Fokker gaat tegen de regels in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Fokker gaat tegen de regels in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 18:56

Hoi bokkers,

Ik zit met een dilemma. Ik en mijn vriend hebben samen een co-own hond, een teefje van 6 jaar. Voor degene die niet weten wat co-own inhoud: wij hebben haar overgenomen van de fokker, wij hebben haar in huis, ze is helemaal onze hond maar ze moest nog een keer terug naar de fokker voor 2 nestjes, ze heeft een goed stamboom. Hierover hebben we ook een contract. Fokker is aangesloten bij het raad van beheer en loopt shows met goede resultaten.

Momenteel is ons teefje nu bij de fokker, ze heeft een nestje gehad. De pups zijn nu 2 weken oud. Wat mij opviel, is dat ons teefje al weer terug naar ons komt als de pups nog maar 4 weken oud zijn, dit mag toch niet?! Vanmiddag zei de fokker, dat onze teef weer terug moet voor een paar uurtjes als de pups 6 weken zijn omdat het raad van beheer de pups dan bij haar thuis komen chippen. Op mijn vraag waarom dat dan moest antwoordde ze dat dat moest omdat het raad van beheer altijd checkt of de pups wel van de moederhond zijn :?

Daarbij, heeft ons teefje maar 2 pupjes geworpen, het is een grote hond (ivm eventuele herkenning noem ik haar ras liever niet), en dus willen ze de eerstvolgende loopsheid haar weer dekken. Ze is al 6? Ze heeft al 2 nestjes gehad.

Wat moet ik hier nou mee doen? Ik en mijn vriend hebben er allebei geen goed gevoel bij.....

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:58

Heb je een contract wat betreft deze regeling? Wat staat er in het contract?
Met 4 weken alweer weg bij de pups is wel erg vroeg.

Mizora

Re: Fokker gaat tegen de regels in

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:59

De pups mogen niet voor 7 weken bij de moeder weg. Dus nee, dat mag niet.
En de teef mag niet gedekt worden in de volgende loopsheid, er moet minimaal 10 maanden tussen zitten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:00

Wat een rare manier van handelen van deze fokker.

Meeste fokkers willen eerste keus uit nest van teef, maar vind dit een hele rare gang van zaken, ook voor het dier dat telkens op en neer moet worden gezeuld...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:01

Ik vind dit heel raar.

Ordinaire broodfokkers zijn het, maar dan verschuilen ze achter dat er shows meegelopen worden enzo.

Maar wel snel en veel fokken.

Nee die is fout bezig en heeft wat te verbergen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:05

De teef moet aanwezig zijn als de chipper komt. Dat is verplicht en hoort ook gewoon bij de pups tot dat ze met 8 weken weg mogen. Maar het scheelt natuurlijk een hoop voerkosten als ze tussendoor "naar huis" gaat....
Normaal met zo'n contract doet de fokker 1 nest met de teef. Heb zelden gehoord dat een teef vaker gedekt werd in zo'n situatie.
Of de volgende loopsheid niet mag durf ik niet te zeggen. Hier in Duitsland mag dat wel als het laatste nest niet meer als 8 pups waren. Zijn het er meer dan krijg je schriftelijk een fokverbod van een half jaar voor de teef.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:07

Gelukkig ben ik niet de enige. Maar wat moet ik doen? Ik wil hier absoluut niet aan meewerken, heeft contact opnemen met het raad van beheer nut? Ik heb bewijzen, ik heb namelijk alle gesprekken nog op whatsapp waarin het gezegd word.

Wij willen de teef terugnemen, en nooit meer daar naartoe laten gaan. Maar wat halen we dan op onze hals?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:09

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:09

Heb je geen contract waar dat in staat?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:10

Leslie90 schreef:
Gelukkig ben ik niet de enige. Maar wat moet ik doen? Ik wil hier absoluut niet aan meewerken, heeft contact opnemen met het raad van beheer nut? Ik heb bewijzen, ik heb namelijk alle gesprekken nog op whatsapp waarin het gezegd word.

Wij willen de teef terugnemen, en nooit meer daar naartoe laten gaan. Maar wat halen we dan op onze hals?

Staat er in het contract hoe vaak de teef gedekt zou worden?

(Sorry per ongeluk ook als PB verstuurd :o verkeerde knop)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:15

Nee in het contract staat er weinig over, wel dat ze gedekt word maar niet hoe vaak. Er staat ook niets in over wanneer zij weg zou gaan bij de pups.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:16

Dan zou ik hier al helemaal niet mee akkoord gaan.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:17

Vreselijk staat er niets in het contract? Van raad van beheer mag een teef 3 nestjes .
Afschuwlijk dat hij de moeder en pups heeft gescheiden nu al ik zou eisen dat hij de het nor m aal doet en anders raad van beheer inschakelen,bied anders aan om de pups tot 7 week op te vangen als je die mogelijkheid hebt.

Sterkte ermee!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:20

Leslie90 schreef:
Nee in het contract staat er weinig over, wel dat ze gedekt word maar niet hoe vaak. Er staat ook niets in over wanneer zij weg zou gaan bij de pups.

Dat zegt toch voldoende. Erg vaag contract.

Hond is gewoon nog van broodfokker, want die bepaald gewoon wanneer het welkom is om te fokken en het onderhoud en verzorging is voor jullie wanneer het niet gedekt en zwanger is.

Lekker goedkoop voor de broodfokker op deze manier.

Ik was er nooit mee akkoord gegaan.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:27

De moederhond mag niet voor 7 (of inmiddels 8) weken bij de pups weg. Dat is gewoon de wet. Ook mag de hond pas na 10 maanden weer gedekt worden. Er geldt een maximum van 5 nesten, maar de teef mag bij de laatste dekking ook niet ouder dan 8 jaar zijn. Bij sommige stamboeken gelden aanvullende eisen, en zijn deze regels anders (strenger dus). Die regels kun je vinden op de website van het betreffende stamboek.

Risico dat de fokker nu neemt is een schorsing en boete door de RvB.

Het is wel vreemd dat er geen aantal nesten is opgenomen in het contract (dat is meestal wel het geval namelijk). Wie is (op papier) eigenaar van de hond?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:50

Ik was er ook zeker nooit mee akkoord gegaan als ik dit allemaal van te voren wist. We hebben juist een hond uitgezocht met FCI stamboom, pup of oudere hond maakte ons niet uit. We dachten dat het dan wel goed zou zitten, je verwacht natuurlijk niet snel dat je een "corrupte" broodfokker tegenkomt, zeker niet met een kennel, shows, etc..

Op papier, staat ook in het contract, is de fokker de eigenaar tot ze de nestjes heeft gehad.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:24

brendalevita schreef:
Van raad van beheer mag een teef 3 nestjes .

Waar haal je dat vandaan? Als je het basisreglement leest staat daar duidelijk dat een teef niet meer gedekt mag worden na de dag waarop ze haar vijfde nest heeft gehad!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:30

Ik zou daar melding van maken bij de rasvereniging én raad van beheer en tegen die fokker zeggen dat wanneer de pups 8 weken zijn jij de hond ophaalt en ze niet meer terug komt bij hun.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:37

Klinkt als stelletje broodfok. Ze verkopen dan de pups veel te jong met zogezegd andere ouderdieren van de eigenaar.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:47

waaat??? :oo :oo wat een rare joh!!
ik weet even nog niet wat je moet doen behalve dan een heeeel hartig gesprek gaan voeren met deze mevrouw dat de mama ECHT niet met 4 weken bij de pups weg kan!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:48

Ik zou dierenwelzijn contacteren en gewoon totaal niet akkoord gaan. Jou hond is geen pupfabriek!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:51

Ik zou echt niet akkoord gaan , 4 weken dan eten ze net voedsel... Wat een rare gang van zaken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:59

Leslie90 schreef:
Hoi bokkers,

Ik zit met een dilemma. Ik en mijn vriend hebben samen een co-own hond, een teefje van 6 jaar. Voor degene die niet weten wat co-own inhoud: wij hebben haar overgenomen van de fokker, wij hebben haar in huis, ze is helemaal onze hond maar ze moest nog een keer terug naar de fokker voor 2 nestjes, ze heeft een goed stamboom. Hierover hebben we ook een contract. Fokker is aangesloten bij het raad van beheer en loopt shows met goede resultaten.

Daarbij, heeft ons teefje maar 2 pupjes geworpen, het is een grote hond (ivm eventuele herkenning noem ik haar ras liever niet), en dus willen ze de eerstvolgende loopsheid haar weer dekken. Ze is al 6? Ze heeft al 2 nestjes gehad.

Wat moet ik hier nou mee doen? Ik en mijn vriend hebben er allebei geen goed gevoel bij.....

Begrijp ik het goed dat het mondeling is afgesproken dat jullie teefje 2x terug gaat naar de fokker voor een nestje, omdat je hier verderop zegt dat er niets in het contract staat over het aantal nestjes dat hij mag fokken met jullie teefje?
Hoe staat het er letterlijk?

Leslie90 schreef:
Op papier, staat ook in het contract, is de fokker de eigenaar tot ze de nestjes heeft gehad.

Hetzelfde hier.... is er dan geen aantal nestjes genoemd o.i.d.??

Ik zou persoonlijk zelf eerst eens goed laten kijken naar het contract. Vele zelf opgestelde contracten zijn gewoon niet rechtsgeldig!!! Heb je recht op rechtsbijstand?
Laat dit eerst een goed uitzoeken. Het zou mij niets verbazen dat dit contract gewoon niet rechtsgeldig is.
Het is gewoon zeer onduidelijk. Er staat niets over het aantal nestjes dat zij met de hond mag fokken en in welk tijdsbestek dat plaats moet vinden ... toch?
Is er iets afgesproken over de kosten (DA, voeding, verzorgingsmiddelen e.d.) aangezien de hond pas van jullie is als zij haar nestjes heeft? Of draaien jullie daar gewoon 100% voor op?
Wat als er iets met de hond gebeurt als ze bij de fokker is? Wie is er dan verantwoordelijk en neemt alle (medische) beslissingen en wie betaald dan eventueel de kosten?

Een andere optie is de fokker te vragen om jullie teef tot de 8 weken bij de pups te houden. En dan bij het ophalen duidelijk maken dat jullie voldaan hebben aan de afspraak om jullie teef 2 maal te laten dekken en dat dit de laatste keer was. Als er geen aantal dekkingen vermeld staan kan hij hoog en laag springen lijkt me.

Mocht hij dit absoluut niet willen zou ik toch voor de zekerheid jullie teef ophalen, hoe triest dit ook is voor de pups. Dan zou ik een aangetekende brief sturen naar de fokker. Dat jullie voldaan hebben aan de afspraak jullie teef 2 maal te laten dekken en dat hier jullie wegen zullen scheiden. Maar ook dat jullie het er niet mee eens zijn dat de teef al met 4 weken gescheiden werd van de pups.
Dit zou ik dan ook schriftelijk melden aan de rasvereniging en raad van beheer.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 17-02-14 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 01:00

Ik zou trouwens heel graag m'n mond open willen doen, maar ik ben dan bang dat ze op hun beurt zeggen dat ze onze hond niet meer bij ons terug brengen. We hebben haar nog maar sinds april 2013, dus zo goed ken ik de fokkers ook nog niet. Ik wil geen slapende honden wakker maken zolang onze hond daar nog is...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:02

anneliesdj schreef:
Ik zou daar melding van maken bij de rasvereniging én raad van beheer en tegen die fokker zeggen dat wanneer de pups 8 weken zijn jij de hond ophaalt en ze niet meer terug komt bij hun.

Euh hoe had je dat in gedachten?

De fokker is nog steeds eigenaar van de hond op papier.

Tja, wat te doen.
Dat de teef niet met 4 week van de pups gescheiden zijn lijkt mij duidelijk.

Eventuele stappen die je kan nemen ook.

Maar de gevolgen niet....wat gaat de fokker/eigenaar doen zodra jij stappen onderneemt??
Zal ze de moeder bij de pups laten en haar weer aan jou afstaan?

of....

Moeilijk heel moeilijk