Twee lieve honden en een waarschuwing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Twee lieve honden en een waarschuwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:15

Allereerst, mijn honden zijn mijn alles. Het ontbreekt ze aan werkelijk niets. Mijn twee prinsesjes.

Ik heb Tara, een boerenfox ruim 10 jaar.
Eigenlijk is ze geen boerenfox, maar wat wel, dat weet niemand. Een spontane hond, lief, zorgzaam en een echte diva. Maar buiten een tomboy. Ze mag niet los, ze is té terrotorial, blaft naar alle andere honden maar luisterd wel naar de correctie.

Lizzy, een mix van een cocker spaniel en king charles spaniel kwam bij mij, 1 1/2 jaar was ze. Angstig van alles. Het 3de gezin voor kleine Liz.
ze is uitgegroeit tot een waardige hond, niet meer bang en altijd vrolijk.

Taar en Liz zijn aan elkaar gewend, ze kunnen niet zonder elkaar. Als ik Taar een dag meeneem naar mijn werk dan staat Liz heel de dag te janken, en visa versa.
Wij scheiden dus alleen als het niet anders kan.
Ze hebben een grote mand en slapen elke nacht samen.
Tot zover de korte inleiding.

Afgelopen zondag kwam ik in mijn pyama beneden, kopje koffie.
Normaal slapen beide honden. Ze zijn aartslui. Nu viel het me op dat Tara een beetje aan het dolen was...
ik plof neer en roep Tara. Effe een ochtendkroel.
ze kwam, legde haar koppie op mijn schoot en ik schrok me het leplazerus. De linkerkant was bebloed. Omdat ik weet dat paniek niets uithaalt heb ik uitgekookt water gepakt, af laten koelen en haar koppie schoongemaakt. Ze had diverse wonden in het gezicht, maar het bloed kwam uit haar oog.
ik heb mn vent uit bed gehaald; "douchen en meekomen".

Mijn moeder gebelt, zij laat de honden in de ochtend uit. Was er toen al iets? Wat is er gebeurd?
Mijn moeder vertelde dat ze Tara en Lizzy had uitgelaten. Ze waren elkaar in de haren gevlogen om een koekje. Ze krijgen nota bene beide een koekje op hetzelfde moment. Dus waar ze last van hadden....
mijn moeder heeft ze uit elkaar gehaald en gewacht tot ze zeker wist dat ze rustig waren en heeft beide honden bekeken op wonden. Ze had niets gevonden.
toen is zij naar haar slaapkamer gegaan om te leren.
Drie kwartier later had ik Tara dus op schoot.

Naar de dierenarts gereden en verteld wat ik wist...
haar onderooglid was gescheurd. Lelijk ook. Haar hoornvlies en oog waren intact.
ze wilde het proberen te lijmen. Taartje is al 10, ze wilde haar liever niet onder narcose hebben op die leeftijd.
Het lijmen lukte! Alleen na het drogen sprong het open... toch narcose..
ik was bij taar op de grond gaan zitten, zodat ze kon slapen op mijn schoot.
dat deed ze ook, hoe machteloos ik me voelde.. maar het moest.

de dierenarts heeft het gehecht en schoongemaakt. Tevens een antibiotica prik gegeven.
Volgende week dinsdag verwijderd onze eigen dierenarts de hechtingen.

Bij thuiskomst kwam Lizzy als een standbeeld voor tara zitten, maar de dierenarts bevestigde dat dit hoogstwaarschijnlijk een bijtwond is.

Wat ik wil zeggen... hou het altijd in het oog... ik had never nooit gedacht dat lizzy tara zo zou bijten... maar het blijven dieren die "hun" eten verdedigen.
iets waar ikzelf, na al die jaren, niet meer op lette.

Tara doet het goed. Ze blijft van de hechtingen af, staat toe dat we haar oog schoonmaken en er ontstekingsremmers in doen.

Foto's plaats ik niet. Die zijn schokkend en bloederig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:17

Jeetje wat schrikken!
Je was er helaas niet bij. Zodat je niet weet wat er tijdens de wandeling gebeurde, hoe je moeder zich voelde en hoe de spanningen waren tussen je twee honden, hoe de sfeer was.

Hoe gaan ze nu met elkaar om?
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 04-02-14 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:17

Dat is flink schrikken zeg. Maar ze hebben dus thuis ook nog een keer gevochten? Omdat je moeder niks kon vinden.
Ga je ze nu 's nachts uit elkaar halen?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:20

mijn honden hoef ik echt niet samen te laten eten, en wat lekkers wat meteen op is krijgen ze een paar meter uit elkaar.We hebben er 1 met voernijd en dat gaat nooit meer over.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:22

Zijn het beide teven? Teven bij elkaar is vragen om ongelukken. Vroeg of laat gaan ze vechten.
Toch is dit voor mij een eye-opener, want ook ik laat de teven weleens samen zonder dat ik er oog op heb.
Even een bevestiging dat je ze nooit samen kan laten zonder dat je erbij bent.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:23

Lizzy is erg beschermend over Tara. Ze stalkt haar bijna. Wat soms irritant is, bijvoorbeeld met medicijnen in het oogje doen.
Maar Taar mag al het speelgoed en knuffels hebben die van Liz zijn. Ze hebben hun eigen speeltjes. Liz likte tara haar oog ook voor de dierenarts.

Nee. Ze slapen samen.
Tara ligt onder een fleece dekentje, lizzy ligt tegen tara aan. Tara moest warm gehouden worden vanwege de narcose. Lizzy kan haar beter lichaamswarmte geven dan wij. Honden zijn 38/39 graden.

Taar gromt ook niet ofzo. Ze zijn compleet relaxt met elkaar...

Lieffiefi

Re: Twee lieve honden en een waarschuwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:25

Hordetopshop,

yep. Beide vrouwen. Nooit gedoe gehad. Dan lijkt het alsof je op je gemak bent met de situatie... en kun je ze weleens uit het oog verliezen...
vandaar dat ik toch een topic opende.

Taar komt er wel. Die is ze sterk. Maar het had haar haar oog kunnen kosten....

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:25

Het feit dat je moeder niets had gezien aan verwondingen en er kennelijk toch later nog gevochten is, geeft voor mij dan toch aan dat het uiteindelijk niet echt meer om het koekje ging.... Ik zou ze zeker goed in de gaten houden. Hoe lang zijn ze al samen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:27

Teven bij elkaar gaat vroeg of laat fout en meestal ook blijvend.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:27

Het enge is is dat ze inderdaad, kennelijk, nogmaals gevochten hebben.
En dan kan het, voor zover ik weet, misschien gaan om trots.
Tara is een diva, wellicht gekrenkt in trots ofzo... koekje aanleiding, verder gegaan toen er niemand was.

ze zijn... 5/6 jaar samen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:30

De roedellijder is altijd een teef. Heb je meerdere teven bij elkaar, komt er een moment dat een andere teef de roedel over wilt gaan nemen. Dat kan na een jaar zijn, maar ook pas na 10 jaar. Maar je kan er vanuit gaan dat het een keer fout gaat. En goed fout. 9 van de 10 keer kan je het bloed van de muur afhalen.

Ik hoop dat ze snel weer opknapt en niet teveel pijn heeft.
Jeetje TS, wat zal je geschrokken zijn :(
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 04-02-14 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:31

Tja, twee teven kunnen lelijk met elkaar vechten. Ik hoop gaat jouw honden het uiteindelijk gewoon weer met elkaar zullen kunnen vinden, ik zou in ieder geval voorzichtig zijn met ze samen alleen te laten.
Wij hebben hier acht honden, waarvan drie chihuahua ' s. De kleintjes gaan prima samen, kunnen ook gewoon naast elkaar eten.
Maar de groten eten allemaal apart, anders wordt het een bloedbad.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:36

Wellicht heel naief.. nooit geweten van meerdere teven. Maar ik hou dat zeer zeker in acht, dus dank.

Tara ligt heerlijk op de bank naast me. Ik heb ergens een heel mooie foto van hoe het nu gaag tussen tara en lizzy, ik kan hem alleen niet uploaden van mijn telefoon. Ik zal dat straks doen.

ik hoop ook dat het bij deze keer blijft. En ik ben enorm geschrokken. Maar het gezin bij elkaar gerukt, wij zijn niet rijk.. ja aan liefdr maar daar heeft de dierenarts niets aan.
er stond binnen vijf minuten ruim 1000 euro op 1 rekening om direct af te kunnen rekenen. Zondagsconsult, met spoed, en dan nog alles wat erbij kwam. Maar geld valt in het niet bij mn gewonde moppie.
En het is mooi te zien dat alle leden van het gezin direct geld overmaakte. Dat tara voor iedereen zoveel betekend.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:39

Jeetje wat naar zeg, ik zou me echt rot schrikken. Ik heb ook twee onafscheidelijke honden, ze zitten nog net niet aan elkaar vast geplakt en als wij niet thuis zijn dan liggen ze samen in de gang met hun voerbakken gevuld, waar ze beiden geen kant op kunne (behalve naar boven) als het mis gaat. Gelukkig is het nog nooit mis gegaan, op 1 keer na inderdaad. Mijn schoonouders (wonen in Curacao) waren op visite met hun dochter, de honden zijn hartstikke gek op hun dus ze waren erg enthousiast. Wij zaten op het gegeven moment aan tafel een spelletje te spelen en mijn honden lagen beide naast mijn schoonzusje en ze waren elkaar wat aan het uitdagen op een speelse manier (dit doen ze dagelijks dus niks aan de hand). Op het gegeven moment was ik het echter zat dus ik zei dat ze op moesten houden, toen ze dit niet deden draaide mijn schoonzusje zich om, om ze af te leiden, maar toen ging het mis. Ze vlogen elkaar echt in de haren, ik heb twee Chow Chows dus dat gaat nogal tekeer als ze vechten, we hebben ze uit elkaar gehaald en het was meteen goed. Ze hadden gelukkig niks maar ik ben me wel rot geschrokken zeg. Ik denk dat ze op dat moment jaloers waren en beide de aandacht van mijn schoonzusje wouden en elkaar even niet konden verdragen. Als ik jou verhaal zo lees mag ik van geluk spreken ze niet gewond zijn geraakt, ookal is hun dikke vacht natuurlijk ook redelijk beschermend. Dit is al ruim een jaar geleden en daarna is er nooit meer zoiets gebeurd. (ik heb overigens een reu en een teef)
Het is misschien voor jullie wel heel fijn om uit te zoeken wat er precies gebeurd is op dat moment, ze zullen niet zomaar ineens vechten. Ik hoop dat Tara goed geneest en dat het een eenmalige gebeurtenis was. Sterkte!

Edit: bij ons is de reu toch echt wel de baas, maar mijn teef is dan ook wel heeeeeeeel onderdanig en mijn reu is niet geholpen. Misschien dat dat de reden is.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:41

Ik kan me voorstellen dat het heel eng is als het besef binnenkomt dat je honden het "menen" met elkaar... brr.

Ja.. tara heeft geen scherpe tandjes meer. Afgesleten. Lizzy heeft echte mesjes in haar bek...

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:43

LZP -> BB

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:50

Tara is de baas? Tara is de oudste?
Tara krijgt gebreken?
Misschien wil de jongere Lizzy nu de baas worden over Tara?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:54

Taar is de oudste, maar in topconditie. Geen gebreken.

ik weet niet of dat het is. Ik sluit niets uit maar lizzy heeft altijd enorm tegen tara opgekeken. Is angstig zodra tara weggaat...
lizzy kwam bij mij met anderhalf jaar. Was bang van voeten, kranten en opgeheven handen.... snapte niet dat we naar buiten gingen om te poepen en te plassen. Liz deed dat in de keuken... tot ze drie was. Toen ging ze tara imiteren.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:17

Ik heb ook 2 teven, mijn oude jackrussel van 10 en een teckel van nu 6 ..... teckel is er 3 jaar geleden bij gekomen en in het begin ging het heel goed, totdat mijn teckel erg dominant ging worden, nu na 3 jaar hebben we besloten om voor de teckel toch een ander plekje te gaan zoeken. Mijn jackrussel geeft niet op en de teckel houdt niet op met de confrontatie aangaan.

Momenteel ben ik echt een scheidsrechter en ik heb met diverse deskundigen contact gehad en van allemaal hoorde ik idd, dat teven niet makkelijk samen kunnen. Succes ermee en hou ze in de gaten.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:32

Hierbij de foto's, niet schokkend.

Hier ligt ze net geholpen, nog onder narcose op de tafel van de dierenarts.
Die hand.. Ja, ik moest haar troosten.

Afbeelding

Dit was gisteren. Dus 1 dag daarna.
Lekker op de bank bij het baasje.

Afbeelding

En de twee veroorzakers;
Afbeelding

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 15:11

saskiaojan schreef:
Ik heb ook 2 teven, mijn oude jackrussel van 10 en een teckel van nu 6 ..... teckel is er 3 jaar geleden bij gekomen en in het begin ging het heel goed, totdat mijn teckel erg dominant ging worden, nu na 3 jaar hebben we besloten om voor de teckel toch een ander plekje te gaan zoeken. Mijn jackrussel geeft niet op en de teckel houdt niet op met de confrontatie aangaan.

Momenteel ben ik echt een scheidsrechter en ik heb met diverse deskundigen contact gehad en van allemaal hoorde ik idd, dat teven niet makkelijk samen kunnen. Succes ermee en hou ze in de gaten.

Verschrikkelijk.. om er een te moeten afstaan.. :(
ik hoop dat je gauw een goed huisje.

ik lees het hier ook voor het eerst over meerdere teefjes. Maar het klinkt erg logisch en aannemelijk. Dus ik haal hier wel een les uit voor volgende honden.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:18

Kan dat ook gebeuren wanneer beide teefjes geholpen zijn?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:26

Kenyada schreef:
Kan dat ook gebeuren wanneer beide teefjes geholpen zijn?

Dat weet ik niet, maar ik denk dat het niet uitmaakt.
Wij hebben in het verleden twee Dobermann teven gehad. Ik zal je de details besparen, maar wat die gevochten hebben....die hadden echt een vete en als twee teven dat hebben, kun je het wel schudden, dan komt het nooit meer goed.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:31

Ja als het goed is heb ik een superplekje voor haar gevonden, het was een superzware beslissing en nog heb ik het er moeilijk mee, maar voor de rust in mijn roedel en voor de hond is het beter.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 15:43

Wel super dat je een goed huisje hebt kunnen vinden.
ik moet er niet aan denken... een van de twee. Dan huur ik liever een huis en neem tara mee.