Gister is de dierenarts geweest voor ons drachtige geitje. Er hing iets roods/roze uit dus we hebben de dierenarts gebeld s'avonds met spoed. Het bleek de schede te zijn die ze eruit aan het persen was. Blijkbaar had ze al persdrang terwijl het lammetje er nog wel lekker zat. Hij heeft toen (heel sneu zonder verdoving..) een soort elastiek om de ingang heen gehecht en met een strikje vast gemaakt. Zo kan ze net alleen plassen en blijft de rest binnen. Aan de uiers te voelen komt het lam wel deze week. We moeten dus goed in de gaten houden of ze gaat bevallen, als dat zo is meteen dat strikje los maken en helpen.
Van de DA moet ik dan eerst voelen of ik pootjes voel, als dat zo is dus de strik los en dan de uitgang masseren omdat het strak heeft gezeten door de strik. Hij vertelde heel droog dat ik met mijn (blote!) hand er in moet om de gang wat soepeler te maken langs het kopje. Als het ver genoeg is aan de pootjes eruit helpen...
Ik vind het zo spannend!
Het is voor het eerst dat ik een bevalling ga helpen. Onze geit is al 1 keer eerder bevallen wat wij hebben gezien, maar dit ging heel soepel uit zichzelf. Het kan dus ieder moment gebeuern, en zonder ons gaat het dus goed mis. Wat een verantwoordelijkheid.. Word een slopende week, vaak s nachts eruit, in de pauzes van mijn werk naar huis sprinten kijken of er iets gebeurd, telefoon in de gaten houden, meteen na werk en voor werk kijken..
Wat ben ik blij als het lammetje (of meerdere?) er gezond naast staat.. Duimen jullie mee?
Dit was de moeder 2 jaar terug toen ze zelf nog een lammetje was en net bij ons geboren was!

Wat voor zeep? Hij zei ook dat ik iets van glijmiddel moest gebruiken, kon ook sla olie. Gewoon handzeep lijkt me niet echt goed om als glijmiddel te gebruiken of kan dat wel? 
Ik ben wel benieuwd naar een foto van nu
Ik hoop dat alles goed gaat, veel succes!