Konijnen koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke_

Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 08:57

Goedemorgen bokkers,

Sinds december heb ik een dwerg hangoor in huis. Heel lief beestje vol energie. Omdat ik niet heel veel ervaring met konijnen heb en niet zit te wachten op een nestje, heb ik onze 'Stijn Konijn' in de eerste instantie alleen gehouden. In de dierenwinkel werd me verteld dat het geslacht nog niet bepaald was gezien zijn leeftijd (hij was net 8 wkn toen ie binnenkwam en ik hem mee naar huis nam).

Inmiddels ben ik er achter dat Stijn toch echt een mannetje is. Ik wil hem graag koppelen aan een konijnenvriend waarmee ie kan ravotten en kan dutten.

Wie kan me adviseren hoe ik dit het beste kan aanpakken? Is het noodzakelijk om Stijn te castreren als een voedster al gecastreerd zou zijn?
Heeft iemand een leuk opvangadres waar ik Stijn kan laten koppelen? Wel in de omgeving van Apeldoorn. Dierenasiel Amersfoort heeft een aantal single voedsters zitten, daar kan ik evt heen.

Mizora

Re: Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:38

Het is inderdaad noodzakelijk je ram te laten castreren, want zelfs als het vrouwtje gecastreerd is, gieren de hormonen bij hem door zijn lijf en zal hij het vrouwtje lastig vallen. Na castratie minimaal nog 3 weken gescheiden houden, onze dierenarts houdt zelfs 6 weken aan (maar die van ons zaten na 2.5 week bij elkaar doordat het mannetje het deurtje van haar hok had open gemaakt).

Leuke adressen heb ik niet specifiek, ik had broer en zus, dus ze waren al beide van mij.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:41

met of zonder casteratie kunnen mannen niet vaak bij elkaar.
ze maken elkaar dood, of ze gebruiken elkaar als vrouwtje..

dan heb je een homo konijn :') wel identiek!!hahaha

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:44

Ik zou hem wel laten castreren en dan na een paar week koppelen met een voedster.

Ik heb wel 3 homo konijnen bij elkaar. :D
Met een voedster erbij ging het fout en na het koppelen met een gecastereerde ram ging het goed.
Maar dat is een uitzondering.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 14:10

Thnx voor jullie reacties!
Ik heb inmiddels ook contact gehad met het asiel. Daar geven ze aan dat castreren niet per se nodig is als een voedster gecastreerd is.

Ik ga ondertussen opzoek naar een dierenarts die hem kan castreren. De castratieprijzen zijn overigens echt belachelijk!

Haha leuke combi Sietske :-) zal we gezellig zijn bij jullie thuis.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:13

Ze hebben een buitenhok. Van ongeveer 3.5 bij 1.20.
En ze dekken elkaar gelukkig niet.
Maar helpen elkaar wel met wassen en warm houden. Leeftijden van 9, 5 en 3 jaar.

Wel beter dat je hem gaat helpen. Daar word ie ook rustiger van.
En is er geen probleem als er een voedster bijkomt.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:34

Je moet je ram zeker laten helpen, anders wordt je voedster continu verkracht omdat de ram de hele tijd drang heeft de dekken :\ erg vreemd dat de DA zegt dat het wel kan.
Op www.bunnybunch.nl staat alles wat je wilt weten :j

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:45

Qua dierenartskosten raad ik je aan niet bij grote dierenarts klinieken te kijken maar juist de wat kleinere.
Die hoeven echt niet slecht te zijn maar zijn soms veel goedkoper.

Ik heb mijn konijn bij een kleine DA in mijn ouderlijk dorp gebracht, kostte maar de helft van wat ze in de kliniek in de stad vroegen.
Ik heb ze van te voren even gebeld om te vragen hoe ze te werk gingen etc zodat ik wist wat te verwachten :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:48

Ach, ik heb vroeger ook wel mannetjes zonder problemen bij elkaar gehouden hoor. Hoeft niet altijd een probleem te zijn. Mijn twee voedsters nu, die hebben wel problemen gehad. Gaat nu gelukkig beter in een hok van 6m2, maar nog steeds is het bij het eten af en toe gejaag. De ene is een beetje dominant helaas.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:48

Ik weet niet wat je 'veel' vind voor een castratie, maar wij hebben toen voor die van ons inclusief het trekken van de tanden(helaas had hij olifanten tanden, wat wil zeggen dat ze niet goed slijten en alsmaar door blijven groeien, beste optie is dan trekken) 75 euro betaald. Dat waren dus eigenlijk twee operaties tegelijk. Arme vent, werd ie wakker, ballen én tanden kwijt :(:)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:56

Gek dat het asiel zegt dat het wel kan. Wij plaatsen absoluut geen ongecastreerde rammen bij geholpen voedsters... want die koppeling loopt toch fout af. Daarnaast zal het vrouwtje constant 'verkracht' worden.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 16:12

Bedankt voor jullie tips en adviezen! Ik kan er echt wat mee :-)

Ik wil Stijn sowieso dus laten castreren nav jullie adviezen. Belletje langs Apeldoornse dierenartsen vertelde me het volgende: de prijzen voor de castratie variëren in Apeldoorn tussen €82,00 en €125,00. Dat in vergelijking met een gecastreerde rammelaar uit het asiel à €40,00 vind ik behoorlijk :\
Zal zo eens kijken naar dierenartsen in de omliggende dorpen. Ben benieuwd!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:35

Ik weet niet waar je woont, maar hier doen ze het voor 45 euro :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:41

Wij hebben 75€ afgetikt voor de castratie (en nog zoiets voor zowel broer als zus laten enten met jaarlijkse check).

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 18:47

CK88 schreef:

Wat heb jij een gaaf konijnendorp! M'n vriend gaat ook zoiets maken :-)
Ik woon in Apeldoorn. Flink verschil dus inderdaad per gebied.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:26

Willeke_ schreef:
CK88 schreef:

Wat heb jij een gaaf konijnendorp! M'n vriend gaat ook zoiets maken :-)
Ik woon in Apeldoorn. Flink verschil dus inderdaad per gebied.

Het is wel de moeite waard om 'te shoppen' want zit echt heel veel verschil in, hier heb je ook dierenartsen die 80 tot 100 euro vragen. Veel opvang centrums willen je konijn wel laten castreren voor het bedrag wat ze er daar voor nemen, www.asielgoofy.nl doet dat ook. Als je dan een kleine donatie erbij doet zijn ze helemaal blij :)

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 11:22

CK88, ik heb hun gebeld en zij geven aan dat hun dierenarts er niet aan meewerkt. Jammer.. Ik geef m'n geld liever aan een stichting dan aan de dierenarts om de hoek die ik de laatste jaren al genoeg heb gesponsord :=
En ik zou weer een voedster bij hun meenemen. Helaas pindakaas!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:52

Willeke_ schreef:
CK88, ik heb hun gebeld en zij geven aan dat hun dierenarts er niet aan meewerkt. Jammer.. Ik geef m'n geld liever aan een stichting dan aan de dierenarts om de hoek die ik de laatste jaren al genoeg heb gesponsord :=

Heb je Goofy gebeld? Vreemd, deden ze bij mij wel :\

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 12:01

Ja Goofy uit Oldenzaal..

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:33

Jammer dat ze dat niet meer doen :\

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:35

CK88 schreef:
Willeke_ schreef:

Heb je Goofy gebeld? Vreemd, deden ze bij mij wel :\

Logisch, de dierenarts van Goofy geeft het asiel best wel een mooie korting, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen zo van de korting kan profiteren want dan loopt de dierenarts best wat inkomsten mis. Maar.. Uit ervaring weet ik dat de DA van Goofy ook met het normale tarief helemaal niet zo duur is, en eigenlijk belangrijker: ze heeft veel ervaring met nijnen. Waarom niet zonder tussenkomst van Goofy bij haar een afspraak maken?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:41

In zwolle zit er ook 1 www.brutus-zwolle.nl. Ik haal daar altijd mijn konijnen weg. Je word heel goed begeleid en ze worden daar al gekoppeld zodat je verdere problemen kunt voorkomen. Misschien kun je met hun ook iets afspreken over de castratie, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 16:28

Linea schreef:
Willeke_ schreef:

Logisch, de dierenarts van Goofy geeft het asiel best wel een mooie korting, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen zo van de korting kan profiteren want dan loopt de dierenarts best wat inkomsten mis. Maar.. Uit ervaring weet ik dat de DA van Goofy ook met het normale tarief helemaal niet zo duur is, en eigenlijk belangrijker: ze heeft veel ervaring met nijnen. Waarom niet zonder tussenkomst van Goofy bij haar een afspraak maken?

Ik weet niet wie de dierenarts van Goofy is. Zal ongetwijfeld op de site staan. Bedankt voor je tip, ik ga kijken :-)

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 16:33

Koekeroekus schreef:
In zwolle zit er ook 1 http://www.brutus-zwolle.nl. Ik haal daar altijd mijn konijnen weg. Je word heel goed begeleid en ze worden daar al gekoppeld zodat je verdere problemen kunt voorkomen. Misschien kun je met hun ook iets afspreken over de castratie, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Thnx voor de tip! Ze hebben daar veel konijnen zeg.. Ik ga volgende week even contact leggen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:31

Willeke_ schreef:
Thnx voor jullie reacties!
Ik heb inmiddels ook contact gehad met het asiel. Daar geven ze aan dat castreren niet per se nodig is als een voedster gecastreerd is.

Ik ga ondertussen opzoek naar een dierenarts die hem kan castreren. De castratieprijzen zijn overigens echt belachelijk!

Haha leuke combi Sietske :-) zal we gezellig zijn bij jullie thuis.

Dan zou ik niet naar dat asiel gaan, wat een verkeerd advies! Een ram moet altijd gecastreerd worden, anders zal hij blijven proberen om te dekken met de voedster en die wordt dus constant belaagd door de ram... De hormonen blijven dus constant opspelen en dat is erg zielig voor de voedster.

Over het castreren: gewoon even rondbellen, ik heb castratie ook bij een andere dierenarts laten doen omdat het mij 30 euro scheelde. (van 80 naar 50)