Hond moeilijke eter.. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Hond moeilijke eter.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 15:29

HoiHoi,

ik zit met een vervelend probleem.. Mijn inmiddels bijna 5jarige Mechelse herder is een vreselijk moeilijke eter..
Bepaalde perioden op een jaar begint hij plots minder en minder goed te eten tot hij uiteindelijk weer bijna niets eet.. Hij kent het commando "happen" en weet wat dit wil zeggen.. Maar wanneer hij in zijn "hongerstaking" is negeert hij dit volledig. Maakt ook niet uit wat je hem geeft.. Hondenbrokken tot steak, hij weigert alles.
Hij krijgt normaal 2x per dag performance van Hills.

Dierenartsen hebben hem al meermaals volledig gecontroleerd, maar hij is volledig gezond.
Wanneer het te erg is moet ik een soort siroop-vloeistof in zijn mond spuiten om ervoor te zorgen dat hij toch alle nodige mineralen en vitaminen binnen krijgt. Ook menig psycholoog hierover geraadpleegd en geen enkele kan een duidelijk antwoord geven op de vraag "waarom stelt hij dit gedrag".. Hij heeft alles om gelukkig te zijn. Mag een hele dag rondlopen in de tuin (10a). Gaat dagelijks enkele uren mee naar de paarden waar hij vrij mag rondlopen. Er wordt voldoende met hem gespeeld. Mag dagelijks 's avonds in huis om gezellig bij ons te zijn. Heeft gezelschap van andere huisdieren (kat, ouder hondje). En binnenkort mag hij terug mee naar de hondenschool (heeft HD waardoor we even rustiger aan moesten doen, trainingen worden nu ook aangepast).

Na een tijdje begint hij beetje voor beetje uit zichzelf terug te eten maar je mag gerust zeggen dat zo'n slechte periode 1 tot 2 maanden duurt. Persoonlijk word ik er soms echt moedeloos van.. Ik zie hem van een hond die goed in het vel zit veranderen naar vel over been en kan alleen maar toekijken.

Zo'n periode gaat meestal als volgt:

periode vooraf :
Beginnen eten als ik het commando "happen" geef. Eet vlot zijn bak leeg.

beginperiode:
1: Zielig kijken als ik hem het commando "happen" geef maar toch vlot zijn bak leeg eten.
2: Zielig kijken als ik hem het commando "happen" geef maar langzaam zijn bak leeg eten.
3: Zielig kijken als ik hem het commando "happen" geef ,langzaam zijn bak leeg eten en een deel laten staan. Als ik hem zeg die laatste toch op te eten, doet hij dit wel.
4: Zielig kijken als ik hem het commando "happen" geef, langzaam zijn bak leeg eten en een deel laten staan. Dit niet meer opeten als ik het hem zeg.

Piekperiode:
1: 's ochtends zijn voer volledig weigeren op te eten, in de loop van de dag hier enkele brokken uit opeten en de rest laten staan. 's avonds wel alles opeten.
2: 's ochtend zijn voer volledig weigeren, 's avonds een deel opeten.
3: 's ochtens en 's avonds alles laten weigeren.

Wanneer je op zijn ribben piano kan spelen, begint hij terug langzaam te eten.. In de omgekeerde volgorde als hierboven vermeld..

Momenteel zitten we weer in de periode "'s ochtend zijn voer volledig weigeren, 's avonds een deel opeten."

Zijn er mensen die dit verhaal herkennen? Hebben jullie tips?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:44

Merk je op die momenten dat hij bijv. buikpijn heeft, rommelende darmen ect.? Mijn 13 mnd. oude reu heeft net een periode van ongeveer anderhalve maand slecht eten achter de rug. Bij hem hoorde je af en toe een rommelende buik, maarja komt dat dan van het niet eten of door iets anders. Bij de dierenarts een week terug zag alles er goed uit, hij toont dan ook niet ziek. Voor de zekerheid hebben we een Giardia kuur meegekregen voor 10 dagen en wonder boven wonder (vandaag de laatste pillen) eet hij sinds een ruime week echt super..... De pillen geven in ieder geval de maag en darmen rust dus wij hopen dat er toch iets van slag is geweest of toch Giardia waardoor dit de oplossing is. Anders zou het iets in zijn voeding kunnen zijn of hormonaal, het is een intacte reu.... Bij mijn hond is het niet zo erg dat ik iets in zijn bek moet spuiten, hij eet bijv. dan 2 dagen niet dan weer 2 dagen ofzo wel, of alleen smorgens. Soms helpt het om die dag bijv. een brok te geven, hij krijgt normaal vers vlees. Maar er zijn ook dagen dat hij echt niks wil ook geen lekkers.

Mijn hond toonde verder ook niet ziek en heel energiek, wel heb ik me voorgenomen om er geen punt meer van te maken want dat werkte bij hem door. Ik zet nu de bakken (heb nog een hond) neer en zeg eten en loop weg. Ga niet staan kijken of hem extra roepen als hij niet geïnteresseerd is, geen intresse pas bij de volgende voerbeurt weer een bak eten..... Mijn honds is ook schraal en dat maakt het wel moeilijk om er niet dan vooral niet heel "ding" van te maken. Ik heb begrepen dat honden soms zelfs niet eten juist omdat het eten zo "beladen" is......

Ik heb een hond met anorexia gehad, die heb ik drie maanden vloeibare voeding moeten toedienen. Die was 19 kilo afgevallen, maar die had daarvoor het Parvo virus gehad en waarschijnlijk door het erge ziek zijn en misselijk zijn echt een probleem met eten...... Ik heb dus zelf een beetje een trauma van honden die niet willen eten. Maar ik probeer het nu een beetje los te laten en er geen aandacht of druk op te leggen, omdat dat soms averechts kan werken. Ik hoop dat je er achter komt wat de reden is van het niet willen eten...
Misschien een heel ander soort brok of voer proberen?

kellykeuhh

Re: Hond moeilijke eter.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 15:51

Van een ander soort brok valt hij sowieso af. Deze bevatten over het algemeen minder vetstoffen en eiwitten die hij nodig heeft omdat hij zodanig energiek is. Ook maakt het hem niet uit welk voer ik geef. Hij moet het niet..

Hier ook een intacte reu. Misschien dus toch iets hormonaals. Verder toont hij absoluut niet ziek en is er ook niet abnormaals te bespeuren.

Ik schenk er nu ook niet teveel aandacht aan.. Ik bied het aan. Zeg hem 1x te eten.. Laat hem alleen met zijn voer.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:56

Haal je het voer ook weg als hij de kans heeft gehad om te eten en dat niet doet?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:03

Kan jij de klok er gelijk op zetten? Dus ieder jaar rond maart- april bijvoorbeeld een niet eet moment? Als je weet dat hij vanaf maand X in de staak gaat, zou je kunnen overwegen om 4 weken daarvoor chemisch te castreren.
Dat is een methode om hormonaal uit te sluiten. En homeopathie al geprobeerd?

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:05

Hoeveel dagen weigert die alles?
In de natuur is vasten voor een hond heel normaal. Als die af en toe iets eet zou ik mij daar geen zorgen om maken. Maar na 1 week niks eten moet hij toch weer een beetje moeten beginnen met eten.
Eet hij tussendoor wel snackjes/koekjes/bot oid?

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:07

En daarbij klopt het ook dat honden die intact (dus niet gecastreerd/gesterilliseerd) zijn slechter eten.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:10

Waarom zou dat specifiek rond maart-april zijn? Mijn reu kan opgewonden raken van een loopse teef en die zijn er het jaar rond.....

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:17

Paperboy schreef:
Waarom zou dat specifiek rond maart-april zijn? Mijn reu kan opgewonden raken van een loopse teef en die zijn er het jaar rond.....

Dat was meer als voorbeeld bedoelt ;) In het voorjaar begint alles weer te bloeien en groeien, dagen lengen, warmer weer, de natuur komt weer op gang. Bij de dieren hier merk ik het als het voorjaar in aantocht is. Dan komt er weer een bepaalde joligheid boven drijven :P

Weet de TS of er intacte teven bij haar in de buurt wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:18

En als je iets "lekkers" op/door zijn eten doet?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:34

Mijn hond vind n scheutje vloeibaar schapenvet over zijn eten onweerstaanbaar!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:37

Mijn hond, nu 13 jaar, was ook zo.
Ik moest allerlei kunsten uithalen om hem te laten eten.
Jus over z'n brokken, doen alsof de kat het zou opeten, echt van alles.
Soms hielp dat en soms negeerde hij alles en at gewoon niet.

Toen hij rond de 8 jaar was, ben ik daarom overgestapt op vers vlees.
En sindsdien nooit geen problemen meer gehad!
De andere hond (pup) eet wel gewoon brokken gelukkig.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:41

:D LhinnOlijf de bekende lentekriebels, had mijn paard van de week ook ineens last van!

Nou mijn reu wilde net ook zijn eten weer niet, net nu ik hier zeg dat het goed gaat. Hij komt niet eens kijken. Dus bak weer weggezet, morgenochtend nieuwe kans. Ik baal er ook altijd wel een beetje van, mijn teef eet altijd alles..... Het vervelende is dat ik vers vlees voer en regelmatig hele kilo's kan weggooien.....zo zonde...

Je kunt lekkere dingen proberen, mijn ervaring met mijn reu is dat hij dat even eet en dan gebeurt weer hetzelfde of hij peuzelt alleen het lekkere ertussenuit......

Ben ook wel benieuwd hoelang hij echt niks eet?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:45

Misschien heeft het dan wat met reuen te maken, mijn hondje is ook een reu. :D
Maar misschien zijn de hormonen op zijn leeftijd dan tot rust gekomen, laatste jaren gaat het prima!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:24

Paperboy, vers vlees kan je drogen of bakken. Dan heb je opeens gezonde trainertjes voor de hond :D

En blok/ vlees uit de hand voeren? Hier hielp dat tijdens haar loopsheid. Mevrouw weigerde te eten, dus geprobeerd om het te voeren tijdens oefeningen en dat ging wel. Met als resultaat dat ze het restje eten uit de bak ging eten. Blijkbaar had ze last van misselijkheid.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:30

Ja ben ook al van plan om een drogertje aan te gaan schaffen, lijkt me ook leuk om te maken!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:45

Vaak in het voor en najaar dat hij hier last van heeft.. of hier loopse teven zitten weet ik niet. We wonen wel naast een straatje waar af en toe wandelaars met honden doorkomen. Hond van mijn ex was ook een teefje en elke keer zij loops was kreeg ik hem helemáál niet meer aan het eten.. Als hij in zijn moeilijke periode zit maakt het echt niet uit wat ik geef.. hij weigert álle. Als hij nog niet in de piekperiode zit, eet hij nog wel iets uit de hand. Tijdens zijn piekperiode soms een beetje, maar meestal niet..homeopathie nog niet geprobeerd. Heb hier weinig to geen ervaring mee. Tips hierover zijn dus ook welkom!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:39

Ik lees wel goede dingen over Puur geslachtsdrift, als het hier erger wordt ga ik dat een keer proberen.... Baat het niet dan schaad het ook niet.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:41

misschien moet je hem eens vers vlees voorschotelen, zit een sterke geur aan. Je hebt ook vers vlees merken die wat meer vet bevatten :)

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 11:48

Als hij niet wíl eten, maakt het niet uit wat je geeft, hij eet niks ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:53

Ik snap ook niet helemaal waarom je er een commando aan koppelt om eerlijk te zijn, maar goed.

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:57

Mijn Duitse Herder reu had dit ook. Werd op een gegeven moment ook echt gek van mensen die zaten te zeuren dat ie zo mager was. Hij at gerust een paar dagen tot een week niet. Op een keer had hij een,prostaatontsteking daarom chemische gecastreerd. Ennnn hij at! Als een bootwerker :oo Toen het uitwerkte at ie niet meer. Omdat we toch niet met hen wilden fokken (heeft ED) heb ik m toen laten castreren. Nu eet ie alles wat los en vast zit en laat zelden een bak staat.

edit, commando heb ik ook (toe maar) omdat mijn zoontje van 4 hem ook wel eens voert en ik wil dat hij hem niet onderste boven loopt. Bovendien kan hij gewoon even wachten tot ik het neergezet heb en wegloop. Hij zal er niet aankomen tot ik zeg dat het mag. Voor iedereen veilig en fijn.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:01

Hij moet deze brok krijgen zei je toch?
Is het een idee om er wat bij te geven?
(misschien is het al gezegd, dan heb ik er overheen gelezen, excuus)
Mijn honden eten vooral zomers niks tot nauwelijks, dan giet ik er wat (de een heeft liever gekookt water, de ander niet gekookt... dames he? xD)water overheen, laat het inweken en dan eten de dames het ineens wel!
Of een beetje bouillon eroverheen, niet teveel, want er zit redelijk wat zout in. Ongeveer de helft van wat wij eten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:29

kellykeuhh schreef:
Als hij niet wíl eten, maakt het niet uit wat je geeft, hij eet niks ;)

Heb je het al geprobeerd dan? Mijn hond was ook een slechte eter, wat je ook met hem deed aan beweging/mentale uitdaging, tijdstippen eten geven etc.
Sinds hij rauw vlees krijgt (eerst gemalen gekocht, Smuldier uit de supermarkt, ook rijk aan eiwitten en vetten) heeft hij geen enkele dag meer slecht gegeten.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:22

Wat bij mij af en toe (en ook vandaag) weer goed werkt is wat pens door het eten. Mijn reu was nooit zo gek op pens maar die van Smuldier (de enkel pens variant) vind hij onweerstaanbaar. zojuist pens door het vlees gemengd en hij had alles zo op!

Het kost niks en je kunt het bij de Albert Hein kopen, misschien de moeite waard om het te proberen.

Ook weet ik dat dierenarts blikjes hebben met voer wat de eetlust wat stimuleert, de meesten honden zouden er gek op zijn.

Als hij verder echt niks wilt tsja dan houd het op........en zal je die periodes uit moeten zingen..... Of je reu laten castreren. Ik wil mijn reu heel graag intact houden maar als hij zich echt heel ernstig zou uithongeren en deze periodes echt vaak voorkomen, dan zou ik dat zeker overwegen.