Starten met kvv, honden willen het niet eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juleke

Starten met kvv, honden willen het niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 14:08

Onze twee teckels krijgen eigenlijk altijd al gewone hondenbrokken. De jongste (gesteriliseerd teefje van 2 jaar oud) heeft echter vaak last van jeuk en uitslag. We hebben dus een allergietest laten uitvoeren en hier is uitgekomen dat ze toch vrij veel voedselallergieën heeft (ze is allergisch voor rund - kip - kalkoen - maïs - haver - melk - vis).
De beste optie is nu dus over te schakelen op vers vlees. We willen beide honden hierop overschakelen. Via de dierenarts hebben we voer van naturis gekocht. Ze had niet zoveel in voorraad dat voor onze hond zou mogen (heeft ze wel besteld), dus we hebben om te beginnen puur naturis hert meegenomen.

Het probleem is helaas dat beide honden hun neus ophalen voor dit voer. Ze willen er niet eens van proeven. De dierenarts had aangeraden om meteen helemaal over te schakelen, dus ze krijgen geen brokken meer. We proberen hen sinds gisteren het vlees te laten eten, maar zonder succes. Heeft er nog iemand tips om hen dit wel makkelijker te laten eten of om hen hieraan te laten wennen? We merken dat beide honden inmiddels honger beginnen te krijgen, maar ze blijven het vlees weigeren.
Op de site van naturis wordt overigens aangeraden om te starten met de versie met rund. Helaas is dit voor onze honden dus geen optie vanwege de allergie.

Borisje

Re: Starten met kvv, honden willen het niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:10

Wat je kunt proberen is kokend water eroverheen doen! Dan komt de geur goed vrij. Wel laten afkoelen natuurlijk.
En gewoon laten staan en nieuw neerzetten, niet hun oude voer. Als ze geen keuze hebben gaan ze het wel eten.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:11

Hert zou nu niet echt mijn eerste keuze zijn om te geven aan een hond die het niet gewoon is om vers voer te eten. Onze hond at het ook niet (graag), liet een deel staan. Toen we een tweede hond bij namen, was dat probleem wel opgelost, want anders ging de andere er mee lopen!
Wel lastig als ze aan rund en kip allergisch zijn, dat zijn inderdaad de dingen die de meeste honden net wel graag eten. Konijn is misschien een optie?
Kijk eens op deze site: http://www.versvoer.be Ik weet niet van waar je precies bent, deze mensen zitten in Wuustwezel. Ze kunnen je wellicht wel helpen bij het vinden van een winkel in de buurt!

Specifiek over wat te doen bij voedselallergie: http://www.versvoer.be/dossier/eliminatiedieet

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 14:18

@ Borisje: Bedankt voor de tip! Dat gaan we zeker proberen. Ik ga gewoon een kleine portie 'vers' nemen en hetgeen dat we hen al eens hebben voorgeschoteld weggooien. Dat begint er ook al minder fris uit te zien vind ik zelf.

@tess84: Wij zijn echt leken op het gebied van vers voer. We hebben in de buurt bij verschillende winkels naar het aanbod gekeken, maar er was bar weinig te vinden wat onze hond wel zou mogen. Heel vaak zit er toch rund of kip bij. Vandaar dat we gewoon het voer hebben genomen dat onze dierenarts zelf verdeelt. Dat was overigens ook voordeliger (goedkoper) dan hetgeen ze in de winkels verkopen (voornamelijk Duck, Renske en Vitaalvers). Ik ga de site zeker eens bekijken! Ik woon in Limburg. Dinsdag kunnen we bij onze dierenarts ook andere varianten van naturis ophalen (ik geloof geit, eend en konijn).

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:26

In heel wat versvoer zitten inderdaad ook andere diersoorten dan de productnaam laat vermoeden. Bijvoorbeeld gemalen runderbotten in plaats van de botten van het dier zelf (geit ofzo).
Ik zou zeggen, stuur eens een mailtje naar die mensen in Wuustwezel, heb daar zeer goede ervaringen mee en ze geven super goede en duidelijke informatie.
Wat ik zeker zou doen, is het eten weghalen na een kwartiertje en het weer in de koelkast stoppen. Ze moeten toch leren dat ze het meteen moeten opeten, vers voer kan je nu eenmaal niet de hele dag laten staan. Drie dagen in de koelkast is ook wel een beetje de max, daarna is het niet meer zo fris en vers.
Naturis is trouwens wel een goed voer hoor!

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 14:41

Daarom ook dat we voor Naturis hebben gekozen. Onze dierenarts heeft ons ook uitgelegd dat wat op de verpakking van het voer staat vaak bedrieglijk kan zijn. Bijvoorbeeld een voer waar in het groot 'lam' opstaat, maar waar dan toch ook rund ofzo inzit. Bij Naturis zou het voer echt enkel bestaan uit het dier dat op de verpakking staat.

Ze zijn wel gewend van afgemeten hoeveelheden op bepaalde tijdstippen te krijgen. Ik heb nu een kleine portie overgoten met een scheutje kokend water. Dat wil ik nu heel even laten staan om te kijken of ze er toch misschien van gaan eten, maar voorlopig is er geen interesse. Ze gaan er eens aan ruiken, maar lopen daarna meteen weer weg.

Ik ga het zo weghalen en dan probeer ik het gewoon vanavond opnieuw wanneer ze normaal hun brokken krijgen. Ze hebben sinds vrijdagavond niets meer gegeten, dus ik hoop dat ze straks zoveel honger hebben dat ze wel moeten eten :D

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:48

Koppige hondjes haha :D Is wel even zoeken in het begin, zaak is om een aantal soorten te vinden die ze wél graag eten. Succes ermee!! En als je nog vragen hebt, shoot!
Nee maar echt, hert is hier ook met lange tanden :D Alles van wild eigenlijk, fazant bijvoorbeeld eten ze ook lang niet zo snel op als bijvoorbeeld konijn of eend.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:50

'Wild' heeft vaak een wat meer uitgesproken smaak als andere dieren, hoewel ik weinig honden ken die geen hert willen, zou ik eens kijken of je een wat toegankelijkere smaak kan krijgen. Misschien konijn of eend? Maar mijn eerste aanpak zou inderdaad zijn om het weg te halen en vanavond weer te proberen, hopelijk hebben ze vanavond honger en komen ze tot de conclusie dat het heeeeeeel lekker is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:54

Wild is lastig om mee te beginnen, mijn hond eet al jaren vers maar wild is nog steeds niet met vol enthousiasme. Vis heeft ook erg moeten wennen maar fietst nu goed naar binnen. Misschien dat schaap of geit wel lukt bijv?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:56

Persoonlijk eet ik ook niet zo graag wild, heeft inderdaad een zeer uitgesproken smaak hé! Lam misschien? Dat eten ze hier ook heel graag.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 15:21

tess_84 schreef:
Koppige hondjes haha :D

Het zijn natuurlijk wel teckels he :D

Wij eten zelf ook niet zo graag wild. Af en toe kregen de honden wel eens een tafeloverschotje vlees nadat wij gegeten hadden. Aangezien wij zelf nooit wild klaarmaken, hebben ze dit nog nooit gekregen en is die geur voor hen waarschijnlijk ook totaal onbekend. Ik denk dat we dus toch een andere variatie zullen moeten proberen. Beetje jammer dat de dierenarts toevallig net hert heeft meegegeven.

Vanavond zullen ze het toch nog met het hert moeten doen. Morgenochtend ga ik naar de dierenarts bellen of ze inmiddels toevallig al een andere soort op voorraad heeft. Als ze de andere diersoorten wel zouden lusten, willen ze binnenkort het hert ook wel proberen (uiteraard een nieuwe 'worst' dan).

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:45

Wild is idd best "gewaagd" om mee te beginnen als smaak.
Je zou kunnen kijken of je aan paard kan komen
Waarschijnlijk mag je het wel ruilen bij je dierenarts. Hopen dat je dan de smaak treft die ze lusten!

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 17:12

Als ik er nu bij nadenk, besef ik inderdaad ook dat hert waarschijnlijk niet de beste keuze was om mee te beginnen. Het heeft ook wel echt een sterke geur. Maar daar heb ik helemaal niet bij nagedacht toen de dierenarts het bijhaalde.
Ik ga er wel vanuit dat ik het mag inruilen als ze het echt niet lusten. Ik heb hier immers nog 9 worsten (van 1 kg) in de vriezer liggen :Y)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:46

Mijn reu is KVV gewend en die haalde eerder ook z'n neus op voor wild :') Dus hert is misschien inderdaad niet de beste keus geweest. Je kunt inderdaad iets gekookt water er overheen gieten, maar makkelijker is het om inderdaad paard of misschien eend?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:30

Ik heb net nog een poging gedaan, maar ze moeten er nog steeds niets van weten. Morgenochtend dus maar even contact opnemen met de dierenarts.

Hoe vaak voeren jullie trouwens met kvv? Wij voerden altijd 2 keer per dag maar de dierenarts raadde aan om met kvv maar 1 keer per dag te voeren omdat de hoeveelheden anders veel te klein zouden worden. Ik vind de hoeveelheid die ze per dag moeten krijgen nog best meevallen om over twee porties te verdelen maar ik weet dus niet of dat goed is of niet.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:39

Misschien even lam of zo proberen, mijn reu is een moeilijke eter en merk dat lam er toch wel vaak in gaat.... Na verloop van tijd kun je wat wild introduceren is net als vis vaak wel iets waar ze even aan moeten wennen ;).

Ik voer twee keer per dag, voer van vers vlees meer dan van bijv. brok. Vind twee keer per dag zelf prettig...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:55

Ik voer ook gewoon 2x per dag hoor :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:00

Wij zitten in precies dezelfde situatie, ook 2 hondjes waarvan 1 een voedselallergie heeft en begonnen met naturis.
Wij zijn begonnen met de naturis eend, en onze honden vonden het eerst wat vreemd, maar eten deze smaak goed. Eerste keer goed geprakt en heet water er overheen, nu staan er 2 te trappelen als er eten gemaakt wordt.
Ik voer maar 1x per dag, voornamelijk omdat ik 's ochtends niet wil prutsen met dat vlees. Gaat heel goed, honden hebben daar geen last van.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 01:37

Van kvv moeten ze qua gewicht meer eten dan van brok. Ik snap het argument van de DA dus niet zo.

Je zou kunnen proberen om wat bekende dingen door de hert te kunnen doen. Als ze bijvoorbeeld wel olie of wat tafelrestjes mogen/kennen (of apart even wat koken), daar even mee mixen.
Je zou dus wat aardappel kunnen koken, klein beetje vocht erbij houden, olie erbij en dat met de kvv mengen. Misschien ruikt het dan wat 'vertrouwder'?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 06:13

Ik voer een keer per dag, zowel kvv als barf, niet vanwege de hoeveelheden want dat gaat nog best hard, maar omdat het beter past bij het gestel om een keer goed te eten en de rest van de dag uit te buiken :+
's Zomers koop ik voor mijn grote zelfs wel eens gewoon een complete penslap, laat haar daar buiten mee stoeien op basis van all you van eat en als de penslap op is vastendag.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 11:28

Goed nieuws hier: ik ben vanmorgen wat andere smaakjes gaan halen. Ze werden al helemaal gek van de geur van de bevroren worsten. Voor één keer een kleintje (eend) ontdooid met de ontdooifunctie van de magnetron en dat hebben ze met veel smaak opgegeten. Ze zitten mij nog steeds met smekende ogen aan te kijken om meer te krijgen, maar ze zullen toch moeten wachten tot vanavond.

De dierenarts had het ook over een andere manier van verteren, dat de vertering van vlees veel trager gaat dan die van brokken en dat ze dus ook langer 'gevuld' zijn daarmee. Misschien bedoelde ze dat de hoeveelheden dan te klein zouden zijn om dit effect te krijgen? Ze zei ook wel dat het met die kleine hoeveelheden zo snel weg zou zijn, dat het voor de honden zou lijken alsof ze niets gegeten hadden.

Eend is dus al geslaagd. Verder heb ik nog paard en haas mee om te proberen. Met de haas wacht ik tot het laatste, want dat is weer wild. Ze had helaas geen konijn of lam op voorraad omdat ze zit te wachten op een levering.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:31

mooi dat ze de eend eten. We voeren onze hond nu ook kvv. die is totaal niet kieskeurig. Maar onze kat wel.

Onze kat vind de lam lekker en hij lust het ook alleen als het niet net uit de koelkast komt. Dus het moet echt een beetje kamertemperatuur zijn of warmer. Anders wil hij het niet eten. Dus misschien is dat ook een idee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:23

Ik kan je ook aanraden om het eten in een kong te stoppen, dan zijn ze er wat langer mee bezig en dus ook meer voldaan. Fijn dat ze het nu wel eten! Als je bang bent dat ze de haas niet lusten, kun je deze ook weer met de eend mengen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:05

Ik voer gewoon twee keer per dag en dat gaat prima.
Super dat ze de eend wel lusten!!

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 10:56

Een kleine update over onze overschakeling op kvv. Beide honden zijn inmiddels echt helemaal gek van het vlees. Ze hebben hun bak leeg in geen tijd. Dit terwijl het teefje vroeger altijd heel lang deed over haar eten en de reu alleen wilde eten als we ook met de bal gooiden (dus bal halen, hapje eten en weer bal halen). De bakjes worden nu ook uitvoerig schoongelikt, zo lekker vinden ze het :Y)

Hert hebben we niet meer geprobeerd, maar willen we binnenkort eventueel wel nog een keertje proberen nu ze 'het concept' snappen.

Ze krijgen ook nog steeds 2 keer per dag vlees, dat vinden we zelf prettiger omdat ze dit gewoon zijn.

Bedankt allemaal voor de goede tips!