buigen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:42

kohtje schreef:
Bij het uitlaten niet naar binnen gaan voordat die wat buiten heeft gedaan. Ipv 20 minuten eens flink wandelen een een uur lopen.
Het klinkt of dat het gewoon mis is gegaan bij opvoeden dus nu opnieuw beginnen.

Dit hebben wij ook geprobeerd, uiteindelijk werden het drie wandelingen van een uur, iedere dag. Mevrouw hield de grote boodschap gewoon in en als we terugkeerden deed ze het meteen in de tuin.