Hele jonge baby muis gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yiruma

Hele jonge baby muis gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 17:21

Hi bokt,

vandaag heeft mijn vader de composthoop geleegd in de tuin, maar nu zat er een baby muisje in, en echt vreselijk jong. Zo klein als een wormpje, helemaal roze,kaal,blind ed. we willen hem liever niet doden, maar het proberen om het groot te brengen. Zal moeilijk zijn, maar ik wil het wel proberen. Aangezien we ook kuikens verwachten doen we hem onder een warmteplaat in een plastic bakje, met vlas en hooi. We willen hem iets van baby poeder melk voeding spul voeren. Gaat dit?
Gr Yiruma

PS. alle hulp, tips en tricks is welkom!!!!!

Mooblie

Re: Hele jonge baby muis gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:23

Is het niet mogelijk dat de moeder muis nog gewoon terug gekomen was?
Of je de muis melk kunt voeren weet ik eigenlijk niet. Misschien de dierenarts eventjes bellen daarvoor?

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:24

Ik denk dat hij niet veel kans heeft op overleven. Zelf zou ik hem uit zijn lijden verlossen, hoe rot het ook klinkt of hoe naar het is om te doen. ( Tip: In een plastic zak, en even hard tegen de muur aanslaan. Gaat het makkelijkste en je hebt daarna geen troep )

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:25

Waarschijnlijk was dat een van een heel nest en is de rest van het nest meegegaan met de compost. Als er nog compast ligt, zou ik hem op een beschut plekje terugleggen. Mogelijk is de moeder nog in de buurt en gaat op zoek. Wij hebben dat een keer gedaan met 4 jonge muisjes die we tijdens het vegen in het hooi vonden. Nestje van hooi gemaakt en teruggelegd. We hadden niet veel hoop, maar kennelijk heeft de moeder ze toch weer gevonden en opgevoed.

Denk dat zelf grootbrengen bijna niet te doen is. Als je het toch wilt, zou ik een DA om advies vragen. Een injectiespuitje lijkt me geschikt om melk mee te geven in minidruppeltjes.

Pluttersput

Gini

Ik heb het ook geprobeerd met een heel nestje roze muisjes zelfs. Hulp gevraagd op een muizenforum, maar ze hebben het geen van allen overleefd. De oudste werd drie dagen. Soms zijn ze gewoon te jong om zonder moeder verder te kunnen. Als ik in dezelfde situatie zou terecht komen zou ik ze uit hun lijden verlossen. De hongersdood is zelfs voor zulke kleine diertjes niet leuk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:27

Naar de vogelopvang brengen. Daar hebben ze genoeg ervaring en weten ze wat ze doen. Daar heeft hij de grootste kans het te overleven :)

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:29

Cayenne schreef:
Naar de vogelopvang brengen. Daar hebben ze genoeg ervaring en weten ze wat ze doen. Daar heeft hij de grootste kans het te overleven :)

De vogelopvang? Wordt het dan geen voedsel? :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:39

Oh sorry, ik las mus _O- _O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:40

:') _/-\o_

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:40

Vrees van wel. Er wordt in 'waardeloze' dieren niet geïnvesteerd.

Wij hebben indertijd de dierenambulance ingeschakeld voor een duif met een gebroken vleugel, een moederloos eendje en ook voor een uit het nest gevallen eksterjong. Achteraf hebben we gehoord dat ze allemaal direct zijn afgemaakt... omdat er 'genoeg' van die dieren zijn en het niet uitkan om ze te behandelen. Alleen reeën, dassen en hazen worden echt wel serieus behandeld.

Als we dat toen hadden geweten, hadden we dat eendje gehouden en die duif zelf naar de DA gebracht. Dat eksterjong hadden we probleemloos groot kunnen brengen. We wisten het alleen niet.

Nu schakelen we ze niet meer in en helpen we de dieren zelf wel.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 18:23

Hi, heb net geprobeerd een beetje te 'voeren'. Hij sabbelt soms een beetje aan het penseeltje met nutrilon. Hij zit onder hooi en stof onder een kuikenwarmteplaat. Ik weet dat jullie allemaal denken; sla hem toch 1x goed en dan is het beter, maar ik kan het niet over mijn hart krijgen en eigenlijk (heel egoistisch) omdat ik het ook graag wil proberen, en kijken of het lukt. In iedergeval ben ik bereid mijn uiterste best te doen dat hij opgroeit of iig met een vol buikje en warmte sterft. Ze moeten toch om het uur gevoerd worden?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:37

Als je dan aan zo'n actie begint vind ik wel dat je moet weten wat je doet. En zo te horen ben je maar wat aan het proberen. Dat vind ik persoonlijk niet zo netjes tegenover de muis.

Zoals ik eerder al zei, bel eventjes een dierenarts of iets dergelijks op en vraag het. Bellen kost geen kost niets maar kan toch van waarde zijn voor het beestje.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:39

Hevonen schreef:

Wij hebben indertijd de dierenambulance ingeschakeld voor een duif met een gebroken vleugel, een moederloos eendje en ook voor een uit het nest gevallen eksterjong. Achteraf hebben we gehoord dat ze allemaal direct zijn afgemaakt... omdat er 'genoeg' van die dieren zijn en het niet uitkan om ze te behandelen. Alleen reeën, dassen en hazen worden echt wel serieus behandeld.

Als we dat toen hadden geweten, hadden we dat eendje gehouden en die duif zelf naar de DA gebracht. Dat eksterjong hadden we probleemloos groot kunnen brengen. We wisten het alleen niet.

ik heb vroeger stage gelopen in een vogelopvang.. maar alle jonkies werden daar gewoon gevoerd.. jonge eendjes ook..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:44

Hevonen schreef:

zo gaat het echt niet overal hoor

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:45

Ik heb op internet toevallig een filmpje gevonden. Hier kun je wellicht iets aan hebben wanneer je besluit het beestje te "redden"

http://www.youtube.com/watch?v=sNX2byHbppM

Ook lees ik dat je geen gewone melk moet voeren. Geitenmelk zou dan weer wel geschikt zijn. Hoeveel van deze informatie klopt weet ik ook niet. Moet toegeven dat ik niet lang gezocht heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:50

Het lijkt me beter voor dit diertje om te sterven.
Zo jong is moeilijk voor het dier...
Misschien kan iemand anders het doen?

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 20:02

@Mooblie, heb van deze YouTubechannel al een aantal filmpjes bekeken, heel handig idd.
@lovebelle, ik weet dat iedereen het vind, maar ik heb al aan gegeven dat ik het graag even probeer, en natuurlijk, als hij lijd eronder moet ik een keuze maken.

Hij is lekker warm, volgens mij zit het qua warmte wel goed. Hij krijgt Nutrilon babymelk. Ik geef dat via een penseeltje, als ik dat in zijn bekje duw, drinkt hij het goed. Morgen zal ik in de winkel zoeken naar geitenmelk, maar voor nu heb ik alleen babymelk. Als hij deze nacht overleeft kan het eigenlijk alleen maar makkelijker worden. Volgens mij is hij niet super zwak, hij beweegt heel veel (lees: rollen en pootjes zwaaien en een beetje kruipen) en drinkt goed. Onder de warmteplaat van de kuikens doet hij het goed. Hoop echt dat hij het overleeft. Ik weet dat ik de reacties van 'liever een eind eraan maken' veel gaan komen, maar het is pas dag 1 en hij doet het goed.
Ik hoop zeer dat ik helpende reacties krijg, ook al begrijp ik wat jullie bedoelen omdat het vast heel moeilijk zal zijn voor het ukje.
Gr Yiruma

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:07

Ik geef hem ook weinig kans op overleven helaas...
Heb je misschien een foto, dan kunnen we zien hoe klein hij/zij is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:07

Hevonen schreef:

Van wie heb je dat gehoord? Weet je zeker dat dat echt zo was?
Hier is ook vaak het misverstand dat dat gebeurd maar dat is hier in ieder geval niet zo.
Alles word geholpen, of het nou een mus, ekster, eend, duif of een uil is, als we met spoed een duif kwamen brengen om 23.30 dan kwamen ze hun bed gewoon uit.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:14

Veel succes om dit muisje groot te brengen, fijn dat je hem een kans gunt ! Ik duim mee dat het allemaal in orde komt ... Stel dat het muisje het overleeft, wat ga je er dan mee doen ?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:19

Lees nou toch even mijn topic door. Ik zet dat niet zomaar neer. Het beste kun je kattenmelk geven, geen geitenmelk. Dit kun je gewoon in een dierenwinkel kopen en daar heb ik 2 nesten op groot getrokken...

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 20:21

@felintje, bedankt!
@Pluttersput, sorry, heb er denk ik overheen gelezen ofzo, maar ik zal morgen kattenmelk halen dan. Nog heel erg bedankt dat je me er op wees!!

Edit;
Ik durf nog niet echt een foto te maken, maar als je googeld op 1 day old baby mice zie je foto's die er aardig bij in de buurt komen. Ik denk dat hij vandaag of gisteren is geboren.
Heel jong nog, dus.
Laatst bijgewerkt door Yiruma op 21-02-14 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:22

Neem dan wel de kittenmelk, niet de kattenmelk :) is ook in poedervorm te krijgen, maar ook vloeibaar.
Houd ons op de hoogte, ik ben altijd erg gecharmeerd van mensen die het toch proberen :)

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 20:26

@Pluttersput, zal ik doen, ik hoop dat hij het red!