Kat vol snot, hoe verlichting?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Kat vol snot, hoe verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:02

Eén van mijn katten is verkouden. Zit vol snot. Zie soms de belletjes uit z'n neus komen. We zijn al bij de dierenarts geweest en morgenochtend gaan we weer. Ik ben op zoek naar een manier om m van dat snot te verlichten. Pan met kokend water en zout naast zijn transportbox, handdoek eroverheen werkt niet, kat raakt volledig in paniek. Wij mensen hebben genoeg smeerseltjs, neusspray, drankjes om in te nemen om te verlichten, maar dat kan ik allemaal niet voor mijn kat gebruiken. Iemand nog een tip? Ik vind het zo sneu voor hem...

kiwiwitje

Re: Kat vol snot, hoe verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:05

Misschien iets heel stoms.. Onze kat moest niezen van catnip(en slaap lekker thee van picwick) dus als als je dat in huis hebt(of valeriaan) misschien dat ze t dan ook uitniest?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:06

Gekookt water met zout (wel eff af laten koelen) in zijn neusgaten druppelen. En morgen zou ik neusdruppels bij de dierenarts halen. Stinkt naar riool maar werkt echt goed.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:08

kiwiwitje: Het is een hij ;)
Hij moet al af en toe niezen (is geen niesziekte), en hij ruikt nu bijna niks. Denk niet dat catnip gaat werken. Daar moet hij trouwens nooit van niezen, wel van kwijlen :D

Water met zout in neus druppelen... tja, als stomen niet werkt, misschien dat wel! Alleen vraag ik me af hoe ik dat voor elkaar ga krijgen...

Ik wacht af wat de dierenarts morgen zegt. Als zij vindt dat hij druppels moet krijgen, zal ik dat wel meekrijgen. Er gaat in ieder geval een tweede antibiotica spuit in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:09

Oh. Sorry! Nja t viel te proberen haha kwijlen doet onze winks ook altijd! Haha

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:09

da heeft neusdruppels die goed werken, water met zout zou ik niet doen, irriteerd juist de slijmvliezen en reukcellen en dan beschadigd er meer dan het goed doet

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:10

Maar stomen met zout is wel goed... is hetzelfde effect?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:12

Stomen met zout heeft in ieder geval geen nut. Het enige wat verdampt is het water, het zout blijft achter dus het is onzin om er zout in te doen. Stomen geeft maar even verlichting. Morgen gewoon neusdruppels vragen van de DA :)

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:14

Op de praktijk waar ik heb gewerkt stoomden we met kamille. Hielp vaak wel.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:20

speurneusc schreef:
da heeft neusdruppels die goed werken, water met zout zou ik niet doen, irriteerd juist de slijmvliezen en reukcellen en dan beschadigd er meer dan het goed doet

Da's raden dit vaak aan. Waar denk je dat neusdruppels voor baby's van zijn gemaakt. Dat is een fysiologische zoutoplossing. Dat kan je heel goed zelf maken. 250 ml water en een theelepel zout.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:20

Leffroi schreef:
Stomen met zout heeft in ieder geval geen nut. Het enige wat verdampt is het water, het zout blijft achter dus het is onzin om er zout in te doen. Stomen geeft maar even verlichting. Morgen gewoon neusdruppels vragen van de DA :)

Wat fijn dat jij het beter weet dan mijn dierenarts, die met deze tip kwam voor in het weekend! Sorry, maar ik ga liever van mijn dierenarts uit ;)
En het zout blijft helemaal niet achter, dat lost op in het kokende water en dampt dus mee.

Stomen werkt helaas niet Lieset23, beestje raakt in paniek. (en nee, ik hang hem niet met zijn koppie midden in de damp natuurlijk)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:22

Tenzij iemand een tip heeft om te dampen/stomen zonder dat ik mijn katertje op moet sluiten in de transportbox? Ik zat al aan een kleine ruimte in huis te denken, ik ga er wel bij zitten. Maar geen enkele ruimte is klein genoeg om de stoom enig effect te geven :(

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:24

Had dat ook gelezen GC maar dacht noem toch even kamille. Zou zo niets anders weten eigenlijk. Jammer dat hij zo in paniek raakt. Heb je evt een bench waar je de reismand in kunt zetten? Dan dampend bakje water bij de ingang van de bench. Wel laken of iets over de bench. Maar misschien raakt hij dan nog in paniek...

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:25

Misschien in de douche? Dan de kraan goed heet zetten zodat je de hele badkamer vol stoom zet.
Heb je niet het zout maar wel stoom wat vaak ook wel wat verlichting geeft

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:27

Brandertje met eucalyptusolie in de woonkamer zetten! Werkt prima.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:29

Lieset23, dat gaat m ook niet worden. Het gaat om die transportbox, waar ie in opgesloten wordt. Bovendien is het niet verstandig het bakje kokend water voor de uitgang te zetten, mocht ie uitbreken stapt ie eerst in kokend water! Dus vandaar het bakje er altijd náást zetten, veiligheidstipje ;)

saden, mijn badkamer is groot en er zit een heel goed ventilatiesysteem in. Er blijft geen stoom hangen, hoogstens wat op het raam ivm kou buiten, zelfs de spiegels blijven "open". Was mijn eerste gedachte ook, maar gaat m niet worden helaas :(

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:30

Eucalyptus... dat zou ik nog ergens nog moeten hebben... en dan de deur dicht, want de katten gaan heul snel de kamer uit met dat soort troep! :D Ik zal eens gaan zoeken of ik de eucalyptus nog kan vinden, want dat heb ik lang niet gebruikt. Heb alleen Lavendel voor het grijpen staan, maar dat brengt natuurlijk niks...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:31

Hmm wij hebben een poes met chronische verkoudheid en daarvoor hebben we neusdruppels in huis die goed werken als het echt nodig is :) (ze heeft er niet 365/24/7 last van).
Volgens mij hebben wij Rhinigenta in huis, maar de DA zal vast wel iets weten morgen :)
(en als ik snot zie, dan haal ik dit gewoon weg net als bij een klein kind...met een zakdoekje :') vind ze niet altijd leuk, maar hierdoor scheelt het wel een beetje en soms moet ze ervan niezen en dan kan je weer wat meer weghalen :) )

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:35

Antibiotica gaat in dit geval dan ook niet werken. Tenminste ervan uitgaande dat de kat dus een verkoudheidsvirus heeft. Antibiotica werkt alleen tegen n bacterie.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:40

Hier ook een kat die bij tijden vol snot zit. Hij krijgt Bisolvon kids (om het op te hoesten en niesen) en neusspray voor babies (zoutoplossing). In erge gevallen zet ik hem in de douchecel, draai de kraan open op heet en leid de kat af met snoepjes. Meestal komt hij er zo redelijk doorheen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:42

kat in de transportbox in de badkamer zetten en dan op heet de douche kan je ook stomen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:43

Kenyada, dat klopt. De dierenarts zoekt wat het is en ik laat haar haar werk gewoon doen. Maar daar heb ik jullie hulp niet bij nodig, mijn vraag is hoe ik NU de kat wat van dat snot kan verlichten.

YamaSaki, ik maak zijn smoeltje regelmatig schoon, ook de tranende oogjes. Snot blijft niet aan z'n neus hangen, hij poetst zichzelf ook regelmatig. Anders ben ik ook niet te beroerd om een snotdoek te gebruiken hoor! :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:44

liliekska schreef:
kat in de transportbox in de badkamer zetten en dan op heet de douche kan je ook stomen

Als je had gelezen had je gezien dat én de kat in de transportbox niet werkt én dat stomen in de badkamer niet werkt.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:46

oh dacht dat je met zout onder een handdoek niet werkte. ik heb niks gezegd..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:46

Rebel_Jits, ik wist niet dat Bisolvon kids ook voor dieren gebruikt mag worden. Ik zat ook al aan zoiets te denken, maar dat doe ik niet zonder met de DA te overleggen en ik kan het nu toch nergens meer krijgen. Maar wel een goede manier om het overtollige slijm weg te krijgen!