Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
essiesilly schreef:http://www.canicrossnederland.nl/index. ... &Itemid=98 een schema
ik zou met een hond van groter ras beginnen vanaf een jaar, niet vroeger
dierenfan schreef:waarom zou je niet een stukje mogen rennen met je hond onder het jaar? Rennen die honden nooit dan? Kijk ik snap zeker wel dat je geen 10 km moet gaan lopen en ook geen 5 km. Toch ben ik het er absoluut niet mee eens dat je pas vanaf 1 jaar leeftijd ermee mag gaan rennen. Beter met je mee laten draven voor 10 minuten dan 10 minuten laten ravotten met andere honden. Die belasting is veel zwaarder.
Wel moet je altijd!! zelf maken dat je absoluut NIET je hond gaat over belasten dat is namelijk echt een 'not done' bij honden in de groei.
Je kan wel nu al leren om lekker met je mee te rennen en dan niet denken aan kilometers maken maar wel denken aan leren netjes met je mee te lopen en je kan ook al commando's links/rechts en naast o.i.d. aan leren. Deze commando's zeker naast lopen is heel handig dat ze beheersen. En dat kan je mooi in kleine stukjes al aan leren
Sassol schreef:Aangeven wilt niet zeggen dat hij meteen helemaal stopt. Wel zul je merken dat hij langzamer gaat, af en toe gaat snuffelen o.i.d. je hond geeft het heus wel aan.
Sassol schreef:essiesilly schreef:nee dus..
maar dan ken je mijn teef nog niet haha zet haar aan het werk (dus bijv bij de schapen) en er zit geen! rem op, die kan uren blijven gaan zonder dat ze tekenen van moeheid laat zien, moet ik dan alsnog doorgaan en risico s van dien tot me nemen? .... dus nee ben het er niet mee eens en zo raar is dat niet, ze is niet de enige die doorgaat "tot ze er bij neervalt" hoor
missje schreef:Sassol schreef:Aangeven wilt niet zeggen dat hij meteen helemaal stopt. Wel zul je merken dat hij langzamer gaat, af en toe gaat snuffelen o.i.d. je hond geeft het heus wel aan.
onder het hardlopen kan en mag ie niet gaan snuffelen natuurlijk.
gewoon je hond tot ca 10 a 12 maanden lekker laten gaan en daarna gewoon heerlijk gaan hardlopen met je hond.
er komen trouwens tegenwoordig steeds meer carnicross verenigingen voor de fanatieke lopers met hond. erg leuk
(mocht TS het gaan googelen haha)
essiesilly schreef:maar dan ken je mijn teef nog niet haha zet haar aan het werk (dus bijv bij de schapen) en er zit geen! rem op, die kan uren blijven gaan zonder dat ze tekenen van moeheid laat zien, moet ik dan alsnog doorgaan en risico s van dien tot me nemen?
Mijn hardlooptempo en haar natuurlijke tempo zijn ongeveer gelijk dus ze draaft relaxed naast me mee. Ze had wel al een redelijk goede conditie vanwege (lange) wandelingen die we maken en agility waaraan we doen, dat scheelt natuurlijk ook. Anders zou je gewoon eens een half uurtje in een jogtempo moeten proberen, kijken hoe dat gaat? Langer zou ik op deze leeftijd niet doen, ik zou gaan opbouwen in afstand en tempo vanaf 1 jaar denk ik. LhinnOlijf schreef:Kuggur, gaat erom dat sommige honden zichzelf dood kunnen werken. Hier ook een hond die zich dood kan werken, lang leve een herder.
Het opbouwen is wel aan te bevelen. De voetzooltjes, afhankelijk waar je normaal loopt, zullen zich moeten aanpassen aan de ondergrond. Als je fanatiek, langere tijd, gaat lopen over een 'nieuwe' ondergrond controleer aub dan regelmatig de voetzooltjes. Je zal het eerste baasje niet zijn waarvan de hond opeens kapotte voetzooltjes heeft.
De golden retriever die we nu hebben vindt het echt heel erg leuk om dingen samen te doen, ik oefen ook heel veel kunstjes met haar (en we hebben net een cursus afgesloten) en zo dus ik denk dat ze het gezamelijk hardlopen heel erg leuk gaat vinden. Overigens ga ik haar door de stad heen niet los doen, ze is toch teveel gericht nog op andere mensen/honden en ik heb geen zin om straks m'n hond te moeten zoeken haha. Op de hei/in het bos kan ze wel gewoon los natuurlijk.
LhinnOlijf schreef:Kuggur, gaat erom dat sommige honden zichzelf dood kunnen werken. Hier ook een hond die zich dood kan werken, lang leve een herder.
Het opbouwen is wel aan te bevelen. De voetzooltjes, afhankelijk waar je normaal loopt, zullen zich moeten aanpassen aan de ondergrond. Als je fanatiek, langere tijd, gaat lopen over een 'nieuwe' ondergrond controleer aub dan regelmatig de voetzooltjes. Je zal het eerste baasje niet zijn waarvan de hond opeens kapotte voetzooltjes heeft.