Alvleesklierontsteking , nierfunctiestoornis en barf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Alvleesklierontsteking , nierfunctiestoornis en barf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 09:50

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.
Onze hond , wordt in mei 14 jaar , kruising boxer mechelaar , oogt niet ziek , maar oud.
Eet goed , poept en plast prima , is vrolijk , kan nog steeds rennen en gek doen , is mooi op gewicht.

Nou waren we naar de dierenarts geweest met haar , omdat ze incontinent is van urine , en omdat de propalin niet meer werkt.
Er zijn wel andere middelen , maar daar zitten nogal wat bijwerkingen aan , dus was het advies , even bloedprikken op nier en leverfuncties.

Daar kwam uit dat ze lichte nierinsuffiecientie heeft [ dat wisten we al] en pancreatitis , en dat wisten we niet!
De waarden waren zo hoog dat de dierenarts dat niet helemaal kan rijmen met het beeld wat de hond laat zien.
Hond oogt immers niet ziek.

Hond staat al 8 jaar op barf , en dat wil ik graag zo houden.
Maar het dieet wordt nu wel heel ingewikkeld...
Is er iemand die mij daarmee kan helpen?

loez

Re: Alvleesklierontsteking , nierfunctiestoornis en barf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:08

Even een modje tippen TS, Dit zal bij Beestenboel geplaatst moeten worden!
Succes met je hond :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:13

Ik denk dat je daarvoor het allerbeste een topic kan plaatsen op barfplaats :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 10:36

loez schreef:
Even een modje tippen TS, Dit zal bij Beestenboel geplaatst moeten worden!
Succes met je hond :)

Oops , sorry , je hebt gelijk.
Thanks

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 10:37

Air schreef:
Ik denk dat je daarvoor het allerbeste een topic kan plaatsen op barfplaats :)

Ik kijk even , heb al wat gezocht op i-net maar kwam fora tegen die niet meer zo actief zijn.
Thanks

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:20

LZP -> BB

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:21

voer je al enzymen bij?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:28

Mijn hond is ook 14, heeft al 6 jaar medicijnen voor pancreatitus.

Zymoral (pancreas-enzymen). Daarvan doe je een lepeltje over het voer. Ik denk dat dit ook gewoon over vers vlees etc kan. De mijne eet Renske, dat is gestoomd vlees met een beetje groente. Het is het enige dat hij nog kan verdragen zonder te spugen en zonder diarree te krijgen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 12:33

geerke schreef:
voer je al enzymen bij?

Nee nog niet , net pas bloeduitslagen binnen gekregen.
Ik kan zo de zymoral ophalen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 12:37

haboshof schreef:
Mijn hond is ook 14, heeft al 6 jaar medicijnen voor pancreatitus.

Zymoral (pancreas-enzymen). Daarvan doe je een lepeltje over het voer. Ik denk dat dit ook gewoon over vers vlees etc kan. De mijne eet Renske, dat is gestoomd vlees met een beetje groente. Het is het enige dat hij nog kan verdragen zonder te spugen en zonder diarree te krijgen.

Dat zymoral kan ik zo ook ophalen.
Het probleem is dat voor de nierinsufficientie ik juist wat vetter vlees zou moeten voeren , maar vanwege de pancreatitis dus vetarm moet voeren. En zo zijn er nog wel meer tegenstrijdigheden...

Ik lees me momenteel in het ronde , en ben er ook nog niet van overtuigd of er bij mijn hond sprake is van EPI.

Heb woensdag weer een afspraak staan bij de dierenarts , omdat ik nogal wat vragen heb.

Waarschijnlijk hebben we bv de propalin dus al een dik half jaar voor niks gegeven , omdat de hond veel drinkt vanwege de pancreatitis...etc etc etc

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:34

Ik zou idd je vraag op het forum van barfplaats zetten. Daar zijn meer mensen met specifiek verstand van dit soort dingen (ook dierenartsen daar) die je goed kunnen helpen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:11

drinkt hij niet veel vanwege suikerziekte?Dat gaat vaak samen met problemen van de pancreas.Omdat die de insuline regelt....en nog veel meer natuurlijk.(afscheiden van verschillende verteringsenzymen)
Bij nietproblemen zou je het beste rauwe kip kunnen voeren.Het liefst botten en alles gemalen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:00

Ik denk dat je met deze link al een heel eind komt:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,34598.0.html

Dan weet je in ieder geval wat je moet veranderen voor de nieren (houd de waardes bij de hand) en welke aanpassingen je daarop kunt maken voor de pancreatitis (licht verteerbaar, magere diersoorten).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:33

Heb je de nierwaardes en de waardes zoals ze voor een gezonde hond horen te zijn ook?
Komt namelijk vaak voor bij barf/kvv dieren dat de nierwaarden wat hoger liggen dan nomaal. Kan dus maar zo zijn dat er daar weinig aan de hand is, en dat zou natuurlijk al veel schelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:12

als je hond zo ziek is maar niet ziek oogt en dat op die leeftijd dan zou ik niet teveel gaan veranderen qua voeding. Wel vreselijk genieten van de wellicht korte periode die jullie nog samen hebben en ze heerlijk verwennen voor zover dat gaat ;) Met zoveel tegenstrijdigheden zou ik gewoon blijven voeren waar ze het tot nu toe goed op gedaan heeft. Helaas een hond van 14 jaar is gewoon een heel eind versleten. En zeker met de kruising die jou hond is is het al helemaal geweldig dat ze 14 jaar heeft mogen halen!

qua incontinentie kan je ze ook leren een broekje aan te doen met maandverband erin. Als ze dit makkelijk accepteerd dan zal dat al vee lschelen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 18:17

essiesilly schreef:
Ik zou idd je vraag op het forum van barfplaats zetten. Daar zijn meer mensen met specifiek verstand van dit soort dingen (ook dierenartsen daar) die je goed kunnen helpen

Ik heb mij aangemeld , maar moet nog geaccepteerd worden ;)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 18:19

geerke schreef:
drinkt hij niet veel vanwege suikerziekte?Dat gaat vaak samen met problemen van de pancreas.Omdat die de insuline regelt....en nog veel meer natuurlijk.(afscheiden van verschillende verteringsenzymen)
Bij nietproblemen zou je het beste rauwe kip kunnen voeren.Het liefst botten en alles gemalen.

Nope , zijn glucose was zelfs aan de lage kant.
Om 13.00 bloed geprikt terwijl hij om 18.00 eten krijgt.

Ze heeft ,zover als ik kan beoordelen , nog niet echt verteringsproblemen.
Poep ziet er best normaal uit.
Moet ik dan ook alles gemalen geven?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 18:22

Sassol schreef:
Ik denk dat je met deze link al een heel eind komt:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,34598.0.html

Dan weet je in ieder geval wat je moet veranderen voor de nieren (houd de waardes bij de hand) en welke aanpassingen je daarop kunt maken voor de pancreatitis (licht verteerbaar, magere diersoorten).

Ik heb de normaal waarden , en de nierinsuffiecientie is echt niet dramatisch.
maar in je link staat bv omega 3 geven , en bij pancreatitis mag dat dus weer niet , vandaar dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:25

Ik meen me te herinneren dat Lotgering een kvv heeft speciaal voor honden met pancreas problemen. Wellicht kun je eens met hun contact opnemen wat er in deze voeding zit? Dat zou je dan wellicht kunnen nabootsen met de Barf?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 18:27

dierenfan schreef:
als je hond zo ziek is maar niet ziek oogt en dat op die leeftijd dan zou ik niet teveel gaan veranderen qua voeding. Wel vreselijk genieten van de wellicht korte periode die jullie nog samen hebben en ze heerlijk verwennen voor zover dat gaat ;) Met zoveel tegenstrijdigheden zou ik gewoon blijven voeren waar ze het tot nu toe goed op gedaan heeft. Helaas een hond van 14 jaar is gewoon een heel eind versleten. En zeker met de kruising die jou hond is is het al helemaal geweldig dat ze 14 jaar heeft mogen halen!

qua incontinentie kan je ze ook leren een broekje aan te doen met maandverband erin. Als ze dit makkelijk accepteerd dan zal dat al vee lschelen.

Ze kan zoveel drinken vanwege de pancreatitis , dus als ik dat aanpak , hoef ik ook niet elke dag de bank te drogen , kleden in de was te doen , en onder de bank te controleren of er misschien een plas onderligt :P
We hebben al snuggease broekjes , al een half jaar , maar zelfs met 2 kraamverband erin redt ze het niet om 6 a 7 uur de bank droog te houden.
Het is een makkelijke eter , en als ik bv het vette vlees meer moet vervangen met minder vet vlees , maakt dat voor haar niks uit.
Ze heeft net al een prakje wortel/appel/bloemkool/doperwt/selderij smakelijk opgegeten :D

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 18:28

schuimpie schreef:
Ik meen me te herinneren dat Lotgering een kvv heeft speciaal voor honden met pancreas problemen. Wellicht kun je eens met hun contact opnemen wat er in deze voeding zit? Dat zou je dan wellicht kunnen nabootsen met de Barf?

Klopt , ik heb al verse pancreas besteld , maar zit vooral met de rest wat ik voeren moet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:47

Als de nierproblemen niet zo ernstig zijn zou ik op de pancreas richten. Heb een menu gevonden voor een hond met leverproblemen en pancreas. Het dieet voor leverproblemen komt redelijk overeen met nierproblemen. Denk dus dat dit dieet heel passend zou zijn voor je hond:

20% vleesbot
20% groente
20% havermout
20% spiervlees
20% pancreas

Al zou ik zelf wat aanpassingen maken:
30% vleesbot (alleen kip/mager gevogelte, geen kwartel)
20% groente
15% pens (laag in fosfor voor de nieren, en probiotica voor de maag/darmen hoeft de pancreas minder hard te werken)
15% spiervlees (liefst paard)
20% pancreas

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:26

ik zou niet over gaan op lotgering. Lotgering is namelijk geen voer wat altijd even goede verhoudingen heeft, het wil nogal eens afwijken qua verhoudingen en kwaliteit wat zeker voor een zieke hond niet goed is!

En snap als het menu goed aan te passen is dat je het aan gaat passen!! Ook een oudje wil je nog vele malen langer bij je houden als dat lukt. Hoop het voor jullie dat ze nog wel 16 jaar kan worden ;)
Mijn ervaring met zymoral is in elk geval erg goed! Dan heb je dat speciale pancreas dieet niet nodig wat betreft die problemen omdat de zymoral poeder dat al op lost. Al snap ik heel goed dat je wel zoveel mogelijk het dieet aan ga passen. Weet alleen niet of het raadzaam is extra pancreas te gaan voeren EN zymoral poeder te geven (dat is toch dubbelop dan?)

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:40

Dierenfan: ik zou ook niet aanraden op lotgering over te gaan, mijn idee was meer om uit te zoeken wat in die worsten zit zodat je datzelfde principe kunt aanhouden met Barfen, maar dat doet de ts duidelijk al!

Verder komt een leverdieet niet helemaal overeen met een nierdieet.

Kijk uit met groentes en fruit. Deze bevatten veel kalium wat absoluut een no-go is bij verminderde nierfuncties. Vermijd vooral rode groentes/fruit (kersen,tomaten ed.) Aardappelen en andere groentes het liefst 1x koken, dan kook vocht weggieten en nogmaals koken en vocht weggieten. Op die manier reduceer je het kalium al een gedeelte. Peulvruchten bevatten in verhouding minder kalium, die zou ik dus hoofdzakelijk gebruiken.

Natrium vermijden, maar als je Barft zal dat sowieso geen probleem zijn.

Uitkijken met calcium-fosfaat huishouding. Nierpatiënten slikken fosfaatbinders en vit D1. Ik weet niet of de dierenarts iets over deze bloedwaardes gezegd heeft? Fosfaat zit in hoge mate in alle zuivelproducten, dus dingen als yoghurt ed zou ik hem ook niet meer voeren, wel genoeg natuurlijk bot, maar dat krijgt hij als het goed is wel met Barf.

Ik denk persoonlijk dat jou hond nog zo fit is ondanks zijn medische problemen doordat hij al Barf krijgt, durf te wedden dat hij op de gemiddelde brok al doodziek was geweest omdat hij dan al die afvalstoffen opgestapeld had in zijn bloed. In een Barf dieet zitten weinig dingen die zijn nieren verder belasten, en als je daarbij dan nog pancreas kunt voeren zou je al aardig aan het ideale dieet van je hond moeten voldoen!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:48

Kalium een no-go bij verminderde nierfunctie :? Poes hier had juist een tekort aan kalium door nierfalen.
Ook op barfplaats zie ik ze juist meer groente aanbevelen bij nierproblemen.
Verwar je het niet met fosfor?

En zoals ik al zei, misschien zijn er wel helemaal geen nierproblemen omdat vers vleeshonden wel vaker wat hogere waardes hebben dan brokkenhonden. Ik geloof dat het ongeveer 10% hoger kan liggen? Staat vast ergens op barfplaats :)