rottweiler e.d. niet meer welkom in frankrijk/spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

rottweiler e.d. niet meer welkom in frankrijk/spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 00:04

Ik weet niet of dit hier al is genoemd, maar gezien mijn ouders Rottweilers hebben hoorde ik het volgende.

In zowel frankrijk als Spanje mogen de Rottweiler, Tosa, Boerboel of American Staffordshire terriër ("pitbullachtige") dus de verdedegingshonden het land helemaal niet meer in. ook niet met officiele stamboom of muilkorf! je moet verplicht een franse cursus, en franstalig volgen in Frankrijk (mag met tolk)om je hond het land in of door te krijgen met dus een certificaat dat deze niet aggressief is. dus bij 3 honden, 3 cursussen.

Mijn ouders komen normaal gesproken een 2 maanden achter elkaar bij ons in Portugal met de honden, maar dit kan nu dus niet meer, ook niet als je alleen op doorreis bent. deze regel was vorig jaar ook al van kracht zonder dat mijn ouders dit wisten terwijl zij wel zeer actief zijn in de rottweiler wereld in NL. (training, officieel fokken en in bestuur van rottweiler werkgroep) Vorig jaar hebben zij dus geluk gehad met een retourtje NL Portugal per auto, maar mocht je gepakt worden kan je hond in beslag worden genomen en zelfs afgemaakt!!

De honden van mijn ouders zijn echt super betrouwbaar hebben aller hande diploma's en luisteren perfect! beter dan mijn kinderen. en mijn zoontje wil zijn zusje nog wel eens bijten.... ik vind het ronduit belachelijk dit...maar goed...zal een reden hebben.

ik vond dit wel even het waarschuwen waard...(misschien al bekend, maar even het zekere voor het onzekere, zal je maar gebeuren.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:12

Euh, geldt dit misschien ook voor herders?
Of gaat dit gelden....

ydnew

Re: rottweiler e.d. niet meer welkom in frankrijk/spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 00:19

herders heb ik niet in het lijstje gezien.....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:19

Heb je een link naar de officiele bekendmaking?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 00:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:41

Ik denk dat dit niet zozeer is ingevoerd om dit type honden te weren, maar meer om te zorgen dat de eventuele handel in vechthonden wat lastiger gemaakt wordt. Althans, dat denk ik. Een andere reden zou ik zo snel niet kunnen bedenken. Wel ontzettend vervelend inderdaad...

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 00:44

zou heel goed kunnen. ik vind het voor mijn ouders echt zwaar "banketstaaf" ze vonden het zo heerlijk om in het voorjaar/zomer hier een tijd te zijn met de honden zonder een echte data om weer terug te moeten. door het jaar heen gaan ze om de beurt zodat 1 van hen bij de honden kan zijn. Ze hebben wel hele goede oppas, maar dan moet je op een gegeven moment toch terug en zonder hun honden missen ze toch wel wat. 't zijn echt hun 2e kinderen nu mijn broertje en ik uit huis zijn (al een tijdje) www.vanhetborkerhout.nl

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 01:07

Ik heb het ook gelezen. Wat jammer dat ze nu niet meer naar je toe kunnen!
Maar als het gaat om hondengevechten, lijkt me niet dat ze het om niks doen toch?

Lijkt mij wel verschrikkelijk als je dit bericht mist en dan wordt aangehouden..

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 01:19

ja vond ik ook...er zijn heel wat gestoorde mensen die hun echo een beetje opkrikken met honden die in het lijstje voorkomen. de hond is over het algemeen niet het probleem maar het baasje......(uitzonderingen daar gelaten.....) maar vind het ook erg jammer dat mijn ouders Tembi en Binti (honden) niet meer mee kunnen nemen. men zal zeker een reden hebben. Hier in Prtugal is wel een fok verbod op o.a. de rottweiler..maar ze zijn nog wel welkom als je ze mee neemt op vakantie. maar dus niet meer mogelijk door de regels van Frankrijk en Spanje tenzij je met het vliegtuig gaat...maar dat is en erg duur, en wat doe je je hond aan?

maar velen weten deze regel nog niet, dus denk, plaats het wel even.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 02:09

Ik begrijp dat het alleen honden betrefd die in Frankrijk verblijven. Je mag dus nog steeds met je rotweiler (aangelijnd en een muilkorf om) door Frankrijk heen reizen. Dat is hoe ik het begrijp tenminste

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 06:12

daffie, dat is niet zo, ook als je op doorreis bent moet je aan de gestelde eisen voldoen, en deze zijn niet haalbaar als je maar voor een paar weekjes gaat of alleen op doorreis door het land komt.

wij hebben een rottweiler en heel goede vrienden in spanje, kregen van onze da ook te horen van deze regels, helaas gaan wij dus niet meer naar spanje hierdoor want ik laat mn hond niet achter, ook frankrijk is voor ons als vakantieland vd baan hierdoor.

denk dat ze hierdoor wel wat toeristen gaan missen, wat ik begrepen heb zijn er wat narigheden met het type honden die onder deze regels vallen geweest en willen ze met deze regels dit soort dingen voorkomen.

erg jammer, er zijn mensen die tegen ons zeggen, joh ze controleren het toch niet, maar ze kunnen van een boete tot inbeslagname overgaan en ik ga dat risico niet lopen om mn zwarte maatje kwijt te raken.

vakantielanden zat, en onze vrienden komen dan wel naar nl.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 09:32

daffie1986 schreef:
Ik begrijp dat het alleen honden betrefd die in Frankrijk verblijven. Je mag dus nog steeds met je rotweiler (aangelijnd en een muilkorf om) door Frankrijk heen reizen. Dat is hoe ik het begrijp tenminste

Nee, dat mag ook niet. alleen als je zo'n test hebt afgelegd in Frankrijk. verblijf als doorreis zijn niet toegestaan. maar ja, als het Probleem Frankrijk zou zijn opgelost dan hebben we Spanje nog....

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:53

Www.licg.nl staan altijd de recentste invoereisen van zo ongeveer elk land op. Dit is voor iedereen te vinden en deze eisen van Frankrijk dus ook.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:18

Misschien een raar idee, maar is er al aan gedacht om met de honden naar Portugal te vliegen?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 21:27

Ja, is aan gedacht maar dat is en heel duur, wat doe je je honden aan? en dan heb je nog niet de vrijheid om te gaan en staan wanneer je wil omdat je vast zit aan tickets.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:08

en hoe zit het dan met quarantaine? Want neem aan dat je die ook nog hebt.

Echt zo belachelijk allemaal. Ik snap het aan de ene kant wel, maar zelf een rotje gehad en echt de liefste en vriendelijkste hond ooit. Het gevaar van deze honden komt meestal naar boven als het de baas betrefd. En dat is in geval van b.v. een ongeluk toch wel een probleem

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:22

ydnew schreef:
Ja, is aan gedacht maar dat is en heel duur, wat doe je je honden aan? en dan heb je nog niet de vrijheid om te gaan en staan wanneer je wil omdat je vast zit aan tickets.

Ik zou er ook niet snel voor kiezen, maar kennissen van ons hebben dit onlangs met hun hond gedaan en dat is ze 100% meegevallen. Via de KLM, daar mogen honden in een goedgekeurde kennel meevliegen voor 70 euro als ruimbagage. Hij stapte ruim 3 uur later vrolijk uit de kennel in de aankomsthal alsof er niets gebeurd was. Maar dit is dan wel een hond die veel reizen gewend is, erg cool in zijn kop en ook vrij regelmatig even alleen in de auto of in een kennel moet verblijven. Maar met mijn honden, zou ik het ook niet aandurven...

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:30

Wat belachelijk die regels, dit is toch gewoon symptoombestrijding. Als ze geen rottweiler gebruiken zijn er tig ander rassen die ze kunnen gebruiken. En als ze alle rassen bannen, komen hanengevechten weer terug. De overheid kan beter investeren in meer controle op het fokken van honden of een soort van vergunning invoeren voor honden houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:51

De regel geldt al langer op deze manier. Maar hoe lastig of duur is het om eenmalig de cursus te volgen. Als je die eenmaal hebt ben je ermee gered. Dan nog de brave hond laten controleren en je probleem is over. Of is het bijna onmogelijk om de cursus daar te doen?

De regel geldt niet voor herders trouwens. Alleen rotweilers, de bekende groep "vecht"honden en veel dogachtigen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 23:42

nee, dat is een gedoe om even in Frankrijk een Franstalige cursus te gaan doen. (mag met tolk) daarbij moet het met desbetreffende hond. Het geldt niet voor de eigenaar en mijn ouders hebben er straks weer 3. dus 3 keer een cursus. Daarbij moet je ook nog eens na het behalen van de cursus in de gemeente waar je op vakantie wil aangeven dat je daar gaat verblijven. (staat iets anders beschreven maar daar komt het op neer) das dus lastig als je op doorreis gaat? Als een land dit soort regels invoert vind ik toch op zijn minst dat je in eigen land een cursus zou moeten kunnen volgen om door Frankrijk te mogen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 07:32

de cursus is ook maar een jaar geldig, dus het jaar erop moet je het weer opnieuw doen met de hond en na de cursus weer opnieuw toestemming aan de gemeente vragen waar je verblijft.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 00:24

Tinkermuts schreef:
de cursus is ook maar een jaar geldig, dus het jaar erop moet je het weer opnieuw doen met de hond en na de cursus weer opnieuw toestemming aan de gemeente vragen waar je verblijft.

Nou, dat is dus helemaal niet te doen toch? zoals eerder aangegeven hebben mij ouders geweldige eerlijke vriendelijke honden die een eerlijke test glansrijk doorstaan.Ik vertrouw de 2 die ze nu hebben volledig bij mijn kinderen van 2,5 en 4.(uiteraard altijd met toezicht, 't blijven kinderen die vaak meer aanrichten bij de hond dan andersom...oren trekken e.d.)..maar om een test nu elk jaar te moeten doen? belachelijk! (dit had ik nog niet vernomen)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 07:44

de da heeft het voor ons uitgezocht, en ja ons rottje is ook een braverd maar daar hebben ze in frankrijk en spanje niets mee te schaften...jammer...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 08:53

Er staat heel duidelijk invoer, dit is wat anders dan doorvoer wat in het geval van je ouders telt.
Je ouders kunnen dus gewoon via Frankrijk naar Portugal met de honden.
Kort gezegd:
Invoer: het land inbrengen met het idee het daar te laten.
Doorvoer: door het land heen gaan met een andere bestemming
Uitvoer: het land definitief uitbrengen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 08:57

Citaat:
Honden, katten en fretten

Voor het vervoer van niet-commercieel gehouden honden, katten en fretten in de EU gelden de volgende EU-voorschriften: 

Citaat:
Frankrijk stelt nationale eisen aan de invoer van vecht- en waakhonden die, op basis van de Wet op Gevaarlijke Honden van 1999, worden ingedeeld in 2 categorieën: 

Zie het verschil?
Er wordt duidelijk gesproken over vervoer en invoer.