Jullie mening over hondje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Jullie mening over hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 14:39

Ik heb sinds oktober een oud hondje opgevangen, een herplaatsertje dat uit een slechte situatie komt.
Dit jaar wordt hij 14 jaar, het lijfje is door verwaarlozing zwak en vergroeid. Ondertussen is hij op gewicht, hij is ontvlooid en ontwormd, en het is verder een lief, rustig hondje. Hij is wel slechtziend (staar) en slechthorend, ook zijn hartje is zwak.
Toen we hem net hadden, jankte hij erg als hij 's nachts alleen beneden bleef. Dat is ondertussen voorbij, hij kent het ritueel nu en slaapt rustig in zijn mandje.
Met uitlaten is hij wisselend: hij heeft slechte dagen dat je hem gewoon in zijn mand moet aanlijnen, optillen, buiten neerzetten, plassen en dan kun je hem net zo goed weer mee naar binnen nemen want vrijwillig verzet hij geen poot. Hij heeft ook goede dagen dat hij nog in de rondte galoppeert. En vele dagen er tussenin, met meer of minder enthousiasme gewoon buiten wandelen.
Tot dusver de status van de hond.

Het gedrag waar ik me zorgen over maak, is dat hij sinds kort met enige regelmaat
a) niet eens moeite doet om in zijn mandje te gaan liggen maar gewoon ergens op de grond neerploft. Volgens mij niet omdat hij daar wil liggen maar omdat het teveel moeite kost.
b) vanuit zijn slaap (in zijn mand of op de vloer) jankend wakker schrikt en omhoog vliegt.

Daarnaast heb ik gisteren zijn kussen en kleedjes nog eens gewassen plus zijn mand uitgesopt (doe ik elke twee weken) en het was dus heel ranzig, want hij heeft dus duidelijk gewoon in zijn mand zijn ontlasting en urine laten lopen.

Hij is twee weken geleden nog bij de dierenarts geweest, vanwege een afgebroken nageltje. Behalve het nageltje en zijn gekende gebreken door ouderdom en verwaarlozing was er verder niks mis en hij was netjes op gewicht ( *\o/* )

Zou dat jankend wakker schrikken/ontlasting/urine/.. gewoon vanuit stress zijn nog vanuit zijn achtergrond of zou hij toch pijn hebben? Komt dit gedrag ook wel eens voor bij gezonde, jonge honden?

Afbeelding
Tommietje
Laatst bijgewerkt door Urielle op 19-02-14 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Re: Jullie mening over hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:41

Zou het een vorm van dementie kunnen zijn?

Hoe is het gedrag verder?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:44

Klinkt bij mij inderdaad ook als beginnend dementie..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 14:44

Hij zou best dement kunnen zijn maar omdat ik hem voorheen niet kende, plus hij is slechtziend en slechthorend -en behoorlijk oostindisch doof ook nog :P - waardoor hij toch al verward overkomt, kan ik het eigenlijk niet goed inschatten. Dat jankend wakker schieten is echt van de laatste weken. Ik heb verder ook nog geen ontlasting in zijn kussen gevonden. Hij moet wel binnen de 4 uur uitgelaten worden steeds maar ja, die hond heeft altijd in zijn eigen vuil vastgebonden gezeten, ik mag blij zijn dat hij nog enig besef van hygiëne heeft.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:47

Ons stalhondje is 16. Hij loopt verder nog prima (al is ie soms wat stijf) maar hij piept en jankt gewoon zomaar. Hij is ook doof en weet zelf niet eens dat ie jankt. hondje begint ook een beetje dement te worden zodat hij soms zijn behoefte binnen doet terwijl de deur naar buiten open staat e.d.

Hij blijft gewoon nog lekker lopen omdat hij geen pijn heeft en verder alles goed is met hem. Maar ik herken de symptomen wel zoals je ze beschrijft

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:49

Het kan idd zijn dat hij " niet beter weet ".
Bij oudere honden komt het ook vaak voor dat ze hun urine niet kunnen ophouden. Dus lekken, ook dat kan een reden zijn dat zijn mand vies is.
Of dementie zoals al eerder genoemd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 14:51

Zolang hij verder geen pijn heeft blijft hij ook zeker gewoon hoor :))
Ik was er alleen bang voor dat hij pijn zou hebben omdat het ook zijn 'pijnjank' is, aan de andere kant dacht ik > slaap > nachtmerrie > verwerken verleden? (als een hond dat doet tenminste)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:54

Wat een schattig oud mannetje zeg.

Ik denk dat hij dement aan het worden is. Ik herken veel van wat je zegt van onze oude hond, die voor zijn overlijden ook dement werd. Hij begon ook zomaar opeens te huilen, vooral 's nachts en wandelen wilde hij ook niet meer. Ook werd hij onzindelijk, hij had gewoon echt niet meer in de gaten wat hij aan het doen was.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:58

Hou er wel rekening mee dat een hond niet snel pijn zal laten zien. Doet hij dat wel, dan laat hij zien dat hij zwak is, en weet hî zeker dat het z'n dood wordt.
Wat jij beschrijft is echt ouderdom. Dromen doen ze veel, maar dan voornamelijk kleine nlafgeluidjes, grommen en zuiggeluidjes. Als hij echt gilt of blaft zoals hij doet als hij pijn heeft, zou ik hem echt even goed inde gaten houden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 15:05

Bedankt voor jullie opinie. Ik ga me eens een beetje inlezen over dementie bij honden, want het antwoord lijkt dan toch vrij duidelijk :j

EDIT na suusenmalvin
Hij maakt wel eens kleine jankjes en blafjes in zijn slaap maar dat is duidelijk dromen, dan zie je de pootjes soms ook trillen of zelfs bewegen. Dat is geen gedrag wat ik verontrustend vind.
Wat hij doet waar ik me zorgen over maak is een hele schelle jank (ik ken dat geluid van als je hem per ongeluk pijn doet bij het borstelen, je schrikt je dood ervan, echt een hele schelle jank die door merg en been gaat), hij vliegt ineens de lucht in alsof hij van onderaf geknepen wordt (dus echt de lucht in), rolt een beetje verward overeind tot hij min of meer op vier poten is en loopt dan geschrokken en verontwaardigd naar de keuken om wat te eten en te drinken en evt. even buiten te gaan snuffelen of uitgelaten te worden, daarna gaat hij weer verder slapen. (veel meer dan slapen doet hij ook niet meer, maar ja, hij is oud)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:07

Dement zou heel goed kunnen, je kan kijken als het gedrag erg vervelend voor hem wordt of er een middel is wat hem kan ondersteunen. De hond van een kennis reageerde heel goed op een klein beetje valeriaan in overleg met de DA.. Ik merkte echt verschil als ik op bezoek kwam. Om pijn uit te sluiten kan je natuurlijk ook altijd eens een paar dagen wat pijnstillers geven, zien of dat iets doet ;)

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:13

Maar hij is dus soms ook vermoeid? Krijgt hij het ook wel eens benauwd? ik heb zelf een hond met een hartprobleem. Er zit veel vocht ook rond het hart. Ze krijgt elke dag een vocht afvloeier, en 2x een pilletje Vetmedin, wat het hart helpt met pompen. Dat werkt wel!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:23

Onze hond is net vorige week ingeslapen.
Die was oud en ook wat dement, had artrose, nierproblemen (waardoor ze ook urine laten lopen)
De laatste dag wou hij niet meer van zijn bank komen (had 's nachts de hele gang onder geplast en overal overgegeven)
Heb geprobeerd hem er af te tillen, maar toen viel hij me aan tot 3 keer toe en bleef naar me grommen,
voor ons duidelijk dat hij pijn had, want hij had nooit gebeten, en is daarom die zelfde dag ingeslapen.
Omdat de koek voor hem dus echt op was.
Zijn dementie toonde als af en toe wezenloos om zich heen kijken, bij uitlaten vergeten waarom hij daar liep, en je dus echt tegen hem moest zeggen dat ie moest poepen en plassen, waarop ie het vaak ook direct deed. En idd wat je zegt ineens omhoog schieten of iemand aan hem zat.
Hij blafte al veel, maar ging nog meer blaffen, en dan vooral als er niks te zien was.
Lag ook vaak heel diep in slaap, waardoor ik diverse keren heb gekeken of hij nog wel leefde.
Hij lag op het laatst ook alleen nog maar te slapen, wou de laatste paar dagen nog maar een paar meter van huis, even om zijn behoefte te doen, en dan gauw weer terug op de bank.
Onze hond was al een poos aan het aftakelen, maar de laatste paar dagen ging het toch ineens heel snel.
We hadden ons al voorgenomen maandags naar de dierenarts te bellen, maar is uiteindelijk zaterdag al ingeslapen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:51

calippe schreef:
Maar hij is dus soms ook vermoeid? Krijgt hij het ook wel eens benauwd? ik heb zelf een hond met een hartprobleem. Er zit veel vocht ook rond het hart. Ze krijgt elke dag een vocht afvloeier, en 2x een pilletje Vetmedin, wat het hart helpt met pompen. Dat werkt wel!

Hij ligt de hele dag te slapen dus ik denk wel dat hij moe is, maar het is denk ik ook wel oudehondengedrag om steeds te slapen? Ik heb niet het idee dat hij het echt benauwd heeft, wel soms reversed sneezing maar dat hangt denk ik niet samen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:58

Dakotah schreef:
Onze hond is net vorige week ingeslapen.
Die was oud en ook wat dement, had artrose, nierproblemen (waardoor ze ook urine laten lopen)
De laatste dag wou hij niet meer van zijn bank komen (had 's nachts de hele gang onder geplast en overal overgegeven)
Heb geprobeerd hem er af te tillen, maar toen viel hij me aan tot 3 keer toe en bleef naar me grommen,
voor ons duidelijk dat hij pijn had, want hij had nooit gebeten, en is daarom die zelfde dag ingeslapen.
Omdat de koek voor hem dus echt op was.
Zijn dementie toonde als af en toe wezenloos om zich heen kijken, bij uitlaten vergeten waarom hij daar liep, en je dus echt tegen hem moest zeggen dat ie moest poepen en plassen, waarop ie het vaak ook direct deed. En idd wat je zegt ineens omhoog schieten of iemand aan hem zat.
Hij blafte al veel, maar ging nog meer blaffen, en dan vooral als er niks te zien was.
Lag ook vaak heel diep in slaap, waardoor ik diverse keren heb gekeken of hij nog wel leefde.
Hij lag op het laatst ook alleen nog maar te slapen, wou de laatste paar dagen nog maar een paar meter van huis, even om zijn behoefte te doen, en dan gauw weer terug op de bank.
Onze hond was al een poos aan het aftakelen, maar de laatste paar dagen ging het toch ineens heel snel.
We hadden ons al voorgenomen maandags naar de dierenarts te bellen, maar is uiteindelijk zaterdag al ingeslapen.

Och wat sneu!

Tommie is geen blafferige hond. Hij is wel op het erf vaak de weg kwijt, maar dat koppelde ik aan zijn staar. Als je roept loopt hij -meestal- wel naar de voordeur (of de richting van waaruit je roept).
Dat diepe slapen herken ik wel, hij ligt grotendeels echt bijna in coma, als je hem gaat halen voor zijn wandeling als hij te lang blijft slapen, komt hij echt van ver :=

Ik hoop toch wel dat hij nog even heeft. :o
Agressief gedrag heeft hij nog niet laten zien gelukkig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 18:17

Linea schreef:
Dement zou heel goed kunnen, je kan kijken als het gedrag erg vervelend voor hem wordt of er een middel is wat hem kan ondersteunen. De hond van een kennis reageerde heel goed op een klein beetje valeriaan in overleg met de DA.. Ik merkte echt verschil als ik op bezoek kwam. Om pijn uit te sluiten kan je natuurlijk ook altijd eens een paar dagen wat pijnstillers geven, zien of dat iets doet ;)

Ik vind het zo moeilijk om te bepalen voor hem wanneer het vervelend is. Hij heeft zo'n rotleven gehad dus ik gun hem de tijd zo dat hij in een proper mandje kan liggen slapen, elke dag goed eten krijgt, aandacht krijgt. Ik ken hem natuurlijk ook niet anders dan een oud sukkeltje.
Op sommige sites waar ik las over dementie hadden mensen hun hondje in laten slapen toen hij niet meer naar hen toekwam en het zo voor hen duidelijk was dat hij hen niet meer herkende. Tja, dat is voor mij geen ijkpunt want dat heeft hij nooit gedaan. Weer andere mensen kozen ervoor toen hij niet uit zijn mand kwam om te gaan wandelen. Dat doet hij ook niet meer, maar hij kan op sommige dagen nog wel genieten van buiten lopen en andere hondjes uitdagen. Dus of dat nou een criterium is?
Ik zal eens vragen wat de DA denkt van valeriaan, kwam het idd nog al tegen op internet. Idem voor de pijnstillers.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:22

Urielle schreef:
Hij ligt de hele dag te slapen dus ik denk wel dat hij moe is, maar het is denk ik ook wel oudehondengedrag om steeds te slapen? Ik heb niet het idee dat hij het echt benauwd heeft, wel soms reversed sneezing maar dat hangt denk ik niet samen?

Oh jawel! Dat deed mijn jack russel ook veel, maar nu veel en veel minder nu ze die pillen krijgt. Misschien moet je even naar het hartje laten luisteren.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:26

Dat plotse janken herken ik, bij mijn hond kwam dit door rugpijn (hernia) en hij had hierbij ook soms urineverlies.
De mijne is hiervoor enkel met medicijnen behandeld (geen langdurige behandeling) en we zijn ondertussen 5 jaar verder. Hij heeft soms nog een periode (ong 2 tot 3 x per jaar) met wat rugpijn maar meestal gaat het heel erg goed. Hij is nu 14.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:03

Urielle schreef:
Zolang hij verder geen pijn heeft blijft hij ook zeker gewoon hoor :))
Ik was er alleen bang voor dat hij pijn zou hebben omdat het ook zijn 'pijnjank' is, aan de andere kant dacht ik > slaap > nachtmerrie > verwerken verleden? (als een hond dat doet tenminste)

Lijden, en de mate van kwaliteit van leven heeft met meer te maken dan het alleen wel of geen pijn hebben.
Ik zou het wel weten met deze hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:09

Ik denk dat je hondje beginnende dementie aan het krijgen is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:41

moeilijk....met honden heb ik weinig ervaring, maar ik vang wel al jaren oude/zieke katten op die niet meer herplaatst kunnen worden via het asiel. Als ik met zoiets worstel dan zet ik ze een week of 2 op pijnstillers om te kijken of het dan verbetert. Verbetert het dan (als ik het niet van tevoren gedaan heb-ligt aan de situatie) een bloedproef om idd nieren en lever uit te sluiten.

Wens je veel wijsheid toe ( en ik hoop dat het allemaal meevalt!)

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:28

dat opeens gillen van de pijn uit niks, deed mijn hondje ook.
Eerst heel soms, ook als die ergens lag, dus het leek uit niks, op een gegeven moment werd dit steeds vaker.
Als ik hem aaide merkte ik eerst niks, maar op een gegeven moment wou ik hem eens aaien nadat die dus ook gillend overeind ging en naast mij lag, toen gebeurde er iets wat ik nooit verwacht had en mijn hond NOOIT doet, ik deed mijn hand langzaam naar hem toe om te kijken waar die pijn had en hij trok voor het eerst zijn lip op om aan te geven dat ie echt pijn had.
Ik was ook al 2 x bij de dierenarts geweest en dacht ook eerst aan atrose, toen ik bij de dierenarts was reageerde die nergens op, maar later bleek dat die een hernia had.

Ik wou al eerder omdat die 11 jaar is (jackrussel) foto's van zijn hele lijf laten maken, maar toen zij de dierenarts dat dit geen zin had, je bent veel geld kwijt en de conclusie blijft hetzelfde, pijnstillers, rustig aandoen, slaan de pijnstillers aan dan zal die er waarschijnlijk langere periode aan moeten blijven.
Tenslotte gaat het nu goed met hem is er nu 2 1/2 maand vanaf en heeft er denk ik toch wel 6 maanden aan gezeten.
Dus hou het in de gaten, het is jammer dat honden soms niet even kunnen praten. :(

Hernia heb je ook in verschillende soorten, mijn moeder had een teckel en als die last kreeg, bleef die ook in zijn mand liggen, en hij kreeg verlammings verschijnselen, kon niet meer met zijn achterpoten lopen maar had geen pijn.
De mijne kreeg dus pijnscheuten en kon gewoon lopen, ging wel korter lopen en som kort galopje en wou dan niet draven, dit deed blijkbaar zeer.
Ontlasting laten lopen kan hier ook bij :(

Hernia kan ook bij hondjes komen die geen lange rug hebben, die van mij heeft dit namelijk ook niet.
Afbeelding
zo licht die zelden hoor :D
Afbeelding

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:41

Wij hebben vroeger een teckel gehad die de mooie leeftijd van 16 heeft gehaald. Die begon eerst met minder horen en minder zien. En toen kwam de onzekerheid erbij. Of het gelijk dementeren is? Geen idee maar ze werd wel ineens vergeetachtig. Zo liep ze altijd via de vaste route onder de tafel naar de keuken. Ineens raakte ze de weg kwijt en liep dan ineens onder de stoel tot ze op een spijl stootte. In plaats van om te draaien en terug te lopen, ging ze maar liggen onder de stoel. En daar bleef ze rustig uren liggen. Die vergeetachtigheid werd erger, want ze was gewend om te blaffen als ze naar buiten wilde.Dan bleef ze rustig bij de achterdeur staan tot er misschien iemand eens kwam om de deur open te doen. Tja, vaak was het dan al te laat. Toen werd het haar optillen en buiten in het gras zetten en dan ineens wist ze dat ze moest plassen. Uiteindelijk at ze niet meer, dan stond ze bij haar bak een beetje ins blaue hinaus te koekeloeren. De andere teckel blij want die had ineens twee bakken met eten. Gelukkig is ze nooit agressief geworden. Wij noemden haar maar prettig gestoord want ze bleef een zeer lieve hond.
De hond bij ons op stal, wordt ook 16, vertoont hetzelfde gedrag als de teckel. Zolang ze geen pijn hebben en nog goed kunnen eten en drinken en niet agressief worden, is het gewoon afwachten tot het niet meer gaat. Alleen vergeet hij natuurlijk dat er een deur open kan gaan. Hij ligt nu in zijn eigen stal 's avonds maar van de week liep hij in de loods. Kom ik aanlopen met zadel en hoofdstel, doe de deur open en knal...daar lag ik languit. Ik ben er inmiddels zo aan gewend geraakt dat de honds 's avonds in zijn stal ligt.

Kijk het aan hoe het gaat. Als hij pijn krijgt, zal hij het wel laten merken. Dan weet je wel wat je moet doen. Wel respect dat je het beestje in huis hebt genomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 13:57

Kuggur schreef:
Lijden, en de mate van kwaliteit van leven heeft met meer te maken dan het alleen wel of geen pijn hebben.
Ik zou het wel weten met deze hond.

Au #)
Maar bedankt voor je eerlijkheid.
Ik zou wellicht bij je aansluiten als het ging om een hond die van jongsaf aan al bij ons was, maar ik denk eigenlijk dat dit hondje verder niet echt beseft wat hij mist. Ik denk echt dat hij gewoon blij is om in een mandje te kunnen liggen slapen en een aai over zijn bol te krijgen. Hij heeft 13 jaar half verhongerd vastgebonden gezeten aan de verwarmingspijp van een psychiatrisch patiënte, in zijn eigen vuil, zwart van de vlooien. De politie wou hem toen gelijk afmaken. Hij is meegenomen door mensen waar ik hem weer vandaan heb, die mensen hebben hem wat opgekalefaterd en toen heb ik hem dus meegepakt om hem echt weer op gewicht te krijgen en nog wat te vertroetelen.
Ik denk dus vanwege dat verleden dat het nu -voor zover hij dan nog besef heeft als hij dementerend is en buiten die angst?pijn?verwardheid? -reacties om - dat het verder nu best een tevreden hondje is wat geen heimwee heeft naar lange wandelingen van vroeger of spelen met vriendjes. Dat heeft hij nooit gekend.
Dat maakt het tegelijk voor mij heel moeilijk om te grens te bepalen tussen een hondwaardig en hondonwaardig leven. Ten opzichte van vroeger is dit al een grote verbetering tenslotte. Ik denk niet dat het beestje zelf meer wil van het leven dan gewoon rustig en warm in een schoon mandje slapen en voldoende eten :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 14:02

Mist schreef:
moeilijk....met honden heb ik weinig ervaring, maar ik vang wel al jaren oude/zieke katten op die niet meer herplaatst kunnen worden via het asiel. Als ik met zoiets worstel dan zet ik ze een week of 2 op pijnstillers om te kijken of het dan verbetert. Verbetert het dan (als ik het niet van tevoren gedaan heb-ligt aan de situatie) een bloedproef om idd nieren en lever uit te sluiten.

Wens je veel wijsheid toe ( en ik hoop dat het allemaal meevalt!)

Hij heeft voor zijn nageltje een week pijnstillers gehad (zijn botjes, nagels, haren,.. zijn heel broos dus het nageltje was er compleet uit) maar omdat ik er niet zo op lette weet ik eigenlijk niet of hij toen ook zo opvloog. Gezien de tijd dat het voorkomt denk ik van wel.
Stel hij heeft een lever- of nierprobleem, heeft hij daar pijn van of is hij daar dan misselijk van?
Ik wil het beestje eigenlijk op zijn leeftijd en met zijn zwakke gestel/kapotte lijfje niet meer een hele medische molen doorsleuren of aan de medicatie zetten, hij is gekomen met het idee: we geven hem zolang hij heeft en is hij op, dan is hij op. Dan heeft hij toch nog een tijdje verzorging en liefde gekend in zijn verder ellendige leven. Maar uiteraard hoop ik dan dat hij gewoon in zijn slaap rustig wegglijdt en dat ik niet de keuze voor hem ga moeten maken.