Dit jaar wordt hij 14 jaar, het lijfje is door verwaarlozing zwak en vergroeid. Ondertussen is hij op gewicht, hij is ontvlooid en ontwormd, en het is verder een lief, rustig hondje. Hij is wel slechtziend (staar) en slechthorend, ook zijn hartje is zwak.
Toen we hem net hadden, jankte hij erg als hij 's nachts alleen beneden bleef. Dat is ondertussen voorbij, hij kent het ritueel nu en slaapt rustig in zijn mandje.
Met uitlaten is hij wisselend: hij heeft slechte dagen dat je hem gewoon in zijn mand moet aanlijnen, optillen, buiten neerzetten, plassen en dan kun je hem net zo goed weer mee naar binnen nemen want vrijwillig verzet hij geen poot. Hij heeft ook goede dagen dat hij nog in de rondte galoppeert. En vele dagen er tussenin, met meer of minder enthousiasme gewoon buiten wandelen.
Tot dusver de status van de hond.
Het gedrag waar ik me zorgen over maak, is dat hij sinds kort met enige regelmaat
a) niet eens moeite doet om in zijn mandje te gaan liggen maar gewoon ergens op de grond neerploft. Volgens mij niet omdat hij daar wil liggen maar omdat het teveel moeite kost.
b) vanuit zijn slaap (in zijn mand of op de vloer) jankend wakker schrikt en omhoog vliegt.
Daarnaast heb ik gisteren zijn kussen en kleedjes nog eens gewassen plus zijn mand uitgesopt (doe ik elke twee weken) en het was dus heel ranzig, want hij heeft dus duidelijk gewoon in zijn mand zijn ontlasting en urine laten lopen.
Hij is twee weken geleden nog bij de dierenarts geweest, vanwege een afgebroken nageltje. Behalve het nageltje en zijn gekende gebreken door ouderdom en verwaarlozing was er verder niks mis en hij was netjes op gewicht (
) Zou dat jankend wakker schrikken/ontlasting/urine/.. gewoon vanuit stress zijn nog vanuit zijn achtergrond of zou hij toch pijn hebben? Komt dit gedrag ook wel eens voor bij gezonde, jonge honden?

Tommietje
- waardoor hij toch al verward overkomt, kan ik het eigenlijk niet goed inschatten. Dat jankend wakker schieten is echt van de laatste weken. Ik heb verder ook nog geen ontlasting in zijn kussen gevonden. Hij moet wel binnen de 4 uur uitgelaten worden steeds maar ja, die hond heeft altijd in zijn eigen vuil vastgebonden gezeten, ik mag blij zijn dat hij nog enig besef van hygiëne heeft.